Atzinums

Projekta ID
24-TA-170
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Republikas Tiesībsarga birojs
Atzinums iesniegts
14.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka TAP saskaņošanā ir izsludināts “Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plāns 2024. - 2028. gadam”, kas ietver arī pasākumus, par kuru izpildi būs atbildīgs arī tiesībsargs, lūdzam pieņemt tālāk norādītos iebildumus un priekšlikumus projekta Nr.24-TA-170 pilnveidošanai.
1.pielikumā tiesībsargs aicina papildināt 17.punktu noslēgumā ar šādu teikumu: “Tiesībsargs saskaņā ar Imigrācijas likumu īsteno ārzemnieku piespiedu izraidīšanas novērošanu”.
2.pielikuma “Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plāna 2024. - 2028. gadam” 9. rīcības virziena 9.1. apakšpunktā noteikts, ka pasākuma ietvaros plānots palielināt tiesībsarga novēroto atgriešanas pasākumu skaitu. Attiecībā uz šo sadaļu norādam, ka tiesībsargs plāno palielināt novēroto piespiedu izraidīšanas operāciju skaitu, salīdzinot ar iepriekšējo periodu. Tomēr jāuzsver, ka tiesībsargs uztur savu jau attiecībā uz citiem novērtēšanas periodiem pausto pozīciju, ka atbilstoši Latvijas faktiskajai situācijai un apstāklim, ka lielākā daļa izraidīšanas operāciju notiek ar komercreisiem un tajā vienlaikus tiek izraidīts ļoti neliels personu skaits (visbiežāk viena, retāk – divas vai trīs), primāri tiks novērota piespiedu izraidīšanas procesa faktiskā īstenošana tajos gadījumos, kad izraidāmā persona pieder kādai no mazaizsargātajām grupām (nepilngadīgie bez pavadības, ģimenes ar bērniem, personas ar invaliditāti, ievērojamām veselības problēmām, seniori utt.) vai arī tad, kad izraidāmā persona ir izraidījusi nevēlēšanos atgriezties izcelsmes valstī un ir risks, ka izraidīšanas operācijā varētu tikt pielietots spēks vai speciālie līdzekļi.
Tāpat “Latvijas Republikas valsts robežas integrētās pārvaldības plāna 2024. - 2028. gadam” 9.6.apakšpunkts nosaka pasākumu “Migrācijas un patvēruma pakta ieviešana nacionālā līmenī”, kura izpildes termiņš ir 2026.gads. Sākotnējā plāna projektā bija iekļauts 13.3.punkts “Migrācijas un patvēruma paktā paredzētā neatkarīgā pamattiesību uzraudzības mehānisma izveide”, kas ir izņemts no saskaņošanai virzītā plāna un varētu apgrūtināt veiksmīgu pamattiesību uzraudzības mehānisma izveidošanu valstī atbilstoši Skrīninga regulas 10.pantam un Patvēruma procedūras regulas 43.pantam.
Migrācijas un patvēruma paktā ietvertās Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2024/1356, ar ko ievieš trešo valstu valstspiederīgo skrīningu pie ārējām robežām un groza Regulas (EK) Nr. 767/2008, (ES) 2017/2226, (ES) 2018/1240 un (ES) 2019/817, jeb Skrīninga regulas 10.pantā un Eiropas Parlamenta un Padomes regulas (ES) 2024/1348, ar ko izveido kopīgu procedūru starptautiskajai aizsardzībai Savienībā un atceļ Direktīvu 2013/32/ES, jeb Patvēruma procedūras regulas 43.pantā minētais pamattiesību uzraudzības mehānisms paredz jaunu funkciju veikšanu, nosakot arī konkrētus un plašus pienākumus un prasības iestādei un tās darbiniekiem. Faktiski tas nozīmē nepieciešamību pēc atbilstoša finansējuma, šajā specifiskajā jomā kompetentu darbinieku piesaistes, kā arī padziļinātām apmācībām un citiem kapacitātes stiprināšanas pasākumiem. Ņemot vērā šos apsvērumus, tiesībsargam nav iespējams uzņemties papildu funkciju, ja tam netiks nodrošināti atbilstoši resursi, klāt iestādei jau esošajam budžetam. To ir apzinājies arī likumdevējs Eiropas Savienības līmenī, Skrīninga regulas 10.panta 4.punktā norādot, ka dalībvalstis minētā mehānisma vajadzībām nodrošina atbilstošus finanšu līdzekļus.
 
Piedāvātā redakcija
-