Atzinums

Projekta ID
23-TA-325
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
12.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam noteikumos vai anotācijā iekļaut nosacījumus attiecībā uz finansējuma izmaksu finansējuma saņēmējam, aģnetūrai apstiprinot progresa pārskatu, t.i., lai nodrošinātu naudas plūsmu un nepārtrauktu mērķu un uzraudzības rādītāju sasniegšanu, ir pieļaujama finansējuma izmaksa, balstoties uz faktiski veiktajiem izdevumiem, ja šajā periodā ir veiktas darbības, kas palīdz sasniegt noteikumos definētos mērķus un uzraudzības rādītājus, kā arī notiek to pakāpeniska sasniegšana.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Ņemot vērā to, ka 2023. gada 9. martā Eiropas Komisija ir apstiprinājusi Komisijas Regulas Nr. 651/2014 grozījumus, kas vēl faktiski nav stājušies spēkā, jo tiesību akts nav publicēts Eiropas Savienības oficiālajā vēstnesī, un noteikumu projektā ir paredzēts piemērot Komisijas Regulas Nr. 651/2014 27. panta 2. punktu spēkā neesošajā redakcijā, lūdzam sniegt juridisku pamatojumu šādai Eiropas Savienības spēkā neesošu tiesību normu piemērošanai (lūdzam nacionālo tiesību aktu kontekstā skaidrot Komisijas Regulas Nr.651/2014 grozījumu (https://competition-policy.ec.europa.eu/system/files/2023-03/GBER_amendment_2023_EC_communication_annex_0.pdf) (56) punktu par retroaktivitātes nosacījumu – Komisijas Regulas Nr.651/2014 grozījumu 58.panta 3a.punktu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka no noteikumu projekta viennozīmīgi nav skaidrs, ko saprot ar finansējuma saņēmēju, lūdzam vai nu papildināt noteikumu projektu ar šī termina skaidru atšifrējumu, vai lietot vienotu esošo terminoloģiju visā noteikumu projektā gan attiecībā uz inovācijas kopu - Eiropas digitālās inovācijas centru kopā ar partneriem, gan gala labuma guvēju.
Lūdzam attiecīgi pārskatīt arī citus noteikumu punktus šajā kontekstā.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Nepiekrītam MK noteikumu 33.5.punkta dzēšanai no MK noteikumu teksta, nosacījums par pabeigtām darbībām šajā MK noteikumu punktā tika iekļauts saskaņā ar Vadlīniju informatīvā ziņojuma vai Ministru kabineta noteikumu izstrādei par Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna reformas vai investīcijas ieviešanu 31.punktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekts papildināts ar normu, ka "Eiropas digitālās inovācijas centrs kā inovācijas kopa attiecina šo noteikumu 31. punktā noteiktās izmaksas 100 % apmērā no Atveseļošanas fonda kā de minimis", proti, ar nosacījumu pie zināmiem apstākļiem CFLA sniegt de minimis atbalstu Eiropas digitālās inovācijas centram, lūdzam noteikumu projektu papildināt ar attiecīgajiem komercdarbības atbalsta regulējuma (de minimis) nosacījumiem attiecībā uz EDIC kopā ar partneriem un ar skaidrojumu papildināt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā to, ka saskaņā ar šo noteikumu 59. un 61. punktu Eiropas digitālās inovācijas centrs piešķir komercdarbības atbalstu tikai saskaņā ar de minimis regulām, kas neparedz pārredzamības prasības izpildes pienākumu, kādu informāciju ar šo noteikumu projekta punktu plānots, ka Eiropas digitālās inovācijas centrs publicē. Turklāt vēršam