Projekta ID
24-TA-1504Atzinuma sniedzējs
SIA "Getliņi EKO"
Atzinums iesniegts
27.09.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Noteikumu projekts "Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija” projektu iesniegumu otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas noteikumi"
Iebildums
SIA “Getliņi EKO”
Atzinums par tiesību akta projektu 24-TA-1504
27.09.2024. redakcijā
Ievietošanai TAP portālā
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi un Tiesību aktu projekta publiskajā portālā ievietojusi saskaņošanā Ministru kabineta noteikumu projektu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija” projektu iesniegumu otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas noteikumi”, ID Nr. 24-TA-1504, turpmāk – Projekts. SIA “Getliņi EKO”, turpmāk – Sabiedrība, ir iepazinusies ar Projekta redakciju un izsaka turpmāk norādītos iebildumus par to.
Ar Projektu paredzēts noteikt kārtību un prasības Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija”, turpmāk – 2.2.2.1.pasākums, projektu iesniegumu otrās atlases kārtai un trešo atlases kārtai. Citastarp ar Projektu paredzēts pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu un nacionālo līdzfinansējumu sadalīt vienmērīgi starp Latvijas Republikā esošajiem pieciem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem.
Ņemot vērā Projektā un anotācijā ietverto, secināms, ka Projektā norādītais finansējums ir sadalīts, neņemot vērā tādus apstākļus kā katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā esošo atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru, turpmāk – AARC, skaitu, iedzīvotāju daudzumu, radīto atkritumu apjomu un to plūsmas, kas Sabiedrības ieskatā ir būtiski faktori, lai noteikto Kohēzijas fonda un nacionālā līdzfinansējuma sadalījumu. Sabiedrības ieskatā šāda veida Projektā esošais Kohēzijas fonda un nacionālā līdzfinansējuma sadalījums nav korekts un pēc būtības nepamatoti ierobežo un sašaurina Sabiedrības iespējas attīstīt savu saimniecisko darbību.
Viduslatvijas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas plānā, turpmāk – VLRAAP, citastarp ir iekļautas Sabiedrības plānotās darbības un investīcijas, kuru īstenošanai citastarp ir plānots piesaistīt 2.2.2.1.pasākumam paredzēto finansējumu. Sabiedrība, lai īstenotu vairākus VLRAAP iekļautos AARC “Getliņi” pasākumus, plāno piesaistīt 2.2.2.1.pasākuma atbalstu vairāk nekā EUR 37 000 000 apmērā. Papildu jānorāda, ka VLRAAP pasākumu ieviešanai kopējais plānotais investīciju apjoms, kuru īstenošanai plānots piesaistīt ne tikai 2.2.2.1.pasākuma atbalstu, bet arī pašas Sabiedrības un ārējos resursus, pārsniedz EUR 254 000 000 apmēru, tajā skaitā veicot būtiskas investīcijas sadzīves atkritumu sagtavošanai pārstrādei (apglabāšanai). Ievērojot iepriekš minēto, un ņemot vērā Sabiedrības plānoto pasākumu kopumu un to finansiālos apmērus, nav šaubu, ka bez 2.2.2.1.pasākuma finansējuma atbalsta attiecīgos pasākumus būtu sarežģītāk vai pat neiespējami īstenot VLRAAP noteiktajos termiņos. Lai nodrošinātu Sabiedrības saimnieciskās darbības stabilitāti, vienlaikus īstenojot darbības, kas vērstas uz Sabiedrības piedāvāto pakalpojumu pilnveidošanu un Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteikto mērķu izpildi attiecībā uz pāreju uz aprites ekonomiku un sadzīves atkritumu poligonā apglabājamo atkritumu apjoma samazināšanos, Eiropas Savienības fondu finansējums ir būtisks instruments, ar kura palīdzību Sabiedrība var attīstīt pakalpojuma sniegšanas kvalitāti klientiem – atkritumu radītājiem.
Ja Sabiedrībai attiecīgos pasākumus/darbības nebūs iespējams līdzfinansēt izmantojot 2.2.2.1.pasākuma finansējumu, tad pasākumi būs jāfinansē no Sabiedrības līdzekļiem, kas prasa ievērojamus finanšu ieguldījumus, līdz ar to Sabiedrībai veidosies pārmērīgs finanšu slogs, kas savukārt ietekmēs iespējas pilnvērtīgi attīstīt un pilnveidot ne tikai konkrētos pasākumus, bet Sabiedrības rīcībā kopumā esošo ar atkritumu apsaimniekošanu saistīto infrastruktūru.
