Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Iekšlietu ministrijas informācijas centrs informē, ka 19.05.2024 19:00-21:00 tiks veikti FPRIS (Fizisku personu reģistrācijas IS) tehniskie darbi, šajā laika posmā iespējami autentifikācijas traucējumi izmantojot vienotās pieteikšanās moduli.
Projekta ID
24-TA-234
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
14.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Grozījumi Izglītības likumā
Iebildums
Ņemot vērā, ka šie grozījumi maina valsts finansēšanas kritērijus pedagogu darba samaksai, LIZDA lūdz nevirzīt Izglītības likuma grozījumus, kamēr nav atrisināti problēmjautājumi un rasti kompromisi ar sociālajiem un sadarbības partneriem par finansēšanas modeļa “Programma skolā” ieviešanu. Izglītības nozarē pēdējo gadu laikā ir īstenotas vairākas reformas bez atbilstošiem resursiem, kas negatīvi ietekmēja nozares darbinieku labbūtību. Tāpēc ir būtiski, lai jaunais finansēšanas modelis “Programma skolā” ir kā paraugs kvalitatīvai, ilgtspējīgai reformai, kas tiek izstrādāta un īstenota, ievērojot labas pārvaldības principus, veicinot sabiedrības uzticēšanos lēmējvarai un izpildvarai.
Finansēšanas modelis “Programma skolā” šī brīža izstrādes stadijā nesniedz atbildes uz tādiem jautājumiem kā:
1) Vai tiks pietiekami finansētas speciālās izglītības programmas/klases vispārējās izglītības iestādēs?
2) Vai tiks nodrošināts pietiekams atbalsta personāla likmju skaits, atbilstošs finansējums, lai sekmīgi var īstenot iekļaujošo izglītību?
3) Vai mazajās skolās izglītības metodiķim, direktora vietniekam, struktūrvienību vadītājam ir korekti rēķināt finansējumu pēc skolotāja zemākās darba algas likmes, ja saskaņā ar Ministru kabineta (turpmāk – MK) 05.07.2016. noteikumiem Nr.445 “Pedagogu darba samaksas noteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr.445) šiem amatiem ir noteikta augstāka zemākā darba samaksa nekā skolotājam?
4) Kā un kad finansēšanas modelī tiks iekļauta un pildīta streika vienošanās par pedagogu darba slodzes balansēšanas turpināšanu no 01.09.2024.? IZM un LIZDA, izstrādājot streika vienošanās izpildes dokumentus, nostiprināja savus piedāvājumus turpmākai slodzes balansēšanai, kas tika apstiprināts arī MK 2023.gada 18.aprīļa sēdē vienlaicīgi ar MK rīkojumu Nr.226 “Par pedagogu zemākās darba samaksas likmes pieauguma grafiku laikposmam no 2023.gada 1.septembra līdz 2025.gada 31.decembrim”. Kādi ir aprēķini, cik jaunas pedagogu likmes ir nepieciešamas? Šobrīd finansēšanas modelī iekļautais pedagogu slodžu sabalansēšanas risinājums ir esošo situāciju pasliktinošs nevis uzlabojošs.
5) Kāda tieši būs atbalsta programma izglītības iestādēm pie Eiropas Savienības ārējās robežas?
6) Kā tiks risināta lielo skolu problēma, kurām jaunais modelis nav finansiāli izdevīgs, pasliktina situāciju?
7) Vai paredzēts pietiekams stundu skaits klašu dalīšanai noteiktajos mācību priekšmetos, kā arī padziļināto mācību priekšmetu īstenošanai vidusskolas posmā?
8) Kāpēc netiek pildīts MK lēmums, iesniedzot atbilstošus grozījumus Izglītības likumā, par sociālā atbalsta programmas atjaunošanu pedagogiem, kuri zaudēs darbu skolu tīkla reorganizācijas procesā?
9) Kāpēc vienai pedagogu grupai ir līdz +20% normēto izmaksu noteikšanai, bet atbalsta personālam un pirmsskolas pedagogiem +10%? Nav nekur aprēķini un skaidrojums, kas šajos % iekļauts.
10) No kāda avota tiks nodrošināta sociālā pedagoga darba samaksa 16 miljoni eiro gadā, ja IZM nav pieprasījusi papildu finansējumu jaunā finansēšanas modeļa ieviešanai?
11) Ko ietvers IZM līgums ar pašvaldībām?
12) Vai un kur pieejami kritēriji, pēc kuriem nosaka pieejamības/izņēmuma skolas?
13) Kad tiks atjaunots MK noteikumu Nr.445 5.pielikums par darba slodzes sadalījumu mācību jomās/priekšmetos?
14) Kāpēc netiek noteikts maksimālais skolēnu skaits klasē, ja prioritāte ir izglītības kvalitāte?
