Projekta ID
21-TA-955Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt iespēju noteikumu projektā ietverto regulējumu apvienot ar Ministru kabineta 2021. gada 8. aprīļa noteikumu Nr. 229 "Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem tirdzniecības centriem noteikumos" (turpmāk - noteikumi Nr. 229) ietverto regulējumu, ņemot vērā, ka noteikumu projektā un noteikumos Nr. 229 regulēti līdzīgi tiesībjautājumi (atšķiras atbalsta saņēmēji un vairāki nosacījumi), tādējādi izvairoties no tiesiskā regulējuma sadrumstalotības un normatīvisma. Attiecīgā gadījumā lūdzam ar noteikumu projektu saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" (turpmāk - noteikumi Nr. 108) 140. punktu atzīt par spēku zaudējušiem noteikumus Nr. 229, minētajos noteikumos paredzēto regulējumu nepieciešamības gadījumā ietverot noteikumu projektā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai nodrošinātu to, ka dažādi Ministru kabineta noteikumu līmenī paredzēti atbalsta pasākumi ir savstarpēji skaidri nodalīti, lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 1. punktu papildināt ar norādi par noteikumu projekta ietvaros piešķirtā granta mērķi. Norādām, ka salīdzinājumam no noteikumu Nr. 229 1. punkta izriet, ka granta piešķiršanas mērķis ir nomas apgrozījuma krituma kompensācija. Alternatīvi lūdzam sniegt pamatotu skaidrojumu, kādēļ noteikumu projekts nebūtu atbilstoši papildināms.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projekta un tā anotācijas nav saprotams, kādēļ noteikumu projekta 1.2. un 1.3. apakšpunktā minētajiem nodokļu maksātājiem, salīdzinot ar 1.1. apakšpunktā minētajiem nodokļu maksātājiem, tiek noteikts atšķirīgs atbalsta perioda sākuma datums. Attiecīgi lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projekta anotāciju saskaņā ar 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam precizēt noteikumu projekta 2. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam noteikumu projektā nodrošināt, ka ir nepārprotami skaidrs, kas ir atbalsta saņēmējs noteikumu projekta ietvaros, kā arī attiecīgais termins tiek konsekventi lietots - nodokļu maksātājs, komersants, vai saimnieciskās darbības veicējs. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām viena jēdziena izteikšanai normatīvajos tiesību aktos jāizmanto vieni un tie paši termini. Iekšējā terminoloģiskā konsekvence veicina normatīvā akta skaidrību, novēršot pretrunīgus viedokļus vai šaubas par dažādu terminu saturu.
Papildus lūdzam atbalsta saņēmēju apzīmēšanai noteikumu projektā izvairīties no apzīmējumiem, kas netiek lietoti normatīvajos aktos -, piemēram, sīkie (mikro) vai mazie nodokļu maksātāji.
Papildus lūdzam atbalsta saņēmēju apzīmēšanai noteikumu projektā izvairīties no apzīmējumiem, kas netiek lietoti normatīvajos aktos -, piemēram, sīkie (mikro) vai mazie nodokļu maksātāji.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 9.2. apakšpunktu ar konkrētu Komisijas regulas Nr. 651/2014 (Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regula (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu) I pielikuma apakšvienību, tādējādi atvieglojot noteikumu projekta piemērošanu praksē. Tāpat līdzīgi lūdzam precizēt noteikumu projekta 15.2. un 21.2. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Saskaņā ar noteikumu Nr. 108 136. punktu lūdzam noteikumu projektā svītrot atsauces uz Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojumu Nr. 720 “Par ārkārtējās situācijas izsludināšu”.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 9.4. apakšpunktā norādīt skaidru nomas atlaides apmēru, jo nav skaidrs, kādēļ atlaidei jābūt precīzi 50 % apmērā un vai atlaide var būt attiecīgi lielāka vai mazāka. Norādām, ka atbilstoši juridiskās tehnikas prasībām tiesību normai ir jābūt skaidrai, lai tās piemērotājs un lietotājs gūtu nepārprotamu priekšstatu par saviem pienākumiem un tiesībām.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 13.10. apakšpunkts neatbilst Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk – Satversme) 90. pantam, jo nosaka privātpersonām pienākumu ievērot tām juridiski nesaistoša dokumenta prasības. Norādām, ka Eiropas Komisijas 2020. gada 19. marta paziņojuma "Pagaidu regulējums valsts atbalsta pasākumiem, ar ko atbalsta ekonomiku pašreizējā Covid-19 uzliesmojuma situācijā" (C(2020)1863) (turpmāk – paziņojums) prasības nav juridiski saistošas privātpersonām, līdz ar to, noteikumu projektā ietverot attiecīgas atsauces uz šo dokumentu, bet vienlaikus nenorādot konkrētās prasības projekta tekstā, tiek nesamērīgi aizskartas attiecīgo privātpersonu tiesības zināt savas tiesības. Attiecīgi, ja atsaukties uz paziņojumu ir nepieciešams Eiropas Komisijas prasību un privātpersonu interešu ievērošanas dēļ, lūdzam:
pirmkārt, noteikumu projekta anotācijā skaidrot nepieciešamību noteikumu projektā atsaukties uz paziņojumu;
otrkārt, noteikumu projekta 13.10. apakšpunktā pēc atsauces uz paziņojuma 3.1. sadaļu ietvert privātpersonām saistošās prasības (paziņojuma 3.1. sadaļu būtībā pārņemot) (piemēram, norādot, kāda veida atbalsts 3.1. sadaļā paredzēts) vai alternatīvi noteikumu projekta anotācijā izskaidrot noteikumu projekta 13.10. apakšpunktā ietvertās atsauces uz paziņojuma 3.1. sadaļu saturu un mērķi.
