Atzinums

Projekta ID
23-TA-1403
Atzinuma sniedzējs
Ārlietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.06.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Priekšlikums
Ārlietu ministrija konceptuāli atbalsta Ekonomikas ministrijas (turpmāk-EM) piedāvātos atbalsta virzienus Ukrainas rekonstrukcijai, vienlaikus paužot šādus priekšlikumus:

1. Aicinām precizēt informatīvo ziņojumu, paskaidrojot,  kāpēc ir paredzēts sniegt atbalstu tieši moduļu māju, pirmsskolas aprīkojuma un dzelzsbetona patvertņu piegādei. Vēršam uzmanību, ka Ukrainas puses atbalsta pieprasījumi iekļauj daudz plašākas vajadzības. Norādām, ka prioritārā pasākuma valsts budžeta pieprasījumā Ukrainas rekonstrukcijas atbalstam kā prioritārās vajadzības tika minētas arī pazemes komunikācijas, elektrības infrastruktūra, ūdens padeve, atbalsts ražošanas atsākšanai. Atbalsts infrastruktūras atjaunošanai ir kritiski svarīgs arī ekonomikas nepārtrauktības nodrošināšanai. Uzskatām, ka Latvijā ražoto preču piegāde atbalstāma tajās jomās, kur Ukrainā ir konstatēts ražošanas kapacitātes trūkums. Vēršam uzmanību, ka atsevišķu preču piegādes (piemēram, bērnu gultas) tiek klasificētas kā humānā palīdzība, nevis rekonstrukcijas atbalsts.
Gadījumā, ja tiek konstatēts, ka nav iespējams pilnībā sasniegt mērķi atbilstoši EM piedāvātajiem risinājumiem, aicinām EM apsvērt iespēju sniegt atbalstu Ukrainas kritiskās infrastruktūras atjaunošanai, piemēram, Ukrainas elektroapgādes sistēmai.  
2. Aicinām papildināt informatīvo ziņojumu ar informāciju par plānotā atbalsta aptuveno apjomu, tai skaitā norādot tehnisku informāciju par piegādājamo moduļu māju aptuveno skaitu un izmēru; pirmsskolas iekārtošanai paredzēto mēbeļu u.c. aprīkojuma veidu un aptuveno skaitu; dzelzsbetona patvertņu izmēru un skaitu.
3. Aicinām norādīt informāciju par atbalsta nodošanas juridisko ietvaru– uz kā pamata Ukrainas puse pieņems piegādāto atbalstu, kura puse ir atbildīga par uzstādīšanu, objektu aprīkošanu, kurš ir atbildīgs par garantijām, remontiem, apdrošināšanu, atbilstību Ukrainas standartiem  u.c. Tāpat aicinām papildināt informatīvo ziņojumu, norādot, kas ir konkrēti ir atbalsta saņēmējs, pēc kādiem kritērijiem tiek izvēlēti atbalsta saņēmēji, kā tiks mazināti iespējamie korupcijas riski, īpaši attiecībā uz moduļu mājām.
4. Ņemot vērā, ka paredzēts veikt iepirkumu Latvijā, secīgi piegādājot preces Ukrainai, aicinām norādīt plānoto loģistikas izdevumu (tai skaitā risku apdrošināšanas) apmēru, vienlaicīgi izvērtējot, vai tie ir samērīgi attiecībā pret piegādājamo preču apjomu. Vēršam uzmanību, ka dzelzsbetona patvertnes ir apjomīgas, līdz ar to izdevīgāk tās būtu ražot Ukrainā, nevis transportēt no Latvijas.
5.Informatīvā ziņojuma situācijas apraksta pirmajā rindkopā minēts, ka “saskaņā ar Ārlietu ministrijas sagatavoto informatīvo ziņojumu “Par Latvijas iesaisti Ukrainas, jo īpaši Čerņihivas apgabala, rekonstrukcijā”, viens no definētajiem atbalsta virzieniem ir Latvijas uzņēmēju iesaiste Čerņihivas apgabala rekonstrukcijā.” Aicinām precizēt formulējumu, vārdu “definētajiem” aizstājot ar “piedāvātajiem”, jo pēc būtības tas bija Ārlietu ministrijas piedāvātais redzējums diskusijai un darbības virzieniem. Tāpat vēršam uzmanību, ka Ārlietu ministrijas piedāvājums tapa, pamatojoties uz Ekonomikas ministrijas izrādīto interesi un iniciatīvu iesaistīties Ukrainas rekonstrukcijā, tai skaitā Ekonomikas ministrijas 02.03.2023. vēstuli Nr. 3.3-12/2023/1662N.
Piedāvātā redakcija
-