Atzinums

Projekta ID
24-TA-843
Atzinuma sniedzējs
Valsts kanceleja
Atzinums iesniegts
23.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt Informatīvo ziņojumu ar precīzāku informāciju par valsts kapitāla daļu ieguldīšanas procesa pamatojuma tiesisko ietvaru, proti, šobrīd informatīvā ziņojuma projektā ir norāde vienīgi uz Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. pantu, tomēr šāds lēmums nozīmētu arī valsts līdzdalības izbeigšanu attiecīgajās kapitālsabiedrībās (Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 9. pants), tāpat ir piemērojama Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 4. panta otrā un trešā daļa (vērtējums, vai ar līdzdalību citā kapitālsabiedrībā tās resursi tiks izmantoti racionāli un ekonomiski pamatoti, ievērojot labas korporatīvās pārvaldības principus), kā arī 5. panta otrā un ceturtā daļa.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma sadaļā "Valsts psihiatrisko slimnīcu reorganizācija" aprakstītā RPNC pamatkapitāla palielināšana un valstij piederošo psihoneiroloģisko slimnīcu kapitāla daļu ieguldīšana RPNC pamatkapitālā nav uzskatāma par reorganizāciju 
Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma un Komerclikuma izpratnē, kur ir uzskaitīti kapitālsabiedrības reorganizācijas veidi. Ņemot vērā minēto, lūdzam redakcionāli precizēt informatīvo ziņojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā, ka klīniskās universitātes slimnīcas ir patstāvīgas juridiskas personas, lūdzam skaidrot, kas domāts ar Informatīvā ziņojuma 9. punktā un 1. attēlā norādīto: veidot vienotu klīnisko slimnīcu augstāko vadību. Ņemot vērā izvirzītos mērķus vienotā slimnīcu tīkla metodiskajā un operatīvajā pārvaldībā aicinām apsvērt ilgtermiņam efektīvāko reorganizācijas modeli -potenciāli apvienojot profilētās kapitālsabiedrības vienā uzņēmumā. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No apraksta informatīvā ziņojuma projektā (14.punkts) nav saprotams, kādas tieši problēmas ir identificētas saistībā ar bērnu psihoneiroloģisko slimnīcu “Ainaži”, kamdēļ būtu nepieciešama kapitālsabiedrības reorganizācija. Ziņojumā ir atsauce uz pakalpojumu, ko patlaban nodrošina slimnīca un kas it kā pamato reorganizācijas nepieciešamību, taču vēršam uzmanību, ka valsts apmaksāto veselības aprūpes pakalpojumu sniedzēju atlasi veic un līgumus ar pakalpojumu sniedzējiem slēdz Nacionālais veselības dienests, kurš saziņā ar institūciju, kura atbild par bērnu psihiskās veselības aprūpes metodisko vadību, nodrošina valstij nepieciešamo veselības aprūpes pakalpojumu iegādi. Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt informatīvā ziņojuma projektu, definējot problēmas, ko plānots risināt līdz ar bērnu psihoneiroloģiskās slimnīcas “Ainaži” reorganizāciju. Tāpat lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu norādot, kāds ir veidojamās darba grupas, kura veiks izvērtējumu bērnu psihoneiroloģiskajā slimnīcā “Ainaži”, uzdevums un sasniedzamais darba rezultāts.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvā ziņojuma projektā (11.punkts) norādīts, ka, veidojot “Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca”, “Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca”, “Slimnīca “Ģintermuiža”” un “Piejūras slimnīca” kā "meitas kapitālsabiedrības VSIA “Rīgas psihiatrijas un narkoloģijas centrs”, tiks uzlabota:
- pakalpojumu pieejamības sabalansēšana ar efektivitāti; 
- metodiskā vadība;
- optimizēts finansējuma sadalījums atkarībā no sniegto ārstniecības pakalpojumu apjoma un sarežģītības, kas vērsts uz ārstniecības rezultāta sasniegšanu; 
- vienotas atalgojuma un motivācijas sistēmas (monetārā un nemonetārā) ieviešana;
- iespēja efektīvāk nodrošināt speciālistu rotāciju;
- lielāki iepirkumu apjomi (energoresursi, kur iespējams viens piegādātājs, medikamenti un medicīnas preces, datortehnika u.tml.), kas potenciāli varētu rezultēties zemākā vienas vienības cenā;
- vienotas informācijas sistēmas izmantošana;
- infrastruktūras plānošana, attīstība atbilstoši pieprasījumam konkrētā reģionā.
Lūdzam papildināt informatīvo ziņojumu un norādīt, kuri no šiem ieguvumiem nav realizējami, ja tiek saglabāts esošais īpašumtiesību modelis minētajās psihoneiroloģiskajās slimnīcās, kā arī izvērtēt riskus, kas saistīti  ar to, ka “Daugavpils psihoneiroloģiskā slimnīca”, “Strenču psihoneiroloģiskā slimnīca”, “Slimnīca “Ģintermuiža”” un “Piejūras slimnīca” vairs nebūs valsts kapitālsabiedrības ar Veselības ministriju kā kapitāla daļu turētāju, bet darbosies kā RNPC "meitas" kapitālsabiedrības, kas pēc būtības nozīmēs valsts kontroles un uzraudzības iespēju samazinājumu attiecībā uz šīm kapitālsabiedrībām.
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
3. Veselības ministrijai izvērtēt valsts sabiedrības ar ierobežotu atbildību “Bērnu psihoneiroloģiskā slimnīca “Ainaži”” reorganizāciju, iesniedzot Ministru kabinetā reorganizācijas rīkojuma projektu līdz 2024. gada 31. oktobrim.
Iebildums
Lūdzam papildināt protokollēmuma 3.punktu, norādot, kāds ir bērnu psihoneiroloģiskās slimnīcas “Ainaži” reorganizācijas mērķis
Piedāvātā redakcija
-
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
4. Veselības ministrijai nodrošināt, ka tiek veikts padziļinātas izpētes process (Due diligence) sabiedrībā ar ierobežotu atbildību “Daugavpils reģionālā slimnīca”.
Priekšlikums
Lūdzam papildināt protokollēmuma 4.punktu, norādot, ka padziļinātās izpētes procesā tiks veikta slimnīcas finanšu, nodokļu un juridiskā analīze.
Piedāvātā redakcija
-