Projekta ID
22-TA-2792Atzinuma sniedzējs
Latvijas Universitāte
Atzinums iesniegts
02.01.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
15. Investīcijas otrās kārtas ietvaros finansējums tiek piešķirts investīcijas otrās kārtas projektiem šo noteikumu 5. punktā noteiktā mērķa sasniegšanai:
Iebildums
Nav ieteicama vienai augstākās izglītības iestādei pieejamā finansējuma “sadalīšana” vairākos projektos, nav atbalstāma vienu un to pašu rādītāju sadalīšana starp vienas augstākās izglītības iestādes vairākiem projektiem, tas viss apgrūtina un sarežģī projektu ieviešanu un administrēšanu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
19.1.4. „exit” granti darba tiesisko attiecību izbeigšanai ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem;
Iebildums
Paredzēt atlaišanas pabalstu izmaksu ne tikai akadēmiskajam personālam virs 65 gadiem, bet papildināt arī ar citiem kritērijiem.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
19.4. projekta vadība un īstenošana;
Iebildums
Paredzēt iespēju projekta ietvaros maksāt piemaksas, jo projekta ieviešana radīs lielu papildus slodzi esošajam administratīvajam un akadēmiskajam personālam un šos resursus nav iespējams aizvietot ar no ārpuses piesaistāmiem cilvēkresursiem uz šāda projekta realizācijas laiku.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
21.7. inovatīvu digitālo tehnoloģisko risinājumu integrēšana studiju saturā, tai skaitā praktisko un pētniecisko darbu īstenošanai jaunā digitālā satura ieviešanā;
Iebildums
21.7.-21.11.punkti pilnībā pārklājas ar Ministru kabineta noteikumi Nr. 836
Rīgā 2021. gada 14. decembrī (prot. Nr. 80 61. §), Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumu 18. punktā noteikto.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja.
Rīgā 2021. gada 14. decembrī (prot. Nr. 80 61. §), Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē (ESF)" 14.1.1.1. pasākuma "Digitalizācijas iniciatīvas studiju kvalitātes pilnveidei" īstenošanas noteikumu 18. punktā noteikto.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
22. Šo noteikumu 19.1.3. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība var ietvert šādas finansējuma saņēmēja darbības:
Iebildums
22.punkts pilnībā pārklājas ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 27
Rīgā 2018. gada 9. janvārī (prot. Nr. 2 24. §) Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi 27. punktu.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja. Vienlaikus norādām, ka SAM 8.2.1. projektu ietvaros tika izstrādāts “Studiju programmu attīstības un konsolidācijas plāns”, kura darbībai ari paredzēta ilgtspējas komponente.
Rīgā 2018. gada 9. janvārī (prot. Nr. 2 24. §) Darbības programmas "Izaugsme un nodarbinātība" 8.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt studiju programmu fragmentāciju un stiprināt resursu koplietošanu" pirmās un otrās projektu iesniegumu atlases kārtas īstenošanas noteikumi 27. punktu.
IZM ir uzsvēris, ka ANM investīciju un ES fondu investīciju (2014-2020; 2021-2027) ietvaros tiks nodrošināta darbību un izmaksu nepārklāšanās laika ietvarā, lai novērstu dubultās finansēšanas riskus. Uzsveram, ka laika ietvarā šādas pārklāšanās nebūs tikai no projekta īstenošanas perioda perspektīvas, jo jebkuram projektam ir pēcuzraudzības periods, kura laikā tiek uzraudzīta rezultātu ilgtspēja. Vienlaikus norādām, ka SAM 8.2.1. projektu ietvaros tika izstrādāts “Studiju programmu attīstības un konsolidācijas plāns”, kura darbībai ari paredzēta ilgtspējas komponente.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
24. Šo noteikumu 19.2.1. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība ietver doktorantu iesaisti studiju vai zinātniski pētnieciskajā darbā augstākās izglītības institūcijā vai investīcijas otrās kārtas projekta sadarbības partnera organizācijā vismaz 12 mēnešus, investīciju otrās kārtas projekta ietvaros nepārsniedzot 50 procentus no pilnas darba slodzes.
Iebildums
- Doktorantu iesaisti nevajadzētu limitēt ar 12 mēnešiem, Tā kā finansējumi ir dažādi un saraustīti, tad ne vienmēr ir nepieciešams iesaistīt 12 mēnešus un šeit ir lietderīgi pieļaut elastību mērķu sasniegšanai ar iespējami ekonomiskāku risinājumu.
