Projekta ID
24-TA-805Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.06.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Vēršam uzmanību uz to, ka Oficiālo publikāciju un tiesiskās informācijas likuma 9. panta piktā daļa noteic, ka, ja spēku zaudē normatīvā akta izdošanas tiesiskais pamats (augstāka juridiska spēka tiesību norma, uz kuras pamata izdots cits normatīvais akts), tad spēku zaudē arī uz šā pamata izdotais normatīvais akts vai tā daļa.
Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma (turpmāk – likums) 33. panta otro daļu ir izdoti Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa noteikumi Nr. 215 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas, lietošanas un uzraudzības noteikumi". Savukārt likumprojekts "Grozījumi Elektronisko sakaru likumā" (turpmāk – likumprojekts) paredz izteikt likuma 33. panta otro daļu jaunā redakcijā un līdz ar to būs nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka nepieciešams veikt likuma grozījumus, kuros paredzēt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt prasības paziņotajai radioiekārtu atbilstības novērtēšanas institūcijai. Savukārt anotācijas 4. sadaļā nav minēts, ka tiks izstrādāts attiecīgs Ministru kabineta noteikumu projekts.
Ievērojot minēto, likumprojektā piedāvājam paredzēt likuma 33. panta otrā daļas papildināšanu ar attiecīgajiem vārdiem, kā arī papildināt anotācijas 4. sadaļu ar informāciju par nepieciešamību veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 215 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas, lietošanas un uzraudzības noteikumi".
Saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma (turpmāk – likums) 33. panta otro daļu ir izdoti Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa noteikumi Nr. 215 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas, lietošanas un uzraudzības noteikumi". Savukārt likumprojekts "Grozījumi Elektronisko sakaru likumā" (turpmāk – likumprojekts) paredz izteikt likuma 33. panta otro daļu jaunā redakcijā un līdz ar to būs nepieciešams izdot jaunus Ministru kabineta noteikumus.
Vienlaikus vēršam uzmanību uz to, ka likumprojekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojuma (turpmāk – anotācija) 1.3. apakšsadaļā ir norādīts, ka nepieciešams veikt likuma grozījumus, kuros paredzēt deleģējumu Ministru kabinetam noteikt prasības paziņotajai radioiekārtu atbilstības novērtēšanas institūcijai. Savukārt anotācijas 4. sadaļā nav minēts, ka tiks izstrādāts attiecīgs Ministru kabineta noteikumu projekts.
Ievērojot minēto, likumprojektā piedāvājam paredzēt likuma 33. panta otrā daļas papildināšanu ar attiecīgajiem vārdiem, kā arī papildināt anotācijas 4. sadaļu ar informāciju par nepieciešamību veikt grozījumus Ministru kabineta 2024. gada 2. aprīļa noteikumos Nr. 215 "Radioiekārtu atbilstības novērtēšanas, piedāvāšanas tirgū, uzstādīšanas, lietošanas un uzraudzības noteikumi".
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Priekšlikums
Iesakām precizēt anotācijas skaidrojumus par likumprojekta atbilstību Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra direktīvai (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakara kodeksa izveidi (turpmāk - Direktīva 2018/1972), ievērojot direktīvas, kā tiesību akta, būtību. Proti, saskaņā ar Līguma par Eiropas Savienības darbību 288. pantu "direktīvas tām dalībvalstīm, kurām tās adresētas, uzliek saistības attiecībā uz sasniedzamo rezultātu, bet ļauj šo valstu varasiestādēm noteikt to sasniegšanas formas un metodes". Atšķirībā no regulām, direktīvas nav tieši piemērojams tiesību akts. Direktīvās tiek noteikts sasniedzamais mērķis. Dalībvalstīm ir uzdevums savlaicīgi iestrādāt direktīvu nosacījumus nacionālajos normatīvajos aktos to mērķa sasniegšanai, tās ir saistošas dalībvalstīm kā tādām. Savukārt dalībvalstu fiziskajām un juridiskajām personām direktīvās iekļautie nosacījumi kļūst par saistošiem tikai ar brīdi, kad pārņemti nacionālajos normatīvajos aktos.
