Atzinums

Projekta ID
24-TA-111
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
20.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
9.2. ir noteikts šāds uzraudzības rādītājs – neunikālo komersantu skaits, kam nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve līdz 2025. gada 30. jūnijam, – 1886 komersanti;
Iebildums
Ņemot vērā, ka Darbības kārtības saskaņošanas laikā netika panākts kompromiss par šo noteikumu 9.2.apakšpunktā noteiktā uzraudzības rādītāja redakciju, aicinām 9.2.apakšpunktā svītrot vārdu "neunikālo", līdz ar to nodrošinot tikai unikālā komersantu skaita uzskaiti.
Lūdzam ar atbilstošu skaidrojumu papildināt arī anotāciju, vienlaicīgi lūdzam anotācijā sniegt skaidrojumu kā šie grozījumi ietekmēs vērtēšanā esošos projektu iesniegumus, tai skaitā kādai jābūt CFLA rīcībai attiecība uz projekta iesniegumu vērtēšanu, kā arī uz projektu uzraudzību.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
53. Projekta vadības izmaksas, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, nepārsniedz 20 % no Atveseļošanās noturības mehānisma plāna finansējuma:
Iebildums
Lūdzam precizēt Ministru kabineta 2023. gada 12. septembra noteikumu Nr. 529 "Eiropas Savienības Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 2. komponentes "Digitālā transformācija" 2.3. reformu un investīciju virziena "Digitālās prasmes" 2.3.1.2.i. investīcijas "Uzņēmumu digitālo prasmju attīstība" īstenošanas noteikumi" (turpmāk - MK noteikumi Nr.529) 53. punkta redakciju, nodrošinot līdzīgu redakciju kā ir noteikts MK noteikumu Nr.529 54., 55. un 56.punktā. Ņemot vērā konkrētās investīcijas specifiku, kā arī to, ka investīcija tiek dalīta divās kārtās ar atšķirīgiem atlases nosacījumiem, skaidrojam, ka projekta vadības izmaksas šajā gadījumā ir aprēķināmas no konkrētā projekta kopējām izmaksām. Projekta vadības izmaksas nevar tikt aprēķinātas no visa Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna finansējuma. 
Vienlaikus, ievērojot MK noteikumu Nr.529 1.punktā noteikto saīsinājumu, lūdzam aizstāt vārdus "Atveseļošanās noturības mehānisma plāna" ar vārdiem "Atveseļošanas fonda".
Piedāvātā redakcija
53. Projekta vadības izmaksas, tai skaitā darba devēja valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas, nepārsniedz 20 % no projekta iesniegumā apstiprinātā Atveseļošanas fonda finansējuma:
3.
Noteikumu konsolidētā versija
85. Vienam de minimis atbalsta saņēmējam de minimis atbalsta apmērs kopā ar attiecīgajā fiskālajā gadā un iepriekšējos divos fiskālajos gados piešķirto de minimis atbalstu viena vienota uzņēmuma līmenī nedrīkst pārsniegt Komisijas regulas Nr. 2023/2831 3. panta 2. punktā noteikto maksimālo de minimis atbalsta apmēru.
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu 85.punkta redakciju, lai nodrošinātu atbilstību Komisijas regulas Nr.2023/2831 3.panta 2.punktā lietotajam formulējumam, ka de minimis atbalsta kopsummu kopā ar plānoto ir jāpārbauda pēdējo trīs gadu periodā, skaitot no de minimis atbalsta piešķiršanas dienas.
Papildus lūdzam papildināt anotāciju ar informāciju par to, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 ietvaros trīs gadu laikposms ir jāvērtē kā slīdošs periods un attiecībā uz katru jaunu de minimis atbalsta piešķiršanu jāņem vērā de minimis atbalsta kopsumma, kas piešķirta iepriekšējos trīs gados, norādot, ka ar trīs gadu periodu saprotams laika periods no konkrēta datuma, kad piešķirts pēdējais atbalsts līdz konkrētam datumam, kas ir jaunā piešķiramā atbalsta datums, piemēram, ja jaunā atbalsta piešķiršanas datums ir 2024.gada 18.jūnijs, trīs gadu periods būs skaitāms līdz 2021.gada 18.jūnijam.
