Atzinums

Projekta ID
23-TA-894
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
24.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot noteikumu projekta daļu "Informatīva atsauce uz Eiropas Savienības direktīvu", ņemot vērā izziņā sniegto skaidrojumu par atkārtotu starptautisko saistību izpildes un tiesību aktu ieviešanu pārņemšanu izvērtēšanu un procesā konstatēto par to, ka Eiropas Parlamenta un Padomes 2018. gada 11. decembra Direktīva (ES) 2018/1972 par Eiropas Elektronisko sakaru kodeksa izveidi tomēr netiek pārņemta ar konkrēto noteikumu projektu. Proti, tas ir pārņemts citos nacionālajos tiesību aktos, par ko Satiksmes ministrija jau esot informējusi Eiropas Komisiju, kura iepriekš kā pārņemšanai pakļauto norādīto Direktīvas 22. pantu ir atzinusi par pārņemtu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam anotāciju papildināt ar termina "platjoslas pieejamības ģeogrāfiskās informācijas sistēmas (turpmāk – sistēma) lietotājs" skaidrojumu.
Projekta 10. punktā ir paredzētas tiesības piekļūt funkciju izpildei nepieciešamajai visai sistēmā iekļautajai informācijai šādām personām: sistēmas lietotājiem, datu uzturētājiem, Satiksmes ministrijai un Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijai. Projekta 3. punktā ir skaidrots: "Sistēmas datu uzturētāju" tvērums – proti, par šādām personām uzskata Satiksmes ministriju, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisiju, valsts akciju sabiedrību "Elektroniskie sakari" un elektronisko sakaru komersantus, kas mazumtirdzniecībā sniedz interneta piekļuves pakalpojumu mobilo elektronisko sakaru tīklā. Projektā nav skaidrots, kādas personas ietilpst terminā "Sistēmas lietotāji". Saskaņā ar projekta 5. punktu sistēma nodrošina divus datu pieejamības līmeņus – slēgtajā daļā (ko lieto Satiksmes ministrija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija un valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari") un publiskajā daļā (ko lieto sabiedrība jeb ikviena persona). No tā secināms, ka sistēmas lietotāji ir Satiksmes ministrija, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari", elektronisko sakaru komersanti, kas mazumtirdzniecībā sniedz interneta piekļuves pakalpojumu mobilo elektronisko sakaru tīklā, un sabiedrība kopumā. No projekta 10. punkta secināms, ka arī sabiedrībai (ikvienam indivīdam) ir tiesības piekļūt savu funkciju izpildei nepieciešamajai visai sistēmā iekļautajai informācijai. Valsts zemes dienests vērš uzmanību, ka sabiedrībai (neidentificētiem sistēmas lietotājiem) nebūtu nodrošināma piekļuve projekta 8.3. apakšpunktā minētajai informācijai no Valsts zemes dienesta pārziņā esošās Apgrūtināto teritoriju informācijas sistēmas un Augstas detalizācijas topogrāfiskās informācijas centrālās datubāzes, jo piekļuves nosacījumus šīm valsts informācijas sistēmām regulē to darbību regulējošie normatīvie akti.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti lūdzam izskatīt noteikumu projekta 1. punktu, ievērojot, ka Ministru kabinets 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 100. punkts paredz, ka noteikumu projekta pirmajā punktā secīgi raksta vārdus “noteikumi nosaka” un likumā noteikto pilnvarojumu Ministru kabinetam. Proti, piemēram, daļas "sistēmā iekļaujamos datus" vietā lietojams no Elektronisko sakaru likuma 13. panta piektās daļas pilnvarojuma Ministru kabinetam izrietošais "sistēmas saturu". Tāpat, piemēram, no spēkā esošā pilnvarojuma neizriet noteikumu projekta 1. punktā ietvertais papildinājums par "datu uzturētāju" noteikšanu.
