Atzinums

Projekta ID
22-TA-3709
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
26.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
7.1.1. apakšpunktā norādītais termiņš ir ar atpakaļejošu datumu un nav izpildāms, kā arī ir pretrunā ar šo noteikumu 24.2. apakšpunktu. 7.1.2. apakšpunktā norādītais termiņš nav izpildāms, ņemot vērā, ka nav izpildīts 7.1.1. apakšpunktā noradītais atskaites punkts, kā arī nav iespējams dotajā termiņā sagatavot nepieciešamo vides pielāgojumu būvprojektus, veikt iepirkumu procedūras un būvdarbu līgumu slēgšanu.
7.2. apakšpunktā norādītais termiņš nav izpildāms, jo nav korekti norādīti izpildāmie termiņi 7.1.apakšpunkta atskaites punktiem.
Aicinām noteikumu projektā iekļaut korektus atskaites punktu izpildes termiņus.

Papildus jāņem vērā, ka L2022. gada vasarā Labklājības ministrija organizēja aptauju starp pašvaldībām par pielāgojamo mājokļu skaita samazinājumu, lai varētu palielināt piešķiramā finansējuma apmēru viena mājokļa pielāgošanai. Kā norāda Rīgas valstspilsētas pašvaldība, šīs aptaujas laikā Rīgas valstspilsētas pašvaldība piekrita Labklājības ministrijas piedāvājumam samazināt pielāgojamo mājokļu skaitu un līdz šim brīdim nav saņēmusi atgriezenisko saiti par tālāko Labklājības ministrijas rīcību, lai Rīgas valstspilsētas pašvaldība varētu reāli uzsākt darbu pie mājokļu apzināšanas, jo nebija skaidri nosacījumi par pielāgojamo mājokļu skaitu pašvaldībai (kvota), ne arī finansējuma apmērs viena mājokļa pielāgošanai. 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Rīgas valstspilsētas pašvaldība lūdz izvērtēt 7.1.2. apakšpunktā mērķrādītāja sasniegšanas termiņa objektivitāti un pagarināt to, ņemot vērā to, ka nav apzināti un izvērtēti pretendenti mājokļa vides pieejamības uzlabošanai, tāpēc līgumu noslēgšana par būvdarbiem minēto darbu veikšanai 78 personām Rīgas valstspilsētas pašvaldībā ir maz ticama. Vēršam jūsu uzmanību, ka Rīgas valstspilsētas pašvaldība līdz 2023.gada septembrim varētu atlasīt 78 pretendentus uz mājokļu vides pieejamības pielāgošanu.
Pēc iepriekš minēto darbu veikšanas un situācijas apzināšanās, kā arī pēc Ministru kabineta noteikumu potenciālā spēkā stāšanās  datuma 30.04.2023., un līguma par projekta īstenošanu noslēgšanas ar CFLA (atbilstoši MK noteikumu projekta V nodaļai 115 dienu laikā pēc MK noteikumu projekta spēkā stāšanās), Rīgas valstpilsētas pašvaldība izsludinātu iepirkuma procedūru (atklāts konkurss) par mājokļu vides pieejamības darbu veikšanu pretendentiem, kas ilgst vismaz divus mēnešus. Ņemot vērā minēto nav iespējams Ministru kabineta noteikumu 7.1.2. apakšpunktā mērķrādītāja sasniegšanas nodrošināt termiņā līdz 2023. gada 30.septembrim.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam sniegt skaidrojumu, vai Ministru kabineta noteikumu projekta 15.4.punktā minētie speciālisti sniedz katrs atsevišķi savu apliecinājumu, vai arī veic atbilstošus ierakstus novērtējuma anketas (4.pielikuma)  4.kritērija 2.daļas 4.2.1. – 4.2.3. apakškritērijos.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka mērķgrupas mājokļa apsekošanā un novērtēšanā ir jāpiesaista būvspeciālisti un ergoterapeiti, kuri sniedz apliecinājumus par nepieciešamajiem pielāgojumiem mājoklim vai nelikumīgām pārbūvēm, lūdzam attiecināmajās izmaksās iekļaut arī apliecinājuma sagatavošanas izmaksas. 
Papildus norādām uz riskiem, kas saistīti ar minēto speciālistu pieejamību. Nosakot ergoterapeita konsultācijas kā obligātas, var veidoties situācijas, kad šie speciālisti nav pieejami, nav gatavi slēgt līgumus par pakalpojumu sniegšanu, tādējādi apdraudot projekta īstenošanu.
 
