Atzinums

Projekta ID
22-TA-2819
Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
10.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
      Publisko iepirkumu likuma 42. panta otrās daļas 6. punkta b) apakšpunktā ir noteikts, ka pretendents izslēdzams no dalības iepirkumā, ja pretendents ar kompetentas institūcijas lēmumu, tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kurš izpaužas kā personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu.
        Savukārt Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra noteikumu Nr. 816  “Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 816) 32.panta otrā daļa nosaka kārtību, kādā tiek veikta pretendentu pārbaude, kā arī apjoms, kādā Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs (turpmāk – Informācijas centrs) sniedz ziņas Valsts reģionālās attīstības aģentūras pārziņā esošajai informācijas sistēmai “Elektronisko iepirkumu sistēma” (turpmāk – EIS) par šo noteikumu 17. pielikumā minētajiem pretendenta pārkāpumiem. 
       Atbilstoši šo noteikumu 17. pielikuma 1.  punktam, Informācijas centrs sniedz ziņas no valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” (turpmāk – Sodu reģistrs) par pretendentu pārkāpumiem, ja:
1. vienlaikus konstatēti pārkāpumi pēc Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 41. panta otrās daļas un 159.8 panta septītās daļas, Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa 189.2 panta trešās daļas;
2. vienlaikus konstatēti pārkāpumi pēc Darba likuma 158. panta un likuma “Par nodokļiem un nodevām” 142. panta.
      Vēršam uzmanību, ka minētā norma tika pieņemta, kad spēkā bija Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodekss (turpmāk – LAPK), kurš paredzēja, ja persona ir izdarījusi vairākus administratīvos pārkāpumus, kas konstatēti vienlaicīgi, un tos izskata viena un tā pati institūcija (amatpersona), administratīvais sods tiek uzlikts tās sankcijas ietvaros, kura ir paredzēta par smagāko pārkāpumu.
        2020. gada 1. jūlijā stājās spēkā Administratīvās atbildības likums (turpmāk – AAL), aizstājot LAPK. Saskaņā ar AAL 22. panta pirmo daļu, ja persona ir izdarījusi vairākus administratīvos pārkāpumus, tad sods par katru no tiem ir uzliekams atsevišķi.
         Darām zināmu, ka šobrīd Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs nodod ziņas no Sodu reģistra uz EIS par pretendentu izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem atbilstoši MK noteikumos Nr. 816 noteiktajam apjomam, bet ziņas tiek sniegtas par katru administratīvo pārkāpumu individuāli, nevērtējot tos kopsakarā ar citiem pretendenta izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem, tai skaitā Iekšlietu ministrijas Informācijas centram kā tiesību normas piemērotājam nav iespējams vērtēt minēto administratīvo pārkāpumu vienlaicīgu.
           Par minēto jautājumu 2022.gada 20.decembrī tika rīkota sanāksme. Sanāksmes diskusiju rezultātā tika panākta vienošanās par nepieciešamību Finanšu ministrijai izvērtēt attiecīgo jautājumu un rast tam risinājumu.
          Ņemot vērā iepriekš minēto, Informācijas centrs aicina papildināt likumprojektu, precizējot tiesisko regulējumu attiecībā uz informācijas sniegšanu no Sodu reģistra, lai nodrošinātu korektu Publisko iepirkumu likuma piemērošanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
          Publisko iepirkumu likuma 42.panta otrās daļas 6.punkts paredz, ka kandidātu un pretendentu izslēgšanas iemesls ir – ja kandidāts vai pretendents ar kompetentas institūcijas lēmumu, tiesas spriedumu vai prokurora priekšrakstu par sodu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kurš izpaužas kā:
a) vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī,
b) personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, normatīvajos aktos par nodokļiem noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu.
          Atbilstoši Publisko iepirkumu likuma 42.panta piektās daļas 1.punkta a) apakšpunktam  pasūtītājs izslēdz kandidātu vai pretendentu no dalības iepirkuma procedūrā šā panta otrās daļas 1., 2., 3., 4., 5. vai 6. punktā minēto iemeslu dēļ, pamatojoties uz informāciju, kuru tas iegūst šādā kārtībā - saistībā ar Latvijā reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu personu, kā arī šā panta otrās daļas 1., 2., 5. un 6. punktā minētajiem izslēgšanas iemesliem attiecībā uz ārvalstī reģistrētu vai pastāvīgi dzīvojošu personu izmanto Ministru kabineta noteikto informācijas sistēmu, ievērojot šādu kārtību un neprasot attiecīgo personu piekrišanu - informāciju par šā panta otrās daļas 1., 5. un 6. punktā minēto izslēgšanas iemeslu pasūtītājs, kā arī piegādātājs par sevi iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra (Sodu reģistra).
          Ministru kabineta 2022.gada 20.decembra noteikumu Nr.816 “Publisko elektronisko iepirkumu noteikumi” 17.pielikuma “Sodu reģistrā pārbaudāmās tiesību normas e-izziņas vajadzībām” 1.punkts paredz, ka no Sodu reģistrā tiek iegūtas ziņas par vienlaikus konstatētajiem šādiem pārkāpumiem – Darba likuma 158. pants un likuma "Par nodokļiem un nodevām" 142. panta otrā daļa.
          Vēršam uzmanību, ka Sodu reģistra likuma 12.pantā ir noteiktas ziņas, kas tiek iekļautas Sodu reģistrā par administratīvo pārkāpumu izdarījušo personu. Atbilstoši  minētā panta pirmās daļas 8.punktam Sodu reģistrā tiek iekļauta informācija par administratīvā pārkāpuma izdarīšanas (konstatēšanas) datumu, laiku un vietu.
          Līdz ar to Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs sniedz tikai Sodu reģistrā pieejamās ziņas, tai skaitā attiecībā uz administratīvā pārkāpuma izdarīšanas (konstatēšanas) datumu, laiku un vietu. Vērtēt, vai ir iestājušies Publisko iepirkumu likuma 42.pantā noteiktie kandidātu un pretendentu izslēgšanas iemesli (tai skaitā, vai administratīvie pārkāpumi ir izdarīti vienlaikus (vērtējams termina “vienlaikus” tvērums), ir attiecīgā iepirkuma veicēja kompetences jautājums. Vienlaikus norādām, ka Sodu reģistrā nav pieejama informācija, vai persona sodīta attiecībā uz vieniem un tiem pašiem nodarbinātajiem.
           Par minēto jautājumu 2022.gada 20.decembrī tika rīkota sanāksme, kurā piedalījās arī Finanšu ministrijas pārstāvji. Sanāksmes diskusiju rezultātā tika panākta vienošanās par nepieciešamību Finanšu ministrijai izvērtēt attiecīgo jautājumu un rast tam risinājumu.
          Ņemot vērā, ka minētajā jautājumā risinājums joprojām nav rasts, aicinām papildināt likumprojektu, precizējot tiesisko regulējumu attiecībā uz informācijas sniegšanu no Sodu reģistra, lai nodrošinātu korektu Publisko iepirkumu likuma piemērošanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Precizēt likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (anotācijas) 1.2. apakšsadaļā "Spēkā stāšanās termiņš" norādīto informāciju "Vispārējā kārtība", ņemot vērā, ka saskaņā ar likumprojektu spēkā stāšanās termiņš ir 2023. gada 1. oktobris.
Piedāvātā redakcija
-