Attiecībā uz izziņā sniegto skaidrojumu "Ņemot vērā to, ka sistēmas izstrāde ir pabeigts, Satiksmes ministrija plāno virzīt grozījumus Elektronisko sakaru likumā, paredzot precizējumus Elektronisko sakaru likuma 13.pantā iekļautajā deleģējumā Ministru kabinetam noteikt uzturēšanas kārtību", vēršam uzmanību, ka pašlaik tas vēl nav normatīvi noteikts, proti, nepastāv konkrēta pilnvarojuma tiesiskais pamats. Attiecīgi šobrīd konkrētais jautājums ir risināms, izmantojot Ministru kabinetam spēkā esošo pilnvarojumu ietvarus. 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti vēršam uzmanību un lūdzam precizēt noteikumu projektu atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām, ievērojot, ka saīsinājumus piesaka pirmajā vietā juridiskajā tekstā, kur lietots attiecīgais saīsināmais jēdziens vai termins. Tāpat pieteiktie saīsinājumi konsekventi lietojami tālāk dokumenta tekstā. Minētais attiecas, piemēram, uz terminu "Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija" un saīsinājumu "regulators". Minēto lūdzam ievērot arī anotācijā, piemēram, attiecībā uz saīsinājumu "Direktīvas 2018/1972" un paralēli lietoto "Direktīvas (ES) 2018/1972".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Iesakām pārskatīt un nepieciešamības gadījumā precizēt noteikumu projektu, nodrošinot tā korektu, precīzu, tiesību normu piemērotājiem viennozīmīgi saprotamu redakciju, un/vai sniegt papildus skaidrojumus anotācijā. Vēršam uzmanību, ka noteikumu projektā šķietami pastāv redakcionālas neprecizitātes, piemēram:
1) no noteikumu projekta 4. punkta saprotams, ka "sistēma" kā tāda, pati par sevi nodrošina datu ievadi. Tomēr no noteikumu projekta saprotams, ka datu ievadi veiks, nodrošinās sistēmas lietotāji;
2) noteikumu projekta 5.2. apakšpunktā ietverts formulējums "ir tiesības lietot personām". Iesakām izvērtēt, vai izvēlētais formulējums ir pietiekami konkrēts un viennozīmīgi saprotams. Proti, kādi konkrēti subjekti tieši tiek aptverti, lietojot formulējumu "personas", un vai tvērums nav pārāk plašs un korekti atspoguļo tiesību normas ideju;
3) noteikumu projekta 6. punkta ievaddaļā ietverta vārdu atkārtošanās, kas lieki pagarina punkta redakciju (gan punkta ievaddaļas sākumā, gan beigās tiek minēta atsauce uz tiešsaistes karti);
4) noteikumu projekta 10. punkta otrā teikuma ievaddaļā iztrūkst daļa redakcijas;
5) noteikumu projekta 12. punkta redakcijā noteikts, ka "Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija un Elektronisko sakaru komersanti, kas mazumtirdzniecībā sniedz interneta piekļuves pakalpojumu mobilā elektronisko sakaru tīklā, pieprasījumu par piekļuves tiesības sistēmai izveidi vai anulēšanu iesniedz Satiksmes ministrijai", bet nav skaidrs, piemēram, kāda informācija un kā iesniedzama. Attiecīgi pastāv bažas, ka noteikumu projektā nav pilnībā noteiktas prasības attiecībā uz piekļuves tiesību sistēmai izveidi vai anulēšanu, iespējams, iztrūkst kāds procesa posms par to, kā notiek informācijas apmaiņa, pieprasījumu nodošana vai cita informācija;
6) iesakām izvērtēt, vai datu konfidencialitāte (noteikumu projekta 15. punkts) nebūtu attiecināma uz visām noteikumu projekta 8. punktā uzskaitītajām datu grupām, kas iekļautas slēgtajā daļā. No pašreizējās redakcijas saprotams, ka konfidencialitāte attiecināma tikai uz atsevišķiem, sistēmas slēgtajā daļā uzturētajiem datiem.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti iesakām pārskatīt anotācijas 1.3. apakšsadaļas risinājuma apraksta skaidrojumus, nodrošinot, ka tiek sniegta pietiekami konkrēta informācija un skaidrota projekta būtību. Esošais skaidrojums pilnībā neatspoguļo visus no noteikumu projekta izrietošos risinājumus. Piemēram, noteikumu projekta redakcija un anotācija nenodrošina tiesību normu piemērotājiem pilnīgu izpratni par noteikumu projekta 13. punkta būtību, mērķi vai sagaidāmo rezultātu.
Noteikumu projektā noteikts, ka Satiksmes ministrijas pieprasa, bet valsts akciju sabiedrība "Elektroniskie sakari" pēc šī pieprasījuma saņemšanas izveido vai anulē piekļuves tiesības. Sākotnēji informācija par to, kam tieši nepieciešams piešķirt piekļuves tiesības un/vai anulēt gadījumā, ja darbinieks izbeidz darba tiesiskās attiecības vai vairāk nestrādā darbu, kas saistīts ar datu ielādi vai pārlūkošanu sistēmā, konkrēti zina tikai darba devēji (piemēram, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija un Elektronisko sakaru komersanti, kas mazumtirdzniecībā sniedz interneta piekļuves pakalpojumu mobilā elektronisko sakaru tīklā). No noteikumu projekta un esošajiem skaidrojumiem šķietami saprotams, ka Satiksmes ministrijas rīcībā nav aktuālās informācijas par katra konkrētā sistēmā reģistrētā lietotāja aktuālo nodarbinātības statusu, lai spētu pienācīgi izvērtēt, vai sistēmas lietotāju saraksts ir korekts. Attiecīgi iesakām precizēt noteikumu projektu vai sniegt papildus skaidrojumus anotācijā.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka anotācijā ir saglabāts skaidrojums par to, ka publiski pieejamajā tiešsaistes kartē tiek publicēta informācija līdz "[..] platjoslas interneta piekļuves pakalpojuma mobilajā elektronisko sakaru tīklā līdz 100 x 100 m poligona līmenim", kas noteikumu projektā šķietami ir labots.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Uzņēmumu reģistrs konceptuāli atbalsta regulējumu, jo projekta anotācijā norādīts, ka no Reģistra datus paredzēts ņemt atvērto datu veidā.
Vienlaikus lūdzam precizēt 23.2. punktu atbilstoši likumā “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" noteiktajiem reģistru nosaukumiem vai arī ietverot vispārīgu norādi uz Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem. 
 
Piedāvātā redakcija
Sistēmā analīzes un statistikas vajadzībām iegūst un izmanto šādus atvērtos datus:
atvērtos datus no Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajiem reģistriem un publisko personu un iestāžu saraksta;