Projekta anotācijā noteikts, ka AARC noteiks finansējuma dalījumu pa kārtām, un tā kā vienā atkritumu apsaimniekošanas reģionā var būt vairāki AARC, viedoklis par finansējuma dalījumu jāsniedz saskaņots no visiem AARC, kas ietilpst vienā atkritumu apsaimniekošanas reģionā. Viduslatvijas atkritumu apsaimniekošanas reģionā ir divi AARC – AARC “Getliņi” un AARC uz sadzīves atkritumu poligona “Brakšķi” bāzes, kā rezultātā Projektā noteiktais Viduslatvijas atkritumu apsaimniekošanas reģiona finansējums attiecīgi vēl būs jāskaņo starp abiem Viduslatvijas atkritumu apsaimniekošanas reģiona AARC. Turklāt Projekta anotācijā norādīts, ka Projekta katras atlases kārtas pieejamo finansējumu nosaka katra atkritumu apsaimniekošanas reģiona AARC, ņemot vērā reģionālajā plānā noteiktās prioritātes. Sabiedrības gadījumā gandrīz visiem VLRAAP ietvertajiem pasākumiem, kuriem plānots piesaistīt 2.2.2.1.pasākuma finansējumu, ir noteikta 1. prioritāte.
Līdz ar to, Sabiedrības ieskatā Projektā nevajag paredzēt Kohēzijas fonda un nacionālā finansējuma vienmērīgu sadali starp atkritumu apsaimniekošanas reģioniem, jo šāda veida sadalē nav ņemti vērā katra atkritumu apsaimniekošanas reģiona būtiskie faktori (AARC skaits, iedzīvotāju daudzums, radīto atkritumu apjoms u.tml.), kā rezultātā Sabiedrības ieskatā pašreiz Projektā paredzētā finansējuma sadale nevis atvieglo, bet gan kavē atkritumu apsaimniekotāju, atkritumu poligona operatoru un AARC, tajā skaitā Sabiedrības iespējas pilnveidot un attīstīt savu darbību, nodrošinot sniegto papkalpojumu kvalitātes un efektivitātes paaugstināšanos, kā arī veiksmīgāk sasniegt Eiropas Savienības noteiktos mērķus atkritumu apsaimniekošanas jomā.
Atzinums par tiesību akta projektu 24-TA-1504
27.09.2024. redakcijā
Ievietošanai TAP portālā
Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrija ir izstrādājusi un Tiesību aktu projekta publiskajā portālā ievietojusi saskaņošanā Ministru kabineta noteikumu projektu “Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021. – 2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija” projektu iesniegumu otrās un trešās atlases kārtas īstenošanas noteikumi”, ID Nr. 24-TA-1504, turpmāk – Projekts. SIA “Getliņi EKO”, turpmāk – Sabiedrība, ir iepazinusies ar Projekta redakciju un izsaka turpmāk norādītos iebildumus par to.
Ar Projektu paredzēts noteikt kārtību un prasības Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmas 2021.–2027. gadam 2.2.2. specifiskā atbalsta mērķa “Pārejas uz aprites ekonomiku veicināšana” 2.2.2.1. pasākuma “Atkritumu šķirošana, pārstrāde un reģenerācija”, turpmāk – 2.2.2.1.pasākums, projektu iesniegumu otrās atlases kārtai un trešo atlases kārtai. Citastarp ar Projektu paredzēts pieejamo Kohēzijas fonda finansējumu un nacionālo līdzfinansējumu sadalīt vienmērīgi starp Latvijas Republikā esošajiem pieciem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem.
Ņemot vērā Projektā un anotācijā ietverto, secināms, ka Projektā norādītais finansējums ir sadalīts, neņemot vērā tādus apstākļus kā katrā atkritumu apsaimniekošanas reģionā esošo atkritumu apsaimniekošanas reģionālo centru, turpmāk – AARC, skaitu, iedzīvotāju daudzumu, radīto atkritumu apjomu un to plūsmas, kas Sabiedrības ieskatā ir būtiski faktori, lai noteikto Kohēzijas fonda un nacionālā līdzfinansējuma sadalījumu. Sabiedrības ieskatā šāda veida Projektā esošais Kohēzijas fonda un nacionālā līdzfinansējuma sadalījums nav korekts un pēc būtības nepamatoti ierobežo un sašaurina Sabiedrības iespējas attīstīt savu saimniecisko darbību.
