Atzinums

Projekta ID
22-TA-2792
Atzinuma sniedzējs
Banku augstskola
Atzinums iesniegts
02.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 5. komponentes "Ekonomikas transformācija un produktivitātes reforma"5.2. reformu un investīciju virziena "Augstskolu pārvaldības modeļa maiņas nodrošināšana" 5.2.1.r. reformas "Augstākās izglītības un zinātnes izcilības un pārvaldības reforma" 5.2.1.1.i. investīcijas "Pētniecības, attīstības un konsolidācijas granti" otrās kārtas "Konsolidācijas un pārvaldības izmaiņu ieviešanas granti" īstenošanas noteikumi
Iebildums
Noteikumu projektā nav noteikts, kurā brīdī augstākās izglītības institūcijām ir iespēja iepazīties ar kritērijiem konsolidācijas plāna izstrādei, līdz ar to var pastāvēt situācija, ka augstākās izglītības institūcija ir izstrādājusi konsolidācijas plānu, bet Izglītības un zinātnes ministrija to neatbalsta, jo tas neatbilst konsolidācijas plāna izstrādes kritērijiem. Lai tiktu nodrošināta efektīva un sabiedrības interesēm atbilstoša konsolidācijas plānu izstrāde, kā arī efektīvi tiktu īstenota pati konsolidācija kopumā, noteikumu projektā ir jāparedz konsolidācijas plāna izstrādes kritēriji vai arī ir jānosaka pienākums Izglītības un zinātnes ministrijai samērīgā termiņā izstrādāt un augstākās izglītības institūcijām darīt pieejamus konsolidācijas plānu izstrādes kritērijus pirms konsolidācijas plānu izstrādes.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
15. Investīcijas otrās kārtas ietvaros finansējums tiek piešķirts investīcijas otrās kārtas projektiem šo noteikumu 5. punktā noteiktā mērķa sasniegšanai:
Iebildums
Noteikumu projekts neparedz, kādu daļu no konsolidācijas granta finansējuma saņems citā augstākās izglītības institūcijā integrējamā augstākās izglītības institūcija. Šāds stāvoklis var radīt situāciju, ka no konsolidācijas granta finansējumu citā augstākās izglītības institūcijā integrējamā augstākās izglītības institūcija var saņemt ļoti mazu daļu vai nemaz no konsolidācijas granta finansējuma. Lai izslēgtu šādu situāciju, nepieciešams noteikumu projektā noteikt, ka citā augstākās izglītības institūcijā integrējamā augstākās izglītības institūcija saņem vismaz 50% no attiecīgā konsolidācijas granta finansējuma.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
19. Investīcijas otrās kārtas projektā atbalstāmas ir šādas darbības:
Iebildums
Noteikumu projekta 19.punkts nosaka, ka investīcijas otrās kārtas projektā atbalstāmas ir šādas darbības:
19.2. akadēmiskās karjeras grantu īstenošana:
19.2.1. doktorantūras grantu īstenošana;
19.2.2. pēcdoktorantūras grantu īstenošana;
19.2.3. zinātnieku (profesoru) grantu īstenošana;
19.3. iekšējo pētniecības un attīstības grantu īstenošana;
19.5. zinātniskās ekspertīzes īstenošana.
Savukārt noteikumu projekta 29.punkts nosaka, ka šo noteikumu 19.5.apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver ekspertu piesaisti šo noteikumu 19.2.un 19.3.apakšpunktā noteikto grantu zinātniskās kvalitātes vērtēšanā, izņemot šo noteikumu 19.2.1.apakšpunktā minētos doktorantūras grantus.