Piedāvātā redakcija
19.6. vides pieejamības, t.sk., ergoterapeita konsultācijas un būvspeciālistu konsultācijas un apliecinājumu izsniegšanas izmaksas.
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aizstāt 19.6. punktā “vides pieejamības konsultācijas” ar vārdu “ergoterapeita pakalpojumi”.

Ja “vides pieejamības konsultācijas”  ir domāti citi pakalpojumi, tad punkts ir jāpapildina ar “ergoterapeita pakalpojumiem”
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam precizēt 21.punktu, redakcionāli pareizi aprakstot formulu kā aprēķināt Ministru kabineta noteikumu projekta 19.1.apakšpunktā minēto atbalstāmo darbību izmaksas. Vēršam uzmanību, ka 19.1. apakšpunktā minētās personāla izmaksas arī tiek finansētas no Atveseļošanas fonda finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Rīgas valstspilsētas pašvaldība norāda, ka šobrīd augstas inflācijas apstākļos un divu apjomīgo vienlaikus ieviešamo investīciju fondu (t.i., AF un Kohēzijas politikas programma 2021. -2027.gadam) rezultātā pašvaldībām ir ierobežoti brīvi pašu līdzekļi. Pašvaldības investīciju fondu projektu līdzfinansējuma nodrošināšanai piesaista Valsts kases aizdevumus ar salīdzinoši augstām kredītprocenta likmēm, kas sadārdzina projekta ieviešanu. Līdz ar to, lai mazinātu slogu gan uz pašvaldības aizņemšanās iespējām, gan uz valsts budžetu, no kura tiek finansēti pašvaldības aizņēmumi Valsts kasē, aicinām 27.1.1. punktā noteikt avansa maksājuma kopsummu 50 procentus no projekta Atveseļošanas fonda un valsts budžeta finansējuma kopējā apmēra.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūgums skaidrot, kāds juridiskais pamatojums finansējuma saņēmējam dod tiesības veikt nepieciešamās darbības citai personai (kas var nebūt arī mērķa grupa) piederošā īpašumā (slēgt būvdarbu vai citu pakalpojumu līgumus par citai personai piederošā īpašumā veicamiem darbiem, veikt nepieciešamās darbības Būvniecības informācijas sistēmā, u.c.).
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu interpretācijas iespējas, lūdzam 3. un 4.pielikumā zem katra kritērija tabulām redakcionāli precizēt, vai jābūt atbilstībai šī kritērija visiem apakškritērijiem vai vismaz vienam no apakškritērijiem. Piemēram:
1.kritērijam atbilstības nosacījuma redakcionālais precizējums būtu:
“1. kritērijs. Pamatkritēriji mērķa grupas personai
Kritēriji
Atbilst
Neatbilst
Skaidrojums
1.1.
Persona no 18 līdz 63 gadu vecumam (ieskaitot) ar I vai II invaliditātes grupu, kurai  ir kustību traucējumi
Atbilstību pārbauda pēc personu apliecinošajiem dokumentiem – pases vai personas apliecības jeb elektroniskās identifikācijas kartes. 
1.2.
Bērns ar invaliditāti no 15 līdz 17 gadu vecumam (ieskaitot), kuram ir kustību traucējumi
Ja persona neatbilst 1.kritērija kadam no apakškritērijiem, tad tālāko atbilstības vērtēšanu neveic
 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai novērstu informācijas dublēšanos, lūdzam no MK noteikumu 3.pielikuma 3.kritērijā izslēgt divas reizes ievietoto kritēriju pilngadīgām personām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
Anotācijas (ex-ante) nosaukums
Iebildums
Lūgums precizēt, vai tiešām šī pasākuma ietvaros var tik veikta mājokļu pielāgošana arī pašvaldības īpašumā esošajā sociālajā mājā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Tā kā ir noteikts mērķis nodrošināt mērķa grupas personu piekļuvi arī pakalpojumiem, tādējādi sekmējot cilvēktiesības un dzīves kvalitāti, svarīga arī personu piekļuve dažādiem citiem pakalpojumiem, ne tikai nodarbinātībai un sociālajiem pakalpojumiem, bet arī medicīniskajiem, rehabilitācijas un tamlīdzīgiem pakalpojumiem. 3.pielikumā vadlīniju 3.kritērijs un 4.pielikuma 3.kritērija 3.6.aktivitāte būtu papildināmi ar ārsta apmeklējumu un medicīnisko pakalpojumu saņemšanu ārstniecības iestādēs. Pieejamība medicīniskajiem pakalpojumiem ārstniecības iestādēs un iespēja tos personai saņemt ir būtisks priekšnoteikums, lai veicinātu personu ar invaliditāti sociālo iekļaušanos un nodarbinātību.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam skaidrot, vai mērķa grupai, pilngadīgām personām līdz 63 gadu vecumam ar I un II invaliditātes grupu, kurām ir kustību traucējumi un noteiktais diagnozes kods, būs piemēoti vēl kādi  papildus kritēriji, lai piedalītos projektā. Piemēram personai ir jābūt nodarbinātai, jāapmeklē mācību iestāde vai kaut kas cits, ņemot vērā mērķi nodrošināt šīm personām iekļaušanos sabiedrībā, nodarbinātībā utt.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt 5. punktu ar vārdu “izglītības”.
“5.Pasākums īsteno reformu 3.1.2.r. “Sociālo un nodarbinātības pakalpojumu pieejamība minimālo ienākumu reformas atbalstam”, kuras mērķis ir nodrošināt augstam sociālās atstumtības riskam pakļautajiem iedzīvotājiem, kuriem ir ierobežoti finanšu resursi, pieeju būtiski nepieciešamiem sociālajiem, nodarbinātības un izglītības pakalpojumiem.
 