uzmanību, ka saskaņā ar noteikumu projekta 39. punktu, pārredzamības prasības pienākums ir noteikts Centrālās finanšu un līgumu aģentūrai. Attiecīgi lūdzam dzēst noteikumu projekta 36.18. apakšpunktu un atbilstoši precizēt noteikumu projekta anotācijas 1.3. sadaļu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Pašreizējā noteikumu redakcijā izslēgšanas kritēriji pārbaudāmi tikai gala labuma guvējam. Lūdzam 49.1.4. un 49.2.2. apakšpunktu papildināt un strukturēt atbilstoši tam, kuri izslēgšanas kritēriji ir attiecināmi tikai uz pārbaudāmo personu (gala labuma guvēju) un kuri arī uz tā valdes vai padomes locekli, prokūristu vai personu, kura ir pilnvarota pārstāvēt pārbaudāmo personu darbībās, kas saistītas ar filiāli.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam dzēst teikuma daļu "izņemot publiskas personas vai tās institūcijas vai publiskas personas kapitālsabiedrības", jo:
a) 49.1. apakšpunkts atrunā nosacījumus komersantiem, tātad piebilde par publiskām personām vai to institūcijām ir lieka,
b) tā kā Atveseļošanas un noturības mehānisma ietvaros izslēgšanas kritēriju pārbaužu veikšanai piemērojama pieeja pēc analoģijas ar Eiropas Savienības fondu 2021.–2027.gada plānošanas perioda tiesisko regulējumu un jau izveidotajām sasaistēm ar informācijas reģistriem, kā arī ņemot vērā izslēgšanas kritēriju mērķi - aizsargāt Eiropas Savienības finanšu intereses - nav pamata izslēgšanas kritērijus nepārbaudīt attiecībā uz publisku personu kapitālsabiedrībām.
Lūdzam atbilstoši precizēt anotāciju.
Piedāvātā redakcija
49.1.4. uz to nav attiecināmi regulas Nr. 2018/1046 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji:
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam dzēst teikuma daļu "izņemot publiskas personas vai tās institūcijas vai publiskas personas kapitālsabiedrības", jo 49.2. apakšpunkts atrunā nosacījumus biedrībām un nodibinājumiem.
Piedāvātā redakcija
49.2.2. uz to nav attiecināmi regulas Nr. 2018/1046 136. pantā noteiktie izslēgšanas kritēriji:
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam pārskatīt šo noteikumu projekta punktu, ņemot vērā to, ka tas praktiski izslēdz jebkādu iespēju saņemt atbalstu gala labuma guvējam, jo, piemērojot šī noteikumu projekta visus apakšpunktu, rodas situācija, ka gala labuma guvējs, pretendējot uz atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1408/2013 nevarēs saņemt atbalstu, jo saskaņā ar noteikumu projekta 57.1. apakšpunktā noteikto ierobežojumu, Komisijas regulas Nr. 1408/2013 atbalstāmās nozares nav atbalstāmas ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 darbību un nozaru ierobežojumiem (skat. Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta b) punktu). Turklāt vēršam uzmanību, ka ietverot ierobežojumus komercdarbības atbalsta piešķiršanai Komisijas regulas Nr. 651/2014 izslēgtajās nozarēs gala labuma guvējiem, kas ir de minimis atbalsta saņēmēji, noteikumu projektā tiek ieviestas stingrākas prasības, nekā to komercdarbības atbalsta kontroles regulējums. Attiecīgi lūdzam pārskatīt šo noteikumu projekta punktu.
Piedāvātā redakcija
57. Atbalsts gala labuma guvējam netiek sniegts, ja tas darbojas:
57.1…. un pretendē uz atbalstu ar regulu ….
