Atzinums

Projekta ID
24-TA-1516
Atzinuma sniedzējs
Zemkopības ministrija
Atzinums iesniegts
01.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK vēstules projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt atbildes vēstules projektu ar šādu informāciju:
"Par Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas identificēto problēmu ar nelegāliem uzņēmumiem, kas darbojas bez atļaujām (nereģistrējoties Pārtikas un veterinārajā dienestā), piemēram, ēdienu piegādē caur platformām “Wolt” un “Bolt” un par Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas lūgumu izvērtēt ierosinājumu vērst pamatsodu galvenokārt uz piegādātājiem, sniedzam šādu informāciju.
Šobrīd nav iespējams sniegt viennozīmīgu vērtējumu par to, vai PVN likmes samazināšana sniegs redzamu un pozitīvu ēnu ekonomikas ierobežošanas samazinājumu ēdināšanas pakalpojumu jomā. Pozitīvais efekts no PVN likmes samazinājuma ir atkarīgs no dažādiem faktoriem, proti, uzņēmēju motivācijas atgriezties legālajā tirgū, nodokļu maksātāju saistību izpildes disciplīnas, ēdināšanas pakalpojumu cenu samazinājuma, kas stimulētu pircējus vairāk apmeklēt sabiedriskās ēdināšanas vietas. Tādējādi pirms lēmuma pieņemšanas par PVN likmes samazināšanu ir rūpīgi jāizvērtē visus iespējamos scenārijus un to ietekmi uz valsts budžetu, lai rastu optimālo risinājumu nozares sekmīgai attīstībai un konkurētspējai.  
Pārtikas aprites uzraudzības likuma (turpmāk – likums) 5.panta pirmā daļa noteic, ka pārtikas uzņēmums iesaistās pārtikas apritē, ja tas ir atzīts vai reģistrēts. Savukārt, pārtikas uzņēmums atbilstoši likuma 1. panta 9.punktam ir jebkura persona, kura iesaistīta kādā no pārtikas aprites posmiem. Likuma 34.pants paredz soda veidus administratīviem pārkāpumiem pārtikas aprites jomā, nosakot, ka par iesaistīšanos pārtikas apritē bez uzņēmuma atzīšanas vai reģistrācijas piemēro naudas sodu fiziskajai personai no četrpadsmit līdz simt piecdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no astoņdesmit līdz astoņsimt naudas soda vienībām.
Zemkopības ministrija vērš uzmanību, ka likumā jau ir noteikta atbildība un soda veids ko Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – Dienests) piemēro, tādējādi ierosinājums sodīt tikai piegādātāju nebūtu atbalstāms. Turklāt Wolt un Bolt ir reģistrēti Dienesta uzņēmumu reģistrā līdz ar to uzņēmumos tiek veiktas pārbaudes, tostarp arī kurjeru pārbaudes. 
Lai samazinātu uzņēmumu un fizisku personu iesaistīšanos pārtikas apritē bez normatīvajos aktos noteiktās reģistrācijas vai atzīšanas, Dienests regulāri veic sludinājumu portālu un  sociālo mediju satura monitoringu, tostarp veicot pārbaudes pie juridiskām un fiziskām personām, ko veic dienestā izveidotā Informācijas analīzes un ātrās reaģēšanas daļa un teritoriālās pārvaldes. Dienests regulāri informē pārtikas tirgotājus par prasībām, kas jāievēro iesaistoties pārtikas aprites jomā, kā arī par atbildību, kas iestājas, ja prasības netiek ievērotas. Dienests veic oficiālas pārbaudes arī pēc saņemtās informācijas no patērētājiem, minēto uzņēmumu darbiniekiem vai citām institūcijām par pārtikas aprites pārkāpumiem, tostarp nelegālām darbībām. Konstatējot personas vai uzņēmumus, kuri izplata pārtikas produktus tālpārdošanas vietnēs bez reģistrācijas vai atzīšanas, Dienests piemēro administratīvos sodus. 
Lai pēc iespējas mazinātu iespēju nereģistrētu uzņēmumu iekļaušanai tālpārdošanas vietnēs, Dienests regulāri veic konsultācijas uzņēmējiem, tostarp skaidrojot par informācijas atlasi Dienesta mājas lapā un darbības kodiem. Dienests sadarbojas ar Wolt un Bolt pārstāvjiem, neskaidrību gadījumos apmainoties ar informāciju, kas saistīta ar nereģistrētu uzņēmumu iesaisti pārtikas apritē.
Lai turpinātu darbu pie nelegālo uzņēmumu darbības samazināšanas, Dienests ir uzsācis sadarbību ar citu tālpārdošanas vietņu turētājiem, kuri nodrošina pārtikas produktu tirdzniecību, par iespēju tos reģistrēt kā pārtikas aprites uzņēmumus."
 
