Atzinums

Projekta ID
21-TA-1794
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
01.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam no piedāvātās Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta pirmās daļas redakcijas izslēgt palīgteikumu: “, kurā tiks turpināta sadzīves atkritumu apglabāšana” – vai aizstāt to ar palīgteikumu šādā redakcijā:  “kurā apglabā sadzīves atkritumus”. Apglabāt atkritumus arī turpmāk varēs tikai tajos atkritumu poligonos, kuros to drīkst vai drīkstēs darīt nākotnē neatkarīgi no šī palīgteikuma esamības šajā tiesību normā. Turklāt Likuma pamattekstā nav vēlams iekļaut tiesību normas, kas attiecas uz pārejas periodu, tādēļ lūdzam likuma pantos neiekļaut norādi uz atkritumu apglabāšanas turpināšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
          Likuma 41.panta pirmā daļa noteic darbības, kuru izmaksas var iekļaut nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā. Šī panta pirmās daļas 8.punktā noteiktais attiecas uz slēgta atkritumu poligona apsaimniekošanas darbībām, kas jāveic 30 gadu ilgā laika posmā pēc tā slēgšanas un šim mērķim jau poligona darbības laikā tiek veikts uzkrājums, kas saskaņā ar 41.panta otrajā daļā noteiktu kārtību tiek iemaksāts speciālā atkritumu poligona slēgšanas kontā Valsts kasē.  
          Ar šī likumprojekta ietvaros piedāvāto redakciju noprotams, ka minētais uzkrājums veidojams arī “atkritumu poligona, kurā pārtraukta sadzīves atkritumu apglabāšana” vajadzībām, ar ko saprotam – uz laiku iekonservēta poligona, kas nākotnē varētu atsākt savu darbību, monitoringa un apsaimniekošanas vajadzībām.
          Regulatora ieskatā caur tarifu veidot uzkrājumu poligonam, kas nav slēgts, bet tikai iekonservēts uz laiku, nav racionāla rīcība, turklāt lai aprēķinātu uzkrājumam nepieciešamās izmaksas, būtu jāzina: 1) laika periods, cik ilgi poligons būs iekonservēts, kā arī prognozētais poligona darbības periods pēc iekonservētā poligona darbības atsākšana līdz tā piepildīšanai; 2) prognozētais ikgadējais apglabājamo atkritumu daudzums pēc iekonservētā poligona atvēršanas jeb ātrums, ar kādu poligona krātuve piepildīsies. Ņemot vērā, ka tā var būt arī tāla nākotne, nav noprognozējams ne radītais un reģionālajā atkritumu apsaimniekošanas centrā tālākai apstrādei nodotais nešķirotu sadzīves atkritumu daudzums, ne nākotnes tehnoloģijas šo atkritumu apstrādei. Līdz ar to veidot nepamatotus naudas uzkrājumus nezināmām nākotnes darbībām, nav saimnieciski pamatota rīcība.   
          Savukārt uz laiku iekonservēta atkritumu poligona ikgadējās vides monitoringa un apsaimniekošanas izmaksas reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra apsaimniekotājs varēs veikt to apsaimniekošanas darbību ietvaros, kas tiek noteiktas ar likuma 41.panta pirmās daļas 1.punktu.
          Ņemot vērā minēto, lūdzam noteikt šādu 8.punkta redakciju:
 
Piedāvātā redakcija
“8)  slēgta atkritumu poligona monitorings un uzturēšana vismaz 30 gadu ilgā laikposmā pēc atkritumu poligona slēgšanas.”
 
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
par likuma 41.panta papildināšanu ar 18.daļu.
Šī panta redakciju vajadzētu veidot  atbilstoši likuma 40.panta  ceturtajā daļā plānotajam tarifa nosaukumam, kā arī saskaņā ar likuma 41.pantā noteikto, kas noteic nevis konkrētas tarifā iekļaujamas izmaksas, bet gan darbības, kuru izmaksas iekļaujamas tarifā. Regulators piedāvā šādu redakciju:

 
Piedāvātā redakcija
“(18) Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifā iekļauj no cita reģionālā atkritumu apsaimniekošanas centra pieņemto apglabājamo atkritumu, kas atšķiroti no nešķirotiem sadzīves atkritumiem, apglabāšanas nodrošināšanai nepieciešamās izmaksas.”
 
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
          Ņemot vērā, ka reģionālajam atkritumu apsaimniekošanas centram, kurš arī turpmāk nodrošinās aktīvās poligona krātuves darbību, atbilstoši likuma 40.panta ceturtajai daļai Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija noteiks divus tarifus, no kuru ieņēmumiem tiks veidoti uzkrājumi, lūdzam izteikt likuma 41.panta otro daļu šādā redakcijā:
         
 
Piedāvātā redakcija
          (2) Reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs to ieņēmumu daļu no nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa un sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa, kura paredzēta poligona slēgšanas, rekultivācijas un slēgta poligona monitoringa un uzturēšanas izmaksu segšanai, iemaksā atkritumu poligona slēgšanas kontā Valsts kasē par iepriekšējo ceturksni līdz nākamā ceturkšņa pirmā mēneša piecpadsmitajam datumam.
 
