Projekta ID
24-TA-1340Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera"
Atzinums iesniegts
23.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kamera (turpmāk – LTRK) ir izvērtējusi Veselības ministrijas izstrādāto un atkārtotai saskaņošanai nodoto rīkojuma projektu “Par apropriācijas pārdali no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" 20.00.00 programmas "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana"” (24-TA-1340).
Veselības ministrija par iepriekš pausto LTRK iebildumu skaidro: “Ņemot vērā, ka Latvijā valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi ir paredzēti tikai bērniem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām vecumā līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem, tad NVD līguma ietvaros sniegtie zobārstniecības pakalpojumi galvenokārt saistās ar bērniem sniegto aprūpi, savukārt maksas pakalpojumu absolūti lielāko daļu veido pieaugušajiem sniegtie pakalpojumi, jo tie vispār nav iekļauti valsts apmaksāto pakalpojumu grozā (šī iemesla dēļ Latvijā privātie maksājumi zobārstniecībā ir īpaši augstā īpatsvarā). Tāpat arī pieaugušajiem sniegto pakalpojumu īpatsvars ir būtiski lielāks, ņemot vērā arī faktu, ka zobārstniecības pakalpojumu nepieciešamība aizvien palielinās un kļūst komplicētāka ar pacientu novecošanu.”
LTRK ieskatā minētais nav attiecināms uz iepriekš paustajiem iebildumiem. Proti, jau šobrīd, pēc kapitālsabiedrības aplēsēm tā sniegto zobārstniecības pakalpojuma apjoms no kopējā tirgus, pēc apgrozījuma, ir aptuveni līdz 16%” pēc vizīšu skaita 10%, no visiem gūtajiem ienākumiem no stomatoloģijas pakalpojumiem pēdējos piecos gados maksas pakalpojumi sastāda 88% (t.sk. bērniem), turklāt maksas pakalpojumus saņem ne tikai Latvijas iedzīvotāji, bet arī ārvalstu pilsoņi. NVD līguma ietvaros kapitālsabiedrība sniedz zobārstniecības pakalpojumus bērniem līdz 18 gadiem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem. Identiskus pakalpojumus, izņemot iedzimtus sejas-žokļu šķeltņu gadījumos, Latvijā sniedz apmēram 275 zobārstniecības iestādes. NVD, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” noteiktajai formulai, ir noteikusi cenas par pakalpojumiem visām zobārstniecības iestādēm identiskas (t.sk. par infrastruktūru). Līdz ar to, ja, papildus šai cenai kādai zobārstniecības iestādei, tiek piešķirti papildus līdzekļi, tā nokļūst priviliģētākā situācijā pār pārējām. Turklāt valsts noteiktie tarifi ir kritiski zemi un nesedz pat lielu daļu tiešo izdevumu. Līdz ar to šādu papildus finansējumu piešķiršana būtiski kropļo godīgu konkurenci, rada priekšrocības publiskai kapitālsabiedrībai, netiek ievērota konkurences neitralitāte, kā arī būtiski pasliktina pakalpojumu pieejamību bērniem reģionos.
Ņemot vērā minēto, kā arī esošo kapitālsabiedrības saimnieciskās darbības struktūru, kur 84,1% no ieņēmumiem veidojas no maksas pakalpojumiem, t.sk. bērniem, un kur ar augstāko izglītību saistītie ieņēmumi sastāda tikai 3,1 %, LTRK neatbalsta rīkojuma projektu, ar kuru “Bērnu zobārstniecības centra izveidei paredzētais valsts budžeta finansējums 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai tiek pārdalīts uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība” dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātajām publiskajām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470 kods)”.
Veselības ministrija par iepriekš pausto LTRK iebildumu skaidro: “Ņemot vērā, ka Latvijā valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi ir paredzēti tikai bērniem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām vecumā līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem, tad NVD līguma ietvaros sniegtie zobārstniecības pakalpojumi galvenokārt saistās ar bērniem sniegto aprūpi, savukārt maksas pakalpojumu absolūti lielāko daļu veido pieaugušajiem sniegtie pakalpojumi, jo tie vispār nav iekļauti valsts apmaksāto pakalpojumu grozā (šī iemesla dēļ Latvijā privātie maksājumi zobārstniecībā ir īpaši augstā īpatsvarā). Tāpat arī pieaugušajiem sniegto pakalpojumu īpatsvars ir būtiski lielāks, ņemot vērā arī faktu, ka zobārstniecības pakalpojumu nepieciešamība aizvien palielinās un kļūst komplicētāka ar pacientu novecošanu.”
LTRK ieskatā minētais nav attiecināms uz iepriekš paustajiem iebildumiem. Proti, jau šobrīd, pēc kapitālsabiedrības aplēsēm tā sniegto zobārstniecības pakalpojuma apjoms no kopējā tirgus, pēc apgrozījuma, ir aptuveni līdz 16%” pēc vizīšu skaita 10%, no visiem gūtajiem ienākumiem no stomatoloģijas pakalpojumiem pēdējos piecos gados maksas pakalpojumi sastāda 88% (t.sk. bērniem), turklāt maksas pakalpojumus saņem ne tikai Latvijas iedzīvotāji, bet arī ārvalstu pilsoņi. NVD līguma ietvaros kapitālsabiedrība sniedz zobārstniecības pakalpojumus bērniem līdz 18 gadiem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem. Identiskus pakalpojumus, izņemot iedzimtus sejas-žokļu šķeltņu gadījumos, Latvijā sniedz apmēram 275 zobārstniecības iestādes. NVD, atbilstoši Ministru kabineta 2018. gada 28. augusta noteikumiem Nr. 555 “Veselības aprūpes pakalpojumu organizēšanas un samaksas kārtība” noteiktajai formulai, ir noteikusi cenas par pakalpojumiem visām zobārstniecības iestādēm identiskas (t.sk. par infrastruktūru). Līdz ar to, ja, papildus šai cenai kādai zobārstniecības iestādei, tiek piešķirti papildus līdzekļi, tā nokļūst priviliģētākā situācijā pār pārējām. Turklāt valsts noteiktie tarifi ir kritiski zemi un nesedz pat lielu daļu tiešo izdevumu. Līdz ar to šādu papildus finansējumu piešķiršana būtiski kropļo godīgu konkurenci, rada priekšrocības publiskai kapitālsabiedrībai, netiek ievērota konkurences neitralitāte, kā arī būtiski pasliktina pakalpojumu pieejamību bērniem reģionos.
Ņemot vērā minēto, kā arī esošo kapitālsabiedrības saimnieciskās darbības struktūru, kur 84,1% no ieņēmumiem veidojas no maksas pakalpojumiem, t.sk. bērniem, un kur ar augstāko izglītību saistītie ieņēmumi sastāda tikai 3,1 %, LTRK neatbalsta rīkojuma projektu, ar kuru “Bērnu zobārstniecības centra izveidei paredzētais valsts budžeta finansējums 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai tiek pārdalīts uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība” dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātajām publiskajām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470 kods)”.
Piedāvātā redakcija
-