Projekta ID
22-TA-2884Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
28.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 100. punktu noteikumu projekta pirmajā punktā raksta (pārraksta) likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Attiecīgi aicinām korekti pārrakstīt likumā noteikto pilnvarojumu (sk. 1.2. un 1.5. apakšpunktu).
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam pārdomāt projekta 8. punkta sākumdaļas formulējumu. Norādām, ka formulējums "saskaņā ar šo noteikumu 16. punktu noteiktās pieļaujamās preču masas atšķirību normas", šķiet, nav korekts, jo precēm pieļaujamās masas atšķirības saskaņā ar likumā doto pilnvarojumu paredzēts iekļaut noteikumu 1. pielikumā, nevis noteikt saskaņā ar noteikumu 16. punktu. Līdzīgi lūdzam izvērtēt arī formulējumu "Saskaņā ar šo noteikumu [..] 18. punktu noteiktās paredzamās preču masas atšķirības" un precizēt projektu vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti aicinām tiesiskās noteiktības labad projekta 10. punktā konkretizēt pienākuma subjektu (proti, kas konstatē preču faktisko masu). Papildus norādām, ka standartizācijas organizācijas ir daudz un dažāda mēroga. Ja nepieciešams norādīt uz konkrētām metodēm, kādas izmantojamas mērījumu veikšanā, lūdzam izvērtēt iespēju norādīt uz starptautisku un Eiropas Savienības standartizācijas organizāciju apstiprinātām metodēm vai arī izmantot vispārīgākus formulējumus (piemēram, norādot uz vispārpieņemtām mērījumu metodēm v.tml.). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Aicinām svītrot vārdu "atbilstošiem", jo nav skaidrs, kādas ir un kur ir noteiktas minēto dokumentu atbilstības prasības.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no projekta 10.2. apakšpunkta vispārīgā formulējuma neizriet konkrētās prasības attiecībā uz atzinumu (precīzāk, atzinuma sniedzēju), kas minētas anotācijā. Attiecīgi lūdzam precizēt normu, piemēram, atjaunojot iepriekšējā saskaņošanā projektā ietverto normas redakciju un norādot uz atzinuma sniedzēju ar piemērotu kvalifikāciju preču masas noteikšanā, vienlaikus saglabājot anotācijā ietverto skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka projekta 15.2. apakšpunktā saīsinājums tiek izmantots pirms tā izveidošanas. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu.
Turklāt, ņemot vērā projekta 15.2. apakšpunktā ietverto atsauci uz Padomes 1987. gada 23. jūlija Regulu (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu, aicinām papildināt anotācijas 5.1. sadaļu un 5.4. sadaļas 1. tabulu ar informāciju par regulas ieviešanu projektā. Papildus lūdzam svītrot vārdus "un ikgadējiem grozījumiem tās I pielikumā", ņemot vērā, ka atsauce uz pašu regulu jau to ietver (līdzīgi kā ar atsauci uz Muitas likumu saprot aktuālo Muitas likuma redakciju ar visiem grozījumiem).
Turklāt, ņemot vērā projekta 15.2. apakšpunktā ietverto atsauci uz Padomes 1987. gada 23. jūlija Regulu (EEK) Nr. 2658/87 par tarifu un statistikas nomenklatūru un kopējo muitas tarifu, aicinām papildināt anotācijas 5.1. sadaļu un 5.4. sadaļas 1. tabulu ar informāciju par regulas ieviešanu projektā. Papildus lūdzam svītrot vārdus "un ikgadējiem grozījumiem tās I pielikumā", ņemot vērā, ka atsauce uz pašu regulu jau to ietver (līdzīgi kā ar atsauci uz Muitas likumu saprot aktuālo Muitas likuma redakciju ar visiem grozījumiem).
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam anotācijā pamatot projekta 29. punktu, citstarp pamatojot, kādēļ paredzēts attiecīgs izņēmums un kādēļ uzskaitīti tieši konkrētie akcīzes preču objekti (ņemot vērā, ka ir arī, piemēram, likuma "Par akcīzes nodokli" 6. un 6.1 pants).
