Atzinums

Projekta ID
22-TA-281
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
09.02.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9.panta pirmajā daļā ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekamo ienākumu uzskaitījumā ir minēti gan normatīvajos aktos noteiktie no budžeta izmaksājamie (paredzēti budžeta apropriācijā) pabalsti ( 9.panta pirmās daļas 7.punkts), gan stipendijas (9.panta pirmās daļas 8.punkts). Vienlaikus lai arī likuma "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" 9.panta pirmās daļas 8.punktā stipendijas ir minētas kā ar iedzīvotāju ienākuma nodokli neapliekams ienākums, VKKF pašnodarbinātās radošās personas vietā veiktās minimālās VSAOI iemaksas valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā, kā arī citi Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likuma  15.panta pirmajā daļā minētie atbalsta maksājumi, neatbilst likuma “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”9. panta ceturtajā daļā sniegtajam stipendijas jēdziena skaidrojumam.
Ņemot vērā minēto izmaksu ekonomisko būtību, lai Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likuma  15.panta pirmajā daļā noteiktie atbalsta stipendiju izmaksas gadījumi tiktu atbrīvoti no aplikšanas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, minētā atbalsta maksājuma nosaukums ir jāharmonizē ar likumā "Par iedzīvotāju ienākuma nodokli" lietoto terminoloģiju, t.i., jānosaka, ka tas ir pabalsts.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot šī punkta pēdējo teikumu, jo nav pamatojuma, kāpēc pašnodarbinātajai personai, kura pretendē uz valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu segšanu, nebūtu jāatbilst šī likuma 12.panta pirmajā daļā noteiktajiem radošās personas kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam svītrot šī punkta otrajā teikumā atsauci uz šā panta pirmās daļas 3.punktu, jo nav skaidrs pamatojums, kāpēc šī punkta nosacījumi netiek attiecināti uz pensijas vecumu sasniegušām radošajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam anotācijā papildināt skaidrojumu par šī punkta pamatojumu. No šobrīd sniegtās informācijas nav skaidrs, kāpēc šis atbalsts būtu sniedzams ne tikai Latvijas, bet arī citu valstu radošajām personām. Tā kā ar šo normu tiek paplašināts potenciālais atbalsta saņēmēju loks, tas var radīt situāciju, kad gadskārtējā valsts budžeta likumā plānotais finansējums ir nepietiekams, lai sniegtu atbalstu Latvijas radošajām personām.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam redakcionāli precizēt šo daļu, jo no šā brīža redakcijas nav saprotams, vai pašnodarbinātajām radošajām personām ir jāiesniedz iesniegums, lai saņemtu valsts sociālās apdrošināšanas obligāto iemaksu maksājumu, vai arī šie izdevumi tiks segti automātiski.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Ņemot vērā šī likuma 14.panta trešajā daļā paredzēto, ka pasākumu programmu Valsts kultūrkapitāla fonds īsteno līdz brīdim, kad izlietoti attiecīgajam kalendāra gadam piešķirtie valsts budžeta līdzekļi, aicinām izvērtēt, vai nebūtu pārskatāms šajā panta daļā noteiktais termiņš – 23.jūnijs –, lai neveidotos situācija, kad Valsts kultūrkapitāla fondam ir jāveic iemaksas valsts sociālās apdrošināšanas speciālajā budžetā, bet tā rīcībā nav palikuši brīvi līdzekļi nepieciešamajā apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ņemot vērā, ka Radošo personu statusa un profesionālo radošo organizāciju likums paredz publisko līdzekļu piešķiršanu radošajām personām un to, ka jebkura publisko līdzekļu piešķiršana saimnieciskās darbības veicējiem ir jāizvērtē atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantam, aicinām papildināt anotāciju ar attiecīgu izvērtējumu par to, vai atbalsts, kas tiek sniegts šī likuma ietvaros radošajām personām, ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka gadījumā, ja vienlaikus izpildās visas Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5.pantā minētās pazīmes, atbalsts ir kvalificējams kā komercdarbības atbalsts un attiecīgi atbalstu ir iespējams piešķirt tikai pēc tam, kad ir nodrošināts plānotā atbalsta saderīgums ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, korekti piemērojot kādu no komercdarbības atbalsta kontroles regulējumiem un, nepieciešamības gadījumā, par plānoto pasākumu ir saņemts Eiropas Komisijas lēmums par komercdarbības atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu.
 
Piedāvātā redakcija
-