Projekta ID
25-TA-215Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Drošības un aizsardzības industriju federācija"
Atzinums iesniegts
14.04.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
DAIF Latvija uztur iepriekš iesniegto iebildumu, ka kopējais process vērtējams kā komplicēts un var būtiski ietekmēt iespējas pieteikties un saņemt atbalstu tieši drošības un aizsardzības uzņēmumiem, kuriem šobrīd paredzēta ir prioritāte, neskatoties uz to, ka sākotnēji DAIF Latvija bija sniegusi saskaņojumu kopējiem programmas nosacījumiem, jo jāņem vērā, ka no sākotnējās programmas apstiprināšanas ir pieņemti daudzi būtiski lēmumi gan nacionālā, gan Eiropas Savienības līmenī.
Kā jau tika minēts iepriekšējā atzinumā, noteiktie kritēriji atbalsta saņemšanai ir neatbilstoši ņemot vērā arī darbības specifiku, tai skaitā, arī tiešo atkarību ar publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem. Te jāņem vērā aspekts, ka līgumu izpildē (piemēram, aizsardzības spēju projektos) liels apjoms var tikt iepirkts arī no ārvalstu uzņēmumiem, līdz ar to nozares darbības specifikas dēļ uzņēmuma izaugsmes apjomi var tikt ierobežoti. Tāpat arī, piemēram, uzņēmumu darbības apjomus - gan apgrozījumu, gan eksportu - var reglamentēt arī noslēgtie stratēģiskās partnerības līgumi ar valsts pasūtītāju (un ne tikai stratēģiskajiem partneriem), tas ir, arī norādot tieši uz vajadzību drošu piegāžu ķēžu nodrošināšanā, kur eksports ir sekundārs, līdz ar to jau šādu līgumu izpildes ietvaros - ierobežojot eksporta apjomu pieaugumu.
DAIF Latvija nepiekrīt Ekonomikas ministrijas paustajam viedoklim izziņā, ka "Attiecībā uz tiešo atkarību ar publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem, norādām, ka programma neparedz saistību publiskajiem pasūtījumiem un atbalsts paredzēts divējāda lietojuma produktiem" , jo tas ir pretrunā ar aktuālajiem pieņemtajiem lēmumiem nacionālā līmenī, kas paredz arī tieši divējāda pielietojuma produktu ražošanas attīstību drošu piegāžu ķēžu nodrošināšanā un atkarība no publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem ir būtisks aspekts arī tieši šajā jomā (piemēram, domājot arī par risinājumiem civilajā aizsardzībā). Publiskie pasūtījumi un līgumi ir veids, kā Latvijas drošības un aizsardzības sektors (pasūtītāji) var iegādāties produktus un tehnoloģijas un šādā atbalsta programmā, kura prioritizē drošības un aizsardzības jomu, nevar šos faktorus ignorēt.
DAIF Latvija vērš Ekonomikas ministrijas uzmanību uz to, ka saistībā gan ar aktuālajiem nacionāla līmeņa plānošanas dokumentiem un pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz drošības un aizsardzības industriju stiprināšanu, gan ar ES līmenī izvirzītajām prioritātēm - atbalstam šīm industrijām ir jābūt pieejamam maksimāli tūlītēji, bez liekām birokrātiskām procedūrām un bez papildus uzliktiem nozares darbības specifikai neatbilstošiem kritērijiem, kā virsmērķi izvirzot šīs industrijas spēju stiprināšanu.
Kā jau tika minēts iepriekšējā atzinumā, noteiktie kritēriji atbalsta saņemšanai ir neatbilstoši ņemot vērā arī darbības specifiku, tai skaitā, arī tiešo atkarību ar publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem. Te jāņem vērā aspekts, ka līgumu izpildē (piemēram, aizsardzības spēju projektos) liels apjoms var tikt iepirkts arī no ārvalstu uzņēmumiem, līdz ar to nozares darbības specifikas dēļ uzņēmuma izaugsmes apjomi var tikt ierobežoti. Tāpat arī, piemēram, uzņēmumu darbības apjomus - gan apgrozījumu, gan eksportu - var reglamentēt arī noslēgtie stratēģiskās partnerības līgumi ar valsts pasūtītāju (un ne tikai stratēģiskajiem partneriem), tas ir, arī norādot tieši uz vajadzību drošu piegāžu ķēžu nodrošināšanā, kur eksports ir sekundārs, līdz ar to jau šādu līgumu izpildes ietvaros - ierobežojot eksporta apjomu pieaugumu.
DAIF Latvija nepiekrīt Ekonomikas ministrijas paustajam viedoklim izziņā, ka "Attiecībā uz tiešo atkarību ar publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem, norādām, ka programma neparedz saistību publiskajiem pasūtījumiem un atbalsts paredzēts divējāda lietojuma produktiem" , jo tas ir pretrunā ar aktuālajiem pieņemtajiem lēmumiem nacionālā līmenī, kas paredz arī tieši divējāda pielietojuma produktu ražošanas attīstību drošu piegāžu ķēžu nodrošināšanā un atkarība no publiskajiem pasūtījumiem un līgumiem ir būtisks aspekts arī tieši šajā jomā (piemēram, domājot arī par risinājumiem civilajā aizsardzībā). Publiskie pasūtījumi un līgumi ir veids, kā Latvijas drošības un aizsardzības sektors (pasūtītāji) var iegādāties produktus un tehnoloģijas un šādā atbalsta programmā, kura prioritizē drošības un aizsardzības jomu, nevar šos faktorus ignorēt.
DAIF Latvija vērš Ekonomikas ministrijas uzmanību uz to, ka saistībā gan ar aktuālajiem nacionāla līmeņa plānošanas dokumentiem un pieņemtajiem lēmumiem attiecībā uz drošības un aizsardzības industriju stiprināšanu, gan ar ES līmenī izvirzītajām prioritātēm - atbalstam šīm industrijām ir jābūt pieejamam maksimāli tūlītēji, bez liekām birokrātiskām procedūrām un bez papildus uzliktiem nozares darbības specifikai neatbilstošiem kritērijiem, kā virsmērķi izvirzot šīs industrijas spēju stiprināšanu.
Piedāvātā redakcija
-
