Atzinums

Projekta ID
25-TA-881
Atzinuma sniedzējs
"AUTO ASOCIĀCIJA"
Atzinums iesniegts
23.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Biedrība "AUTO ASOCIĀCIJA" (turpmāk – Asociācija) ir iepazinusies Klimata un enerģētikas ministrijas (turpmāk – KEM) sagatavotajiem grozījumiem Ministru kabineta 2021. gada 21. decembra noteikumos Nr. 896 "Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta finansēto projektu atklāta konkursa "Siltumnīcefekta gāzu emisijas samazināšana transporta sektorā – atbalsts bezemisiju un mazemisiju transportlīdzekļu iegādei" nolikums" (25-TA-881) (turpmāk – grozījumu projekts) un atbalsta grozījumu projektu daļā par konkursa ietvaros pieejamā kopējā finanšu instrumenta finansējuma palielināšanu no 19 000 000 euro uz 30 000 000 euro, savukārt, daļā par pārdošanas cenas vērtības samazinājumu no 75 000 euro (bez PVN) uz 45 000 euro (bez PVN) vai 60 000 euro (bez PVN), ja tiek iegādāts transportlīdzeklis ar vismaz sešām sēdvietām uzskata par sasteigtu, nepamatotu un atliekamu, pamatojoties uz sekojošo:

1. Nav sniegts pamatojums pārdošanas cenas samazinājumam
Grozījumu projektā nav ietverts analītisks vai statistisks pamatojums, kādēļ izvēlēts tieši 45 000 euro slieksnis, nevis, piemēram, 40 000 vai 50 000 euro. Nav pievienots nekāds tirgus izpētes, cenu salīdzinājuma vai politikas efektivitātes novērtējums, kas pamatotu konkrēto summu. Anotācijas 1.3. punktā ir iekļauta tabula ar transportlīdzekļu pārdošanas cenām, nevis dati par reāli pārdoto vienību sadalījumu pēc cenu kategorijām, tādējādi anotācijā nav pamatots luksusa segmenta auto pieprasījums un, attiecīgi, nepieciešamība to ierobežot. Anotācijas 1.3.punktā tāpat ir norādīts, ka konkursa ietvaros jauna elektromobiļa vidējā iegādes cena (vidējā transportlīdzekļa bāzes komplektācijas cena (bez PVN un papildus aprīkojuma) nepiemērojot EKII atbalstu) ir 36 536 eiro, lietota elektromobiļa vidējā cena - 22 876 eiro un ārēji lādējamā hibrīdauto cena - 40 966 eiro. Šie dati nonāk pretrunā ar šī grozījuma punkta mērķi, proti, ierobežot luksusa auto pārdošanu izmantojot EKII, jo dati liecina, ka pieprasījums pēc luksusa auto varētu būt nebūtisks. Pamatojuma trūkums ir pretrunā labas likumdošanas principam, kas nosaka pienākumu rīkoties pārskatāmi, samērīgi un balstīt lēmumus pierādāmos datos.

2. Neskaidrs regulatīvais konteksts par luksusa automobiļiem
Latvijas tiesību aktos nav vienotas vai oficiālas definīcijas luksusa automobiļiem. Vienīgais normatīvais atsauces punkts ir Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma 1.panta septiņpadsmitā daļa, kur reprezentatīvs (t.sk. luksusa) auto ir definēts kā automobilis, kura vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa pārsniedz 75 000 euro. Tāpēc pārdošanas cenas samazināšana no 75 000 euro uz 45 000 euro (vai 60 000 euro) rada tiesisko nenoteiktību un faktiski ieviestu jaunu interpretāciju luksusa transportlīdzekļu jēdzienam, bez atbilstošas tiesiskas un politiskas diskusijas.

3. EKII mērķis ir SEG emisiju samazināšana, nevis cenu ierobežošana
Emisijas kvotu izsolīšanas instrumenta mērķis ir veicināt SEG emisiju samazināšanu Latvijā, nevis noteikt ierobežojumus automašīnu pieejamībai pēc cenas. Dārgāki elektroauto nereti ir efektīvāki, ar lielāku nobraukumu, ilgāku ekspluatācijas laiku un lielāku ietekmi uz emisiju mazināšanu, jo īpaši ārēji uzlādējami hibrīdauto. Ierobežojot atbalstu dārgākiem auto, tiek ierobežots potenciālo emisiju ietaupījums, nevis tas uzlabots.

4. Trūkst nozares saskaņošanas un līdzdalības
Priekšlikums par pārdošanas cenas izmaiņām nav ticis saskaņots ar nozares organizācijām, tostarp Asociāciju, kas pārstāv tirgus dalībniekus. Asociācijai arī ir citi priekšlikumi, kas būtu jāuzlabo EKII programmā, bet tā tos ir atlikusi līdz EKII stratēģijas izstrādei, lai būtu vienkāršāka un ātrāka finansējuma palielinājuma pieņemšana, savukārt KEM bez programmas finansējuma palielinājuma ir nolēmusi virzīt arī citus saturiski būtiskus grozījumus EKII programmā. Ievērojot norādīto, priekšlikums par pārdošanas cenas izmaiņām būtu atliekams un skatāms kontekstā ar EKII stratēģijas izstrādi, kā arī pēc visaptverošas analīzes un konsultācijām ar iesaistītajām pusēm, bet daļā par programmas kopējā finansējuma palielināšanu grozījumu projekts ir virzāms uz izskatīšanu tuvākajā iespējamā Ministru kabineta sēdē.
Piedāvātā redakcija
-