Banku augstskola uzskata, ka zinātnisko ekspertu piesaiste iekšējo pētniecības un attīstības grantu īstenošanas kvalitātes vērtēšanā ir neelastīga, jo apgrūtinātu efektīvu iekšējo pētniecības un attīstības grantu īstenošanu. Tāpat šāda norma rada neuzticību katras augstākās izglītības institūcijas spējām izvērtēt tās īstenoto iekšējo pētniecības un attīstības grantu zinātnisko kvalitāti. Ņemot vērā minēto, lūdzu izteikt noteikumu projekta 29.punktu šādā redakcijā:
“29. Šo noteikumu 19.5. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver ekspertu piesaisti šo noteikumu 19.2.apakšpunktā noteikto grantu zinātniskās kvalitātes vērtēšanā, izņemot šo noteikumu 19.2.1. apakšpunktā minētos doktorantūras grantus.”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
21.4. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu ieviešana izglītības procesā, tai skaitā e-studiju attīstība, bezvadu interneta pieslēguma izveide izglītības procesa īstenošanai;
Iebildums
Noteikumu projekta 21.4.apakšpunkts runā par to, ka šo noteikumu 19.1.2.apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība var ietvert informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu ieviešanu izglītības procesā, tai skaitā e-studiju attīstību, bezvadu interneta pieslēguma izveidi izglītības procesa īstenošanai. Ņemot vērā to, ka augstskolas nodarbojas ne tikai ar studiju programmu īstenošanu, bet arī ar zinātnisko pētniecību, minēto apakšpunktu būtu nepieciešams precizēt, paredzot, ka šajā apakšpunktā minētās darbības ir atbalstāmas, ja tās ir saistītas arī ar zinātniskās pētniecības īstenošanu. Ņemot vērā minēto, lūdzu izteikt noteikumu projekta 21.4.apakšpunktu šādā redakcijā:
“21.4. informācijas un komunikācijas tehnoloģiju risinājumu ieviešana izglītības procesā un zinātniskajā pētniecībā, tai skaitā e-studiju attīstība, bezvadu interneta pieslēguma izveide izglītības procesa vai zinātniskās pētniecības īstenošanai;”.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
36. Investīcijas otrās kārtas projektā ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma ietvaros plāno šādas izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 25.  punktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanu:
Iebildums
Noteikumu projekta 36.1.apakšpunkts nosaka, ka investīcijas otrās kārtas projektā ar saimniecisko darbību nesaistīta pētniecības pieteikuma ietvaros plāno šādas izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 25.punktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanu:
36.1. pēcdoktoranta (personāla) atalgojuma izmaksas, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas un citas sociālās garantijas, kuras noteiktas normatīvajos aktos darba tiesību un atlīdzības jomā.
Noteikumu projekta 37.1.1. apakšpunkts nosaka, ka investīcijas otrās kārtas projektā plāno šādas izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 26.punktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanu:
37.1. tiešās attiecināmās izmaksas:
37.1.1. projekta īstenošanā iesaistītās zinātniskās grupas locekļu, kuri strādā pamatojoties uz noslēgto darba līgumu, atlīdzība (mēnešalga) un ar to saistītās izmaksas, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, proporcionāli projektā nostrādātajam laikam izmaksātā atvaļinājuma nauda un atvaļinājuma pabalsts, darba nespējas izdevumi, saskaņā ar projekta iesniedzēja atalgojuma politiku un atlīdzības likmēm. Atlīdzībai jābūt samērojamai ar izpildāmajām aktivitātēm projektā un tam izlietoto darba laiku, kā arī, ievērojot projektā īstenojamo aktivitāšu intensitāti.
Savukārt noteikumu projekta 38.1.1.apakšpunkts nosaka, ka investīcijas otrās kārtas projektā plāno šādas izmaksas, kas saistītas ar šo noteikumu 27.punktā noteikto atbalstāmo darbību īstenošanu:
38.1. tiešās attiecināmās izmaksas:
38.1.1. projekta īstenošanā iesaistītās zinātniskās grupas locekļu, kuri strādā pamatojoties uz noslēgto darba līgumu, atlīdzība (mēnešalga) un ar to saistītās izmaksas, ieskaitot darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, proporcionāli projektā nostrādātajam laikam izmaksātā atvaļinājuma nauda un atvaļinājuma pabalsts, darba nespējas izdevumi, saskaņā ar projekta iesniedzēja atalgojuma politiku un atlīdzības likmēm. Atlīdzībai jābūt samērojamai ar izpildāmajām aktivitātēm projektā un tam izlietoto darba laiku, kā arī, ievērojot projektā īstenojamo aktivitāšu intensitāti.
Minētajos trijos apakšpunktos nav paredzēts, ka pie tiešajām attiecināmajām izmaksām netiek pieskaitīts darba devēja izmaksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Neparedzot tiešajās attiecināmajās izmaksās šo komponentu, tiek apdraudēta augstāko institūciju iespēja nodrošināt šajos noteikumu projekta apakšpunktos minētos darbiniekus ar konkurētspējīgu atalgojumu, kas neveicinātu konsolidācijas mērķu īstenošanu.
Piedāvātā redakcija
-