Atzinums

Projekta ID
23-TA-2710
Atzinuma sniedzējs
Ekonomikas ministrija
Atzinums iesniegts
27.02.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Uzturam iepriekš izteikto iebildumu. Ņemot vērā, ka nosacījumi, lēmumu pieņemšanas un piekrišanu saņemšanas kārtība, kādā valsts kapitālsabiedrībai vai kapitālsabiedrībai, kurā valsts daļa pamatkapitālā pārsniedz 50 procentus, un kapitālsabiedrībai, kurā vienas vai vairāku valsts kapitālsabiedrību daļa pamatkapitālā atsevišķi vai kopumā pārsniedz 50 procentus, dāvina (ziedo) finanšu līdzekļus vai mantu vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai detalizēti noteikta Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likuma 11.1 pantā, līdz ar to nebūtu lietderīgi radīt papildu administratīvos šķēršļus un paildzināt palīdzības sniegšanu Ukrainai. Attiecīgi lūdzam papildināt rīkojuma projektu ar vēl vienu punktu, tajā paredzot, ka rīkojuma 2.punktā noteiktajā kopsummā netiek ieskaitīti un šis rīkojums neattiecas uz vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai paredzētajiem, turpmākajā saimnieciskajā darbībā neizmantotas kapitālsabiedrības mantas dāvinājumiem (ziedojumiem), kas tiek veikti Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajā kārtībā. Lūdzam papildināt arī anotāciju ar attiecīgu skaidrojumu.
Piedāvātā redakcija
papildināt rīkojuma projektu ar 4.punktu šādā redakcijā:
4. Šā rīkojuma 2.punktā norādītajā kopsummā netiek ieskaitīti un šis rīkojums neattiecas uz vispārējam atbalstam Ukrainas sabiedrībai paredzētajiem, turpmākajā saimnieciskajā darbībā neizmantotas kapitālsabiedrības mantas dāvinājumiem (ziedojumiem), kas tiek veikti Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajā kārtībā.
2.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Lūdzam svītrot rīkojuma projekta 1.4.apakšpunktu. Ņemot vērā saņemto SIA "Tet" viedokli par rīkojuma projektu, informējam, ka pašlaik SIA "Tet" ir privāta kapitālsabiedrība Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma izpratnē. SIA "Tet" darbojas un veic komercdarbību brīva tirgus un brīvas konkurences apstākļos un nesaņem valsts atbalstu.
Iespēja dāvināt (ziedot) mantu vai finanšu līdzekļus, skatāma kontekstā ar iespēju īstenot uzņēmuma ilgtspējas un sociālās korporatīvās atbildības stratēģiju un mērķus.
Rīkojuma projektā ietvertais nosacījums par Ministru kabineta atļaujas saņemšanu pirms dāvinājuma (ziedošanas) veikšanas var potenciāli ierobežot un apgrūtināt SIA "Tet" rīcības brīvību pieņemt lēmumus par dāvinājumiem (ziedojumiem), kādu izmanto tā konkurenti, kā arī padarīt šādu lēmumu pieņemšanu laikietilpīgu un komplicētu.
SIA "Tet" ieskatā korporatīvās pārvaldības kārtība un prakse nodrošina pietiekamu kontroli un uzraudzību pār dāvinājumu (ziedojumu) veikšanu un šādu darbību atbilstību uzņēmuma finanšu iespējām, ilgtspējas un sociālās korporatīvās atbildības stratēģijai un mērķiem, t.sk. nosakot nepieciešamību noteikta apjoma dāvinājumiem (ziedojumiem) saņemt iepriekšēju padomes un kapitāla daļu turētāju piekrišanu. Ņemot vērā izklāstītos apsvērumus, lūdzam neiekļaut SIA "Tet" kapitālsabiedrību sarakstā, kurai pirms dāvinājuma (ziedošanas) veikšanas nepieciešams saņemt Ministru kabineta atļauju (neatkarīgi no ziedojamās summas).
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka anotācijā nav ietverts pamatojums rīkojuma projektā norādītajam apmēram - 300 000 euro, lūdzam izvērtēt, vai nebūtu lietderīgāk balstīties uz objektīvu apmēru % no attiecīgas kapitālsabiedrības iepriekšējā gada peļņas.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Rīkojuma projekts
Iebildums
No minētā punkta izriet, ka rīkojums būs attiecināms tikai uz valsts kapitālsabiedrībām. Saskaņā ar Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1.panta pirmās daļas 9.punktu valsts kapitālsabiedrība — kapitālsabiedrība, kurā visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas pieder valstij. vēršam uzmanību, ka valstij ir tikai 51% SIA "Tet" kapitāla daļu, tātad SIA "Tet" nav valsts kapitālsabiedrība, bet tā ir privātā kapitālsabiedrība atbilstoši Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma 1.panta pirmās daļas 6.punktā ietvertai definīcijai. Ņemot vērā minēto, lūdzam svītrot rīkojuma projekta 1.4.apakšpunktu.
