Atzinums

Projekta ID
23-TA-117
Atzinuma sniedzējs
Kultūras ministrija
Atzinums iesniegts
09.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot ES fondu ieguldījumu koordinācijas mehānismu, kas paredz, ka “Vienlaikus nozaru ministrijām būtu jāiesaistās plānošanas reģionu attīstības plānošanas dokumentu izstrādē vai aktualizācijā, sniedzot metodisko atbalstu nozaru jautājumu atspoguļošanai plānošanas reģionu attīstības plānošanas dokumentos teritoriālās pieejas īstenošanai, ievērojot reģiona attīstības tendences un iespējas” un protokollēmuma 5.punktā ietverto uzdevumu nozaru ministrijām “līdz 2023.gada 31.decembrim sagatavot un iesniegt Ministru kabinetā priekšlikumus plānošanas reģionu darbības pilnveidošanai un attiecīgo ministriju līdzdalībai plānošanas reģionu attīstībai nozīmīgu jomu plānošanā”. Skaidrojam, ka Kultūras ministrija ir izstrādājusi Kultūrpolitikas pamatnostādnes 2022.–2027. gadam "Kultūrvalsts", kas nosaka kultūrpolitikas mērķus un uzdevumus un vienlaikus sniedz atzinumus par pašvaldību un plānošanas reģionu izstrādātajām attīstības programmām. Norādām, ka no esošās informatīvā ziņojuma redakcijas nav skaidra nozaru ministriju loma un iespējas plānošanas reģionu darbības pilnveidošanai.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam skaidrot informatīvā ziņojuma sadaļas “Teritoriālo rīku izmantošanas detalizācija ES fondu atbalsta pasākumos” rindkopu “Šo iemeslu dēļ, Kultūras ministrijas pārziņā esošo 5.1.1. SAM aktivitāšu īstenošanai ir plānoti reģionālie projekti, lai nodrošinātu kultūras pieejamību un līdzdalības iespējas kultūrā, ņemot vērā, ka kultūras piedāvājums vienā pašvaldībā vairumā gadījumu ietekmē arī citu pašvaldību iedzīvotājus, tādā veidā veidojot reģionālos kultūras un tūrisma produktus, kur t.sk. plānošanas reģioniem ir ievērojama pieredze teritoriālās sadarbības programmu projektu ietvaros, kas veido papildinošās aktivitātes.” Ņemot vērā to, ka  5.1.1.6.pasākuma “Kultūras mantojuma saglabāšana un jaunu pakalpojumu attīstība” projekti tiks īstenoti atbilstoši pašvaldības attīstības programmā noteiktajām prioritātēm, lūdzam skaidrot un precizēt plānošanas reģiona lomu.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam precizēt informatīvā ziņojuma sadaļā “Teritoriālo rīku izmantošanas detalizācija ES fondu atbalsta pasākumos” norādīto informāciju par 5.1.1.5., 5.1.1.6. un 5.1.1.7.pasākumiem atbilstoši Eiropas Savienības kohēzijas politikas programmā 2021.-2027.gadam norādītajam: “Atbalstāmas integrētas investīcijas kultūras infrastruktūrā, īpašu uzmanību pievēršot kultūras objektu darbības uzlabošanas un darbības efektivitātes palielināšanas pasākumiem, identificējot, kur ieguldījumi var sniegt plašāku ekonomisko, sociālo un teritoriālo ietekmi uz attīstāmo teritoriju. Atbalstāmi ieguldījumi unikālos valsts nozīmes aizsargājamos kultūras pieminekļos, to saistītajā infrastruktūrā un jaunas nacionālas vai reģionālas kultūras infrastruktūras, kas nodrošina profesionālās mākslas darbību vai atmiņas institūcijas funkciju būvniecībā ar mērķi uzlabot publiskas vides kvalitāti, nodrošināt arhitektonisko un kultūras vērtību saglabāšanu un nodrošināt kultūras objektu turpmāku