Atzinums

Projekta ID
23-TA-803
Atzinuma sniedzējs
Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija
Atzinums iesniegts
27.04.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Nevis 137.10 punktā, bet minētā apakšpunktā ietvertajā definīcijā sistēmas operatora negūtos ieņēmumus apzīmēt kā “maksas samazinājums”. Līdzīgs piemērs ir Ministru kabineta 2017.gada 7.februāra noteikumu Nr.78 “Dabasgāzes tirdzniecības un lietošanas noteikumi” 2.35.apakšpunkā – “maksas par patērēto dabasgāzi samazinājuma kompensācija (turpmāk – kompensācija) – normatīvajos aktos īpaši noteikts valsts budžeta finansējums, ko izmanto, lai segtu dabasgāzes tirgotāja negūtos ieņēmumus (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli), kas rodas, piemērojot atlaidi maksai par patērēto dabasgāzi (turpmāk – maksas samazinājums)”.
 
Piedāvātā redakcija
“2.28. valsts kompensācija – normatīvajos aktos īpaši noteikts valsts budžeta finansējums, ko izmanto, lai segtu sistēmas operatora negūtos ieņēmumus (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) par sniegtajiem sistēmas pakalpojumiem un tirgotāja negūtos ieņēmumus (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli) par lietotāja patērēto elektroenerģiju (turpmāk – maksas samazinājums);”;
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Regulators vērš uzmanību, ka no minētās tiesību normas nav saprotams, kas ir domāts ar norādi “atbilstoši neto patēriņa apjomam”. Lai gan arī spēkā esošajā tiesību normas redakcijā ir ietverts šāds formulējums, tomēr, Regulatora ieskatā, minētās tiesību normas mērķis ir noteikt lietotājam pienākumu norēķināties gan par sistēmas pakalpojumiem, gan par elektroenerģiju “kā preci”. Līdz ar to būtu nepieciešams svītrot vārdus “atbilstoši neto patēriņa apjomam”, jo tas, kādā veidā tiek veikts norēķins atkarībā no tā, vai tiek piemērota “norēķinu” vai “uzskaites” sistēma, ir atrunāts citās tiesību normās.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka, svītrojot 137.15 1.apakšpunktu, paliek tikai divi apakšpunkti, kas attiecas uz tirgotāja atbildību, Regulators ierosina izteikt 137.15 punktu bez apakšpunktiem.
 
Piedāvātā redakcija
“137.15 Par šo noteikumu 137.14 punktā minētās informācijas ietveršanu galalietotāja rēķinā ir atbildīgs tirgotājs, ja ir piemērots maksas samazinājums par sistēmas pakalpojumu tarifiem šo noteikumu 37. punktā minētajā gadījumā vai ja elektroenerģiju piegādā mājsaimniecības lietotājam (gadījumos, kad normatīvais akts par valsts kompensācijas piemērošanu tiek attiecināts uz mājsaimniecību lietotājiem);”;