57.2…. un pretendē uz atbalstu ar regulu …. [lūdzam pielāgot esošajam tekstam]

 
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Šo ministru kabineta grozījumus nepieciešams papildināt arī ar izslēdzošajām nozarēm Eiropas digitālās inovācijas centram kā inovācijas kopai, kuras ir nepieciešams pārbaudīt uz komercdarbības atbalsta piešķiršanas brīdi.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu projekta 2.9.1 apakšpunktu inovācijas kopas dalībnieki ir Eiropas digitālās inovācijas centra sadarbības partneri, kas kā juridiskas personas apvienojušās, lai izveidotu Eiropas digitālās inovācijas centru un lai sniegtu pakalpojumus gala labuma guvējiem, proti, tā ir juridiska persona, piemēram, konkrēts kontaktpunkts vai konkrēts partneris, kas sniegs pakalpojumus gala labuma guvējam kā de minimis. Attiecīgi, nav skaidrs, kā visa inovācijas kopa (EDIC kopā ar partneriem) var vērtēt de minimis atbalsta piešķiršanas nosacījumus konkrētam komersantam - gala labuma guvējam, t.sk. reģistrēt de minimis atbalstu de minimis atbalsta sistēmā saskaņā ar Ministru kabineta 2018. gada 21. novembra noteikumi Nr. 715 "Noteikumi par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu paraugiem". Lūdzam izvērtēt šo apstākli un attiecīgi papildināt noteikumus tā, lai skaidra ir de minimis atbalsta piešķiršanas kārtība, uzskaite un de minimis atbalsta sniedzēja atbildība. Ja de minimis atbalstu gala labuma guvējiem noteikumu ietvaros vienlaikus sniegs vairākas juridiskas personas (tostarp katrs partneris atsevišķi), aicinām noteikt, ka ir EDIC izstrādāta de minimis atbalsta piešķiršanas metodika, kuru piemēros visi inovāciju kopas dalībnieki, un pirms de minimis atbalsta piešķiršanas tā tiek iesniegta CFLA. Papildus ar skaidrojumu lūdzam papildināt arī anotāciju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt šo normu tā, lai skaidrs, ka Eiropas digitālās inovācijas centra dalībnieks (tai skaitā partneris) veic darbības izmaksu un ieņēmumu uzskaiti, nodalīšanu un saglabāšanu saskaņā ar piemērojamiem uzņēmuma grāmatvedības standartiem.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lūdzam papildināt MK grozījumus ar punktu par nelikumīgā valsts atbalsta atmaksas kārtību situācijā, kad komercdarbības atbalsta normas, tostarp nosacījumus, kas izriet no Komisijas regulas Nr.651/2014, pārkāpj Eiropas digitālās inovācijas centra dalībnieks (partneris).
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Ņemot vērā, ka atbalsta kumulācija ir iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu, lūdzam precizēt noteikumu projekta 72. punktu, piemēram, šādā redakcijā:
 
Piedāvātā redakcija
72. Ja gala labuma guvējs plāno apvienot šo noteikumu ietvaros noteikto atbalstu, tai skaitā par attiecināmajām izmaksām, ar citu atbalstu, gala labuma guvējs iesniedz Eiropas digitālās inovācijas centram visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu, tai skaitā par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu un plānoto un piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti.
16.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Lūdzam pārskatīt ietverto atsauci uz noteikumu 23.punktu. Vēršam uzmanību, ka ne visi dokumenti, kas minēti noteikumu 23.punktā, ir precizējami investīcijas īstenošanas laikā pēc savas iniciatīvas vai Centrālās finanšu un līgumu aģentūras, vai Ekonomikas ministrijas lūguma. Piemēram, noteikumu 23.1. un 23.2.apakšpunkts.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam papildināt anotāciju ar to, ka ir plānota visu projektu iesniedzēju (vai attiecīgi finansējuma saņēmēju) informēšana par grozījumiem pēc to apstiprināšanas Ministru kabinetā.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā nenorādīt informāciju par Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna iespējamiem grozījumiem, pašlaik notiek neoficiāls grozījumu saskaņošanas process.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Nav saprotams anotācijas 1.3.sadaļā 8.punktā iekļautais teikums - Eiropas digitālās inovācijas centrs pēc pieteikuma iesniegšanas Eiropas Komisijas uzsaukumam par Eiropas digitālā inovācijas centra izveidi programmas “Digitālā Eiropa” ietvaros ir uzskatāms par apstiprinātu - lūdzam saskaņot šo informāciju ar Ekonomikas ministrijas iesniegto pārskatu (Cover note) par 40.atskaites punkta izpildi.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam anotācijā iekļaut pamatojumu MK noteikumu 36.2 punkta iekļaušanai MK noteikumu redakcijā, t.sk., skaidrojot, saskaņā ar kādiem dokumentiem norādītas šajā punktā iekļautās redakcijas.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt redakciju, ņemot vērā, ka darbības, kas nodara kaitējumu, ir izslēdzamas no projektu iesniegumiem nevis vērtēšanas kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
Lai nodrošinātu investīcijas atbilstību šo noteikumu 36.17. apakšpunktam, no projektu iesniegumiem ir jāizslēdz šādas darbības:
22.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām apakšpunkta pirmo daļu pārcelt uz 49.1.4.9. apakšpunktu kā daļu no izslēgšanas kritēriju pārbaudes, savukārt teikuma otro daļu precizēt, ka pakalpojumus var saņemt gala labuma guvējs, kas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties, kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru.
