Projekta ID
25-TA-1088Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
23.05.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Viedās administrācijas un reģionālās attīstības ministrijas izstrādāto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas austrumu pierobežas sociālekonomiskās attīstības un drošības stiprināšanas tematiskās komitejas paveikto mērķu sasniegšanā no 2024.gada 30.aprīļa līdz 2025.gada 4.aprīlim un turpmāk iecerēto darbību”.
LTRK atkārtoti vērš ministrijas uzmanību, ka Latvijas austrumu pierobežas sociālekonomiskās attīstības un drošības stiprināšanai nepieciešami tieši šim mērķim izstrādāti pasākumi Pašlaik plānā ir apkopoti visi projekti, lielākoties nacionāla līmeņa, kas jau ir bijuši pieņemti pirms Austrumu pierobežas plāna izstrādes vai arī pasākumi, kas būtu ieviesti, neskatoties uz Austrumu pierobežas plānu. Savukārt Austrumu pierobežas specifiskie pasākumi un finansējums ir nepietiekams un ģeopolitiskajai situācijai neadekvāts. Austrumu pierobežai ekonomiskajai stiprināšanai veltītie pasākumi ir jāatdala atsevišķi un jānovērtē tieši un vienīgi tikai šīs darbības. Citi plānā iekļautie pasākumi ir pieņemami zināšanai, jo tie pēc būtības šajā plānā ir iekļauti kopskatam un nav uzskatāmi par Austrumu pierobežas plāna pasākumiem.
Atgādinām, ka vienā no pirmajiem atzinumiem LTRK aicināja noteikt mērķus ar ekonomiku raksturojošiem lielumiem. Tā kā reģiona IKP tiek saņemts ar novēlošanos, privātuzņēmumu apgrozījums ir vislabākais pieejamais rādītājs, lai saprastu, vai darbības ir devušas vēlamās izmaiņas. Darbavietu skaits ir svarīgs un piesaistīto investīciju apjoms arī, taču bez apgrozījuma monitoringa, ekonomikas situācija nebūs adekvāti novērtējama. LTRK uzstājīgi turpina aicināt noteikt un vienoties par privātuzņēmumu apgrozījuma mērķi, jo tad arī plāna autori būs spiesti izvērtēt Austrumu pierobežas specifisko papildus pasākumu patieso pienesumu. Diemžēl pašlaik izskatās, ka piedāvātie specifiskie pasākumi nav pietiekami, lai risinātu problēmu.
LTRK aicina ministriju kopā ar valdības partneriem izstrādāt mērķētus pasākumus Latvijas austrumu pierobežai, lai nodrošinātu šajās teritorijās ekonomisko aktivitāti un veicinātu drošību. Spēcīga Latvijas austrumu pierobeža ir visas valsts nepieciešamība, līdz ar to LTRK aicina atkārtoti izvērtēt plānā ietvertos pasākumus un to sasniedzamos rādītājus. LTRK ieskatā ir jāizstrādā pasākumi, kas sniedz risinājumus patiesajiem Austrumu pierobežas izaicinājumiem, kas nemainīgi, piemēram, ir, kāpēc skolēnam palikt studēt un būt nākotnē darba tirgū Austrumu pierobežā? Kāpēc investēt un attīstīt biznesu Austrumu pierobežā (agresorvalstu pierobežā)? Kāpēc emigrējušajām ģimenēm atgriezties Austrumu pierobežā?
LTRK atkārtoti vērš ministrijas uzmanību, ka Latvijas austrumu pierobežas sociālekonomiskās attīstības un drošības stiprināšanai nepieciešami tieši šim mērķim izstrādāti pasākumi Pašlaik plānā ir apkopoti visi projekti, lielākoties nacionāla līmeņa, kas jau ir bijuši pieņemti pirms Austrumu pierobežas plāna izstrādes vai arī pasākumi, kas būtu ieviesti, neskatoties uz Austrumu pierobežas plānu. Savukārt Austrumu pierobežas specifiskie pasākumi un finansējums ir nepietiekams un ģeopolitiskajai situācijai neadekvāts. Austrumu pierobežai ekonomiskajai stiprināšanai veltītie pasākumi ir jāatdala atsevišķi un jānovērtē tieši un vienīgi tikai šīs darbības. Citi plānā iekļautie pasākumi ir pieņemami zināšanai, jo tie pēc būtības šajā plānā ir iekļauti kopskatam un nav uzskatāmi par Austrumu pierobežas plāna pasākumiem.
Atgādinām, ka vienā no pirmajiem atzinumiem LTRK aicināja noteikt mērķus ar ekonomiku raksturojošiem lielumiem. Tā kā reģiona IKP tiek saņemts ar novēlošanos, privātuzņēmumu apgrozījums ir vislabākais pieejamais rādītājs, lai saprastu, vai darbības ir devušas vēlamās izmaiņas. Darbavietu skaits ir svarīgs un piesaistīto investīciju apjoms arī, taču bez apgrozījuma monitoringa, ekonomikas situācija nebūs adekvāti novērtējama. LTRK uzstājīgi turpina aicināt noteikt un vienoties par privātuzņēmumu apgrozījuma mērķi, jo tad arī plāna autori būs spiesti izvērtēt Austrumu pierobežas specifisko papildus pasākumu patieso pienesumu. Diemžēl pašlaik izskatās, ka piedāvātie specifiskie pasākumi nav pietiekami, lai risinātu problēmu.
LTRK aicina ministriju kopā ar valdības partneriem izstrādāt mērķētus pasākumus Latvijas austrumu pierobežai, lai nodrošinātu šajās teritorijās ekonomisko aktivitāti un veicinātu drošību. Spēcīga Latvijas austrumu pierobeža ir visas valsts nepieciešamība, līdz ar to LTRK aicina atkārtoti izvērtēt plānā ietvertos pasākumus un to sasniedzamos rādītājus. LTRK ieskatā ir jāizstrādā pasākumi, kas sniedz risinājumus patiesajiem Austrumu pierobežas izaicinājumiem, kas nemainīgi, piemēram, ir, kāpēc skolēnam palikt studēt un būt nākotnē darba tirgū Austrumu pierobežā? Kāpēc investēt un attīstīt biznesu Austrumu pierobežā (agresorvalstu pierobežā)? Kāpēc emigrējušajām ģimenēm atgriezties Austrumu pierobežā?
Piedāvātā redakcija
-
