Atzinums

Projekta ID
25-TA-1118
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
17.07.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Uzņēmumu reģistra ieskatā dokumenti Eiropas vienotajam piekļuves punktam (ESAP) ir nododami nepastarpināti no iestādes, kas tos sākotnēji saņem, uzrauga iesniegšanas noteikumu ievērošanu un veic iesniegto datu apstrādi, proti, no Valsts ieņēmumu dienesta (VID).
Subjekti gada pārskatu un citus noteiktos pārskatu dokumentus iesniedz Valsts ieņēmumu dienestam (VID), kurš tostarp uzrauga gada pārskatu un citu noteikto pārskata dokumentu iesniegšanu un veic administratīvā pārkāpuma procesu par šo noteikumu pārkāpšanu.
Uzņēmumu reģistrs ilgtspējas ziņojumus un citus noteiktos pārskatu dokumentus saņem no Valsts ieņēmumu dienesta, nestrukturētā formā un neveic šo ziņojumu pārbaudi, klasifikāciju, sadalīšanu pa darbības jomām vai jebkādu citu apstrādi, kā arī neuzrauga pārskatu iesniegšanas noteikumu ievērošanu.
Tieši Valsts ieņēmumu dienesta rīcībā ir ziņas par subjektu atbilstību kritērijiem, kas ir par pamatu, lai informāciju par šo subjektu pārskatu dokumentiem nodotu Eiropas vienotajam piekļuves punktam, piemēram, ziņas par to darbības jomu, un līdz ar to arī iespēja atlasīt dokumentus tālākai nodošanai.
Ņemot vērā, ka informācija ESAP jāiesniedz mašīnlasāmā formātā – t.sk., ilgtspējas ziņojumam jābūt noformētam saskaņā ar Inline XBRL (iXBRL) specifikāciju, izmantojot ESRS XBRL taksonomiju – Uzņēmumu reģistram šobrīd nav iespēju nodrošināt saņemto ziņojumu atpazīšanu un nosūtīšanu šādā formātā. Attiecīgi, lai būtu iespējams šos dokumentus nodot ESAP strukturētā veidā, informācijai jābūt sākotnēji sagatavotai atbilstoši minētajām prasībām jau Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pusē – kā sākotnējai iesniegšanas un datu apstrādes iestādei.
Ievērojot minēto, Uzņēmumu reģistrs lūdz pārskatīt risinājumu attiecībā uz atbildīgās iestādes, kura būtu atbildīga par informācijas nodošanu Eiropas vienotajam piekļuves punktam un no regulējuma svītrot norādi uz Uzņēmumu reģistru.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Pirmkārt norādām, ka, Tieslietu ministrijas ieskatā, panta trešajā daļā minētā informācija Eiropas vienotajam piekļuves punktam ir jānodod no tā pirmavota, kas saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 97. panta pirmo daļu ir Valsts ieņēmumu dienests, nevis Uzņēmumu reģistrs. Papildus norādām, ka saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likuma 98. panta pirmo daļu Valsts ieņēmumu dienests nodod Uzņēmumu reģistram nepieciešamos dokumentus un Uzņēmumu reģistrs nodrošina saņemtā dokumenta publisku pieejamību, neveicot nekāda veida pārbaudes un izvērtējumu par šajos dokumentos esošo informāciju, piemēram, attiecībā uz personas datiem.
Otrkārt uzsveram, ka Uzņēmumu reģistra rīcībā nav tāda veida informācija, kas norādīta šī panta trešās daļas 2. punktā, piemēram, par to, cik liels ir kāds uzņēmums saskaņā ar Regulas 2023/2859 7. panta 4. punkta “d” apakšpunktu, par to, kādā nozares sektorā konkrētais uzņēmums veic savu darbību saskaņā ar Regulas 2023/2859 7. panta 4. punkta “e” apakšpunktu, un pārējā informācija, kas uzskaitīta šī panta trešās daļas 2. punktā.
Ņemot vērā minēto, Tieslietu ministrija Uzņēmumu reģistra iesaistīšanu informācijas nodošanai Eiropas vienotajam piekļuves punktam vērtē kā nelietderīgu (gan pēc būtības, gan no Uzņēmumu reģistra resursu izlietojuma perspektīvas) un praktiski nesamērīgi sarežģīti īstenojamu un tādējādi iebilst likumprojektā iekļautajai iecerei par Uzņēmumu reģistra iesaistīšanu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums

Ņemot vērā izteikto iebildumu par likumprojekta tekstu, Uzņēmumu reģistrs lūdz attiecīgi precizēt tekstu anotācijas 1.sadaļā iekļautā attiecīgā risinājuma attiecībā uz iestāžu kompetenci datu nodošanā ESAP un to noteikšanai par Vienoto piekļuves punktu tekstu.
Lūdzam papildināt aprakstu par iestāžu risinājumiem un iespējām dokumentu nodošanai ESAP. Uzņēmumu reģistrs ilgtspējas ziņojumus un citus noteiktos pārskatu dokumentus saņem no Valsts ieņēmumu dienesta nestrukturētā formā un neveic šo ziņojumu pārbaudi, klasifikāciju, sadalīšanu pa darbības jomām vai jebkādu citu apstrādi vai papildināšanu, kā arī neuzrauga pārskatu iesniegšanas noteikumu ievērošanu.
Ņemot vērā, ka informācija ESAP jāiesniedz mašīnlasāmā formātā – t.sk., ilgtspējas ziņojumam jābūt noformētam saskaņā ar Inline XBRL (iXBRL) specifikāciju, izmantojot ESRS XBRL taksonomiju – Uzņēmumu reģistram šobrīd nav iespēju nodrošināt saņemto ziņojumu atpazīšanu un nosūtīšanu šādā formātā. Attiecīgi, lai būtu iespējams šos dokumentus nodot ESAP strukturētā veidā, informācijai jābūt sākotnēji sagatavotai atbilstoši minētajām prasībām jau Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pusē – kā sākotnējai iesniegšanas un datu apstrādes iestādei.
Turklāt minētā nodrošināšanai nešaubīgi ir nepieciešami būtiski papildu finanšu resursi un laiks.
Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotācijā iekļauto risinājuma aprakstu ar skaidrojumu par Uzņēmumu reģistra risinājumiem un iespējām sniegt likumprojektā noteikto informāciju likumprojektā noteiktajā formātā uz ESAP.
Atbilstoši precizējama arī anotācijas 7. sadaļa.
 