izmantošanu kultūras pakalpojumu sniegšanā, veicinot esošo pakalpojumu pilnveidi un jaunu pakalpojumu izveidi, tai skaitā, uzlabojot kultūras objektu pieejamību cilvēkiem ar īpašām vajadzībām, kā arī integrējot projektos inovatīvus risinājumus, kas ļauj attīstīt kultūras satura digitālo piedāvājumu,  paplašinot kultūras  mantojuma saturisko piedāvājumu un veicinot kultūras mantojuma kā ilgtspējīga resursa inovatīvu izmantošanu cilvēka dzīves kvalitātes uzlabošanā. Tiks nodrošināta efektīvāka kultūras mantojuma potenciāla izmantošana ekonomikas attīstībā un sociālo jautājumu risināšanā, stiprinot vietējo iedzīvotāju kopienas, radot jaunu sociālo dinamiku, nodrošinot pievilcīgu vidi vietējiem iedzīvotājiem, kā arī attīstot autentisku tūrisma galamērķa piedāvājumu tūristiem, tādējādi nodrošinot reģiona atpazīstamību, vietējās uzņēmējdarbības attīstību un veicinot pašvaldību ieņēmumu pieaugumu. Investīcijas veicamas, ievērojot iniciatīvas Eiropas Jaunais “Bauhaus” principus un Starptautiskā kultūras pieminekļu un ievērojamu vietu padomes izstrādātos kvalitātes principus ES finansētiem pārveidojumiem, kas var ietekmēt kultūras mantojumu. Ieguldījumi veicami teritorijās, kur jau pastāv veiksmīgas tūrisma stratēģijas (pašvaldības vai plānošanas reģiona attīstības programmas sastāvdaļa), kā arī sekmīgi sadarbības tīkli”.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lūdzam svītrot informatīvā ziņojuma sadaļā “Teritoriālo rīku izmantošanas detalizācija ES fondu atbalsta pasākumos” norādīto informāciju par 4.3.2.SAM “Šeit ir būtiski piemērot teritoriālo pieeju, jo tas dod iespēju veidot reģionālos produktus un maršrutus kultūras jomā. Reģioniem ir iestrādes kultūras politikas īstenošanā, t.sk. kultūras pakalpojumu plānošanā.” Skaidrojam, ka minētais apraksts neatbilst 4.3.2.SAM ieviešamas būtībai, 4.3.2.SAM ietvaros atbalsts tiks sniegts jauna, uz sociālo iekļaušanu orientēta kultūras piedāvājuma radīšanai, vienlaikus attīstot jaunas pieejas, piem., kultūras, veselības un sociālās jomas operatoru sadarbības veicināšanai. Lai veicinātu sabiedrības, īpaši mazāk aizsargāto grupu, sociālo iekļaušanos un ar kultūras pieredzes un pakalpojumu starpniecību mazinātu sociālo nevienlīdzību, tiks atbalstīta vietējo kopienu organizāciju sniegto pakalpojumu pieejamība, tostarp pieejamība cilvēkiem ar īpašām vajadzībām u.c. sociāli mazaizsargātām grupām ar zemu kultūras līdzdalības īpatsvaru, kā arī kultūras pakalpojumu saturiskā tvēruma paplašināšana, tostarp sociāli aktuālu tēmu integrācija kultūras piedāvājumā un integrētu kultūras pieredžu veidošana, vienlaikus atbalstot plašāku digitalizācijas iespēju izmantošanu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Norādām, ka 4.3.2.SAM nav paredzēts ieviest, izmantojot vienu no trīs teritoriālās pieejas veidiem. Skaidrojam, ka 4.3.2.SAM sniegs ieguldījumu pašvaldības attīstības programmās noteikto prioritāšu īstenošanā, tomēr Kultūras ministrija neatbalsta, ka attiecībā uz 4.3.2.SAM tiek piemērots viens no trīs teritoriālās pieejas veidiem, kas vienlaikus paredz arī atsevišķu Ministru kabineta noteikumu un kritēriju skaņošanas posmu ar VARAM. Skaidrojam, ka 4.3.2.SAM ir paredzēts ieviest atklāta projektu iesniegumu konkursa ietvaros un nav atbilstošu kultūras jomas principu, atbilstoši kuriem investīcijas var dalīt reģionāli.