-Doktorantu atlīdzība būtu palielināma vismaz līdz 2200 eiro par pilnu slodzi;
-Doktorantu atlīdzība būtu palielināma vismaz līdz 2200 eiro par pilnu slodzi;
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
25. Šo noteikumu 19.2.2. apakšpunktā minētā atbalstāmā darbība var ietvert šādas darbības:
Iebildums
Papildināt MK noteikumu projekta 25. punktu ar apakšpunktu: projekta īstenošanai nepieciešamā inventāra, instrumentu un materiālu (piemēram, fizikālie, bioloģiskie, ķīmiskie un citi materiāli, izmēģinājuma dzīvnieki un to uzturēšana, reaktīvi, ķimikālijas, laboratorijas trauki, medikamenti, aukstuma aģenti, siltumnesēji, nesējgāzes, eļļas, enerģētiskie materiāli un elektroenerģija, ciktāl to izmanto pētniecībai) iegāde un piegāde.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
39. Finansējuma saņēmējs šo noteikumu 29. punktā minēto darbību īstenošanai piesaista Latvijas Zinātnes padomi, paredzot šādas izmaksas:
Iebildums
MK noteikumi paredz, ka LU kā finansējuma saņēmējam ir jāpiesaista Latvijas Zinātnes padomi, lai tā veiktu LU iekšējo pētniecības grantu zinātniskās kvalitātes izvērtēšanu.
Uzskatām, ka LZP iesaiste šajā procesā nav pamatota un, ņemot vērā ierobežoto finansējuma apjomu, nelietderīga, jo būtiski pagarinās grantu vērtēšanas procedūras. Nav skaidrs, kāpēc LU, kā finansējuma saņēmējam būtu jāsedz LZP administratīvās izmaksas, ņemot vērā, ka LZP nav nekādā veidā iesaistīta konsolidācijas procesos, vismaz ne pašreizējā tiesību akta projekta ietvaros. Ja regulējums tiek mainīts, tad tiesību aktu nepieciešams papildināt ar noteiktu LZP atbildību par procesa rezultātiem un sasniegtajiem rādītājiem.
Lūdzam šos punktus svītrot, paredzot, ka finansējuma saņēmējs nodrošinās zinātniskās ekspertīzes piesaisti, ja nepieciešams.
Uzskatām, ka LZP iesaiste šajā procesā nav pamatota un, ņemot vērā ierobežoto finansējuma apjomu, nelietderīga, jo būtiski pagarinās grantu vērtēšanas procedūras. Nav skaidrs, kāpēc LU, kā finansējuma saņēmējam būtu jāsedz LZP administratīvās izmaksas, ņemot vērā, ka LZP nav nekādā veidā iesaistīta konsolidācijas procesos, vismaz ne pašreizējā tiesību akta projekta ietvaros. Ja regulējums tiek mainīts, tad tiesību aktu nepieciešams papildināt ar noteiktu LZP atbildību par procesa rezultātiem un sasniegtajiem rādītājiem.
Lūdzam šos punktus svītrot, paredzot, ka finansējuma saņēmējs nodrošinās zinātniskās ekspertīzes piesaisti, ja nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
41. Nozares ministrija, izvērtējot nepieciešamību un atbilstošu datu pieejamību, ir tiesīga šo noteikumu 35., 36., 37. un 38. punktā minētajām izmaksām izstrādāt vienkāršoto izmaksu metodiku. Pēc vienkāršotās izmaksu metodikas izstrādes un apstiprināšanas šo noteikumu 35., 36., 37. un 38. punktā minētajām izmaksām, kas iekļautas vienkāršoto izmaksu metodikā, piemēro minēto metodiku.
Iebildums
Precizēt 41.punkta redakciju, nosakot, ka IZM ir nevis tiesīga, bet ka IZM ir pienākums 2-3 mēnešu laikā no šo MK noteikumu spēkā stāšanās izstrādāt 35. un 36.punktā minētās metodikas, jo tās ir paredzētas kā obligātas 35. un 36.punktā, bez tām AI nevarēs sagatavot konsolidācijas plānu investīciju sadaļu, ne arī sagatavot pašus konsolidācijas projektus. Attiecībā uz 37. un 38.punktā minētajām metodikām var palikt esošā redakcija "ir tiesīga".
