Projekta ID
24-TA-1222Atzinuma sniedzējs
AS "Conexus Baltic Grid"
Atzinums iesniegts
19.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Akciju sabiedrība “Conexus Baltic Grid” (turpmāk – Sabiedrība) veic gāzes izcelsmes apliecinājumu izdošanu un seko līdzi arī ar noteikumu projektā aprakstītās Savienības datu bāzi saistītajai attīstībai. Savienības datubāze joprojām ir izveides stadijā ar daudz neskaidriem un neatbildētiem jautājumiem par to kā ir jāveic ar izcelsmes apliecinājumu un Savienības datubāzi saistīto jautājumu IT sistēmu un regulējuma attīstība, tāpēc Sabiedrība nevar piekrist un iebilst pret noteikumu projektā piedāvāto 47.12 punkta redakciju uz laiku līdz būs skaidrs, tostarp, konkrētas atbildes no Eiropas Komisijas uz vairākiem jautājumiem. Piemēram, uz jautājumiem kurus 2025.gada 14. februārī rakstveidā ir uzdevuši Čehijas Republikas par nozari atbildīgā ministrija, kur e-pasta adresātos ir arī Klimata un Enerģētikas ministrija, taču Sabiedrība to var pārsūtīt, ja rodas tāda nepieciešamība.
Sabiedrība vērš uzmanību, ka Savienības datubāzes darba grupas sanāksmē ar Eiropas Komisiju, kas notika 2025. gada 29. janvārī pirmo reizi tika prezentētas izcelsmes apliecinājumu sistēmu sasaistes iespējas ar Savienības datubāzi divos variantos un ir nepieciešams papildu laiks atbilžu saņemšanai no Eiropas Komisijas, lai būtu saprotams kādā veidā, ar kādām investīcijām un kādā laika periodā būs iespējams veikt izcelsmes apliecinājumu reģistra integrāciju ar Savienības datubāzi.
Sabiedrība lūdz nesasteigt Savienības datubāzes jautājumu iekļaušanu noteikumu projektā pirms tālākas skaidrības no Eiropas Komisijas, tostarp, 2025. gada 18. februārī gaidāmās tikšanās ar Eiropas Komisiju par Savienības datubāzi.
Sabiedrība vērš uzmanību, ka šobrīd noteikumu projektā piedāvātā redakcija ietver pretrunas, kur 47.12 punkta otrais teikums noteic, ka Sabiedrībai būs pienākums nodrošināt, ka pēc izcelsmes apliecinājumu pārsūtīšanas uz Savienības datubāzi tie tiek atcelti izcelsmes apliecinājumu reģistrā. Savukārt, attiecīgā punkta pirmais teikums liek izcelsmes apliecinājumus pārsūtīt uz Savienības datubāzi, taču nosaka to dzēšanu vien pēc sūtījuma izņemšanas no datu bāzes, kas rada citus jautājumus, tostarp, par to vai izcelsmes apliecinājums tiek “iesaldēts” Latvijas gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistrā. Sabiedrībai nav skaidrs vai Savienības datubāze atbilstoši piedāvātajai noteikumu redakcijai ir tehniski spējīga saņemt izcelsmes apliecinājumus, ņemot vērā, ka Sabiedrībai tiek noteikts pienākums izcelsmes apliecinājumus pārsūtīt uz Savienības datubāzi.
Papildus iepriekš minētajam, gadījumā, ja Sabiedrībai tiek paredzēts pienākums ieviest jaunas funkcijas un veikt darbības ar izcelsmes apliecinājumiem un Savienības datubāzi, Sabiedrība lūdz Klimata un enerģētikas ministriju noteikt saprātīgu ieviešanas termiņu (vismaz 6 mēnešus), ņemot vērā, ka IT sistēmu pielāgošanai un jaunu funkciju veikšanai nepieciešams gan laiks, gan finanšu resursi.
Sabiedrība vērš uzmanību, ka Savienības datubāzes darba grupas sanāksmē ar Eiropas Komisiju, kas notika 2025. gada 29. janvārī pirmo reizi tika prezentētas izcelsmes apliecinājumu sistēmu sasaistes iespējas ar Savienības datubāzi divos variantos un ir nepieciešams papildu laiks atbilžu saņemšanai no Eiropas Komisijas, lai būtu saprotams kādā veidā, ar kādām investīcijām un kādā laika periodā būs iespējams veikt izcelsmes apliecinājumu reģistra integrāciju ar Savienības datubāzi.
Sabiedrība lūdz nesasteigt Savienības datubāzes jautājumu iekļaušanu noteikumu projektā pirms tālākas skaidrības no Eiropas Komisijas, tostarp, 2025. gada 18. februārī gaidāmās tikšanās ar Eiropas Komisiju par Savienības datubāzi.
Sabiedrība vērš uzmanību, ka šobrīd noteikumu projektā piedāvātā redakcija ietver pretrunas, kur 47.12 punkta otrais teikums noteic, ka Sabiedrībai būs pienākums nodrošināt, ka pēc izcelsmes apliecinājumu pārsūtīšanas uz Savienības datubāzi tie tiek atcelti izcelsmes apliecinājumu reģistrā. Savukārt, attiecīgā punkta pirmais teikums liek izcelsmes apliecinājumus pārsūtīt uz Savienības datubāzi, taču nosaka to dzēšanu vien pēc sūtījuma izņemšanas no datu bāzes, kas rada citus jautājumus, tostarp, par to vai izcelsmes apliecinājums tiek “iesaldēts” Latvijas gāzes izcelsmes apliecinājumu reģistrā. Sabiedrībai nav skaidrs vai Savienības datubāze atbilstoši piedāvātajai noteikumu redakcijai ir tehniski spējīga saņemt izcelsmes apliecinājumus, ņemot vērā, ka Sabiedrībai tiek noteikts pienākums izcelsmes apliecinājumus pārsūtīt uz Savienības datubāzi.
Papildus iepriekš minētajam, gadījumā, ja Sabiedrībai tiek paredzēts pienākums ieviest jaunas funkcijas un veikt darbības ar izcelsmes apliecinājumiem un Savienības datubāzi, Sabiedrība lūdz Klimata un enerģētikas ministriju noteikt saprātīgu ieviešanas termiņu (vismaz 6 mēnešus), ņemot vērā, ka IT sistēmu pielāgošanai un jaunu funkciju veikšanai nepieciešams gan laiks, gan finanšu resursi.
Piedāvātā redakcija
-