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
par likuma Pārejas noteikumu 58.punktu

          Likumprojekta 2.pants neatbilst anotācijā norādītajam, ka likumprojekts jāsagatavo: “lai noteiktu pārejas periodu, kurā pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus līdz jaunu atkritumu apsaimniekošanas reģionu darbības nodrošināšanai apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022. gada 1. jūlijam.” Turklāt tas neatbilst arī iepriekš saskaņotajam likumprojekta variantam, kā arī citu organizāciju iebildumiem, par kuriem likumprojekta saskaņošanas izziņā norādīts, ka tie ir ņemti vērā.
          Šajā likumprojekta redakcijā salīdzinājumā ar iepriekš saskaņoto, iztrūkst datuma, kas iezīmē pārejas perioda, kura laikā var būt atkāpes no 21.panta pirmajā daļā noteiktā (attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītos sadzīves atkritumus apglabāt tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā), beigas. Tieši pretēji, šobrīd piedāvātā redakcija, paredzot sasaisti ar līgumiem, kuru termiņu beigas likumdošanas procesa laikā vēl var tikt pārceltas, pieļauj nenosakāmi ilgu pārejas periodu. Tas savukārt var ilgt ilgāk par 2023.gada 30.decembri, kad saskaņā ar likumprojektu stāsies spēkā pienākums attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radītos sadzīves atkritumus apglabāt tikai attiecīgā atkritumu apsaimniekošanas reģiona sadzīves atkritumu poligonā, un tādējādi var rasties problēma, kuras dēļ tapa šis likumprojekts. Proti, likumprojekta mērķis ir nodrošināt, ka faktiski veiktās atkritumu apsaimniekošanas darbības, līgumi, pašvaldību saistošie noteikumi un plāni, kā arī Ministru kabineta noteikumi atbilst Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajam, tostarp, noteikumam par attiecīgajā atkritumu apsaimniekošanas reģionā radīto sadzīves atkritumu apglabāšanas vietu jeb 21.panta pirmajai daļai.
            Turklāt 58.punktā saskatāma iekšēja pretruna – tiek noteikts, ka poligonā, kurā netiks veikta apglabāšana, tā tomēr tiks veikta. Bez šīs normas precizēšanas var rasties situācija, kad pašvaldības iespējas pārorganizēt atkritumu apsaimniekošanu atbilstoši jaunajam atkritumu apsaimniekošanas reģionālajam iedalījumam un jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas reģionālajiem plāniem, tiks ierobežotas, jo pirms līgumu termiņu beigām nevarēs tikt mainīts atkritumu poligons.

 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
par likuma Pārejas noteikumu 57.punktu

          Atkritumu apsaimniekošanas likuma 21.panta pirmā daļa šobrīd ir spēkā, tādēļ nevar tikt noteikts tās spēkā stāšanās datums. Regulatora ieskatā arī ierobežot 21.panta pirmās daļas spēku laikā nav pamata. Tā vietā saskaņā ar Valsts sekretāru 2022.gada 31.marta sanāksmē lemto (protokols Nr.11, 1.§) lūdzam likumprojektu papildināt ar grozījumu likumā, lai noteiktu pārejas periodu, kurā pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus līdz jaunu atkritumu apsaimniekošanas reģionu darbības nodrošināšanai apglabā tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika darīts līdz 2022. gada 1. jūlijam. Proti, pārejas periodā nepieciešamā atkāpe no 21.panta pirmās daļas noteikuma ievērošanas nosakāma Pārejas noteikumos, kā tas tika paredzēts likumprojekta 22-TA-1065 sākotnēji saskaņotajā redakcijā (pēc nepieciešamības koriģējot norādītos datumus):
“Līdz 2023. gada 31. decembrim pašvaldības administratīvajā teritorijā radītos sadzīves atkritumus turpina apglabāt tajā sadzīves atkritumu poligonā vai nodod tos attiecīgajās pārkraušanas stacijās, kur tas tika nodrošināts līdz 2022.gada 1.jūlijam.”

          Ja nepieciešams šo noteikumu pielāgot iespējamībai, ka daļā no jaunajiem atkritumu apsaimniekošanas reģioniem atkritumu apglabāšanu atbilstoši jaunajam dalījumam uzsāk veikt agrāk nekā citos reģionos, šo normu var precizēt, paredzot, ka tajā ir noteiktas tiesības, nevis pienākums. Papildus norādām, ka Regulators joprojām uzskata, ka viena konkrēta datuma, kurā notiek visu pašvaldību, kuras skar atkritumu apsaimniekošanas reģionu maiņa, administratīvajās teritorijās radīto sadzīves atkritumu apglabāšanas poligona maiņa, būtu skaidrākais un prognozējamākais situācijas risinājums.
 
