Atzinums

Projekta ID
23-TA-2842
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
20.03.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt plānotos grozījumus Plastmasu saturošu izstrādājumu patēriņa samazināšanas likuma (turpmāk - Likums) 13. pantā un par to sniegtos skaidrojumus anotācijā. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt precizējumus anotācijā un/vai projektā, nodrošinot korektu normatīvo regulējumu un tā atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 5. jūnija direktīvai (ES) 2019/904 par konkrētu plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu tiesību normas (turpmāk - Direktīva).
Atbilstoši anotācijā sniegtajam skaidrojumam grozījumi Likuma 13. pantā veikti, lai novērstu normatīvā regulējuma pārklāšanos, respektīvi: "Likuma 13. panta pirmais punkts pašlaik satur skaidrojošu daļu par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmu ietvaros ražotājam noteiktajiem informēšanas pasākumiem, kas tagad esot detāli izskaidroti Ministru kabineta 2022.gada 13.decembra noteikumu Nr.781 "Noteikumi par ražotāja paplašinātās atbildības sistēmas izveidi un piemērošanu plastmasu saturošiem izstrādājumiem" (turpmāk - noteikumi) 7.4. un 9.3.4. apakšpunktā."
Vēršam uzmanību, ka, skatot Likuma redakciju un salīdzinot to ar Noteikumu redakciju, šķietami secināms, ka Noteikumu 7.4. un 9.3.4. apakšpunktā ietvertais regulējums pilnībā neaptver visu, kas izriet no Likuma 13. panta redakcijas.
Proti, Noteikumu 7.4. un 9.3.4. apakšpunktā noteikts, ka apsaimniekotāji, kuri apsaimnieko mitro salvešu, balonu, tabakas izstrādājumu ar filtriem un plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumus:
"1) ievieto savā tīmekļvietnē informāciju par pašvaldības publiskās vietās pieejamiem risinājumiem tabakas izstrādājumu ar filtriem atkritumu savākšanai
2) 10 darbdienu laikā pēc līguma starp apsaimniekotāju un dienestu noslēgšanas ievieto savā tīmekļvietnē informāciju par: ostas atkritumu pieņemšanas vietām un tām līdzvērtīgām plastmasu saturošu zvejas rīku savākšanas vietām, tai skaitā vietām, kur plastmasu saturošus zvejas rīkus var nodot labošanai un pārstrāde."

Savukārt no Likuma 13. panta 1. punkta izriet, ka ražotājs, kas laiž tirgū Likuma 8. pantā noteiktos vienreizlietojamus plastmasu saturošus izstrādājumus vai plastmasu saturošus zvejas rīkus publicē informācijas sistēmā "Šķiro viegli", ievietojot saiti uz to savā tīmekļvietnē:
1) informāciju par vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu (ne tikai mitro salvešu, balonu, tabakas izstrādājumu ar filtriem, kas izriet no Noteikumu 7.4. un 9.3.4. apakšpunkta, bet arī, piemēram, pārtikas un dzērienu iepakojumiem vai iepirkumu maisiņiem) atkritumu pieņemšanas vietām;
2) informāciju par plastmasu saturošu zvejas rīku atkritumu pieņemšanas vietām.
No minētā secināms, ka anotācijā šķietami nekorekti skaidrots, ka normatīvais regulējums pārklājas, jo, pirmkārt, no Noteikumu 7.4. un 9.3.4. apakšpunkta neizriet nepieciešamība publicēt informāciju informācijas sistēmā "Šķiro viegli". Tāpat norādām, ka no Noteikumu 7.4. un 9.3.4. apakšpunkta neizriet nepieciešamība publicēt informāciju par tādu vienreizlietojamu plastmasu saturošu izstrādājumu, kā piemēram, pārtikas un dzērienu iepakojumi vai iepirkumu maisiņi atkritumu pieņemšanas vietām, kā tas izriet no Likuma un Direktīvas 10. panta, kurš pārņemts ar Likuma 13. pantu.
