Atzinums

PAZIŅOJUMS:
LVRTC Informē, ka 2024. gada 17. maijā laikā no plkst. 00.00 līdz plkst. 03.00 tiks veikti plānoti LVRTC infrastruktūras uzturēšanas darbi. To laikā var būt īslaicīgi traucēti vai nepieejami LVRTC autentifikācijas rīki.
Projekta ID
23-TA-581
Atzinuma sniedzējs
Rīgas un Pierīgas pašvaldību apvienība "RĪGAS METROPOLE"
Atzinums iesniegts
30.03.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Iebildums:
Saskaņā ar Ministru kabineta 2022. gada 14. jūnija sēdes protokolā Nr.32/41.§ minēto, Ministru kabinets ir lēmis par finansējuma piešķiršanu Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgu transporta infrastruktūras objektu atjaunošanai un pārbūvei, vienlaikus norādot, ka Satiksmes ministrijai Rīgas stratēģiski svarīgie infrastruktūras objekti ir jāvirza kā prioritārie pasākumi likumā “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam”. Līdz ar to ievērojot, ka šis Ministru kabineta rīkojuma projekts ir izstrādāts ievērojot likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta 1.daļas 7.apakšpunktu, lūdzam skaidrot, kā plānots Rīgas valstspilsētas stratēģiski svarīgos infrastruktūras objektus, kas minēti Ministru kabineta informatīvajā ziņojumā, iekļaut kā prioritāri atbalstāmos pasākumus, vienlaikus ņemot vērā citu pašvaldību nepieciešamību. Vai tiem paredzēta atseviška aizņēmumu programma ar atsevišķu rīkojumu ar vērtēšanas kritērijiem? Ja nē, tad kā tiks pildīts iepriekš minētais MK lēmums?
Piedāvātā redakcija
-
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam precizēt, vai minētie vērtēšanas kritēriji ir izslēdzošie pietiekumu vērtēšanas laikā? No rīkojuma nav iespējams saprast katra vērtēšanas kritērija nozīme (svarīgums) jeb pie katra kritērija paredzēts noteikt vērtējumu "jā" vai "nē" un tad sasummē pozitīvās atbildes? 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, pēc kādiem kritērijiem tiek paredzēts noteikt objekta vizuālo vērtējumu kā “ļoti slikts” vai “slikts”. Vai tas būs konkrēts bedrīšu skaits kādā konkrētā platībā vai ietvju trūkums, vai nelīdzenumi utt.?
Vai gadījumā, ja būvprojekta skaidrojošajā aprakstā būs fotofiksācija un būvprojekta autors objekta stāvokli norādījis kā “ļoti sliktu” vai “sliktu”, un "Latvijas Valsts ceļi" šo būvprojektu būs saskaņojuši, tas tiks uzskatīts kā izpildīts kritērijs? 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ja  Ministru kabineta rīkojuma projekta 1. punkta apakšpunktos minētie kritēriji ir kā obligāti izpildāmie kritēriji aizdevuma saņemšanai, tad lūdzam svītrot 1.8. unt 1.9. apakšpunktus, jo saskaņā ar likumu “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam” 36.panta 1.daļas 7.apakšpunktu valsts aizņēmuma mērķis ir pašvaldības ceļu būvniecības projekti, tajā skaitā tiltu būvniecība un satiksmes drošības uzlabošana, kas nav obligāts nosacījums aizņēmuma saņemšanai.
Ja šie kritēriji nav obligāti izpildāmii, tad lūdzam svītrot 1.9. apakšpunktā teikuma daļu ", ja iepriekšējos piecos gados objektā ir notikuši vismaz trīs ceļu satiksmes negadījumi ar cietušajiem;"
Negadījumu skaits ne vienmēr norāda uz satiksmes drošības uzlabošanas nepieciešamību. Savukārt, ietvju trūkums, ceļa seguma nolietojums, satiksmes intensitāte vai satiksmes dalībnieku specifika (kravas transports, autobusi utt.) norāda uz nepieciešamību satiksmes drošības uzlabošanai. 

Ir precizēts rīkojuma projekta 2.2.apakšpunkts, paredzot kritēriju, ka investīciju projekts radīs labvēlīgus apstākļus gājējiem, mikromobilitātes rīku izmantošanai, neparedzot prasību par iepriekšējos piecos gados objektānotikušiem vismaz trīs ceļu satiksmes negadījumiem ar cietušajiem.
 
Piedāvātā redakcija
"1.9. vai investīciju projekts nodrošinās satiksmes drošības uzlabošanu objektā;"
5.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam skaidrot, kā tiks vērtēts pašvaldībai būtiska saimnieciskā uzņēmuma kritērijs. Vai tiks noteikts, kādam ir jābūt minimālajam apgrozījumam vai darbinieku skaitam uzņēmumā vai kādi citi parametri, tajā skaitā, un ne tikai objekta konkrēto atrašanās vietu kādā attālumā no projekta realizēšanas vietas - vai tas ir ceļa sākumā vai beigās, vai arī tas atrodas lielākā attālumā no konkrēto darbu veikšanas vietas? Vai kritērija piemērošanas gadījumā projekta īstenošana varētu tikt izprasta kā neatļauts atbalsts saimnieciskajai darbībai un konkurences kropļošana?
Vēršam uzmanību, ka tikpat svarīga investīciju projekta īstenošana ir piekļuves uzlabošanai pašvaldību objektiem, piemēram, skolai, bērnudārzam u.c.
 
