Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
22-TA-3824
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Krievu mācībvalodas skolu atbalsta asociācija
Atzinums iesniegts
26.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
aizstāt vārdus “pirmsskolas pakāpē” ar vārdiem “pirmsskolas posmā”, aizstāt vārdus “pamatizglītības pakāpē” ar vārdiem “pamatizglītības posmā”;

PAMATOJUMS.
Ir principiāli nepareizi, ka projekta autori identificē pamatizglītību ar interešu izglītību, pamatizglītības programmu ar interešu izglītības programmu.

Proti, anotācijā (“1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi”) ir apgalvots, “Projekts paredz, ka [mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības] programma tiek īstenota izglītojamiem pirmsskolas un pamatizglītības pakāpē.”. Turpat, “Pedagogs paredz arī darba organizācijas formas, piem., pirmsskolas pakāpē tā ir rotaļnodarbība, pamatizglītības pakāpē - interešu izglītības nodarbības (..). Gan pirmsskolas, gan pamatizglītības pakāpē var plānot (..)”. Noteikumu projekta pielikumā “Mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas paraugs” ir apgalvots, ka “8. Programmas īstenošanā izmantojamas darba organizācijas formas:
8.1. pirmsskolas pakāpē - rotaļnodarbība;
8.2. pamatizglītības pakāpē - interešu izglītības nodarbība;”

Tomēr pamatizglītība un interešu izglītība ir dažādi izglītības veidi. Pamatizglītība ir formālās izglītības pakāpe, kuras “programmu apguvi apliecina valsts atzīts izglītības vai profesionālās kvalifikācijas dokuments, kā arī izglītības un profesionālās kvalifikācijas dokuments” (Izglītības likuma (tālāk – IL) 1. panta 2.1 daļa). Interešu izglītība ir “personas individuālo izglītības vajadzību un vēlmju īstenošana” (IL 1. panta 3. daļa). Pamatizglītības iegūšana un no piecu gadu vecuma bērnu sagatavošana pamatizglītības ieguvei ir obligāta (IL 4. pants). Interešu izglītība ir brīvprātīga (IL 47. pants).

Vispārējās izglītības programmas (IL 38. panta pirmās daļas 1. punkts) un interešu izglītības programmas (IL 38. panta pirmās daļas 5. punkts) ir dažādi izglītības programmu veidi.
Piedāvātā redakcija
Visā noteikumu un anotācijas tekstā aizstāt vārdus “pirmsskolas pakāpē” ar vārdiem “pirmsskolas posmā”, aizstāt vārdus “pamatizglītības pakāpē” ar vārdiem “pamatizglītības posmā”.
 
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām izslēgt vārdus “un tās īstenošanas vadlīnijām” attiecībā uz mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmu visā noteikumu un anotācijas tekstā (t.sk. virsrakstā)

PAMATOJUMS.
Mazākumtautību valodas un kultūrvēstures interešu izglītības programmas īstenošanas vadlīnijas projektā nav sniegtas. Pievēršam uzmanību, kā anotācijas sadales “2.1. Sabiedrības grupas, kuras tiesiskais regulējums ietekmē, vai varētu ietekmēt” apakšpunktā “Ietekmes apraksts” šie vārdi no projekta anotācijas pirmās redakcijas jau ir izslēgti.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām aizstāt 3. punktā (par mācību nodarbību skaitu) vārdus “līdz trīs” ar vārdiem “vismaz trīs”;

PAMATOJUMS.
Akadēmisko stundu nedēļā programmas īstenošanai ir jānosaka pašvaldībai atkarīgi no izglītojamo vecāku pieprasījuma un rīcībā esošā finansējuma, nosakot minimālo stundu skaitu, kas ir 3.
Piedāvātā redakcija
"3. Programmu var īstenot klātienē, attālināti vai daļēji attālināti, paredzot vismaz trīs mācību nodarbībām (akadēmiskajām stundām) nedēļā."
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ierosinām izteikt 6. punktu (par izglītojamo skaitu programmas īstenošanai) citā redakcijā.

PAMATOJUMS.
Minimālajam un maksimālajam stundu skaitam programmas īstenošanas grupā ir jābūt vienādam visās pašvaldībās, lai nodrošinātu kvalitatīvas izglītības pieejamību ikvienam izglītojamajam mazākumtautību valodas un kultūrvēstures apgūšanā neatkarīgi no pašvaldības finanšu resursiem. Maksimālais izglītojamo skaits interešu izglītības grupā ir noteicošs faktors programmas veiksmīgai īstenošanai, nepieļaujot pārmērīgi lielu grupu izveidi.

Projektam pievienotās tabulas “Izziņa 22-TA-3824” ailē “Apstrādes informācija” ir norādīts komentārs par 04.04.2023. “Latvijas Krievu mācībvalodu skolu atbalsta asociācijas” iesniegto 6. priekšlikumu. Komentārā jau ir secināts, ka “ja pašvaldībā interesentu skaits ir pārāk mazs, tad pašvaldībai ir tiesības sadarboties ar citām pašvaldībām un organizēt apvienotās grupas programmas īstenošanai.” Ierosinām šo secinājumu nostiprināt Ministru kabinetā noteikumos.
Piedāvātā redakcija
“6. Ministru kabinets nosaka minimālo un maksimālo izglītojamo skaitu programmas apguves grupā, bet tas nepārsniedz 25. Ja skolēnu skaits nav pietiekams grupas izveidošanai izglītības iestādē, pašvaldība nodrošina iespēju piedalīties programmā ārpus izglītības iestādes.”.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
papildināt 4.3. apakšpunktu (par apgūstamo programmas saturu) pēc vārdiem “un viņu nozīmīgāko veikumu;” ar šādiem vārdiem: “kultūras pieminekļus (piem., apdzīvotu vietu nosaukumi, vēsturiskie centri un objekti; kultūrvēsturiskas teritorijas, vēsturisku notikumu vietas, ievērojamu cilvēku darbības vietas, viņu vārdā nosauktie objekti u.c.),”.

PAMATOJUMS.
Izglītojamo kultūrvēsturiskās identitātes nostiprināšanai un pēctecībai ir svarīgi apzināt, kā kultūras mantojums saglabājās materiālo objektu nosaukumos un vārdos.

aizstāt 8.1. apakšpunktā vārdu “pakāpē” ar vārdu “posmā”;

PAMATOJUMS.
Noteikumu autori attiecina interešu izglītību uz pamatizglītību, kas nav pareizi. Interešu nodarbība nevar būt pirmsskolas izglītības pakāpē. Tā ir pirmsskolas izglītības posmā.

aizstāt 8.2. apakšpunktā vārdu “pakāpē” ar vārdu “posmā”.

PAMATOJUMS.
Noteikumu autori attiecina interešu izglītību uz pamatizglītību, kas nav pareizi. Interešu nodarbība nevar būt pamatizglītības pakāpē.
Piedāvātā redakcija

"4.3. kultūras savdabību raksturojošos artefaktus (literatūrā, mūzikā, tēlotāja mākslā, dejas, teātra, kino mākslā); ievērojamākās kultūras personības un viņu nozīmīgāko veikumu; kultūras pieminekļus (piem., apdzīvotu vietu nosaukumi, vēsturiskie centri un objekti; kultūrvēsturiskas teritorijas, vēsturisku notikumu vietas, ievērojamu cilvēku darbības vietas, viņu vārdā nosauktie objekti u.c.), kultūras vērtību saglabāšanas un tālāknodošanas iespējas."

 

"8.1. pirmsskolas posmā - rotaļnodarbība;"

 

"8.2. pamatizglītības posmā - interešu izglītības nodarbība;"