pirmkārt, noteikumu projekta anotācijā skaidrot nepieciešamību noteikumu projektā atsaukties uz paziņojumu;
otrkārt, noteikumu projekta 13.10. apakšpunktā pēc atsauces uz paziņojuma 3.1. sadaļu ietvert privātpersonām saistošās prasības (paziņojuma 3.1. sadaļu būtībā pārņemot) (piemēram, norādot, kāda veida atbalsts 3.1. sadaļā paredzēts) vai alternatīvi noteikumu projekta anotācijā izskaidrot noteikumu projekta 13.10. apakšpunktā ietvertās atsauces uz paziņojuma 3.1. sadaļu saturu un mērķi.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Iebildums
Noteikumu projekta anotācijā norādīts, ka noteikumu projekta mērķis ir noteikt tāda atbalsta pieteikšanas, aprēķināšanas un saņemšanas nosacījumus, kas paredzēts tirdzniecības centru īpašniekiem un sporta centru un kultūras, atpūtas un izklaides vietu īpašniekiem vai tiesiskajiem valdītājiem un nomniekiem to īpašumā, pārvaldībā vai nomā esošo sporta centru, kultūras, atpūtas un izklaides vietas apgrozījuma krituma kompensācijai. Tādējādi secināms, ka noteikumu projekta primārais mērķis atbalsta sniegšanai (vai atteikšanai) ir nodokļa maksātāja apgrozījuma kritums Covid-19 izplatības ierobežošanas dēļ, nevis tas, vai nodokļu maksātājs ir pārkāpis epidemioloģiskās prasības, par ko nodokļu maksātājam jau cita starpā ticis piemērots administratīvais sods. Attiecīgi paužam bažas, ka noteikumu projekta 13.12. un 37.7. apakšpunktā ietvertais risinājums vispārēji atteikt sniegt atbalstu nodokļu maksātājiem, nevērtējot, kāda ir attiecīgo epidemioloģisko prasību pārkāpumu ietekme uz Covid-19 krīzes skartā nodokļu maksātāja tā īpašumā esošajam tirdzniecības centra nomas apgrozījumu, varētu būt:
pirmkārt, neatbilstošs gan noteikumu projekta mērķim, gan noteikumu projekta izdošanas pamatam - Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 2. pantam un 15. panta trešajai daļai;
otrkārt, nesamērīgs, ņemot vērā arī to, ka Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" Nr. 720 5.18. apakšpunkta prasības var tikt pārkāptas, pirms noteikumu projekta pieņemšanas, t.i., nodokļu maksātāji nevarēja rēķināties ar attiecīgu nosacījumu atbalsta saņemšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt vai svītrot noteikumu projekta 13.12. un 37.7. apakšpunktu. Alternatīvi lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar izvērstu un juridiski pamatotu skaidrojumu par minēto apakšpunktu atbilstību noteikumu projekta mērķim un tā izdošanas tiesiskajam pamatam, kā arī samērīguma principam.
pirmkārt, neatbilstošs gan noteikumu projekta mērķim, gan noteikumu projekta izdošanas pamatam - Covid-19 infekcijas izplatības seku pārvarēšanas likuma 2. pantam un 15. panta trešajai daļai;
otrkārt, nesamērīgs, ņemot vērā arī to, ka Ministru kabineta 2021. gada 9. oktobra rīkojuma "Par ārkārtējās situācijas izsludināšanu" Nr. 720 5.18. apakšpunkta prasības var tikt pārkāptas, pirms noteikumu projekta pieņemšanas, t.i., nodokļu maksātāji nevarēja rēķināties ar attiecīgu nosacījumu atbalsta saņemšanai.