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Lūdzam papildināt anotāciju ar pamatojošo informāciju rīkojuma projektā norādītai summai - 300 000 euro. Vienlaikus lūdzam izvērtēt, vai nebūtu lietderīgāk balstīties uz objektīvu apmēru % no attiecīgas kapitālsabiedrības iepriekšējā gada peļņas. Kā arī, ja nav uzticēšanās kapitālsabiedrību valdēm, padomēm un kapitāla daļu turētājiem ziedojumu jautājumā kā tas paredzēts Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 11.pantā, tad lūdzam izvērtēt vai nebūtu lietderīgāk, lai mazinātu birokrātisko un administratīvo slogu, samazinot Ministru kabineta un visu ikreizēja rīkojuma projekta sagatavošanā un saskaņošanā iesaistīto pušu resursu patēriņu, paredzēt, ka šāda Ministru kabineta atļauja būtu pieprasāma iepriekšējā gada beigās vai gada sākumā par attiecīgas kapitālsabiedrības nākamajā gadā ieplānotajiem ziedojumiem (dāvinājumiem) kopā.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Ja ir šaubas par valdes, padomes un kapitāldaļu turētāja spēju lemt par ziedojumu veikšanu vai atļaujas sniegšanu veikt ziedojumu atbilstoši apstiprinātai kapitālsabiedrības stratēģijai un ziedojumu politikai, kas no administratīvā sloga viedokļa būtu visoptimālākais variants, tad vismaz būtu lietderīgi no rīkojuma projekta tvēruma izņemt ziedojumus, kas veikti Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajā kārtībā.Ņemot vērā minēto, lūdzam papildināt anotāciju ar skaidrojumu, ka šis rīkojums nav attiecināms uz ziedojumiem Ukrainas atbalstam, piemēram ar šādu tekstu:
Lai arī turpmāk nodrošinātu operatīvu atbalstu Ukrainas sabiedrībai Krievijas uzsāktā iebrukuma seku pārvarēšanai un minimizēšanai, MK rīkojuma projektā noteikts izņēmums dāvinājumiem (ziedojumiem) atbalstam Ukrainas sabiedrībai, ja kapitālsabiedrība dāvina (ziedo) lietotu, turpmākajā saimnieciskajā darbībā neizmantotu mantu. Lietotās mantas dāvinājuma Ukrainai, mantas specifikāciju saskaņošana, dokumentu sagatavošana jau tā ir ir laikietilpīga, līdz ar to nav lietderīgi radīt papildus administratīvos šķēršļus mantas dāvinājumiem Ukrainai, jo tas rada riskus, ka kara radītā postījumu novēršana tiks paildzināta, kas negatīvi ietekmēs Ukrainas cilvēku veselību, Ukrainas tautsaimniecību un aizsardzības spējas.
MK rīkojuma projektā paredzēts, ka lietotas mantas dāvinājumi (ziedojumi) arī turpmāk varēs tikt veikti Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajā kārtībā, nelūdzot MK atļauju.
Piedāvātā redakcija
Lai arī turpmāk nodrošinātu operatīvu atbalstu Ukrainas sabiedrībai Krievijas uzsāktā iebrukuma seku pārvarēšanai un minimizēšanai, MK rīkojuma projektā noteikts izņēmums dāvinājumiem (ziedojumiem) atbalstam Ukrainas sabiedrībai, ja kapitālsabiedrība dāvina (ziedo) lietotu, turpmākajā saimnieciskajā darbībā neizmantotu mantu. Lietotās mantas dāvinājuma Ukrainai, mantas specifikāciju saskaņošana, dokumentu sagatavošana jau tā ir ir laikietilpīga, līdz ar to nav lietderīgi radīt papildus administratīvos šķēršļus mantas dāvinājumiem Ukrainai, jo tas rada riskus, ka kara radītā postījumu novēršana tiks paildzināta, kas negatīvi ietekmēs Ukrainas cilvēku veselību, Ukrainas tautsaimniecību un aizsardzības spējas.
MK rīkojuma projektā paredzēts, ka lietotas mantas dāvinājumi (ziedojumi) arī turpmāk varēs tikt veikti Ukrainas civiliedzīvotāju atbalsta likumā noteiktajā kārtībā, nelūdzot MK atļauju.
7.
Anotācija (ex-ante)
7.4. Projekta izpildes ietekme uz pārvaldes funkcijām un institucionālo struktūru
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka rīkojuma projekts paredz palielināt administratīvo slogu gan Ministru kabinetam, ministrijām un Valsts kancelejai, gan kapitālsabiedrībām, jo Ministru kabineta rīkojuma sagatavošanai, izvērtēšanai, saskaņošanai, izskatīšanai un lēmuma pieņemšanai tiks patērēti ievērojami resursi. Fakts, ka nav nepieciešams pieprasīt atļauju finanšu ministram, neatceļ pienākumu Finanšu ministrijai izskatīt un sniegt atzinumu par attiecīgu rīkojuma projektu. Līdz ar to, nepiekrītam apgalvojumam, ka tiks samazināts administratīvais slogs un tiks veikta resursu optimizācija, pieņemot šo MK rīkojuma projektu. 
Piedāvātā redakcija
-