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un skaidrot, kādēļ projekta VII. nodaļas normās ir minētas tikai preču masas atšķirības saistībā ar dabiskajiem zudumiem vai preču iztrūkumu, bet ne lielāku preču masu (salīdzinājumam sk. Muitas likuma (2023. gada 1. oktobra redakcijā) 23.5 panta piekto un sesto daļu)). Nepieciešamības gadījumā lūdzam precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt un precizēt vai sniegt skaidrojumu, kādēļ projekta pielikumā ietverta norāde tieši uz pieļaujamo preču masas atšķirību normām, ja jau atbilstoši projekta 18. punktam tās faktiski ir arī paredzamo preču masas atšķirību normas. Izziņā norādīts, ka pielikuma nosaukums precizēts, kaut arī precizējumi nav veikti. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu vai sniegt skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam anotācijā ietvert skaidrojumu, kādēļ pielikumā preču masas atšķirības iedalītas tieši atkarībā no uzskaitītajām attiecīgajām muitas procedūrām.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Atkārtoti norādām, ka anotācijā ietverti dažādi skaidrojumi, par kuriem nav skaidrs, vai tajos minētais regulējums izriet no citiem normatīvajiem aktiem muitas jomā. Attiecīgi nav arī skaidrs, vai projektā ietverts pilnīgs regulējums. Vēršam uzmanību, ka privārtpersonām saistošas prasības nepieciešams ietvert ārējā normatīvajā aktā un anotācijai ir paskaidrojoša nozīme.
Piemēram, atkārtoti lūdzam izvērtēt un papildināt projektu ar tiesiskajām sekām, ja konstatētās preču masas atšķirības pārsniedz noteiktās pieļaujamās preču atšķirību normas. Proti, projekta 28. punktā ir noteikta rīcība gadījumā, ja konstatētās preču masas atšķirības nepārsniedz noteiktās normas, taču nav noteikts, kas notiek, ja pārsniedz. Anotācijā ietverts skaidrojums "Ja konstatētās preču masas atšķirības pārsniedz noteikto normu vai tranzīta procedūru piemēro likuma “Par akcīzes nodokli” 3., 4. ., 4.1, 4.2 un 5. pantā noteiktajām akcīzes precēm, - EMDAS TKS reģistrē neatbilstības (atzītais saņēmējs aizpilda sadaļu “Konstatētās neatbilstības”)", kas neizriet no projekta, un nav arī skaidrots, vai attiecīgs regulējums izriet no citiem nacionālajiem vai Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem muitas jomā. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu vai attiecīgajās vietās anotācijā sniegt izvērstāku skaidrojumu, norādot, vai un no kuriem normatīvajiem aktiem izriet attiecīgs regulējums.
Piemēram, atkārtoti lūdzam izvērtēt un papildināt projektu ar tiesiskajām sekām, ja konstatētās preču masas atšķirības pārsniedz noteiktās pieļaujamās preču atšķirību normas. Proti, projekta 28. punktā ir noteikta rīcība gadījumā, ja konstatētās preču masas atšķirības nepārsniedz noteiktās normas, taču nav noteikts, kas notiek, ja pārsniedz. Anotācijā ietverts skaidrojums "Ja konstatētās preču masas atšķirības pārsniedz noteikto normu vai tranzīta procedūru piemēro likuma “Par akcīzes nodokli” 3., 4. ., 4.1, 4.2 un 5. pantā noteiktajām akcīzes precēm, - EMDAS TKS reģistrē neatbilstības (atzītais saņēmējs aizpilda sadaļu “Konstatētās neatbilstības”)", kas neizriet no projekta, un nav arī skaidrots, vai attiecīgs regulējums izriet no citiem nacionālajiem vai Eiropas Savienības normatīvajiem aktiem muitas jomā. Attiecīgi lūdzam precizēt projektu vai attiecīgajās vietās anotācijā sniegt izvērstāku skaidrojumu, norādot, vai un no kuriem normatīvajiem aktiem izriet attiecīgs regulējums.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Anotācijā minēts: "Noteikumu projektā ir paredzēts, ka tām precēm, kuras nav minētas noteikumu projekta pielikumā (jaunas Latvijas transporta un loģistikas preces), Valsts ieņēmumu dienests (turpmāk – VID), lai neaizkavētu uzņēmuma darbības procesu un neradītu uzņēmumiem finansiālo zaudējumu risku, Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā noteiks pieļaujamās preču masas atšķirības, ņemot vērā un izvērtējot personas iesniegumā (iesniegums par konstatētām preču daudzuma neatbilstībām, kuras nav saistītas ar preču izņemšanu no muitas uzraudzības; iesniegums uzglabāšanas vietas vai pārstrādes atļaujas saņemšanai u.c.) norādīto pamatojumu pieļaujamo preču masas atšķirību normu piemērošanai.” Ņemot vērā, ka minētais regulējums nav noteikts noteikumu projektā, bet gan Muitas likuma 23.5 panta devītajā daļā (2023. gada 1. oktobra redakcijā), lūdzam precizēt anotāciju saistībā ar minēto regulējumu.