Viduslatvijas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas plānā, turpmāk – VLRAAP, citastarp ir iekļautas Sabiedrības plānotās darbības un investīcijas, kuru īstenošanai citastarp ir plānots piesaistīt 2.2.2.1.pasākumam paredzēto finansējumu. Sabiedrība, lai īstenotu vairākus VLRAAP iekļautos AARC “Getliņi” pasākumus, plāno piesaistīt 2.2.2.1.pasākuma atbalstu vairāk nekā EUR 37 000 000 apmērā. Papildu jānorāda, ka VLRAAP pasākumu ieviešanai kopējais plānotais investīciju apjoms, kuru īstenošanai plānots piesaistīt ne tikai 2.2.2.1.pasākuma atbalstu, bet arī pašas Sabiedrības un ārējos resursus, pārsniedz EUR 254 000 000 apmēru, tajā skaitā veicot būtiskas investīcijas sadzīves atkritumu sagtavošanai pārstrādei (apglabāšanai). Ievērojot iepriekš minēto, un ņemot vērā Sabiedrības plānoto pasākumu kopumu un to finansiālos apmērus, nav šaubu, ka bez 2.2.2.1.pasākuma finansējuma atbalsta attiecīgos pasākumus būtu sarežģītāk vai pat neiespējami īstenot VLRAAP noteiktajos termiņos. Lai nodrošinātu Sabiedrības saimnieciskās darbības stabilitāti, vienlaikus īstenojot darbības, kas vērstas uz Sabiedrības piedāvāto pakalpojumu pilnveidošanu un Eiropas Savienības normatīvajos aktos noteikto mērķu izpildi attiecībā uz pāreju uz aprites ekonomiku un sadzīves atkritumu poligonā apglabājamo atkritumu apjoma samazināšanos, Eiropas Savienības fondu finansējums ir būtisks instruments, ar kura palīdzību Sabiedrība var attīstīt pakalpojuma sniegšanas kvalitāti klientiem – atkritumu radītājiem.
Ja Sabiedrībai attiecīgos pasākumus/darbības nebūs iespējams līdzfinansēt izmantojot 2.2.2.1.pasākuma finansējumu, tad pasākumi būs jāfinansē no Sabiedrības līdzekļiem, kas prasa ievērojamus finanšu ieguldījumus, līdz ar to Sabiedrībai veidosies pārmērīgs finanšu slogs, kas savukārt ietekmēs iespējas pilnvērtīgi attīstīt un pilnveidot ne tikai konkrētos pasākumus, bet Sabiedrības rīcībā kopumā esošo ar atkritumu apsaimniekošanu saistīto infrastruktūru.
Projekta anotācijā noteikts, ka AARC noteiks finansējuma dalījumu pa kārtām, un tā kā vienā atkritumu apsaimniekošanas reģionā var būt vairāki AARC, viedoklis par finansējuma dalījumu jāsniedz saskaņots no visiem AARC, kas ietilpst vienā atkritumu apsaimniekošanas reģionā. Viduslatvijas atkritumu apsaimniekošanas reģionā ir divi AARC – AARC “Getliņi” un AARC uz sadzīves atkritumu poligona “Brakšķi” bāzes, kā rezultātā Projektā noteiktais Viduslatvijas atkritumu apsaimniekošanas reģiona finansējums attiecīgi vēl būs jāskaņo starp abiem Viduslatvijas atkritumu apsaimniekošanas reģiona AARC. Turklāt Projekta anotācijā norādīts, ka Projekta katras atlases kārtas pieejamo finansējumu nosaka katra atkritumu apsaimniekošanas reģiona AARC, ņemot vērā reģionālajā plānā noteiktās prioritātes. Sabiedrības gadījumā gandrīz visiem VLRAAP ietvertajiem pasākumiem, kuriem plānots piesaistīt 2.2.2.1.pasākuma finansējumu, ir noteikta 1. prioritāte.
Līdz ar to, Sabiedrības ieskatā Projektā nevajag paredzēt Kohēzijas fonda un nacionālā finansējuma vienmērīgu sadali starp atkritumu apsaimniekošanas reģioniem, jo šāda veida sadalē nav ņemti vērā katra atkritumu apsaimniekošanas reģiona būtiskie faktori (AARC skaits, iedzīvotāju daudzums, radīto atkritumu apjoms u.tml.), kā rezultātā Sabiedrības ieskatā pašreiz Projektā paredzētā finansējuma sadale nevis atvieglo, bet gan kavē atkritumu apsaimniekotāju, atkritumu poligona operatoru un AARC, tajā skaitā Sabiedrības iespējas pilnveidot un attīstīt savu darbību, nodrošinot sniegto papkalpojumu kvalitātes un efektivitātes paaugstināšanos, kā arī veiksmīgāk sasniegt Eiropas Savienības noteiktos mērķus atkritumu apsaimniekošanas jomā.
Piedāvātā redakcija
-