Korektas attiecīgā nosacījuma redakcijas piemēru aicinām skatīt, piemēram, 24-TA-132 "Grozījumi Ministru kabineta 2024. gada 9. janvāra noteikumos Nr.33 "Latvijas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna 1.2. reformu un investīciju virziena "Energoefektivitātes uzlabošana" 1.2.1.2.i. investīcijas "Energoefektivitātes paaugstināšana uzņēmējdarbībā (ietverot pāreju uz atjaunojamo energoresursu tehnoloģiju izmantošanu siltumapgādē un pētniecības un attīstības aktivitātes (t. sk. bioekonomikā))" 1.2.1.2.i.2. pasākuma "Inovatīvu produktu un tehnoloģiju izstrāde" īstenošanas noteikumi"" (redakcija, kas tiek virzīta izskatīšanai MK).
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
98. Atbilstoši Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 6. panta 4. punktam informācijas pieejamība tiek nodrošināta šādā veidā:
Iebildums
Ņemot vērā, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punkts nosaka, ka "Dalībvalstis reģistrēto informāciju par de minimis atbalstu glabā 10 gadus no atbalsta piešķiršanas dienas", taču vienlaikus Komisijas regulas Nr. 2023/2831 6. panta 7. punkts nosaka, ka “pēc rakstiska Komisijas pieprasījuma attiecīgā dalībvalsts 20 darbdienu laikā vai tādā ilgākā laikposmā, kāds noteikts pieprasījumā, sniedz Komisijai visu informāciju, kuru Komisija uzskata par vajadzīgu, lai novērtētu, vai šīs regulas nosacījumi ir izpildīti, un jo īpaši informāciju par uzņēmuma saņemto de minimis atbalsta kopsummu šīs regulas un citu de minimis regulu nozīmē”, pastāv gadījumi, ka Eiropas Komisija, ievērojot Padomes Regulā (ES) 2015/1589 (2015. gada 13. jūlijs), ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai (kodificēta redakcija) (jeb Procesuālā regula) noteikto 10 gadu noilguma periodu saistībā ar nelikumīga un nesaderīga komercdarbības atbalsta atgūšanu, var pieprasīt dalībvalstīm iesniegt informāciju, kas pārsniedz Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 1.punktā ietverto informācijas apjomu, lūdzam precizēt noteikumu 98.punktā minēto atsauci, norādot sasaisti ar Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 3.punktu un Komisijas regulas Nr.2023/2831 6.panta 7.punktu, vai arī dzēst noteikumu 98.punktā ietverto atsauci uz Komisijas regulas Nr.2023/2831 panta punktiem, atstājot vienkārši nosacījumu par pienākumu nodrošināt informācijas pieejamību.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka Komisijas 2013.gada 18.decembra Regula Nr.1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107.un 108.panta piemērošanu de minimis atbalstam (turpmāk – Komisijas Regula Nr.1407/2013) ir piemērojama līdz 2023.gada 31.decembrim, taču saskaņā ar Komisijas Regulas Nr.1407/2013 7.panta 4.punktu, pēc šīs regulas spēkā esības perioda beigām jebkurai de minimis atbalsta shēmai, kas atbilst šīs regulas nosacījumiem, šī regula ir piemērojama vēl sešus turpmākos mēnešus, lūdzam precizēt anotācijas 1.3.sadaļā sniegto informāciju, kas saistīta ar Komisijas Regulas Nr.1407/2013 darbību "Komisijas 2013. gada 18. decembra Regula (ES) Nr. 1407/2013 par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta piemērošanu de minimis atbalstam (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24. decembris, Nr. L 352/1) (turpmāk – Komisijas Regula Nr. 1407/2013) ar 2023.gada 31.decembri zaudēja spēku[..]".
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka tiek palielināta de minimis atbalsta kopsumma, kas saskaņā ar Komisijas Regulas Nr. 2023/2831 3.panta otro daļu var sasniegt 300 000 euro apmēru, lūdzam sniegt skaidrojumu, vai šis palielinājums rada ietekmi uz šo noteikumu 9.1.2.apakšpunktā noteiktā rādītāja "To uzņēmumu skaits, kuriem ir nodrošināta digitālo pamatprasmju apguve" sasniedzamo vērtību.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar MK noteikumu Nr.529 53.punktā veicamos grozījumu ietekmi uz finansējuma saņēmēju, jo ar šo grozījumu tiek sašaurināta aprēķina bāze (spēkā esošā norma paredz 20% no visa projekta, bet grozījumi - 20% no AF finansējuma), līdz ar to samazināts projekta ietvaros paredzētais vadības izmaksu apmērs.