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Norādām, ka, piemēram, 5.1.1.5.pasākuma ietvaros ieguldījumi paredzēti Eiropas mēroga - UNESCO mantojuma teritorijā (Rīgas vēsturiskais centrs), attiecīgi lūdzam skaidrot informatīvā ziņojuma sadaļā “Priekšlikums par teritoriālās pieejas izmantošanu ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda SAM un to pasākumos” iekļauto nosacījumu, ka “ir ieteicams paredzēt priekšroku pašvaldību sadarbības projektiem, kas nozīmē, ka vairākas pašvaldības ir infrastruktūras lietotāji vai tiek īstenoti papildinoši projekti.” Lūdzam nosacījumu papildināt, nosakot, ka sadarbības projektu kritēriju ir ieteicams piemērot tikai gadījumos, ja tas atbilst pasākuma specifikai.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Informatīvais ziņojums paredz, ka teritoriālās pieejas 1.un 2.veida pielietošanas rezultātā informatīvā ziņojumā plānošanas reģioniem tiek iezīmēts piešķiramais finansējuma apjoms Eiropas Savienības (turpmāk – ES) fondu atbalsta pasākumu ietvaros (reģions kā teritorija, kurā tiek veikti ieguldījumi). No informatīvā ziņojuma izriet, ka lēmums par teritoriālās pieejas veida piemērošanu pieņemts konsultējoties ar plānošanas reģioniem, līdz ar to lūdzam skaidrot atbildīgo ministriju lomu teritoriālās pieejas izvēlē un nodrošināt, ka izvēlētais teritoriālās pieejas veids ir saskaņots ar atbildīgajām iestādēm, kur sākotnēji būtiski nodrošināt sarunas ar atbildīgo iestādi. Vienlaikus lūdzam svītrot no tabulas par specifiskajiem atbalsta mērķiem, kas tiek īstenoti teritoriālās pieejas ietvaros informāciju par 4.3.2.SAM.
 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Lai nodrošinātu Eiropas Savienības fondu plānošanas perioda raitāku ieviešanu, lūdzam neparedzēt papildus Eiropas Savienības fondu dokumentu skaņošanu ar VARAM pirms Ministru kabineta noteikumu un kritēriju saskaņošanas Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda uzraudzības komitejā vai TAP. Aicinām izvērtēt iespēju teritoriālās pieejas principus ar nozares ministrijām saskaņot konceptuāli nevis paredzot papildus MK noteikumu un kritēriju saskaņošanas posmu.  
Piedāvātā redakcija
-
9.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Atbilstoši Informatīvajā ziņojumā “Par priekšlikumiem teritoriālās pieejas piemērošanai Eiropas Savienības fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda specifiskajos atbalsta mērķos un to pasākumos” (turpmāk – informatīvais ziņojums) identificētajiem trīs teritoriālās pieejas piemērošanas veidiem, lūdzam informatīvā ziņojuma sadaļu “Ievads” papildināt ar skaidrojumu par Eiropas Savienības fondu teritoriālās pieejas projektu ideju priekšatlases mehānismu, attiecīgi norādot plānošanas reģionu, atbildīgo iestāžu un nozares ministrijas lomu, tai skaitā, norādot, kā plānots dalīt investīcijas katra teritoriālās pieejas veida ietvaros. Norādām, ka no esošās redakcijas nav skaidrs, kā tiks nodrošināts, ka reģionāli atbalstītie projekti vienlaikus atbilst, piemēram, kultūrpolitikas mērķiem kopumā.
 
Piedāvātā redakcija
-