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
42. PVN izmaksas finansējuma saņēmējam un tā sadarbības partneriem, kas radušās, īstenojot šo noteikumu 19. punktā minētās atbalstāmās darbības, un ir saistītas ar šo noteikumu 31., 32., 33., 34., 35., 36., ,37., 38. un 39. punktā minētajām attiecināmajām izmaksām, tiek segtas atbilstoši šādiem nosacījumiem:
Iebildums
LU vērš uzmanību uz informācijas trūkumu par finansējuma izlietojuma detalizāciju. Ņemot vērā MK noteikumu projektā minēto finansējuma apjomu, kā arī Latvijas Republikā noteikto nodokļu apmēru un, veicot aprēķinus par potenciālo finansējuma izlietojumu, LU saskata būtiskus finansējuma nepietiekamības riskus visu konsolidācijā paredzēto uzdevumu sekmīgai un pilnvērtīgai veikšanai.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
48. Nozares ministrija, sniedzot šo noteikumu 47. punktā minēto atzinumu par investīcijas otrās kārtas projektu, katram finansējuma saņēmējam nosaka finansējuma sadalījumu atbalstāmo darbību īstenošanai, kas nepieciešams finansējuma saņēmējam šo noteikumu 7.2. apakšpunktā noteikto investīcijas otrās kārtas rādītāju sasniegšanai, kā arī atzinumā ietver šo noteikumu 8. punktā minētos nacionālos rādītājus.
Iebildums
Svītrot 48.punktu, tāds nav nepieciešams, jo finansējuma sadalījums atbalstāmo darbību īstenošanai jau būs noteikts un saskaņots konsolidācijas plānā, kā arī nacionālie rādītāji ir nosakāmi jau MK noteikumu līmenī, bet to vērtības - konsolidācijās plānā, līdz ar to projektu vērtēšanas komisijai nav jānosaka vēl kādi citi finansējuma sadalījumi vai rādītāji, skat komentāru pie 8.punkta.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
52.2. laikposmu, kurā veiktās izmaksas var uzskatīt par attiecināmām;
Iebildums
Lūdzam precizēt MK noteikumus, precīzi nosakot laiku, ar kuru tajos minētās darbības ir attiecināmas.52.2. punkts nav korelācijā ar 64. punktu: Investīcijas otrās kārtas projektā plānoto atbalstāmo darbību īstenošanas uzsākšana pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas ir pieļaujama ar nosacījumu, ka pirms investīcijas otrās kārtas projekta apstiprināšanas uzsāktās atbalstāmās darbības nav pabeigtas dienā, kad tiek noslēgta vienošanās par investīcijas otrās kārtas projekta īstenošanu, tās ir tieši saistītas ar šo noteikumu 7. un 8. punktā definētajiem investīcijas otrās kārtas projekta investīcijas mērķa, investīcijas uzraudzības un nacionālajiem rādītājiem, un to īstenošana ir uzsākta ne agrāk kā pēc šo noteikumu spēkā stāšanās dienas.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
66. Finansējuma saņēmējs pēc nozares ministrijas lūguma iesniedz pieprasīto informāciju un dokumentus attiecībā uz finansējuma saņēmējam šo noteikumu 8. punktā noteiktajiem nacionālajiem rādītājiem un nacionālo rādītāju ilgtspējas nosacījumu izpildi nozares ministrijas noteiktajā termiņā, kas nav īsāks par trim darbdienām.
Iebildums
Lūgums precīzi definēt ilgtspējas rādītājus un tam turpmāk pieejamo finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
MK noteikumu anotācijā noteikts, ka atbalstāmās darbības var iedalīt sešās galvenās grupās:
1) konsolidācijas grantu īstenošana, tai skaitā:
a) strukturālo pārmaiņu īstenošana (ārējai vai iekšējai konsolidācijai);
b) digitalizācija, tehnoloģiju attīstība un pētniecības un izglītības infrastruktūras uzlabošana (izņemot būvniecība);
c) jaunu un nākotnes izaicinājumiem un tematiskai specializācijai pielāgotu studiju programmu izveide;
d) "exit" granti, darba tiesisko attiecību izbeigšanai ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem;
2) akadēmiskās karjeras grantu īstenošana;
a) doktorantūras grantu īstenošana;
b) pēcdoktorantūras grantu īstenošana;
c) zinātnieku (profesoru) grantu īstenošana;
3) iekšējo pētniecības un attīstības grantu īstenošana;
4) investīcijas otrās kārtas projekta vadība un īstenošana;
5) zinātniskās ekspertīzes īstenošana;
6) informācijas un publicitātes pasākumu īstenošana, tajā skaitā lai informētu par investīcijas otrās kārtas projektu kā par stratēģiski svarīgu.