Ievērojot minēto, lūdzam atbilstoši precizēt vai svītrot noteikumu projekta 13.12. un 37.7. apakšpunktu. Alternatīvi lūdzam papildināt noteikumu projekta anotāciju ar izvērstu un juridiski pamatotu skaidrojumu par minēto apakšpunktu atbilstību noteikumu projekta mērķim un tā izdošanas tiesiskajam pamatam, kā arī samērīguma principam.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un noteikumu projekta 19.11. apakšpunktu (u.c. noteikumu projekta vienības, kas paredz līdzīgu regulējumu) papildināt ar norādi par to, vai nodokļu maksātājs plāno iesniegt attiecīgo pieteikumu, tādējādi nodrošinot, ka minētais apakšpunkts ir efektīvs un sasniedz savu mērķi. Alternatīvi lūdzam noteikumu projekta anotāciju papildināt ar atbilstošu skaidrojumu, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 21.5. apakšpunktā norādīt, kas saprotams ar ilgtermiņa nomu, proti, par kādu termiņu jābūt noslēgtam nomas līgumam, vai svītrot minētajā apakšpunktā norādi "ilgtermiņa".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka noteikumu projekta 28. punkts šobrīd ir pretrunā ar paziņojuma ]22. punkta "d" apakšpunktu, kas šobrīd paredz, ka lēmumu par atbalsta piešķiršanu pieņem līdz 2021. gada 31. decembrim. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt noteikumu projekta 28. punktu vai noteikumu projekta anotāciju papildināt ar atbilstošu un izvērstu skaidrojumu, kā ar noteikumu projektu tiek nodrošināta paziņojuma prasību izpilde.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un papildināt noteikumu projekta 35. punktu, paredzot konkrētu termiņu, kādā nodokļu maksātājam jāsniedz noteikumu projekta 35. punktā minētā informācija, tādējādi nodrošinot nepārprotamu minētā punkta izteiksmi un to, ka konkrētais termiņš ir pamatots un samērīgs.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 35. punktā skaidrot, kādu informāciju Latvijas Investīciju un attīstības aģentūra var pieprasīt no nodokļu maksātāja.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Noteikumu projekts
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam noteikumu projekta 41. punktā precizēt, par kādiem "attiecīgiem" dokumentiem šeit tiek runāts.
Piedāvātā redakcija
-
16.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam saskaņā ar noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu saistībā ar noteikumu projekta 9.4. apakšpunktā ietverto regulējumu noteikumu projekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu , ja vienreizējs atbalsts šo noteikumu 1.1. apakšpunktā minētajiem nodokļu maksātājiem tiek piešķirts saistībā ar apgrozījuma kritumu no nomas laika periodā no 2021. gada 11. oktobra līdz 15. novembrim, kādēļ nomas atlaide tiek vērtēta tieši par 2021. gada novembra mēnesi.
Piedāvātā redakcija
-
17.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam salāgot noteikumu projekta anotāciju (sk. 1.2. un 1.3. sadaļu) ar noteikumu projektu attiecībā uz noteikumu projekta spēkā stāšanās kārtību.
Piedāvātā redakcija
-
18.
Anotācija (ex-ante)
5.4. 1. tabula. Tiesību akta projekta atbilstība ES tiesību aktiem
Iebildums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta anotācijas 5. sadaļā ietverto informāciju attiecībā uz paziņojuma un Komisijas 2014. gada 17. jūnija Regulas (ES) Nr. 651/2014, ar ko noteiktas atbalsta kategorijas atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma 107. un 108. pantu (turpmāk – Komisijas regula Nr. 651/2014) prasību pārņemšanu, kas vairākos gadījumos atspoguļota nepilnīgi vai neprecīzi:
pirmkārt, informācijā par paziņojuma 22.punkta "c", "ca" apakšpunktu un Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta prasību attiecīgi pārņemšanu un ieviešanu nekorekti norādīts dublēts noteikumu projekta 37.2. apakšpunkts;
otrkārt, noteikumu projekta anotācijā nav atrodama informācija par paziņojuma 22. panta "b" apakšpunkta prasību pārņemšanu;
treškārt, attiecībā uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta prasību ieviešanu noteikumu projekta 13.8.1. un 13.8.2. apakšpunktā ir ietverta neprecīza informācija. Šajā sakarā vēršam uzmanību, ka minētajos noteikumu projekta apakšpunktos ir ietvertas nekorektas atsauces uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta, kas paredz saistīto uzņēmēju definīciju. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt arī minētos noteikumu projekta punktus.
