Projekta ID
24-TA-1340Atzinuma sniedzējs
Veselības aprūpes darba devēju asociācija
Atzinums iesniegts
21.10.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Konkurences padomes sniegto atziņu, uzsverams, ka MK rīkojumā paredzētais atbalsts infrastruktūras kvalitātes uzlabošanai nekādā veidā nav saistāms ar pasūtījuma apmēra palielinājumu vai priekšrocībām no Nacionālā veselības dienesta valsts apmaksātu pakalpojumu sniedzēju atlasē, kas līdz šim un arī turpmāk tiks realizēts nodrošinot visiem pakalpojumu sniedzējiem vienlīdzīgas iespējas.”
Attīstot infrastruktūru , nezinot, vai tā tiks pilnībā izmantota, rodas šaubas par publisko līdzekļu efektīvu izmantošanu (arī par tās uzturēšanu izmaksas kādam būs jāsedz), vai pilnīgi pretēji, tas varētu kalpot par lielāku spiedienu uz bērnu zobārstniecības pakalpojumu centralizāciju SI.
“Zobārstniecības studiju, klīnisko prasmju un Bērnu zobārstniecības jomas attīstībai, RSU plāno realizēt infrastruktūras jaunbūves ieceri Dzirciema ielas 16 un Dzirciema 20 tuvumā. Būvniecības iecerē iekļaujas 6 virszemes stāvu būve (ēkas virszemes stāvu platība ~ 4870m2) un arī pazemes autostāvvietas izveide, kuras daļu varēs izmantot arī kā patvertni ārkārtas situācijās. Jaunbūve vairākās vietās savienojas ar esošām ēkām gan pazemes līmenī, gan ar gaisa koridoriem. Kopējās ēkas izmaksas tiek plānotas 13 227 145 euro apmērā, no kura valsts budžeta pārdalītais finansējums veidotu 3 285 601 euro, kas atbilst Bērnu zobārstniecības centra iekārtotās infrastruktūras ēkas 2.stāvā izmaksām. Atlikušās ēkas būvniecības un iekārtošanas izmaksas RSU segs no pašu ieņēmumiem un ieņēmumiem no citiem atsavinātajiem īpašumiem, kā arī Institūta ieguldījumiem.” Anotācijai pievienotajā 2.pielikumā attiecībā uz plānotajām investīcijām institūtā norādīti arī 500 tūkst euro iekārtām un telpu aprīkojumam.
Mūsuprāt, SI ir un būs vēl labākā pozīcijā kā citas zobārstniecības iestādes, t.sk. reģionos, kuras arī nodrošina bērnu zobārstniecību, jo papildus valsts noteiktajai cenai par pakalpojumiem bērniem tiks saņemts finansējums infrastruktūrai, kura tiks izmantota arī maksas pakalpojumiem bērniem un tādiem pakalpojumiem, kur tirgus ir pašpietiekams jau šobrīd.
VADDA pilnībā piekrīt, ka stratēģiski svarīgi valstij ( reģionu) ir nodrošināt zobārstniecības pakalpojumus bērniem, taču ieguldot tikai vienā ārstniecības iestādē infrastruktūras attīstībai, bet nesakārtojot tarifu jautājumu un nepiešķirot papildus līdzekļus pakalpojuma apjoma palielināšanai, situācija neuzlabosies. VADDA neapšauba RSU SI lomu zobārstniecības nozarē, tomēr Bērnu zobārstniecības centra izveide nerisina nepietiekošā valsts finansējuma piesaisti un neveicina pieejamību pēc būtības.
Papildus jānorāda, ka apropriācijas pārdales rezultātā novirzītais finansējums tiks izmantots infrastruktūras izveidošanai, kuru plānots izmantot ne tikai zobārstniecības pakalpojumiem, bet arī zobārstniecības studiju procesam, par ko maksā valsts caur budžeta vietām vai maksas studenti paši (SI ir arī priekšrocības piesaistīt rezidentus darbam), gan pētījumiem, par ko saņem naudu vēl caur citām programmām.
VM Izziņā “ņemts vērā” pie VADDA iebilduma skaidro: “Ņemot vērā, ka Latvijā valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi ir paredzēti tikai bērniem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām vecumā līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem, tad NVD līguma ietvaros sniegtie zobārstniecības pakalpojumi galvenokārt saistās ar bērniem sniegto aprūpi, savukārt maksas pakalpojumu absolūti lielāko daļu veido pieaugušajiem sniegtie pakalpojumi, jo tie vispār nav iekļauti valsts apmaksāto pakalpojumu grozā (šī iemesla dēļ Latvijā privātie maksājumi zobārstniecībā ir īpaši augstā īpatsvarā). Tāpat arī pieaugušajiem sniegto pakalpojumu īpatsvars ir būtiski lielāks, ņemot vērā arī faktu, ka zobārstniecības pakalpojumu nepieciešamība aizvien palielinās un kļūst komplicētāka ar pacientu novecošanu.”
VADDA uzskata, ka iepriekš VM rakstītais nekādā gadījumā nav attiecināms uz iepriekš minētajiem VADDA iebildumiem.