Piedāvātā redakcija
Uzņēmumu reģistrs ilgtspējas ziņojumus un citus noteiktos pārskatu dokumentus saņem no Valsts ieņēmumu dienesta nestrukturētā formā un neveic šo ziņojumu pārbaudi, klasifikāciju, sadalīšanu pa darbības jomām vai jebkādu citu apstrādi vai papildināšanu, kā arī neuzrauga pārskatu iesniegšanas noteikumu ievērošanu.
Ņemot vērā, ka informācija ESAP jāiesniedz mašīnlasāmā formātā – t.sk., ilgtspējas ziņojumam jābūt noformētam saskaņā ar Inline XBRL (iXBRL) specifikāciju, izmantojot ESRS XBRL taksonomiju – Uzņēmumu reģistram šobrīd nav iespēju nodrošināt saņemto ziņojumu atpazīšanu un nosūtīšanu šādā formātā. Attiecīgi, lai būtu iespējams šos dokumentus nodot ESAP strukturētā veidā, informācijai jābūt sākotnēji sagatavotai atbilstoši minētajām prasībām jau Valsts ieņēmumu dienesta (VID) pusē – kā sākotnējai iesniegšanas un datu apstrādes iestādei. Minētā nodrošināšanai nešaubīgi ir nepieciešami būtiski papildu finanšu resursi un laiks.
4.
Anotācija (ex-ante)
3. Tiesību akta projekta ietekme uz valsts budžetu un pašvaldību budžetiem
Iebildums
Likumprojektā paredzētā Grāmatvedības likuma 18.1 pantā, t. sk. tā trešajā daļā noteiktā ieviešanai un turpmākai nodrošināšanai iestādei, kurai būs jāsagatavo un jānodod informācija uz ESAP, būs nepieciešami papildu finanšu resursi būtiskā apjomā. Papildu finanšu resursi būs nepieciešami gan regulējuma ieviešanai, proti, risinājuma izstrādei un iedarbināšanai, gan tā turpmākai uzturēšanai ik gadu.
Ņemot vērā minēto, anotācijas 3. sadaļā norādītā informācija, ka tiesību akta projektam nav ietekmes uz valsts budžetu, ir nekorekta.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotāciju, skaidrojot, kādos gadījumos varētu tikt iekļauti metadati, kas satur norādi par to, ka informācija satur personas datus (18.panta trešās daļas 2. punkta "f" apakšpunkts) un kāds būtu šo personas datu tiesiskais apstrādes pamats. Norādām, ka atbilstoši Regulas 2023/2859 21. apsvērumam informāciju iesniedzošajām vienībām vajadzētu būt atbildīgām par jebkādu personas datu klātbūtni identificēšanu iesniegtajā informācijā un par šādu personas datu apstrādi, pamatojoties uz vienu no apstrādes likumīguma pamatojumiem, ko paredz Regula (ES) 2016/679. Tāpat minētās regulas 3. panta 1. punkts "f" apakšpunkts paredz, ka, iesniedzot informāciju informācijas vākšanas struktūrai, vienība nodrošina, ka informācijā nav iekļauti personas dati, izņemot gadījumus, kad personas dati ir prasīti Eiropas Savienības vai valsts tiesību aktos vai ir nepieciešams vienības saimniecisko darbību raksturojošās informācijas elements. Ņemot vērā minēto, lai būtu saprotama tiesiskā regulējuma ietekme uz datu aizsardzību, lūgums attiecīgi papildināt anotācijas 8.1.13. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Priekšlikums
Likumprojekta 4. pantā (Grāmatvedības likuma 18.1 panta trešajā daļā) iekļautas norādes uz Eiropas Parlamenta un Padomes 2023. gada 13. decembra regulas (ES) Nr.2023/2859, ar ko izveido Eiropas vienoto piekļuves punktu, kurš nodrošina centralizētu piekļuvi publiski pieejamai informācijai saistībā ar finanšu pakalpojumiem, kapitāla tirgiem un ilgtspēju normām, līdz ar to aicinām papildināt anotācijas 5.4. sadaļas 1. tabulu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
6.1. Projekta izstrādē iesaistītās institūcijas
Priekšlikums
Norādāms, ka, lai gan Uzņēmumu reģistrs iepriekš ir sniedzis viedokli Finanšu ministrijai viedokli par paredzētajā risinājumā informācijas nodošanai uz ESAP īstenošanu un iespējām iestādē, minētais iebildums nav ņemts vērā un nav ietverts likumprojektā.
Piedāvātā redakcija
-