Piedāvātā redakcija
49.1.3. tas neatbilst normatīvajos aktos noteiktajiem kritērijiem, uz kuriem pamatojoties, kreditors var pieprasīt maksātnespējas procedūru;

49.1.4.9. ir pasludināts maksātnespējas process, ierosināta tiesiskās aizsardzības procesa lieta vai tiek īstenots tiesiskās aizsardzības process, tiek apturēta vai pārtraukta tā saimnieciskā darbība vai tas tiek likvidēts;
23.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt redakciju, iekļaujot izlaistos vārdus, kā arī apvienojot 49.1.4.7.2. un 49.1.4.7.3. apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
49.1.4.7. tas ar tādu attiecīgā jomā kompetentas institūcijas lēmumu, prokurora priekšrakstu par sodu vai tiesas spriedumu, kas stājies spēkā un kļuvis neapstrīdams un nepārsūdzams, ir atzīts par vainīgu un sodīts par pārkāpumu, kas izpaužas kā: 
49.1.4.7.1. vienas vai vairāku personu nodarbināšana, ja tām nav nepieciešamās darba atļaujas vai ja tās nav tiesīgas uzturēties Eiropas Savienības dalībvalstī; 
49.1.4.7.2. personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
24.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām dzēst 49.1.4.10., 49.1.4.11., 49.2.2.10. un 49.2.2.11. apakšpunktus, jo krāpšana jau atrunāta attiecīgi 49.1.4.3. un 49.2.2.3. apakšpunktos, kā arī noteikumos nav nepieciešama tik sīka detalizācijā kā anotācijā attiecībā uz katru tiesību aktu normu, pret kuru tiek pieprasīta informācija Sodu reģistram.
Piedāvātā redakcija
-
25.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam apvienot 49.2.2.7.2. un 49.2.2.7.3. apakšpunktus.
Piedāvātā redakcija
49.2.2.7.2. personas nodarbināšana bez rakstveidā noslēgta darba līguma, nodokļu normatīvajos aktos noteiktajā termiņā neiesniedzot par šo personu informatīvo deklarāciju par darbiniekiem, kas iesniedzama par personām, kuras uzsāk darbu;
26.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Aicinām izdalīt apakšpunktu kā atsevišķu punktu vai citādi uzsvērt, ka tas ir papildu nosacījums, kuram jāatbilst jebkuram no 49.1.-49.3. apakšpunktos minētajiem gala labuma guvējiem. Respektīvi, 49. punkts nosaka, kādiem nosacījumiem gala labuma guvējam jāatbilst, un 49.1.-49.3. apakšpunkti izdala gala labuma guvēju veidus pēc juridiskā statusa, t.i., secināms, ka gala labuma guvējam jāatbilst vienam no tiem nevis visiem, attiecīgi nav viennozīmīgi saprotams, ka 49.4. apakšpunkts ir papildu nosacījums, kas jāievēro neatkarīgi no gala labuma guvēja juridiskā statusa, nevis atsevišķs gala labuma guvēja veids.
Piedāvātā redakcija
-
27.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam precizēt MK noteikumu grozījumu projekta 45.punktu (attiecībā uz MK noteikumu 57.11. un 57.12.punktiem) atbilstoši redakcijām Padomes īstenošanas lēmuma par Latvijas Atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu (CID) pielikuma 20.lpp. Tāpat lūdzam sniegt skaidrojumu par šiem MK noteikumu papildinājumiem (57.9. - 57.12.punkts) anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-