Piedāvātā redakcija

Par Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas identificēto problēmu ar nelegāliem uzņēmumiem, kas darbojas bez atļaujām (nereģistrējoties Pārtikas un veterinārajā dienestā), piemēram, ēdienu piegādē caur platformām “Wolt” un “Bolt” un par Saeimas Budžeta un finanšu (nodokļu) komisijas lūgumu izvērtēt ierosinājumu vērst pamatsodu galvenokārt uz piegādātājiem, sniedzam šādu informāciju.
Šobrīd nav iespējams sniegt viennozīmīgu vērtējumu par to, vai PVN likmes samazināšana sniegs redzamu un pozitīvu ēnu ekonomikas ierobežošanas samazinājumu ēdināšanas pakalpojumu jomā. Pozitīvais efekts no PVN likmes samazinājuma ir atkarīgs no dažādiem faktoriem, proti, uzņēmēju motivācijas atgriezties legālajā tirgū, nodokļu maksātāju saistību izpildes disciplīnas, ēdināšanas pakalpojumu cenu samazinājuma, kas stimulētu pircējus vairāk apmeklēt sabiedriskās ēdināšanas vietas. Tādējādi pirms lēmuma pieņemšanas par PVN likmes samazināšanu ir rūpīgi jāizvērtē visus iespējamos scenārijus un to ietekmi uz valsts budžetu, lai rastu optimālo risinājumu nozares sekmīgai attīstībai un konkurētspējai.  
Pārtikas aprites uzraudzības likuma (turpmāk – likums) 5.panta pirmā daļa noteic, ka pārtikas uzņēmums iesaistās pārtikas apritē, ja tas ir atzīts vai reģistrēts. Savukārt, pārtikas uzņēmums atbilstoši likuma 1. panta 9.punktam ir jebkura persona, kura iesaistīta kādā no pārtikas aprites posmiem. Likuma 34.pants paredz soda veidus administratīviem pārkāpumiem pārtikas aprites jomā, nosakot, ka par iesaistīšanos pārtikas apritē bez uzņēmuma atzīšanas vai reģistrācijas piemēro naudas sodu fiziskajai personai no četrpadsmit līdz simt piecdesmit naudas soda vienībām, bet juridiskajai personai — no astoņdesmit līdz astoņsimt naudas soda vienībām.
Zemkopības ministrija vērš uzmanību, ka likumā jau ir noteikta atbildība un soda veids ko Pārtikas un veterinārais dienests (turpmāk – Dienests) piemēro, tādējādi ierosinājums sodīt tikai piegādātāju nebūtu atbalstāms. Turklāt Wolt un Bolt ir reģistrēti Dienesta uzņēmumu reģistrā līdz ar to uzņēmumos tiek veiktas pārbaudes, tostarp arī kurjeru pārbaudes. 
Lai samazinātu uzņēmumu un fizisku personu iesaistīšanos pārtikas apritē bez normatīvajos aktos noteiktās reģistrācijas vai atzīšanas, Dienests regulāri veic sludinājumu portālu un  sociālo mediju satura monitoringu, tostarp veicot pārbaudes pie juridiskām un fiziskām personām, ko veic dienestā izveidotā Informācijas analīzes un ātrās reaģēšanas daļa un teritoriālās pārvaldes. Dienests regulāri informē pārtikas tirgotājus par prasībām, kas jāievēro iesaistoties pārtikas aprites jomā, kā arī par atbildību, kas iestājas, ja prasības netiek ievērotas. Dienests veic oficiālas pārbaudes arī pēc saņemtās informācijas no patērētājiem, minēto uzņēmumu darbiniekiem vai citām institūcijām par pārtikas aprites pārkāpumiem, tostarp nelegālām darbībām. Konstatējot personas vai uzņēmumus, kuri izplata pārtikas produktus tālpārdošanas vietnēs bez reģistrācijas vai atzīšanas, Dienests piemēro administratīvos sodus. 
Lai pēc iespējas mazinātu iespēju nereģistrētu uzņēmumu iekļaušanai tālpārdošanas vietnēs, Dienests regulāri veic konsultācijas uzņēmējiem, tostarp skaidrojot par informācijas atlasi Dienesta mājas lapā un darbības kodiem. Dienests sadarbojas ar Wolt un Bolt pārstāvjiem, neskaidrību gadījumos apmainoties ar informāciju, kas saistīta ar nereģistrētu uzņēmumu iesaisti pārtikas apritē.
Lai turpinātu darbu pie nelegālo uzņēmumu darbības samazināšanas, Dienests ir uzsācis sadarbību ar citu tālpārdošanas vietņu turētājiem, kuri nodrošina pārtikas produktu tirdzniecību, par iespēju tos reģistrēt kā pārtikas aprites uzņēmumus.