pirmkārt, informācijā par paziņojuma 22.punkta "c", "ca" apakšpunktu un Komisijas regulas Nr. 651/2014 2. panta 18. punkta prasību attiecīgi pārņemšanu un ieviešanu nekorekti norādīts dublēts noteikumu projekta 37.2. apakšpunkts;
otrkārt, noteikumu projekta anotācijā nav atrodama informācija par paziņojuma 22. panta "b" apakšpunkta prasību pārņemšanu;
treškārt, attiecībā uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta prasību ieviešanu noteikumu projekta 13.8.1. un 13.8.2. apakšpunktā ir ietverta neprecīza informācija. Šajā sakarā vēršam uzmanību, ka minētajos noteikumu projekta apakšpunktos ir ietvertas nekorektas atsauces uz Komisijas regulas Nr. 651/2014 I pielikuma 3. panta 3. punkta, kas paredz saistīto uzņēmēju definīciju. Attiecīgi lūdzam atbilstoši precizēt arī minētos noteikumu projekta punktus.
Piedāvātā redakcija
-
19.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ņemot vērā, ka noteikumu projekta 9. punkts ir saistīts ar atbalstu tirdzniecības centra īpašniekiem, lūdzam precizēt minētajā punktā ietverto norādi uz atbalstu šo noteikumu ietvaros, jo minētie noteikumi paredz atbalstu arī citiem tiesību subjektiem. Tāpat līdzīgi lūdzam pārskatīt un precizēt noteikumu projekta 15. un 21. punktu.
Piedāvātā redakcija
-
20.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam noteikumu projektā neatsaukties uz konkrētiem Ministru kabineta noteikumiem - Ministru kabineta 2020. gada 10. novembra noteikumiem Nr. 676 “Noteikumi par atbalstu Covid-19 krīzes skartajiem uzņēmumiem apgrozāmo līdzekļu plūsmas nodrošināšanai” (turpmāk - noteikumi Nr. 676), bet tā vietā izdarīt atsauci uz normatīviem aktiem noteiktā jomā, ievērojot noteikumu Nr. 108 137. punktu, tādējādi izvairoties no nepieciešamības izdarīt grozījumus noteikumu projektā (Ministru kabineta noteikumos) gadījumā, ja spēku zaudētu noteikumi Nr. 676.
Gadījumā, ja noteikumu projektā nepieciešams atsaukties uz noteikumiem Nr. 676 tieši, lūdzam saīsināt atsauci uz minētajiem noteikumiem, ievērojot noteikumu Nr. 108 43. un 124. apakšpunktu.
Gadījumā, ja noteikumu projektā nepieciešams atsaukties uz noteikumiem Nr. 676 tieši, lūdzam saīsināt atsauci uz minētajiem noteikumiem, ievērojot noteikumu Nr. 108 43. un 124. apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
21.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam precizēt noteikumu projekta 11. punktu, korekti atsaucoties uz 9.3. apakšpunktu, nevis punktu.
Piedāvātā redakcija
-
22.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Priekšlikums
No noteikumu projekta anotācijas izriet, ka ar noteikumu projektu tiek ieviestas Komisijas 2004. gada 21. aprīļa Regulas (EK) Nr. 794/2004 ar ko īsteno Padomes Regulu (ES) 2015/1589, ar ko nosaka sīki izstrādātus noteikumus Līguma par Eiropas Savienības darbību 108. panta piemērošanai, prasības, tomēr noteikumu projektā nav ietverta atsauce uz minēto regulu. Attiecīgi lūdzam atbilstoši papildināt noteikumu projektu vai precizēt noteikumu projekta anotācijā minēto attiecīgo informāciju. Norādām, ka atbilstoši Eiropas Savienības Tiesas spriedumam lietā 34/73 Fratelli Variola S.p.A. v Amministrazione italiana delle Finanze "nav pieļaujama procedūra, kuru izmantojot tiesību normas subjektiem netiek atklāts, ka attiecīgā norma ir Eiropas Kopienas norma”. Tas nozīmē, ka dalībvalstij, izdodot nacionālos normatīvos aktus, skaidri jānorāda, kuras ir Eiropas Savienības un kuras – nacionālās normas.
Piedāvātā redakcija
-