Piedāvātā redakcija
“1.11. vai objekts nodrošina piekļūšanu pašvaldībai būtiskam saimnieciskam uzņēmumam vai citai būtiskai pašvaldības infrastruktūrai”.
 
6.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka rīkojuma esošā redakcija neparedz aizņēmumu ceļu vienkāršotajai renovācijai, kur nevajag būvprojektu, t.i., asfalta virskārtas nomaiņai lielos ceļa posmos - visa ceļa (ielas) garumā, tomēr tas ir būtiski, un ne vienmēr slikts vai ļoti slikts ceļa stāvoklis norāda uz pilnīgu ceļa pārbūvi (mainot ceļa konstrukciju vai slīpumus).
Lūdzam 3.6. apakšpunktu izteikt sekojošā redakcijā": 
Piedāvātā redakcija
"3.6. investīciju projekta tehniskā gatavība un būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numurs, ja investīciju projektā plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi vai Paskaidrojuma rakstā ir izdarīta atzīme par būvniecības ieceres akceptu vai būvspeciālista sagatavots defektācijas akts ar veicamo darbu daudzumu sarakstu, nemainot objekta tehniskos parametrus un  investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo iepirkuma procedūru statusu;"
7.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt 3.6. apakšpunktā teikuma daļu ", kā arī ir pievienots vērtējuma atbilstības apliecinājums no VSIA ”Latvijas Valsts ceļi", jo tas rada lieku birokrātisku slogu gan pašvaldībām, gan VSIA "Latvijas Valsts ceļi". Būvprojekti, kuru īstenošanai pašvaldības plāno pieteikties aizņēmuma ņemšanai, jau ir saskaņoti visās normatīvajos aktos noteiktajās institūcijās, t.sk. VSIA "Latvijas Valsts ceļi". Labākam risinājumam izsakām priekšlikumu pieaicināt VSIA "Latvijas Valsts ceļi" speciālistu iesniegto investīciju projektu vērtēšanā.
 
Piedāvātā redakcija
"3.6. investīciju projekta tehniskā gatavība un būvniecības informācijas sistēmā esošās būvniecības lietas numurs, ja investīciju projektā plānotajiem būvdarbiem ir izdota būvatļauja ar būvvaldes atzīmi par projektēšanas nosacījumu izpildi vai apliecinājuma kartē ir izdarīta atzīme par būvniecības ieceres akceptu un investīciju projekta īstenošanai nepieciešamo iepirkuma procedūru statusu;"
8.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam izslēgt 3.9. apakšpunktu. 
Ja ar šo apakšpunktu tiek paredzēts, ka pašvaldībai jāiesniedz investīciju objekta vizuālais attēlojums (fotofiksācija), tad lūdzam to konkrēti arī norādīt. Atbilstību vizuālajam attēlojumam apliecināt var pašvaldības vadītājs kā atbildīgā amatpersona. 

Ja šis punkts netiek izslēgts, lūdzam anotācijā norādīt, kas šajā apakšpunktā konkrēti tiek sagaidīts - par kādu tieši informāciju atzinums no VSIA "Latvijas valsts ceļi" ir nepieciešams, un ar ko šajā apakšpunktā norādītais atzinums atšķiras no 3.6. apakšpunktā norādītā VSIA "Latvijas Valsts ceļi" atzinuma. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt 6. punkta redakciju, jo pats MK rīkojums kā iekšējs dokuments nosaka aizdevumu saņemšanai izvērtējamos kritērijus, ko ņem vērā Satiksmes ministrija, un ar to nevar tikt doti tieši uzdevumi pašvaldībām. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam izteikt 1. punktu sekojošā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
"1. Saskaņā ar likuma “Par valsts budžetu 2023. gadam un budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" (turpmāk – Likums) 36. panta pirmās daļas 7.punkta “c” apakšpunktu Satiksmes ministrijai sniegt atzinumu par pašvaldību iesniegtajiem ceļu būvniecības projektiem (izņemot par būvprojektā paredzēto, bet ceļa funkcijā neiekļauto inženiertīklu būvniecību) (turpmāk – investīciju projekts) aizdevumu saņemšanai, izvērtējot šādus kritērijus, no kuriem jāizpilda vismaz viens kritērijs:"
 
11.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt 1. punktu ar 1.12. apakšpunktu: 
Piedāvātā redakcija
“1.12. vai investīciju projekts paredz jauna ceļa būvniecību ar mērķi uzlabot satiksmes plūsmu un veicināt mobilitāti”
12.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam svītrot šo punktu, jo tas ir identisks punktam 1.1.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka MK rīkojums ir iekšējs dokuments un dod norādījumus Satiksmes ministrijāi, pēc kādiem kritērijiem tā izvērtē pašvaldību investīciju projektus, lūdzam 3. punktu izteikt citā - tikai Satiksmes ministrijai saistošā formā. 
Piedāvātā redakcija
"3. Izvērtējot Satiksmes ministrijā iesniegto investīciju projektu, pārliecināties, vai pašvaldība atbilstoši šā ​rīkojuma pielikumam ir norādījusi šādu informāciju (ievērojot šā rīkojuma 1. punktā minētos kritērijus):
14.
Rīkojuma projekts
Priekšlikums
Priekšlikums papildināt apakšpunktā norādītos transporta veidus ar kravu transportu, jo ielu un ceļu posmos, kur tiek atļauts pārvietoties kravu transportam, satiksmes drošības uzlabojumi ir būtiski nepieciešami.
Piedāvātā redakcija
"3.12. informācija par to, vai objekts ietilpst sabiedriskā transporta vai skolēnu pārvadāšanas, vai kravu transporta maršrutā;"