Jau šobrīd, pēc SI aplēsēm Institūta sniegto zobārstniecības pakalpojuma apjoms no kopējā tirgus, pēc apgrozījuma, ir aptuveni līdz 16%”, pēc vizīšu skaita 10%, no visiem gūtajiem ienākumiem no stomatoloģijas pakalpojumiem pēdējos piecos gados maksas pakalpojumi sastāda 88% ( t.sk. bērniem), turklāt maksas pakalpojumus saņem ne tikai Latvijas iedzīvotāji, bet arī ārvalstu pilsoņi. NVD līguma ietvaros SI sniedz zobārstniecības pakalpojumus bērniem līdz 18 gadiem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem. Identiskus pakalpojumus, izņemot iedzimtus sejas-žokļu šķeltņu gadījumos, Latvijā sniedz apmēram 275 zobārstniecības iestādes. NVD, atbilstoši MK Nr. 555 noteiktajai formulai, ir noteikusi cenas par pakalpojumiem visām zobārstniecības iestādēm identiskas ( t.sk. par infrastruktūru). Līdz ar to, ja, papildus šai cenai, kādai zobārstniecības iestādei, tiek piešķirti papildus līdzekļi, tā nokļūst priviliģētākā situācijā pār pārējām. Turklāt, kā jau vairākkārt ir norādījuši bērnu zobārstniecības pakalpojumu sniedzēji un ko atzīst pati VM un NVD, valsts noteiktie tarifi ir kritiski zemi un nesedz pat lielu daļu tiešo izdevumu. Līdz ar to šādu papildus finansējumu piešķiršana būtiski kropļo godīgu konkurenci, rada priekšrocības publiskai kapitālsabiedrībai, netiek ievērota konkurences neitralitāte, kā arī būtiski pasliktina pakalpojumu pieejamību bērniem reģionos.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī esošo institūta saimnieciskās darbības struktūru, kur 84,1% no ieņēmumiem veidojas no maksas pakalpojumiem, t.sk. bērniem, un kur ar augstāko izglītību saistītie ieņēmumi sastāda tikai 3,1 %, VADDA neatbalsta MK rīkojuma projektu, ar kuru “ Bērnu zobārstniecības centra izveidei paredzētais valsts budžeta finansējums 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai tiek pārdalīts uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība” dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātajām publiskajām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470 kods)”.
Attīstot infrastruktūru , nezinot, vai tā tiks pilnībā izmantota, rodas šaubas par publisko līdzekļu efektīvu izmantošanu (arī par tās uzturēšanu izmaksas kādam būs jāsedz), vai pilnīgi pretēji, tas varētu kalpot par lielāku spiedienu uz bērnu zobārstniecības pakalpojumu centralizāciju SI.
“Zobārstniecības studiju, klīnisko prasmju un Bērnu zobārstniecības jomas attīstībai, RSU plāno realizēt infrastruktūras jaunbūves ieceri Dzirciema ielas 16 un Dzirciema 20 tuvumā. Būvniecības iecerē iekļaujas 6 virszemes stāvu būve (ēkas virszemes stāvu platība ~ 4870m2) un arī pazemes autostāvvietas izveide, kuras daļu varēs izmantot arī kā patvertni ārkārtas situācijās. Jaunbūve vairākās vietās savienojas ar esošām ēkām gan pazemes līmenī, gan ar gaisa koridoriem. Kopējās ēkas izmaksas tiek plānotas 13 227 145 euro apmērā, no kura valsts budžeta pārdalītais finansējums veidotu 3 285 601 euro, kas atbilst Bērnu zobārstniecības centra iekārtotās infrastruktūras ēkas 2.stāvā izmaksām. Atlikušās ēkas būvniecības un iekārtošanas izmaksas RSU segs no pašu ieņēmumiem un ieņēmumiem no citiem atsavinātajiem īpašumiem, kā arī Institūta ieguldījumiem.” Anotācijai pievienotajā 2.pielikumā attiecībā uz plānotajām investīcijām institūtā norādīti arī 500 tūkst euro iekārtām un telpu aprīkojumam.
Mūsuprāt, SI ir un būs vēl labākā pozīcijā kā citas zobārstniecības iestādes, t.sk. reģionos, kuras arī nodrošina bērnu zobārstniecību, jo papildus valsts noteiktajai cenai par pakalpojumiem bērniem tiks saņemts finansējums infrastruktūrai, kura tiks izmantota arī maksas pakalpojumiem bērniem un tādiem pakalpojumiem, kur tirgus ir pašpietiekams jau šobrīd.
VADDA pilnībā piekrīt, ka stratēģiski svarīgi valstij ( reģionu) ir nodrošināt zobārstniecības pakalpojumus bērniem, taču ieguldot tikai vienā ārstniecības iestādē infrastruktūras attīstībai, bet nesakārtojot tarifu jautājumu un nepiešķirot papildus līdzekļus pakalpojuma apjoma palielināšanai, situācija neuzlabosies. VADDA neapšauba RSU SI lomu zobārstniecības nozarē, tomēr Bērnu zobārstniecības centra izveide nerisina nepietiekošā valsts finansējuma piesaisti un neveicina pieejamību pēc būtības.