Papildus atkārtoti lūdzam anotācijā ietvert korektus un konsekventus skaidrojumus attiecībā uz to, ko paredz vai neparedz noteikumu projekta attiecīgas normas. Piemēram, anotācijā norādīts: "Noteikumu projekta 7. punktā noteikts personas pienākums rūpēties par precēm, kamēr tās atrodas muitas noliktavā, pagaidu uzglabāšanā vai brīvajā zonā, līdz brīdim, kad šīm precēm tiek pieteikta jauna muitas noteikumos atzītā preču izmantošana, un ievērot muitas atļaujā paredzētos konkrētos nosacījumus." Minētais apgalvojums nav pilnīgi korekts, jo projekta 7. punkts pats par sevi nenosaka attiecīgu personas pienākumu, bet gan noteic, kad noteikumus nepiemēro.
Papildus atkārtoti lūdzam anotācijā ietvert korektus un konsekventus skaidrojumus attiecībā uz to, ko paredz vai neparedz noteikumu projekta attiecīgas normas. Piemēram, anotācijā norādīts: "Noteikumu projekta 7. punktā noteikts personas pienākums rūpēties par precēm, kamēr tās atrodas muitas noliktavā, pagaidu uzglabāšanā vai brīvajā zonā, līdz brīdim, kad šīm precēm tiek pieteikta jauna muitas noteikumos atzītā preču izmantošana, un ievērot muitas atļaujā paredzētos konkrētos nosacījumus." Minētais apgalvojums nav pilnīgi korekts, jo projekta 7. punkts pats par sevi nenosaka attiecīgu personas pienākumu, bet gan noteic, kad noteikumus nepiemēro.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Aicinām pašreizējās situācijas aprakstā iekļaut arī informāciju par 2023. gada 15. jūnijā pieņemtajiem grozījumiem Muitas likumā un to saturu. No pašreiz anotācijas 1.3. sadaļā ietvertā pašreizējās situācijas apraksta izriet, ka noteikumu projekts tapis, ņemot vērā Ministru kabineta 2016. gada 20. decembra noteikumu Nr. 861 "Zudumu apmēru noteikšanas kārtība muitas uzraudzībā esošajām nefasētajām precēm" (turpmāk - noteikumi Nr. 861) piemērošanas problēmas, taču lūdzam arī kontekstam ietvert informāciju par iepriekš minētajiem grozījumiem, ar kuriem Muitas likumā citstarp izslēgts likuma 6. panta 4. punkts, uz kura pamata izdoti noteikumi Nr. 861 un ietverts jauns deleģējums 23.5 panta astotajā daļā, kā arī citas ar projekta regulējumu saistītas normas 23.5 pantā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka, ja kāda Eiropas Savienības tiesību akta prasības pārņemtas vai ieviestas daļēji, nepieciešams ietvert attiecīgu skaidrojumu, norādot, kad un kā tās tiks pārņemtas vai ieviestas pilnībā. Attiecīgi lūdzam precizēt 5.4. sadaļas 1. tabulu attiecībā uz Komisijas 2015. gada 24. novembra Īstenošanas regulas (ES) 2015/2447, ar ko paredz sīki izstrādātus noteikumus, kas vajadzīgi, lai īstenotu konkrētus noteikumus Eiropas Parlamenta un Padomes Regulā (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu, 199. panta 1. punkta "b", "c", "d", "e" un "g" apakšpunkta ieviešanu. Papildus norādām, ka nav skaidrs, kādēļ attiecīgajā vietā ietverta norāde par daļēju ieviešanu. Attiecīgi vai nu lūdzam norādīt uz pilnīgu ieviešanu vai arī sniegt iepriekš minēto pamatojumu un informāciju par pilnīgu regulas normu prasību ieviešanu.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Paužam bažas, ka saīsinājuma "transporta iepakojums" veidošana, saīsinot vārdus "preču transporta iepakojums" ir lieka. Aicinām neveidot minēto saīsinājumu, tādējādi arī saīsinot normatīvā akta tekstu. Turklāt norādām, ka tas nekorekti novietots aiz vārda "prasības" un būtu jānovieto pēc vārda "iepakojuma".
