Atzinums

Projekta ID
22-TA-1084
Atzinuma sniedzējs
Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs
Atzinums iesniegts
10.05.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā minēts, ka, pārskatot Ministru kabineta 2013. gada 29. janvāra noteikumu Nr. 66 "Noteikumi par valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku darba samaksu un tās noteikšanas kārtību" (turpmāk – MK 29.01.2013. noteikumi Nr. 66) tvērumu, secināts, ka turpmāk piemaksa par īpašu risku nebūtu maksājama Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja (turpmāk – KNAB) amatpersonām (darbiniekiem), kuru darbs tieši saistīts ar noziedzīgu nodarījumu atklāšanu, izmeklēšanu un novēršanu, ar valsts noslēpumu objektiem, ja tie saistīti ar korupcijas apkarošanu, kā arī politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumiem, un kuru darbs tieši saistīts ar normatīvo aktu pārkāpumu atklāšanu, novēršanu un KNAB uzdevumu īstenošanu korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē. Valsts kanceleja (turpmāk – VKanc) šī noteikumu projekta anotācijā šādas izmaiņas normatīvajā regulējumā pamatojusi, norādot, ka minētais ir uzskatāms kā amata (dienesta) pienākumi, nevis īpašs risks, kas saskaņā ar darba vides risku novērtējumu ir saistīts ar tik lielā mērā paaugstinātu psiholoģisko vai fizisko slodzi vai risku darbinieka drošībai un veselībai, ka to nevar novērst vai samazināt līdz pieļaujamam līmenim ar darba aizsardzības pasākumiem.
KNAB, pārzinot tā amatpersonu (darbinieku) darba specifiku un reālos pastāvošos riskus nodarbināto drošībai un veselībai, kas 2021. gadā analizēti KNAB darba vides risku novērtējumā, anotācijā izteiktajai argumentācijai nevar piekrist, tādēļ aicina šo pamatojumu attiecībā uz KNAB anotācijā svītrot. Skaidrojam, ka iepriekš uzskaitītie amata (dienesta) pienākumi tiek veikti paaugstinātas psiholoģiskās spriedzes apstākļos, ko rada darbs ar valsts noslēpumu, tehnisku un operatīvu darbību veikšana neprognozējamos un dzīvību apdraudošos apstākļos, saskarsme ar rīcībā neprognozējamām, citkārt fiziski un emocionāli agresīvām personām krimināllietu un administratīvo pārkāpuma lietu izmeklēšanas ietvaros, tostarp pret augsta līmeņa valsts amatpersonām. Tie ir objektīvi apstākļi, kas nav novēršami vai mazināmi līdz pieļaujamam līmenim ar darba aizsardzības pasākumiem.
Turklāt Valsts kontrole, izvērtējot citstarp KNAB noteiktās un izmaksātās speciālās piemaksas, t.i, piemaksas par darbu (dienestu), kas saistīts ar īpašu risku, kas saistīti ar amata (dienesta, darba) specifiku, nav konstatējusi to nepamatotu izmaksu vai jebkādas citas neatbilstības.
Balsoties uz iepriekš minēto, lūdzam KNAB pievienot šī noteikumu projekta 3. pielikumā ietvertajam iestāžu un amatu grupu, kurās amata (dienesta, darba) pienākumu izpilde ir saistīta ar īpašu risku, sarakstam redakcijā, kāda tā bija iepriekš MK 29.01.2013. noteikumu Nr. 66 9. pielikuma 20. punktā un tā divos apakšpunktos:
“Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja amatpersonas (darbinieki):
1) kuru darbs tieši saistīts ar noziedzīgu nodarījumu atklāšanu, izmeklēšanu un novēršanu, ar valsts noslēpumu objektiem, ja tie saistīti ar korupcijas apkarošanu, kā arī politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu pārkāpumiem.
2) kuru darbs tieši saistīts ar normatīvo aktu pārkāpumu atklāšanu, novēršanu un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja uzdevumu īstenošanu korupcijas novēršanā un apkarošanā, kā arī politisko organizāciju (partiju) un to apvienību finansēšanas noteikumu izpildes kontrolē.”
Noteikumu projekts paredz iespēju, ņemot vērā darba specifiku un tam nepieciešamās profesionālās zināšanas, prasmes, noteikt KNAB amatpersonai attiecīgu mēnešalgu, kurā ir ietverta jau līdz šim maksātā piemaksa. Šis risinājums KNAB redzējumā var nonākt pretrunā ar VKanc anotācijā izteikto labās prakses rekomendāciju, proti, ka, iestādei, nosakot individuālo mēnešalgu, būtu jānodrošina, ka lielākajai daļai (aptuveni 60-70 %) amatpersonu (darbinieku) individuālā mēnešalga atbilst iestādes noteiktā diapazona vidējam līmenim (+/- 5 % no diapazona viduspunkta) un ne vairāk par 30 % amatpersonu (darbinieku) pārsniedz diapazona vidējo līmeni (viduspunkts + 5 %). KNAB provizoriskie aprēķini liecina, ka, iekļaujot piemaksas par darbu (dienestu), kas saistīts ar īpašu risku, amatpersonas mēnešalgā, attiecīgi varētu palielināties to amatpersonu (darbinieku) daļa, kuru individuālā mēnešalga pārsniedz diapazona vidējo līmeni – tātad rekomendētos 30 %. Vēršam uzmanību, ka jau šobrīd 32 % KNAB darbinieku atalgojums ir virs mēnešalgas viduspunkta. Līdz ar to secināms, ka, iekļaujot piemaksas par īpašu risku amatpersonu (darbinieku) atalgojumā, KNAB pārsniegs arī esošos 32%.
Šādu situāciju veido apstāklis, ka, 2021. gada 1. janvārī ieviešot jauno atalgojuma modeli, KNAB strādājošajiem tika būtiski samazināta iepriekš piešķirtā izdienas piemaksa, proti, ilggadējiem darbiniekiem tā samazinājās no 25% uz 10%, kas tādējādi neizbēgami radīja atlīdzības kritumu. Ņemot vērā šo aspektu, piemaksas samazinājums, iepriekš saskaņojot ar VKanc, tika iestrādāts apstiprinātājā bāzes amatalgā.
 
Piedāvātā redakcija
-