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likumprojekta 19.pantu precizēt, norādot kurā pantā tiek izdarīti grozījumi. Pazudusi norāde uz 39.pantu.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam likuma 39.panta trešās daļas 1.punktu precizēt atbilstoši latviešu valodas gramatikas normām šādā redakcijā:
“izteikt trešās daļas 1.punktu šādā redakcijā:
   “1) nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā, ja no nešķirotiem sadzīves atkritumiem atšķirotus bioloģiskos atkritumus  pārstrādā reģionālais atkritumu apsaimniekošanas centrs.””
 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
          Regulators lūdz izvērtēt līdz šim Valsts kasē uzkrāto līdzekļu racionālas izlietošanas nepieciešamību un iespējas konservētu poligonu gadījumos. Atzinumā par likuma 41.panta pirmās daļas 8.punktu Regulators jau izteica bažas, ka iekonservēta poligona gadījumā diez vai ir prognozējams aptuvenais gads, kad iekonservētais poligons varētu tikt nākotnē atkal atvērts ekspluatācijai, kā arī gads, kad atkal atvērtā poligona krātuve būs piepildīta, un līdz ar to slēdzama un rekultivējama. Ņemot vērā, ka tā var būt arī tāla nākotne, Regulators uzskata, ka nav saimnieciski pamatoti Valsts kases kontā uzkrātos līdzekļus turēt darbībām, kas būs jāveic nezināmā nākotnē.   
          Papildus Regulators atkārtoti atgādina (sākotnēji iekļauts Regulatora atzinumā par Vienotajā tiesību aktu projektu izstrādes un saskaņošanas portālā 2022.gada 7.aprīlī pieteikto likumprojektu “Grozījumi Atkritumu apsaimniekošanas likumā” (21-TA-1794)), ka likumprojektā nav noteikta norma par finansējuma avotiem to poligonu konservācijai, kuru ekspluatācija tiks apturēta uz laiku. Atkritumu apsaimniekošanas valsts plānā 2021.-2028.gadam noteikts: “Tā kā poligonu konservācijas izdevumus nav iespējams segt no uzkrātajiem līdzekļiem sadzīves atkritumu poligonu rekultivācijai un monitoringam, tad šo izdevumu segšanai būs nepieciešams rast risinājumu. Šajā sakarā VARAM līdz 2022.gada 30.decembrim jāizstrādā un jāiesniedz Ministru kabinetā Informatīvais ziņojums par sadzīves atkritumu apglabāšanas poligonu finanšu saistībām.”
          Iesakām arī apsvērt, vai un kādi poligonu konservācijas nosacījumi būtu nosakāmi normatīvajos aktos, apsverot nepieciešamību papildināt likumprojektu ar atbilstošu deleģējumu Ministru kabinetam, kā arī to, vai un kas būtu jādara ar poligona slēgšanai un rekultivācijai Valsts kasē uzkrātajiem līdzekļiem poligonu konservācijas gadījumos.

 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
          Anotācijas 15.punktā aprakstīta nepieciešamība likuma 41.panta papildinājumam –  nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifā iekļaujot izmaksas uzkrājumam dabas resursu nodokļa segšanai par to atkritumu daudzumu, ko pēc novietošanas bioloģiski noārdāmo atkritumu pārstrādes iekārtā biogāzes ieguvei (bioreaktorā) atļaujā A vai B kategorijas piesārņojošo darbību veikšanai noteiktajā termiņā atšķiro no pārstrādātās vai reģenerētās atkritumu frakcijas un apglabā atkritumu poligonā. Plānots izstrādāt arī Ministru kabineta noteikumus par kārtību, kādā nosakāmas izmaksas nākotnes dabas resursu nodokļa uzkrājumam.
           Regulators vērš uzmanību, ka uzkrājums nākotnes dabas resursu nodokļa segšanai jāveido ne tikai no nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa ieņēmumiem, bet arī no citu atkritumu klašu vārtu maksas, jo atbilstoši reālajai praksei bioreaktoros ievieto arī dalīti vāktus bioloģiski noārdāmus atkritumus un no citām atkritumu plūsmām (kas nav nešķiroti sadzīves atkritumi) atšķirotus bioloģiskos atkritumus.
          Papildus norādām, ka arī attiecībā uz uzkrājumu piepildīta atkritumu poligona slēgšanai, rekultivācijai un slēgta atkritumu poligona monitoringam un uzturēšanai vismaz 30 gadu ilgā laikposmā pēc poligona slēgšanas, uzkrājums jāveido ne tikai no nešķirotu sadzīves atkritumu apstrādes tarifa un sadzīves atkritumu apglabāšanas tarifa ieņēmumiem, bet arī ieņēmumiem no citām poligonā pieņemtām atkritumu klasēm, kas tiek apglabātas atkritumu poligona krātuvē un kuru vārtu maksu nosaka paši poligonu apsaimniekotāji.   
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt Anotācijas tekstu.
 
Piedāvātā redakcija
-