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka aktivitāte bija “iesaldēta” uz nenoteiktu laiku un konkrētāka informācija līdz pašvaldībām nonāca tikai šā gada aprīlī, būtu jāpagarina minētais termiņš būvdarbu līgumu noslēgšanai. Ekspertu piesaiste par konkrētu mājokļu pielāgošanu, tehniskās dokumentācijas izstrāde var aizņemt ne mazāk kā 4-5 mēneši. Papildus jārēķinās ar Būvdarbu iepirkuma procedūru, kas var aizņemt līdz 3 mēnešiem atklātā konkursa gadījumā.
Priekšlikums:
iekļaut Būvprojekta izstrādi kā projekta aktivitāti projekta iesniegumā pēc līguma ar Vadošo iestādi noslēgšanas, nenosakot būvdarbu līguma noslēgšanas termiņus, paredzot projekta īstenošanas grafikā loģisku termiņu visām aktivitātēm ar nosacījumu, ka visām aktivitātēm jābūt pabeigtām līdz 2024. gada 31. decembrim.
Paralēli projektu izvērtēšanai pašvaldības veic nepieciešamās iepirkumu procedūras.
 
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Priekšlikums 3.4.apakšpunktā iekļaut nodarbošanos un piedalīšanos arī vietējā vai reģionālā mēroga sacensībās.
 
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Papildināt ar 3.7.1apakšpunktu – “nemācās/ nestrādā”, jo pilngadīgām mērķa grupas personām ir nepieciešams paredzēt kritēriju “nemācās/ nestrādā”, tapāt  kā arī bērniem ar invaliditāti 3.10.apakšupnktā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt 4.pielikuma sadaļu papildu kritērji 3.kritēriju, izmantojot sociālā darba terminoloģiju saskaņā ar normatīvajiem aktiem sociālās palīdzības un sociālo pakalpojumu jomā.
Piedāvātā redakcija
3. Mērķa grupas persona atbilst trūcīgas/maznodrošinātas mājsaimniecības  statusam.