15) Kāpēc aprēķinos finansējums pedagogu palīgiem tiek paredzēts tikai 1.-3.klasei? Ja pedagoga palīga alga ir tāda pat kā skolotājam, bet atbildība mazāka, tad kādas būs sekas?
16) Kāpēc pašvaldībām obligāti jāpērk viens elektrobuss, ja pērk divus parastos autobusus skolēnu pārvadāšanai? Kā tas ietekmēs koplīgumu, ģenerālvienošanās īstenošanu pašvaldībā?
17) Kāpēc IZM paredz pirmsskolas pedagogiem finansējumu nepietiekamai darba slodzei uz grupu (1,56 slodzes)? Kādā veidā tiks īstenota pirmsskolas izglītības vadlīnijās noteiktie pirmsskolas izglītības satura īstenošanas principi, kuri nosaka pedagogu sadarbībā balstītu profesionālu atbalstu izglītojamiem. Vai diviem pirmsskolas pedagogiem vienlaicīgi nav ne stundu jābūt kopā ar izglītojamiem, kaut vai lai nodotu informāciju par to, kas tika apgūts, izdarīts līdz brīdim, kad pedagogi dienas laikā mainās? Turklāt pedagoga stundu ar izglītojamiem (kontaktstundu) aprēķinā no pirmsskolas izglītības iestādes darba dienas tiek izņemtas 2h, t.i. no 12h mācību procesam paliek 10h un 2h tiek pārliktas uz gatavošanās laiku. Ja tas ir domāts laiks kad bērni guļ diendusu, tad jāņem vērā, ka ikdienā tomēr ne visi bērni guļ un bieži to atbalsta arī vecāki, jo īpaši 5-6 gadu vecuma grupām, kas viennozīmīgi nenodrošina iespēju pedagogam pilnvērtīgi sagatavoties mācību procesam. Šāds aprēķins ir pretrunā ar diviem MK noteikumiem: 1. MK 21.11.2018. noteikumu Nr.716 “Noteikumi par valsts pirmsskolas izglītības vadlīnijām un pirmsskolas izglītības programmu paraugiem” 11.2.2.apakšpunktu, kas nosaka, ka mācību process tiek īstenots visas dienas garumā (nevis visu dienu, izņemot 2h) un 2. MK noteikumu Nr.445 32.4.apakšpunktu, kas nosaka, ka no 40h slodzes 34 h ir ar izglītojamiem, 6 h -  lai sagatavotos nodarbību vadīšanai. Ja gatavošanās tiek noteikta izglītojamo klātbūtnē, tad tā ir iekļaujama pie stundām ar izglītojamiem nevis pie stundām, kas paredzētas, lai sagatavotos nodarbību vadīšanai.
18) Vai ir izvērtēts, vai profesionālās izglītības iestādēm būs iespējams fiziski uzņemt jauniešus no slēgtajām, reorganizētajām izglītības iestādēm?
19) Vai tiks pietiekami finansētas programmas tālmācībā, neklātienē, ieslodzījuma vietās?
20) Vai tiks pietiekami finansētas programmas balstoties uz starptautiskajiem līgumiem (piemēram, poļu, ukraiņu, lietuviešu, igauņu, ebreju u.c.)?
21) Vai ir izvērtēt ieguvumi un zaudējumi, vienlīdzīgas attieksmes nodrošināšanas iespējas saskaņā ar LR Satversmes 91.pantu, tiesvedības riski, ja no 01.09.2024. būs divi darba samaksas modeļi, divas mērķdotācijas aprēķina sistēmas un radikāli atšķirīgi mērķdotācijas sadales principi?
22) Vai privātskolām tiks piemērotas tās pašas prasības, kas pašvaldību dibinātām skolām, noteikti vienlīdzīguma principi?
23) Vai informācija par finansējumu būs savlaicīga, lai attiecībā uz pedagogu informēšanu par darba algu, slodzi tiek ievēroti Darba likumā noteiktie termiņi?
LIZDA 2024.gada 13.februārī ir izsūtījusi vēstuli Ministru prezidentei, IZM, KM, FM, SM, LM, VARAM, LPS, RACA, LLPA, Saeimas IKZK, visām frakcijām, LDDK, LBAS ar lūgumu rast iespēju sniegt atbildes uz šiem jautājumiem, organizējot kopīgu sanāksmi iesaistītajām un ieinteresētajām institūcijām.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
kamēr nav izstrādāts kvalitatīvs finansēšanas modelis "Programma skolā", grozījumus likumā neatbalstām
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
kategoriski iebilstam pret 2 finansējuma aprēķina pedagogu darba algas aprēķinam modeļu vienlaicīgu darbību 
Piedāvātā redakcija
-