Attiecīgi, veicot plānotos grozījumus Likuma 13. pantā, no normatīvā regulējuma kopumā tiks svītrotas atsevišķas prasības attiecībā uz patērētāju informēšanu un informācijas pieejamības nodrošināšanu, kas rada šaubas arī par to vai tiek izpildītas saistības, kas izriet no Direktīvas 10. panta, kur noteikts, ka dalībvalstij ir jāveic pasākumi, lai informētu Direktīvas pielikuma G daļā uzskaitīto vienreizlietojamo plastmasas izstrādājumu (ietilpst arī, piemēram, vieglās plastmasas iepirkumu maisiņi) patērētājus, piemēram, par šo atkritumu apsaimniekošanas iespējām.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Izdarīt (Latvijas Vēstnesis, 2021, 107.A nr.1) šādus grozījumus:
Priekšlikums
Lūdzam precizēt projektu atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 3.februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 68. punktam, ievērojot, ka grozījumu likumprojekta ievaddaļā secīgi raksta:
1) vārdu “izdarīt”;
2) grozāmā likuma nosaukumu attiecīgā locījumā;
3) norādi uz likuma un tā grozījumu publikācijām laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" (laikraksta nosaukums, attiecīgo laikraksta numuru izdošanas gadu un numuru uzskaitījums). Minēto norādi raksta iekavās;
4) vārdus “šādus grozījumus” (“šādu grozījumu”).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Iesakām precizēt anotācijas 1.2. apakšsadaļas mērķa aprakstu, kur norādīts uz plānoto grozījumu tehnisko, redakcionālo raksturu. Norādām, ka atbilstoši Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr.108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 3.1. apakšpunktam grozījumus normatīvajā aktā sagatavo, ja normatīvo aktu nepieciešams grozīt pēc būtības. Savukārt redakcionāla rakstura grozījumus veic vienlaicīgi ar normatīvā akta grozījumiem pēc būtības. Minētā norma ieviesta, lai mazinātu normatīvo aktu grozīšanas biežumu. Attiecīgi, anotācijā uzsverot grozījumu tehnisko raksturu secināms, ka noteikumu projekts nemaina regulējumu pēc būtības.
Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt plānoto grozījumu raksturu un, ja projektā paredzētie grozījumi tiešām ir tehniski, tad nevirzīt projektu apstiprināšanai Ministru kabinetā, bet gan tehniskos precizējumus veikt vienlaicīgi ar grozījumiem pēc būtības. Savukārt, konstatējot grozījumu būtiskumu, lūdzam labot anotācijā ietvertās norādes uz to, ka plānotie grozījumi ir tikai redakcionāli un konkrēti uzsvērt to būtiskumu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
2. Tiesību akta projekta ietekmējamās sabiedrības grupas, ietekme uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu
Priekšlikums
Lūdzam izvērtēt, vai projekts neietekmē kādu sabiedrības grupu un/ vai tautsaimniecību kopumā. Vēršam uzmanību, ka plānotie grozījumi Likumā šķietami skar, piemēram, plastmasu saturošu izstrādājumu ražotājus un tirgotājus, sabiedriskās ēdināšanas uzņēmumus u.c. sabiedrības grupas. Tāpat, atbilstoši anotācijas 1.3. apakšsadaļas skaidrojumiem, projekts ietekmē, piemēram, Pārtikas un veterinārā dienesta darbu. 
Attiecīgi, atbilstoši izvērtējumam, nepieciešamības gadījumā lūdzam papildināt anotācijas 2. un 7. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt anotācijas 5. sadaļu un precizēt to, ņemot vērā, ka atbilstoši Likuma anotācijai, ar projektā grozītajiem Likuma pantiem jau iepriekš ir pārņemtas Direktīvas tiesību normas. Proti, Likuma 4. pants pārņem Direktīvas 5. pantu, bet 13. panta 1. punkts pārņem Direktīvas 10. panta “a” apakšpunktu. Savukārt anotācijas 5. sadaļā norādīts, ka projekts neskar tiesību akta atbilstību Latvijas Republikas starptautiskajām saistības. 
Attiecīgi lūdzam pārskatīt projektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, šī projekta anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās), Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas.
Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5. sadaļu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām un/vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības netiek mainītas, ietekmētas vai nepārņemtas.
Tāpat, nav korekti norādīt uz to, ka projekts neskar starptautiskās saistības, jo, piemēram, no anotācijas 1.2. apakšsadaļā skaidrotā grozījuma mērķa izriet, nepieciešamība nodrošināt Likuma atbilstību Eiropas Komisijas skaidrojumam par Direktīvas 5. panta piemērošanu un līdz ar to arī domājams nodrošinot Direktīvas korektu pārņemšanu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
8. Horizontālās ietekmes
Priekšlikums
Iesakām izvērtēt, vai projektam nav konstatējama horizontālā ietekme. Piemēram, vai tas neietekmē, vidi ņemot vērā, ka ar projektā grozījumiem pakļautie panti pārņem Direktīvu, kas vērsta uz plastmasas izstrādājumu ietekmes uz vidi samazināšanu. Nepieciešamības gadījumā lūdzam veikt precizējumus anotācijas 8. sadaļā.
Piedāvātā redakcija
-