Izvērtējot plašo aktivitāšu loku un LU un konsolidējamām institūcijām pieejamo finansējumu, izsakām pamatotas bažas, ka primāri nepieciešamajām aktivitātēm, lai sasniegtu investīciju mērķi un, kuras saistītas ar strukturālo pārmaiņu īstenošanu (ārējai vai iekšējai konsolidācijai) un tehnoloģiju attīstību un pētniecības un izglītības infrastruktūras uzlabošanu (izņemot būvniecību), finansējums būs nepietiekošs.
Pašreizējā tiesību akta projekta izteiksmē ir piedāvāti vairāki grantu projekti kā atbalsta mehānisms, tomēr nav paredzētas aktivitātes pamata procesam- komplicētam konsolidācijas administratīvajam procesam, kas ir daudzslāņains, jo tajā iesaistīti daudzi sociālie partneri un visas darbības ir atbildīgi plānojamas, ņemot vērā iespējamos riskus. Līdz ar to nav korekti vienkāršot konsolidāciju līdz strukturālu pārmaiņu īstenošanai granta formātā.
Tādēļ, kā jau vēstulē norādīts, lai varētu precīzi izvērtēt katrai aktivitātei plānoto finansējumu, lūdzam nodrošināt ar informāciju par konsolidācijas plāna vērtēšanas kritērijiem, nacionālajiem rādītājiem un to ilgtspējas nosacījumiem, iekšējo pētniecības un attīstības grantu vērtēšanas kritērijiem, vienas vienības izmaksu metodiku pieejamību, u.c. saistītajiem dokumentiem.
1) konsolidācijas grantu īstenošana, tai skaitā:
a) strukturālo pārmaiņu īstenošana (ārējai vai iekšējai konsolidācijai);
b) digitalizācija, tehnoloģiju attīstība un pētniecības un izglītības infrastruktūras uzlabošana (izņemot būvniecība);
c) jaunu un nākotnes izaicinājumiem un tematiskai specializācijai pielāgotu studiju programmu izveide;
d) "exit" granti, darba tiesisko attiecību izbeigšanai ar akadēmisko personālu virs 65 gadiem;
2) akadēmiskās karjeras grantu īstenošana;
a) doktorantūras grantu īstenošana;
b) pēcdoktorantūras grantu īstenošana;
c) zinātnieku (profesoru) grantu īstenošana;
3) iekšējo pētniecības un attīstības grantu īstenošana;
4) investīcijas otrās kārtas projekta vadība un īstenošana;
5) zinātniskās ekspertīzes īstenošana;
6) informācijas un publicitātes pasākumu īstenošana, tajā skaitā lai informētu par investīcijas otrās kārtas projektu kā par stratēģiski svarīgu.
Izvērtējot plašo aktivitāšu loku un LU un konsolidējamām institūcijām pieejamo finansējumu, izsakām pamatotas bažas, ka primāri nepieciešamajām aktivitātēm, lai sasniegtu investīciju mērķi un, kuras saistītas ar strukturālo pārmaiņu īstenošanu (ārējai vai iekšējai konsolidācijai) un tehnoloģiju attīstību un pētniecības un izglītības infrastruktūras uzlabošanu (izņemot būvniecību), finansējums būs nepietiekošs.
Pašreizējā tiesību akta projekta izteiksmē ir piedāvāti vairāki grantu projekti kā atbalsta mehānisms, tomēr nav paredzētas aktivitātes pamata procesam- komplicētam konsolidācijas administratīvajam procesam, kas ir daudzslāņains, jo tajā iesaistīti daudzi sociālie partneri un visas darbības ir atbildīgi plānojamas, ņemot vērā iespējamos riskus. Līdz ar to nav korekti vienkāršot konsolidāciju līdz strukturālu pārmaiņu īstenošanai granta formātā.
Tādēļ, kā jau vēstulē norādīts, lai varētu precīzi izvērtēt katrai aktivitātei plānoto finansējumu, lūdzam nodrošināt ar informāciju par konsolidācijas plāna vērtēšanas kritērijiem, nacionālajiem rādītājiem un to ilgtspējas nosacījumiem, iekšējo pētniecības un attīstības grantu vērtēšanas kritērijiem, vienas vienības izmaksu metodiku pieejamību, u.c. saistītajiem dokumentiem.
Piedāvātā redakcija
-