Atzinums

Projekta ID
22-TA-2905
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
01.12.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
27.1 Informācijas pieprasījumā, kuru Valsts ieņēmumu dienests ir sagatavojis citai Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentai iestādei vai saņēmis no citas Eiropas Savienības dalībvalsts kompetentās iestādes, var būt iekļauts pamatots administratīvās procedūras pieprasījums. Ja Valsts ieņēmumu dienests, saņemot šādu pieprasījumu, uzskata, ka administratīvā procedūra nav vajadzīga, nekavējoties paziņo kompetentajai iestādei, kura iesniegusi šo pieprasījumu, attiecīgos iemeslus.
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kas ir Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumi Nr. 1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi" (turpmāk - Noteikumi) jaunajā 27.1 punktā minētā "administratīvā procedūra" un attiecīgi precizēt noteikumu projektā lietoto terminoloģiju, jo jēdziena "administratīvās procedūras pieprasījums" tvērums Latvijas tiesību aktu kontekstā nav skaidrs. Nepieciešamības gadījumā lūdzam izvērtēt nepieciešamību papildināt noteikumus ar minētā termina skaidrojumu.

Vēršam uzmanību, ka termins "administratīvā procedūra" definēts Padomes  2011. gada 15. februāria Direktīvas 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā un ar ko atceļ Direktīvu 77/799/EEK (turpmāk - Direktīva 2011/16) 3.panta 7.punktā, skaidrojot, ka “administratīvā procedūra” ir visas kontroles, pārbaudes un citi pasākumi, ko dalībvalstis ir veikušas, pildot savus pienākumus, lai nodrošinātu nodokļu tiesību aktu pareizu piemērošanu. No Padomes 2021. gada 22. marta Direktīvas 2021/514/ES, ar ko groza Direktīvu 2011/16/ES par administratīvu sadarbību nodokļu jomā, (turpmāk - Grozījumu direktīva) 1.panta 1.punkta "d" apakšpunkta (grozītais Direktīvas 2011/16 3.panta 26.punkts) izriet, ka viens no administratīvo procedūru veidiem ir “kopīga revīzija”.

Likumā "Par nodokļiem un nodevām", ar ko pamatā pārņemta Direktīva 2011/16, kā arī Noteikumos termins "administratīvā procedūra" netiek lietots, un no likuma vai tā grozījumu anotācijām nav viennozīmīgi skaidrs, kāds termins Latvijas normatīvajos aktos lietots Direktīva 2011/16/) 3.panta 7.punktā minētā termina pārņemšanai. Likumā tiek izmantoti termini, piemēram, "pārbaudes procedūras",  "savstarpējās saskaņošanas procedūras", "tematiskā pārbaude" un "nodokļu kopīgā starpvalstu pārbaude" kas, iespējams, lietojami noteikumu projektā izmantotā termina "administratīvās procedūras" vietā.



 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
15.2 Ievērojot šīs nodaļas prasības, attiecībā uz informācijas apmaiņu ar citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm, informācija ir paredzami svarīga, ja pieprasījuma iesniedzēja kompetentā iestāde pieprasījuma iesniegšanas brīdī uzskata, ka saskaņā ar tās tiesību aktiem ir pamatota iespēja, ka pieprasītā informācija attieksies uz viena vai vairāku nodokļu maksātāju (neatkarīgi no tā, vai tie identificēti pēc vārda vai kā citādi) nodokļu lietām un būs pamatota nodokļu administrēšanas darbību veikšanai.
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projekta tekstā vārdus “tiesību akti” aizstāt ar vārdiem “normatīvie akti”, ievērojot likumā “Par nodokļiem un nodevām” un Ministru kabineta 2013. gada 5. novembra noteikumos Nr. 1245 "Kārtība, kādā tiek veikta informācijas apmaiņa nodokļu jomā starp Latvijas un citu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm un ārvalstu kompetentajām iestādēm, ar kurām ir noslēgti Latvijas Republikas Saeimas apstiprināti starptautiskie līgumi" lietoto terminoloģiju.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
15.3 Valsts ieņēmumu dienests, veicot informācijas pieprasījumu Eiropas Savienības dalībvalstu kompetentajām iestādēm saskaņā ar šo noteikumu 15.punktu, lai pierādītu, ka pieprasītā informācija ir paredzami svarīga, norāda vismaz šādu informāciju:
15.31. nodokļu mērķi, kuram informācija tiek pieprasīta;  
15.32. aprakstu par informāciju, kas vajadzīga tās valsts tiesību aktu īstenošanai vai izpildei.
Priekšlikums
Tiesiskās skaidrības nolūkos lūdzam precizēt 15.32. apakšpunktu, vārdus "tās valsts tiesību aktu" aizstājot ar vārdiem "Latvijas normatīvo aktu".
Piedāvātā redakcija
-