No pašreizējiem anotācijas skaidrojumiem saprotams, ka no direktīvas 2018/1972 izrietošās prasības tiek piemērotas tieši, lai gan tas nav pilnībā korekti, jo Direktīvas 2018/1972 prasību izpilde tiek nodrošināta ar konkrētām nacionālajām tiesību normām, kurās ir pārņemta Direktīva 2018/1972, nodrošinot tās mērķu sasniegšanu. Attiecīgi, skaidrojot likumprojekta atbilstību Direktīvas 2018/1972 tiesību normām, iesakām norādīt arī nacionālās tiesību normas, kurās tās pārņemtas.
Vienlaikus iesakām izvērtēt, vai likumprojekta atbilstību Direktīvai 2018/1972 netiek pārņemtas kādas atsevišķas, no Direktīvas 2018/1972 izrietošās prasības, piemēram, pārņemot no Direktīvas 2018/1972 izrietošo terminu "fiziskā infrastruktūra" vai nodrošinot, ka likumprojekts "ir saskanīgs ar Elektronisko sakaru kodeksa nosacījumiem, kā arī tas veicinās, ka elektronisko sakaru komersantu sarakstā ir iekļauti tikai tie komersanti, kas patiešām sniedz elektronisko sakaru pakalpojumus". Pamatojoties uz izvērtējumu, nepieciešamības gadījumā, lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus anotācijā.
No pašreizējiem anotācijas skaidrojumiem saprotams, ka no direktīvas 2018/1972 izrietošās prasības tiek piemērotas tieši, lai gan tas nav pilnībā korekti, jo Direktīvas 2018/1972 prasību izpilde tiek nodrošināta ar konkrētām nacionālajām tiesību normām, kurās ir pārņemta Direktīva 2018/1972, nodrošinot tās mērķu sasniegšanu. Attiecīgi, skaidrojot likumprojekta atbilstību Direktīvas 2018/1972 tiesību normām, iesakām norādīt arī nacionālās tiesību normas, kurās tās pārņemtas.
Vienlaikus iesakām izvērtēt, vai likumprojekta atbilstību Direktīvai 2018/1972 netiek pārņemtas kādas atsevišķas, no Direktīvas 2018/1972 izrietošās prasības, piemēram, pārņemot no Direktīvas 2018/1972 izrietošo terminu "fiziskā infrastruktūra" vai nodrošinot, ka likumprojekts "ir saskanīgs ar Elektronisko sakaru kodeksa nosacījumiem, kā arī tas veicinās, ka elektronisko sakaru komersantu sarakstā ir iekļauti tikai tie komersanti, kas patiešām sniedz elektronisko sakaru pakalpojumus". Pamatojoties uz izvērtējumu, nepieciešamības gadījumā, lūdzam veikt nepieciešamos precizējumus anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
Lūdzam precizēt anotācijas 5. sadaļu, ņemot vērā, ka atbilstoši likuma sākotnējai un iepriekšējo grozījumu anotācijām, likuma pantos, kurus paredz grozīt likumprojektā, iepriekš pārņemtas arī, piemēram, Direktīvas 2018/1972 un Eiropas Parlamenta un Padomes 2002. gada 12. jūlija Direktīvas 2002/58/EK par personas datu apstrādi un privātās dzīves aizsardzību elektronisko komunikāciju nozarē (direktīva par privāto dzīvi un elektronisko komunikāciju) tiesību normas. Attiecīgi lūdzam pārskatīt likumprojektu un izvērtēt, vai uz to attiecināmās, anotācijā nenorādītās (iepriekš pārņemtās) Eiropas Savienības tiesību normas joprojām ir attiecināmas. Šādā gadījumā, iesakām papildināt anotācijas 5. sadaļu ar norādēm uz Eiropas Savienības tiesību normām un/vai norādīt, ka līdz šim pārņemtās, no Eiropas Savienības tiesību normām izrietošās prasības, netiek mainītas vai ietekmētas.
Piedāvātā redakcija
-