Piedāvātā redakcija
-
16.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam projektā atsauces uz Eiropas Savienības tiesību aktiem noformēt atbilstoši noteikumu Nr. 108 170.-172. punktam, atsaucē uz Eiropas Savienības tiesību aktu norādot šādu informāciju: institūcija (Komisija, Padome, Eiropas Parlaments), kas izdevusi attiecīgo tiesību aktu; tiesību akta pieņemšanas datums; veids (regula, direktīva, lēmums); numurs un nosaukums atbilstoši tiesību akta nosaukumam latviešu valodā EUR-Lex datu bāzē. Piemēram: Eiropas Parlamenta un Padomes 2013. gada 9. oktobra Regula (ES) Nr. 952/2013, ar ko izveido Savienības Muitas kodeksu.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām izvērtēt, vai visas normas ietvertas saturiski atbilstošajās nodaļās. Piemēram, nav skaidrs, kādēļ projekta 4. punkts ietverts vispārīgajos jautājumos (I. nodaļā), kaut arī, šķiet, attiecas jau uz pieļaujamo vai paredzamo preču masas atšķirību noteikšanu. Nepieciešamības gadījumā aicinām precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka likumā paredzētajā pilnvarojumā, kā arī projekta 1. punktā ir formulējums "precēm pieļaujamās masas atšķirības", lūdzam projektā izmantot vienveidīgus un konsekventus formulējumus.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām precizēt projekta projekta II., V., VI. un VII. nodaļas nosaukumu atbilstoši likumā noteiktajam pilnvarojumam un projekta 1. punkta attiecīgajiem apakšpunktiem.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Muitas likuma 13. panta pirmajā daļā jau noteikts, ka dokumentus un informāciju, kas nav jāiesniedz Eiropas Komisijas centrālajās muitas informācijas sistēmās, iesniedz Valsts ieņēmumu dienesta elektroniskās deklarēšanas sistēmā, aicinām precizēt projekta 18. punktu, tā beigu daļu izsakot, piemēram, šādi: "[..] ar precēm iesniedz Valsts ieņēmumu dienestā."
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām konsekventi projekta attiecīgajās normās ietvert iekšējo atsauci uz "šo noteikumu pielikumā noteiktajām pieļaujamo preču masu atšķirību normām".
Piedāvātā redakcija
-
22.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Aicinām izvērtēt nepieciešamību un iespēju precizēt projekta 26. punktu, norādot, ka iesniedz citu attiecīgu Savienības preču muitas statusa apliecinājumu, jo no pašreizējās redakcijas izriet, ka var iesniegt jebkuru Savienības preču muitas statusa apliecinājumu. Alternatīvi lūdzam sniegt skaidrojumu. Papildus aicinām anotācijā skaidrot, kādēļ projekta 26. punktā minēti tieši regulas 2015/2447 199. panta 1. punkta “b”, “c”, “d”, “e” un “g” apakšpunktā noteiktie Savienības preču muitas statusa apliecinājumi, bet ne citos apakšpunktos ietvertie apliecinājumi.
Piedāvātā redakcija
-
23.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atbilstoši Valsts iestāžu juridisko dienestu vadītāju 2023. gada 16. februāra sanāksmes protokola 2. § lūdzam projekta noslēguma jautājumus izkārtot, ņemot vērā turpmāk minēto noslēgumu jautājumu secību:
1) norāde uz institūciju, kas līdz noteikumu izpildei paredzētās institūcijas izveidošanai nodrošinās noteikumos noteikto funkciju izpildi;
2) noteikumu vai to atsevišķu punktu piemērošanas kārtība;
3) atsevišķu punktu spēkā stāšanās laiks, ja tas atšķiras no visu noteikumu spēkā stāšanās laika;
4) noteikumu spēkā stāšanās diena, ja tā atšķiras no vispārējās kārtības;
5) laiks, līdz kuram noteikumi vai atsevišķas tā normas ir spēkā, ja noteikumi vai atsevišķas normas ir pieņemtas uz noteiktu laiku;
6) norāde, kuri Ministru kabineta noteikumi tiek atzīti par spēku zaudējušiem.
1) norāde uz institūciju, kas līdz noteikumu izpildei paredzētās institūcijas izveidošanai nodrošinās noteikumos noteikto funkciju izpildi;
2) noteikumu vai to atsevišķu punktu piemērošanas kārtība;
3) atsevišķu punktu spēkā stāšanās laiks, ja tas atšķiras no visu noteikumu spēkā stāšanās laika;
4) noteikumu spēkā stāšanās diena, ja tā atšķiras no vispārējās kārtības;
5) laiks, līdz kuram noteikumi vai atsevišķas tā normas ir spēkā, ja noteikumi vai atsevišķas normas ir pieņemtas uz noteiktu laiku;
6) norāde, kuri Ministru kabineta noteikumi tiek atzīti par spēku zaudējušiem.
Piedāvātā redakcija
-
24.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka, ņemot vērā projektā jau izveidoto saīsinājumu “Kombinētā nomenklatūra”, nav nepieciešama projekta pielikumā ietvertā pirmā zemsvītras atsauce, attiecīgi aicinām to svītrot.
Piedāvātā redakcija
-