Tāpat lūdzam papildināt anotācijas 1.3.sadaļu ar izvērtējumu par grozījumu ietekmi uz:
1) īstenošanā esošajiem projektiem, t.i., vai būs nepieciešami grozījumi noslēgtajos līgumos;
2) projektu iesniegumiem, kuri atrodas vērtēšanas procesā;
3) iesniegtiem projektu iesniegumiem, kuru vērtēšana vēl nav uzsākta;
4) projektu iesniegumiem, kas vēl nav iesniegti, taču tiek izstrādāti izsludinātās projektu iesniegumu atlases ietvaros.
Anotācijā ir jābūt ietvertai arī informācijai, ka ir plānota visu projektu iesniedzēju informēšana par grozījumiem, pēc to apstiprināšanas MK un grozījumu ietekmi uz to plānotajiem projektiem.
Attiecībā uz īstenošanā esošajiem projektiem, anotācijā jābūt ietvertai informācijai, ka tiks izvērtēta nepieciešamība veikt grozījumus projektā.
Gaidījumos, kad ierosinātajiem grozījumiem nav ietekmes uz atlases kārtu, šai informācijai arī ir jābūt iekļautai anotācijā, lai nodrošinātu liecības, ka grozījumu ietekmes izvērtējums ir veikts un ir nodrošinātas audita liecības informācijas izsekojamībai.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu konsolidētā versija
80.1. Komisijas regulas Nr. 2023/2831 1. panta 1. un 2. punktā noteiktajās neatbalstāmajās nozarēs un darbībās un pretendē uz komercdarbības atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831;
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka nozares un darbības, kurām atbalstu saskaņā ar Komisijas regulu Nr.2023/2831 nepiemēro, ir noteiktas Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punktā, savukārt Komisijas regulas Nr.​2023/2831 1.panta 2.punktā ir noteikts neatbalstāmo nozaru nošķiršanas pienākums (un attiecīgais nosacījums jau ir ietverts noteikumu 81.punktā), aicinām noteikumu 80.1.apakšpunktā dzēst vārdus "un 2. punktā".
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu konsolidētā versija
81. Ja gala labuma guvējs un finansējuma saņēmējs darbojas kādā no šo noteikumu 80. punktā minētajām nozarēm vai darbībām, komercdarbības atbalstu drīkst piešķirt tad, ja tiek skaidri nodalītas atbalstāmās darbības un finanšu plūsmas, nodrošinot, ka gala labuma guvējs neatbalstāmās nozarēs vai darbībās negūst labumu no pasākuma ietvaros piešķirtā atbalsta.
Priekšlikums
Skaidrojam, ka Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 2.punktā minētais nodalīšanas pienākums ir attiecināms uz darbībām neatbalstāmajās nozarēs nevis uz neatbalstāmajām darbībām, kas ir ietvertas Komisijas regulas Nr.2023/2831 1. panta 1.punkta “e” un “f” apakšpunktā). Ja uzņēmums veic darbības, kas ir noteiktas Komisijas regulas Nr.2023/2831 1.panta 1.punkta “e” un “f” apakšpunktā, atbalstu nevar piešķirt. Attiecīgi, lai nodrošinātu, ka attiecībā uz izmaksu un darbību nošķiršanu tiek runāts tikai nozaru kontekstā, lūdzam precizēt noteikumu 81.punktu, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā: "Ja saimnieciskās darbības veicējs vienlaikus darbojas vienā vai vairākās nozarēs vai veic citas darbības sfērās, kas neietilpst Komisijas regulas Nr. 2023/2831 darbības jomā, tas nodrošina šo nozaru darbību vai izmaksu nodalīšanu saskaņā ar Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 1. panta 2. punktu.".
