Projekta ID
22-TA-435Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
09.08.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta izziņā norādīts, ka IeM iebildums attiecībā uz projekta 5.panta 24.panta 1.1 daļu ņemts vērā, taču izvērtējot projekta 5.panta 24.panta 1.1 daļu konstatējams, ka tā ir identiska sākotnēji uz skaņošanu iesniegtajai redakcijai. Atkārtoti vēršam uzmanību uz to, ka to, vai kāda no komisijas sastāvā iekļautajām personām varētu pārstāvēt kandidātu vai pretendentu intereses, vai būt saistīta ar tiem Publisko iepirkuma likuma 25.panta pirmās daļas izpratnē, pasūtītājs var izvērtēt tikai uz to brīdi, kad ir iesniegti piedāvājumi un komisijai ir zināms kandidātu un pretendentu loks. Ņemot vērā minēto, nav arī skaidri saprotams projekta anotācijā norādītais, ka “ņemot vērā, ka pirms iepirkuma komisijas izveidošanas nav vēl zināmi konkrēti kandidāti vai pretendenti, šajā stadijā pasūtītāja pienākums ir pārbaudīt, vai kāda no komisijas sastāvā iekļaujamām personām varētu pārstāvēt iespējamo kandidātu vai pretendentu intereses vai būt saistīta ar tiem PIL 25. panta pirmās daļas izpratnē.” Iekšlietu ministrijas ieskatā ir nesamērīgi noteikt par pienākumu iegūt, apstrādāt un analizēt potenciālo iepirkuma komisijas locekļu personu datus, turklāt tajā skaitā arī šo fizisko personu radinieku datus, lai izvērtētu to saistību ar iespējamiem kandidātiem, kas nozīmē, ka šī izpēte būtu balstīta uz subjektīviem pieņēmumiem, kas iepirkuma procedūras gaitā varētu tā arī nerealizēties, jo kandidātu un pretendentu loks nav un nevar būt nosakāms pirms visu piedāvājumu iesniegšanas. Ņemot vērā minēto, precizēt projektu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Projekta 5.pantā paredzētā 24.panta ceturtā daļa paredz, ka pasūtītājs ir tiesīgs iegūt un apstrādāt fizisko personu datus – vārdu, uzvārdu, personas kodu un arī citus fizisko personu datus, kuri nepieciešami minēto pārbaužu veikšanai.
Ņemot vērā Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā minēto godprātības un pārredzamības principu, kā arī "c" apakšpunktā minēto datu minimizēšanas principu, precizēt projektu, skaidri nosakot fizisko personu datu apjomu, kādu nepieciešams nodrošināt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) pārziņā esošā Fizisko personu reģistra atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmajai daļai.
Ņemot vērā Vispārīgās datu aizsardzības regulas (turpmāk - Datu regula) 5. panta 1. punkta "a" apakšpunktā minēto godprātības un pārredzamības principu, kā arī "c" apakšpunktā minēto datu minimizēšanas principu, precizēt projektu, skaidri nosakot fizisko personu datu apjomu, kādu nepieciešams nodrošināt no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) pārziņā esošā Fizisko personu reģistra atbilstoši Fizisko personu reģistra likuma 11.panta pirmajai daļai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Projekta anotācijās 1.3.sadaļā (8 lpp.) tiek norādīts, ka EIS tiks iestrādāti kontroles algoritmi, sinhronizējot datus no Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) pārziņā esošā Fizisko personu reģistra (dati par fiziskajām personām un to radiniekiem). Ņemot vērā, ka no minētā nav skaidri saprotams, kāda risinājuma ietvaros plānota datu saņemšana no Fizisko personu reģistra, precizēt projekta anotāciju. Vēršam uzmanību, ka atkarībā no izvēlētā risinājuma attiecīgi izriet tā nodrošināšanai nepieciešamais laika resurss, darbietilpība un ziņu saņemšanas iespējamība, kā arī atbilstoši izvēlētajam risinājumam ir iespējama finansiāla ietekme.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Projekta 9.pantā paredzētā 42.panta ceturtās daļas 7.punkta redakcija nav skaidri saprotama, jo punkta pirmais teikums nosaka pasūtītāja rīcību gadījumā, ja pārbaude tiek veikta attiecībā uz pārbaudāmo personu, bet punkta otrais teikums paredz līdzīgu rīcību gadījumā, ja pārbaude skar kandidātu vai pretendentu, līdz ar to no minētās normas redakcijas nav nepārprotami saprotams, kas projekta ietvaros ir “pārbaudāmā persona”, kā arī, vai šis izņēmums attiecas uz pašu kandidātu un pretendentu vai vienīgi uz šā panta trešās daļas 4. un 5. punktā minētajām personām.
Kā norādīts VID mājas lapā, reitings tiek pārskatīts vismaz četras reizes gadā[1]. Tas nozīmē, ka praksē var rasties situācija, kad, lai arī kandidātam vai pretendentam uz tā pārbaudīšanas brīdi ir spēkā reitinga “A” klases novērtējums, tomēr no brīža, kad šis reitinga novērtējums ir ticis piešķirts, kandidātam vai pretendentam jau ir izveidojušās neizpildītas nodokļu saistības. Rezultātā pastāv iespēja gadījumā, kad šāds kandidāts vai pretendents iegūst līguma slēgšanas tiesības, nākotnē šim kandidātam vai pretendentam šo neizpildīto nodokļu saistību rezultātā var rasties grūtības izpildīt saistības, ko tas uzņēmies pret pasūtītāju.
Ņemot vērā iepriekš minēto, precizēt projektu.
[1] https://www.vid.gov.lv/lv/nodoklu-maksataju-reitinga-sistema
Kā norādīts VID mājas lapā, reitings tiek pārskatīts vismaz četras reizes gadā[1]. Tas nozīmē, ka praksē var rasties situācija, kad, lai arī kandidātam vai pretendentam uz tā pārbaudīšanas brīdi ir spēkā reitinga “A” klases novērtējums, tomēr no brīža, kad šis reitinga novērtējums ir ticis piešķirts, kandidātam vai pretendentam jau ir izveidojušās neizpildītas nodokļu saistības. Rezultātā pastāv iespēja gadījumā, kad šāds kandidāts vai pretendents iegūst līguma slēgšanas tiesības, nākotnē šim kandidātam vai pretendentam šo neizpildīto nodokļu saistību rezultātā var rasties grūtības izpildīt saistības, ko tas uzņēmies pret pasūtītāju.
Ņemot vērā iepriekš minēto, precizēt projektu.
[1] https://www.vid.gov.lv/lv/nodoklu-maksataju-reitinga-sistema
Piedāvātā redakcija
-