Papildus jānorāda, ka apropriācijas pārdales rezultātā novirzītais finansējums tiks izmantots infrastruktūras izveidošanai, kuru plānots izmantot ne tikai zobārstniecības pakalpojumiem, bet arī zobārstniecības studiju procesam, par ko maksā valsts caur budžeta vietām vai maksas studenti paši (SI ir arī priekšrocības piesaistīt rezidentus darbam), gan pētījumiem, par ko saņem naudu vēl caur citām programmām.
VM Izziņā “ņemts vērā” pie VADDA iebilduma skaidro: “Ņemot vērā, ka Latvijā valsts apmaksāti zobārstniecības pakalpojumi ir paredzēti tikai bērniem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām vecumā līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem, tad NVD līguma ietvaros sniegtie zobārstniecības pakalpojumi galvenokārt saistās ar bērniem sniegto aprūpi, savukārt maksas pakalpojumu absolūti lielāko daļu veido pieaugušajiem sniegtie pakalpojumi, jo tie vispār nav iekļauti valsts apmaksāto pakalpojumu grozā (šī iemesla dēļ Latvijā privātie maksājumi zobārstniecībā ir īpaši augstā īpatsvarā). Tāpat arī pieaugušajiem sniegto pakalpojumu īpatsvars ir būtiski lielāks, ņemot vērā arī faktu, ka zobārstniecības pakalpojumu nepieciešamība aizvien palielinās un kļūst komplicētāka ar pacientu novecošanu.”
VADDA uzskata, ka iepriekš VM rakstītais nekādā gadījumā nav attiecināms uz iepriekš minētajiem VADDA iebildumiem.
Jau šobrīd, pēc SI aplēsēm Institūta sniegto zobārstniecības pakalpojuma apjoms no kopējā tirgus, pēc apgrozījuma, ir aptuveni līdz 16%”, pēc vizīšu skaita 10%, no visiem gūtajiem ienākumiem no stomatoloģijas pakalpojumiem pēdējos piecos gados maksas pakalpojumi sastāda 88% ( t.sk. bērniem), turklāt maksas pakalpojumus saņem ne tikai Latvijas iedzīvotāji, bet arī ārvalstu pilsoņi. NVD līguma ietvaros SI sniedz zobārstniecības pakalpojumus bērniem līdz 18 gadiem, iedzimtu sejas-žokļu šķeltņu gadījumos personām līdz 22 gadiem, Černobiļas atomelektrostacijas avārijas seku likvidēšanas dalībniekiem. Identiskus pakalpojumus, izņemot iedzimtus sejas-žokļu šķeltņu gadījumos, Latvijā sniedz apmēram 275 zobārstniecības iestādes. NVD, atbilstoši MK Nr. 555 noteiktajai formulai, ir noteikusi cenas par pakalpojumiem visām zobārstniecības iestādēm identiskas ( t.sk. par infrastruktūru). Līdz ar to, ja, papildus šai cenai, kādai zobārstniecības iestādei, tiek piešķirti papildus līdzekļi, tā nokļūst priviliģētākā situācijā pār pārējām. Turklāt, kā jau vairākkārt ir norādījuši bērnu zobārstniecības pakalpojumu sniedzēji un ko atzīst pati VM un NVD, valsts noteiktie tarifi ir kritiski zemi un nesedz pat lielu daļu tiešo izdevumu. Līdz ar to šādu papildus finansējumu piešķiršana būtiski kropļo godīgu konkurenci, rada priekšrocības publiskai kapitālsabiedrībai, netiek ievērota konkurences neitralitāte, kā arī būtiski pasliktina pakalpojumu pieejamību bērniem reģionos.
Ņemot vērā iepriekš minēto, kā arī esošo institūta saimnieciskās darbības struktūru, kur 84,1% no ieņēmumiem veidojas no maksas pakalpojumiem, t.sk. bērniem, un kur ar augstāko izglītību saistītie ieņēmumi sastāda tikai 3,1 %, VADDA neatbalsta MK rīkojuma projektu, ar kuru “ Bērnu zobārstniecības centra izveidei paredzētais valsts budžeta finansējums 3 285 601 euro apmērā no budžeta resora "74. Gadskārtējā valsts budžeta izpildes procesā pārdalāmais finansējums" programmas 20.00.00 "Veselības aprūpes pasākumu īstenošana" veselības nozares pasākumu īstenošanai tiek pārdalīts uz Veselības ministrijas budžeta apakšprogrammu 02.03.00 “Augstākā medicīnas izglītība” dotācijai no vispārējiem ieņēmumiem un izdevumiem pārējiem valsts budžeta uzturēšanas izdevumu transfertiem valsts budžeta daļēji finansētām atvasinātajām publiskajām personām un budžeta nefinansētām iestādēm (7470 kods)”.
Piedāvātā redakcija
-