Vienlaikus noteikumu ietvaros ir noteikts, ka atbalstu nepiešķir nozarēm un darbībām, kas minētas 80.punkta apakšpunktos. Lūdzam normatīvā akta skaidrības nolūkos papildināt noteikumus ar nosacījumu attiecībā uz projekta iesniedzējiem, kas vienlaicīgi darbojas nozarē vai veic darbības, kas minētas kā aizliegtās, nosakot, vai atbalsts tādiem projekta iesniedzējiem atbalsta programmas ietvaros var (ar izmaksu nodalīšanu) / nevar tikt sniegts, vienlaikus sniedzot skaidrojumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu konsolidētā versija
90. Ja finansējuma saņēmējs ir de minimis atbalsta saņēmējs un tiek pārkāptas Komisijas regulas Nr. 2023/2831 prasības, finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros nelikumīgi saņemto de minimis atbalstu kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no komercdarbības atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka piešķirtais komercdarbības atbalsts ir atgūstams tikai gadījumā, ja tas ir nelikumīgs, lūdzam precizēt noteikumu  90.punktu, dzēšot vārdu "visu", lai novērstu nekorektu interpretācijas risku, ka visos gadījumos būtu atgūstams viss de minimis atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu konsolidētā versija
92. Ja gala labuma guvējs ir pārkāpis Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 prasības, finansējuma saņēmējs uzliek par pienākumu gala labuma guvējam atmaksāt finansējuma saņēmējam projekta ietvaros saņemto nelikumīgo valsts atbalstu. Finansējuma saņēmējam ir pienākums atmaksāt aģentūrai visu projekta ietvaros saņemto nelikumīgo de minimis atbalstu. Atbalstu atmaksā kopā ar procentiem, kurus aprēķina no dienas, kad valsts atbalsts tika izmaksāts gala labuma guvējam, līdz tā atgūšanas dienai, no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts atbalsta, atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem.
Priekšlikums
Ņemot vērā to, ka piešķirtais komercdarbības atbalsts ir atgūstams tikai gadījumā, ja tas ir nelikumīgs, lūdzam precizēt noteikumu  92.punktu, dzēšot vārdu "visu", lai novērstu nekorektu interpretācijas risku, ka visos gadījumos būtu atgūstams viss de minimis atbalsts.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu konsolidētā versija
94. Gala labuma guvējs de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr. ​2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu komercdarbības atbalstu tai pašai riska finansējuma investīcijai, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs finansējuma saņēmējam iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu.
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka atbalsta kumulācija ir iespējama gan par tām pašām attiecināmajām izmaksām, gan par citas atbalsta programmas ietvaros piešķirto finansējumu, lūdzam precizēt noteikumu 94.punktu, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
"Gala labuma guvējs de minimis atbalstu drīkst kumulēt ar citu de minimis atbalstu līdz Komisijas regulas Nr.​​2023/2831 3. panta 2. punktā noteiktajam attiecīgajam robežlielumam, kā arī drīkst kumulēt ar citu komercdarbības atbalstu, tai skaitā, attiecībā uz vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām vai citu komercdarbības atbalstu tai pašai riska finansējuma investīcijai, ja netiek pārsniegta attiecīgā maksimālā atbalsta intensitāte vai atbalsta summa, kāda noteikta komercdarbības atbalsta programmā vai Eiropas Komisijas lēmumā. Ja par vienām un tām pašām projekta attiecināmajām izmaksām tiek sniegts atbalsts vairāku komercdarbības atbalsta programmu ietvaros, gala labuma guvējs finansējuma saņēmējam iesniedz informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu (tai skaitā plānoto atbalsta piešķiršanas datumu), atbalsta intensitāti, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu vai investīciju un plānoto vai piešķirto atbalsta summu."
13.
Noteikumu konsolidētā versija
102. Lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 var pieņemt līdz 2026. gada 30. jūnijam.
Priekšlikums
Lai lēmumu par komercdarbības atbalsta piešķiršanu pieņemšanā tiktu ievērots Komisijas regulas Nr.2023/2831 darbības termiņš, aicinām noteikumu 102.punktu papildināt ar atsauci uz attiecīgajiem Komisijas regulas Nr.2023/2831 punktiem, izsakot to, piemēram, šādā redakcijā: "102. Lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831, ievērojot tās 7. panta 3. punktā un 8. pantā noteikto, var pieņemt līdz 2026. gada 30. jūnijam.".
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu konsolidētā versija
102. Lēmumus par komercdarbības atbalsta piešķiršanu finansējuma saņēmējam un gala labuma guvējam saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 2023/2831 var pieņemt līdz 2026. gada 30. jūnijam.
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka Padomes īstenošanas 2021. gada 13. jūlijs lēmumā (CID), ar ko groza Īstenošanas lēmumu par Latvijas atveseļošanas un noturības plāna novērtējuma apstiprināšanu, ir noteikts, ka 2.3.1.2.i investīciju īsteno līdz 2026. gada 30. jūnijam. Līdz ar to lūdzam sniegt skaidrojumu, vai noteikumu 102.punktā noteiktā lēmuma par komercdarbības atbalsta piešķiršanu termiņš ir samērīgs, ņemot vērā, ka 2026.gada 30.jūnijs ir pēdējā investīcijas īstenošanas diena.
Piedāvātā redakcija
-