Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 10.10.2024. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 17.oktobrī.
Projekta ID
24-TA-2417
Atzinuma sniedzējs
Izglītības un zinātnes ministrija
Atzinums iesniegts
07.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums

Zinātniskās darbības likumam (turpmāk – Likums) pašlaik ir divi atvērumi: likumprojekts “Grozījumi Zinātniskās darbības likuma”(24-TA-2118), kurš iekļauts izskatīšanai 08.10.2024. MK sēdē (turpmāk - likumprojekts (24-TA-2118))  un atzinumam iesniegtais likumprojekts “Grozījumi Zinātniskās darbības likuma” (24-TA-2417) (turpmāk – likumprojekts (24-TA-2417)).

1. Izskatīt iespēju papildināt likumprojekta 24-TA-2417 MK protokollēmuma projektu ar normu, kas paredz, ka Ekonomikas ministrija ir atbildīgā par likumprojekta 24-TA-2417 grozījuma panta otrajā daļā ietvertā MK noteikumu projekta “ Ministru kabinets nosaka kārtību valsts zinātnisko institūciju ieguldījumam jaunos vai esošos uzņēmumos, kā arī Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos, tai skaitā procentuāli nosakot tolerances līmeni pret iespējamo valsts zinātniskās institūcijas ieguldījumu portfeļa zaudējumu apmēru 10 gadu periodā” izstrādi.

2.Likumprojekta 24-TA-2417 grozījuma panta otrā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam, savukārt anotācijā sniegtā informācija par deleģējuma saturu pamatā neatbilst normas satura tvērumam, it īpaši nav vispār skaidrota un pamatota nepieciešamība par ieguldījumu veikšanu “Eiropas Savienībā regulētos ieguldījumu fondos un citos finanšu instrumentos”, kā arī pilnīgi iztrūkst argumentēti pamatojoša informācija par “procentuāli nosakot tolerances līmeni pret iespējamo valsts zinātniskās institūcijas ieguldījumu portfeļa zaudējumu apmēru 10 gadu periodā”. Lūdzam šo jautājumu sakārtot, lai tas ir skaidrs un izpildāms zinātniskajām institūcijām bez interpretācijas.

3.Ievērojot likumprojekta 24-TA-2417 grozījuma panta otrajā daļa MK noteiktā deleģējuma tvērumu, nav atbalstāms šā panta trešās daļas saturs, jo tas pēc būtības ir minētā deleģējuma turpinājums. Ir precizējams un papildināms minētais deleģējums par to, ka MK nosaka pamatprasības (vai citādi) valsts zinātniskās institūcijas investīciju un tehnoloģiju pārneses stratēģijas izstrādei, ietverot tajā intelektuālā īpašuma tiesību pārvaldības un izmantošanas politiku, ar kuru nosaka intelektuālā īpašuma pārvaldību un izmantošanu, tai skaitā licencēšanas, jaunuzņēmumu dibināšanas un atsavināšanas kārtību.

4.Kritiski ir vērtējama likumprojekta 24-TA-2417 grozījuma panta sestajā daļā noteiktais, ka valsts zinātniskā institūcija ir tiesīga piesaistīt investīcijas un aizņēmumus pētniecības un attīstības veicināšanā, bez dibinātāja, tas ir valsts akcepta. Minētais jautājums ir viennozīmīgi regulējams šā panta otrajā pantā ietvertā MK deleģējuma ietvaros. Pilnveidojams ir minētais MK deleģējuma tvērums, kā arī papildināt anotāciju, jo pašlaik tajā nav ietverts skaidrojums par minēto daļu.

5.Likumprojekta 24-TA-2417 grozījuma panta piektajā un astotajā daļā noteiktais, it īpaši valsts zinātniskajai institūcijai ir tiesības intelektuālo īpašumu ieguldīt konkrētā uzņēmuma pamatkapitālā, vai nodot to uzņēmumam īpašumā vai lietošanā, vienojoties ar uzņēmumu par nodošanas noteikumiem [..], ir iekļaujams panta otrajā daļā iekļautajā MK deleģējumā, jo runa iet par valsts īpašuma ieguldīšanu/nodošanu privātpersonai. Minētais nav vispār skaidrots un pamatots anotācijā!

6.Ievērojot, ka likumprojekts (24-TA-2118) jau ietver normatīvo regulējumu par valsts zinātniskās institūcijas intelektuāla īpašuma saimniecisko izmantošanu (komercializāciju), tad likumprojekta 24-TA-2417 ietverto grozījumu pantu veidot kā Likuma 39.7  pantu, jo tā izvietošana starp Likuma 13.pantu par zinātniskās darbības nodrošināšanu un 14.pantu par Latvijas Zinātnes padomi nav ne loģiska, ne struktūrēta, ievērojot Likuma ietvertā regulējuma izklāstu.

7. Ir nepieciešams sakārtot likumprojekta 24-TA-2417 ietvertā grozījuma panta saturu, lai tas ir skaidrs (bez interpretācijas pielietojuma) valsts zinātniskajām institūcijām, jo pašlaik tā saturs nav savstarpēji salāgots ar Likuma un likumprojekta (24-TA-2118) saturu un terminoloģiju, kā arī anotācija nesatur nepieciešamos skaidrojumus, jo pašlaik anotācijā ir tikai vispārēja un aptuvena rakstura informācija.
Likuma 13.(prim)1  pantā:
a) precizējams panta nosaukumā lietotais termins “saimnieciskā izmantošana”, jo likumprojektā (24-TA-2118) ir termins “saimnieciskā izmantošana (komercializācija)”, vai ja ir domāts, kas cits, tad papildināt ar jaunu terminu/jēdzienu;

b) precizējami jautājumi pirmajā daļā:
- vārda “stratēģija” lietojums, jo panta trešajā daļā ir arī termins “investīciju un tehnoloģiju pārneses stratēģija” un Likumā – zinātniskās institūcijas/zinātniskā institūta  “darbības stratēģija”;
- kas ir domāts ar tekstu “gan atbalsta, gan motivāciju programmu izstrādi un ieviešanu”, ievērojot, ka likumprojekta (24-TA-2118) ir ietverts šāds teksts “atbalsta programmas zinātības, tehnoloģiju, izgudrojuma vai augu šķirnes tiesību komercializācijai”. Papildinot minēto, ne Likums, ne likumprojekts (24-TA-2118) neparedz jēdzienu vai terminu “motivācijas programma”,  līdz ar to nepieciešams noteikt, kas tā ir un anotācijā pamatoti skaidrot to saistību ar zinātnisko darbību un nepieciešamību iekļaut Likumā, jo pašlaik anotācijā šādas informācijas vispār nav;
- nav skaidrs par kādu “mērķtiecīgu procesu” ir domāts,  ietverot tajā gan “mērķgrupu inovāciju” (neskaidrojot to), gan “uzņēmējspēju [..] veicinošu procesu” (nav atrunāts, kas ir “uzņemējspēja). Nepieciešams šo precizēt, ievērojot Likumā un likumprojektā (24-TA-2118) ietvertos terminus un jēdzienus jeb veidot jaunus, sniedzot skaidru un saprotamu skaidrojumu par to anotācijā);
- skaidrot anotācijā, kas ir domāts ar vārdiem “gan citu resursu ieguldījumus”.


 
Piedāvātā redakcija
-