 
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Pārskatāmības nolūkos, kā arī, ņemot vērā labojumu skaitu, jaunajai nodaļai  XII3. “Publiskā tirgotāja izmaksu pārsnieguma pār ieņēmumiem segšanas kārtība” Regulators piedāvā savu teksta redakciju. Piemēram, apkopota (vienā punktā) informācija, kas ir jāsniedz publiskajam tirgotājam. Tāpat, Regulatora ieskatā, 137.23 punktā piemērotāk būtu noteikt 15. vai 20.datumu, nevis 30. vai 31.datumu, kas būtu pietiekams laika posms. Tāpat, Regulatora ieskatā, 137.25 punktu būtu lietderīgi svītrot, tajā ietverto informāciju iekļaujot 137.23 punkta attiecīgajos apakšpunktos.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvātā punkta redakcija, pievienojot apakšpunktus. 
Piedāvātā redakcija
137.23 Publiskais tirgotājs iesniedz šādu informāciju un aprēķinu par kārtējā gada ceturksni attiecīgi līdz 15. janvārim, 15. aprīlim, 15. maijam un 15. oktobrim  Būvniecības valsts kontroles birojā:
137.23 1. kopējām elektroenerģijas obligātā iepirkuma izmaksām vai ieņēmumiem attiecībā pret elektroenerģijas tirgus cenu par iepirkto elektroenerģiju;
137.23 2. kopējo izmaksāto garantēto maksu par koģenerācijas stacijā uzstādīto elektrisko jaudu;
137.23 3. balansēšanas izmaksām;
137.23 4. obligātā iepirkuma administrēšanas izmaksām, tai skaitā darbības izmaksām un faktiskajām finanšu izmaksām;
137.23 5. ieņēmumiem no izcelsmes apliecinājumu tirdzniecības;
137.23 6. saņemto valsts budžeta dotāciju iepriekšējo periodu nesegto publiskā tirgotāja izmaksu segšanai;
137.23 7. informāciju par katrā norēķinu periodā no katra elektroenerģijas ražotāja iepirkto elektroenerģijas daudzumu kilovatstundās, tam izmaksāto finanšu līdzekļu summu un iepirkuma izmaksām vai ieņēmumiem attiecībā pret elektroenerģijas tirgus cenu, kā arī par katru koģenerācijas staciju, kurai piemērojama garantēta maksa par uzstādīto jaudu, un tai izmaksāto finanšu līdzekļu summa;
137.23 8. aprēķinu par 137.231. – 137.23 6. apakšpunktos uzskaitīto izmaksu un ieņēmumu starpību, ņemot vērā 137.25 punktā noteikto.
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija.
Piedāvātā redakcija
137.24 Ja saskaņā ar šo noteikumu 137.24 8. apakšpunktā minēto aprēķinu attiecīgajam ceturksnim publiskā tirgotāja izmaksas no darbības elektroenerģijas obligātā iepirkuma sistēmas ietvaros pārsniedz ieņēmumus, publiskais tirgotājs aprēķinam pievieno tam atbilstošu rēķinu par publiskā tirgotāja izmaksu un ieņēmumu starpību (ieskaitot pievienotās vērtības nodokli).
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija. 
Piedāvātā redakcija
137.25 Ja saskaņā ar šo noteikumu 137.23 8. apakšpunktā minēto aprēķinu attiecīgajam ceturksnim publiskā tirgotāja izmaksas no darbības elektroenerģijas obligātā iepirkuma sistēmas ietvaros ir mazākas par ieņēmumiem, publiskais tirgotājs šo starpību ieskaita nākošā ceturkšņa ieņēmumos.
8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija. 
Piedāvātā redakcija
137.26 Būvniecības valsts kontroles birojs 20 kalendāro dienu laikā no šo noteikumu 137.25 punktā minētā rēķina saņemšanas izmaksā publiskajam tirgotājam attiecīgā ceturkšņa aprēķināto publiskā tirgotāja izmaksu pārsniegumu pār ieņēmumiem saskaņā ar šo noteikumu 137.25 punktā minēto rēķinu.
9.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija.
Piedāvātā redakcija
137.27 Būvniecības valsts kontroles birojam ir tiesības pieprasīt no publiskā tirgotāja papildu informāciju par obligātā iepirkuma administrēšanas procesu šo noteikumu 137.23 punktā minētā aprēķina pārbaudei.
10.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija.
Piedāvātā redakcija
137.28 Ja Būvniecības valsts kontroles birojs konstatē kļūdas vai neprecizitātes šo noteikumu 137.23 8. apakšpunktā minētajā aprēķinā, tas lūdz publisko tirgotāju piecu darbdienu laikā aprēķinu precizēt un atkārtoti iesniegt aprēķinu un tam atbilstošo rēķinu.
11.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Piedāvātā redakcija. 
Piedāvātā redakcija
137.29 Būvniecības valsts kontroles birojs, konstatējot neatbilstības publiskā tirgotāja iesniegtajā aprēķinā:
137.29 1. nosaka termiņu, līdz kuram publiskajam tirgotājam jānovērš konstatētās neatbilstības vai jāiesniedz papildu informācija;
137.29 2. ir tiesīgs atlikt publiskā tirgotāja iesniegtā rēķina apmaksu līdz konstatēto neatbilstību pilnīgai novēršanai;
137.29 3. ir tiesīgs atteikt publiskā tirgotāja rēķina apmaksu, ja konstatētās neatbilstības nav novērstas vai papildu informācija nav iesniegta noteiktajā termiņā.”;
12.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Atbilstoši Regulatora ierosinātajiem precizējumiem un labojumiem nodaļā  XII3. “Publiskā tirgotāja izmaksu pārsnieguma pār ieņēmumiem segšanas kārtība” veikti precizējumi arī 144.punktā.
 
Piedāvātā redakcija
papildināt ar 144. punktu šādā redakcijā:
“144. Šo noteikumu 137.23 punktā minēto informāciju un aprēķinu, un 137.24 punktā minēto rēķinu pirmo reizi publiskais tirgotājs sagatavo un iesniedz Būvniecības valsts kontroles birojā līdz 2023. gada 15. augustam par periodu no 2023. gada 1. janvāra līdz 2023. gada 30. jūnijam, aprēķinā iekļaujot arī publiskā tirgotāja nesegtās finanšu izmaksas visā darbības periodā, kas veidojušās no darbības elektroenerģijas obligātā iepirkuma sistēmas ietvaros, uz 2022. gada 31. decembri.”;