Atzinums

Projekta ID
23-TA-1667
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
21.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Priekšlikums
Likumprojekta anotācijas 1. sadaļā (1.2. Mērķis) norādīts, ka likumprojekts paredz projekta “Eiropas standarta platuma 1435 mm dzelzceļa līnijas izbūve “Rail Baltica” koridorā caur Igauniju, Latviju un Lietuvu” (turpmāk – Rail Baltica projekts) īstenošanas vajadzībām no privātpersonām atsavināt tām piederošos nekustamos īpašumus (to daļas). Tomēr no likumprojekta, anotācijas un pievienotajiem papildu dokumentiem redzams, ka Rail Baltica projekta īstenošanas vajadzībām no privātpersonām nepieciešams atsavināt tām piederošos veselus nekustamos īpašumus, nevis to daļas. Aicinām izņemt norādi “to daļas”.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
No likumprojekta anotācijas 1. sadaļas (1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi) redzams, ka Mārupes novada pašvaldība, kaut arī sākotnēji devusi piekrišanu nodot trīs tai piederošus nekustamos īpašumus, lai tos varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu atbilstoši Sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanas likuma (turpmāk – Atsavināšanas likums) 26. panta pirmajā daļai, 2022. gada 18. oktobra vēstulē Nr. 1/2.1-2/768 informēja SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”, ka objektīvu iemeslu dēļ nav iespējams izpildīt īpašnieka lūgumu par atlīdzības kompensācijas veidu. Likumprojekta anotācijā nav ietverta informācija par to, vai Satiksmes ministrijas valdījumā ir līdzvērtīgi nekustamie īpašumi.

No likumprojektam pievienotajiem dokumentiem redzams, ka Satiksmes ministrija, Finanšu ministrija, Olaines novada pašvaldība un Rīgas valstspilsētas pašvaldība vēstulēs informējusi SIA “Eiropas dzelzceļa līnijas”, ka to valdījumā nav līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, kurus varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu atbilstoši normatīvajiem aktiem par sabiedrības vajadzībām nepieciešamā nekustamā īpašuma atsavināšanu. Tomēr likumprojekta anotācijā atspoguļots tikai Mārupes novada pašvaldības 2022. gada 18. oktobra vēstules saturs.

Atbilstoši Atsavināšanas likuma 26. panta pirmās daļas 1. punktam institūcija privātpersonām piedāvā tieši institūcijas valdījumā esošu līdzvērtīgu nekustamo īpašumu. Ja institūcijas valdījumā nav līdzvērtīga nekustamā īpašuma, tad tā var vērsties, piemēram, pie pašvaldības, lai noskaidrotu, vai tās valdījumā ir līdzvērtīgi nekustamie īpašumi, kurus institūcija varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu (Publiskas personas mantas atsavināšanas likuma 42. panta 2.6 daļa).

Ņemot vērā minēto, lai no likumprojekta anotācijas varētu pārliecināties par to, ka Satiksmes ministrijas valdījumā nav līdzvērtīgu nekustamo īpašumu, kurus varētu izmantot kā atlīdzības kompensācijas veidu, lūdzam papildināt likumprojekta anotāciju, iekļaujot Satiksmes ministrijas 2022. gada 1. marta vēstulē Nr. 03.1-01.3/714 norādīto informāciju. Tāpat aicinām papildināt likumprojekta anotāciju ar VAS “Valsts nekustamie īpašumi”, Olaines novada pašvaldības un Rīgas valstspilsētas pašvaldības vēstulēs norādīto.
 
Piedāvātā redakcija
-