Atzinums

Projekta ID
23-TA-2340
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
10.10.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam papildināt ziņojuma 1.sadaļu  “ELWIND projekta finansējums” ar detalizētu informāciju par projekta finansēšanas kartību, norādot CEF finansējuma apmēru un valsts budžeta līdzfinansējuma, kā arī priekšfinansējuma apmēra sadalījumā pa gadiem. Vēršam uzmanību, ka šobrīd nav saprotams kā veidojas valsts budžeta līdzfinansējuma apmērs 10 304 250 euro, ņemot vērā CEF projekta atbalsta intensitāti 50% apmērā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt ziņojuma 4.sadaļas “Secinājumi” sniegto informāciju, ņemot vērā precizējumus Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā (skatīt šī atzinuma 6.iebildumu).
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
No ziņojuma nav secināms, kādām tieši izmaksām/darbībām ir paredzēti ziņojuma 4.sadaļas "Secinājumi" 1.punktā minētie 29 059 250 euro. Lūdzam ziņojumā precizēt, kādiem konkrēti mērķiem šie līdzekļi ir paredzēti, t.i., vai tie ir tikai izpētes projekta veikšanai, kas ir pieejams visām ieinteresētajām pusēm, vai arī citām izmaksām/darbībām, vienlaikus norādot, vai šie piešķirtie publiskie līdzekļi kvalificējas kā komercdarbības atbalsts, un attiecīgi papildinot ziņojumu, ietverot informāciju, saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu šo publisko finansējumu plānots piešķirt.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka LIAA šobrīd veic tam deleģētos valsts pārvaldes uzdevumus, kas noteikti ar Ministru kabineta 2012.gada 11.decembra noteikumiem Nr.857 “Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras nolikums”. Ziņojuma 2.sadaļas “Uzdevums LIAA veikt izpētes darbus atkrastes vēja parka teritorijā” pēdējā rindkopā ir ietverta informācija, ka : "[..]LIAA uzdots īstenot ELWIND projekta priekšdarbus un veikt atkrastes vēja parka laukuma un plānotās infrastruktūras teritorijas izpēti, kā arī īstenot ietekmes uz vidi novērtējumu.", no komercdarbības atbalsta kontroles viedokļa ir secināms, ka tādējādi LIAA iesaistītos saimnieciskās darbības veikšanā. Attiecīgi lūdzam precizēt ziņojuma 2.sadaļas “Uzdevums LIAA veikt izpētes darbus atkrastes vēja parka teritorijā” pēdējo rindkopu, 4.sadaļas "Secinājumi" 3.punktu, kā arī Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 3.punktu, norādot, ka LIAA nevis īstenos minētos uzdevumus, bet LIAA organizēs un nodrošinās ELWIND projekta atkrastes vēja parka laukuma un plānotās infrastruktūras teritorijas izpēti, kā arī ietekmes uz vidi novērtējuma veikšanu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Attiecībā uz publisko resursu piešķiršanu, pār kuriem nevienai nacionālai publiskai iestādei nav kontrole un šos līdzekļus tiešā veidā piešķir Eiropas Savienība  (konkrēti Eiropas klimata, infrastruktūras un vides izpildaģentūra (CINEA)), skaidrojam, ka šie līdzekļi nekvalificējas kā publiski līdzekļi komercdarbības atbalsta kontroles izpratnē. Vienlaikus no ziņojumā iekļautās informācijas secinām, ka CINEA projektiem tiek paredzēta atbalsta intensitāte 50% un ka projekta izmaksu daļai, kurai finansējums nav paredzēts no CINEA, ir paredzēts, ka tiks piešķirts finansējums no valsts budžeta līdzekļiem. Attiecīgi skaidrojam, ka šis resursu piešķīrums ir vērtējams komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā. Lūdzam papildināt ziņojumu ar informāciju, vai minētais budžeta līdzekļu piešķīrums kvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Gadījumā, ja publiskais finansējuma piešķīrums Latvijas un Igaunijas atkrastes vēja enerģijas kopprojekta ELWIND izpētes darbiem, tai skaitā ietekmes uz vidi novērtējuma izstrāde, neradīs ekonomiskās priekšrocības investīciju projekta īstenotājiem, kas citādi būtu jāsedz pašiem projektu īstenotājiem - saimnieciskās darbības veicējiem (komersantiem), t.i., šī pētījuma rezultāti būs publiski un pieejami visām ieinteresētajām pusēm, tad pasākums nekvalificēsies kā komercdarbības atbalsta projekts. Savukārt, ja šī pētījuma rezultāti nebūs publiski un pieejami visām ieinteresētajām pusēm, Latvijas līdzfinansējuma daļa kvalificētos kā komercdarbības atbalsts un ziņojums būtu jāpapildina ar informāciju, saskaņā ar kādu komercdarbības atbalsta kontroles regulējumu šādu publisko finansējumu plānots piešķirt, turklāt tādā gadījumā projekts drīkst būt uzsākts tikai pēc projekta iesniegšanas Eiropas Komisijā (piem., CINEA), lai ievērotu stimulējošās ietekmes nosacījumu. Vienlaikus lūdzam ietvert ziņojumā nosacījumu, ka izpētes darbu veicēji tiks izraudzīti atklātā, pārredzamā, nediskriminējošā konkursa procedūrā, ievērojot Publisko iepirkumu likuma nosacījumus, tādējādi arī to līmenī izslēdzot ekonomiskās priekšrocības. Ņemot vērā minēto, lūdzam atbilstoši precizēt un papildināt ziņojumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
6.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta ar punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"x. Pēc noslēguma maksājuma saņemšanas Ekonomikas ministrijai nodrošināt līdzekļu ieskaitīšanu valsts pamatbudžeta ieņēmumos."
7.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Iebildums
Norādām, ka finansējums Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošanai plānojams budžeta programmā 60.00.00 "Eiropas transporta, telekomunikāciju un enerģijas infrastruktūras tīklu un Eiropas infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF) līdzfinansēto projektu un pasākumu īstenošana", attiecīgi lūdzam precizēt norādīto Ekonomikas ministrijas budžeta programmu. Turklāt vēršam uzmanību, ka nav saprotams norādītais ilgtermiņa saistību apmērs 29 059 250 euro, kas atbilstoši ziņojumā sniegtajai informācijai ir kopējais projekta finansējums, tajā skaitā arī Igaunijas Vides investīciju centram paredzētais. Ņemot vērā minēto, lūdzam precizēt Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta 2.punkta redakciju.
Piedāvātā redakcija
-