Atzinums

PAZIŅOJUMS:
Atcelta Valsts sekretāru 08.05.2025. sanāksme. Nākamā kārtējā Valsts sekretāru sanāksme plānota š.g. 15.maijā.
Projekta ID
23-TA-2311
Atzinuma sniedzējs
Klimata un enerģētikas ministrija
Atzinums iesniegts
05.02.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
AS "Augstsprieguma tīkls" (turpmāk – AST)  iebilst pret  2014. gada 19. augusta Ministru kabineta noteikumu Nr. 500 "Vispārīgie būvnoteikumi" (turpmāk – Vispārīgie būvnoteikumi)  15. punkta pilnīgu svītrošanu.
Saskaņā ar MK noteikumu 15. punktu: "Būvvalde pieprasa būvniecības ierosinātājam saņemt tehniskos un īpašos noteikumus no valsts institūcijām, ja tas noteikts attiecīgās jomas normatīvajos aktos. Ja būvniecība skar objektu un inženiertīklu ekspluatācijas aizsargjoslas, projektēšanai jāsaņem arī attiecīgo objektu un inženiertīklu īpašnieku tehniskie noteikumi."

AST ieskatā nebūtu svītrojams Vispārīgo būvnoteikumu 15. punkta otrais teikums: "Ja būvniecība skar objektu un inženiertīklu ekspluatācijas aizsargjoslas, projektēšanai jāsaņem arī attiecīgo objektu un inženiertīklu īpašnieku tehniskie noteikumi."

Minētais pamatojams ar to, ka, piemēram, gan 2014. gada 2. septembra Ministru kabineta noteikumos Nr. 529 "Ēku būvnoteikumi", gan arī 2017. gada 9. maija Ministru  kabineta noteikumos Nr. 253 "Speciālo inženierbūvju būvnoteikumi" noteikts, ka būvatļaujā ietver normatīvajos aktos noteiktās prasības, tai skaitā tehnisko noteikumu nepieciešamību.

Šobrīd tikai Vispārīgo būvnoteikumu 15. punkts skaidri un nepārprotami noteic, ka aizsargjoslas šķērsojuma gadījumā būvniecības ierosinātājam nepieciešams saņemt inženiertīklu tehniskos noteikumus. Šo teikumu dzēšot, vairs nebūs normatīvajos aktos skaidri noteikts pienākums, skarot aizsargjoslu, būvniecības ierosinātājam saņemt tehniskos noteikumus. Zudīs arī likumīgais pamats būvatļaujā ietvert tehniskos noteikumus. Minētās normas svītrošana rada risku, ka  aizsargjoslās tiks veiktas energoapgādes komersanta objektu apdraudošas darbības, piemēram, neatļauti rakšanas darbi, būvniecība, neievērojot pieļaujamos attālumus u.c. Ievērojot minēto, nepieciešams saglabāt Vispārīgo būvnoteikumu 15. punkta otro teikumu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Dienests joprojām kategoriski nevar piekrist plānotajiem grozījumiem MK noteikumu Nr.500  27.punktā, papildinot to ar 27.1 punktu šādā redakcijā “Valsts un pašvaldību institūcijas tehniskos un īpašos noteikumus būvniecības ieceres īstenošanai izdod 10 darbadienu laikā pēc pieprasījuma saņemšanas”. Dienests 2023.gada laikā ir izsniedzis 1850 tehniskos noteikumus saskaņā ar Ministru kabineta 2015.gada 27.janvāra noteikumu Nr.30 “Kārtība, kādā Valsts vides dienests izdod tehniskos noteikumus paredzētajai darbībai” (turpmāk – MK noteikumi Nr.30) Pielikumā ietvertajām darbībām, kā arī darbībām, kurām pirms tehnisko noteikumu izsniegšanas ir jāveic sākotnējais ietekmes izvērtējums, sagatavojot 405 sākotnējos ietekmes izvērtējumus, izskatījis 1284 būvprojektus. Kā jau iepriekš minēts, Valsts vides dienesta darbiniekiem ikdienā ir līdz un pat vairāk nekā 20 aktīviem uzdevumiem būvniecības informācijas sistēmā uz vienu darbinieku (iesniegumi tehnisko noteikumu izsniegšanai, būvprojektu apstiprināšanai). Bez uzdevumiem būvniecības informācijas sistēmā Valsts vides dienesta darbiniekiem ir jāizskata iesniegumi atbilstoši Iesniegumu likumā noteiktajai kārtībai, kā arī jāapstrādā tehnisko noteikumu pieprasījumi ārpus būvniecības informācijas sistēmas darbībām, kuras neietver būvniecību. Tehnisko  noteikumu sagatavošanas process likuma “Par ietekmes uz vidi novērtējumu” 3.prim divi pantā minētajos gadījumos ietver ietekmes sākotnējā izvērtējuma veikšanas procedūru, tāpat noteiktos gadījumos jāpieprasa papildus informācija citām iesaistītajām institūcijām (piemēram, Dabas aizsardzības pārvaldei, Valsts meža dienestam). Jebkurš būvniecības administratīvā procesa termiņu saīsinājums nozīmē to, ka Valsts vides dienesta darbiniekam palielināsies noslodze, jo īsākā termiņā būs jāsagatavo administratīvais akts. Valsts vides dienestam būs nepieciešamas papildus amata vietas, lai administratīvos aktus sagatavotu grozīto tiesību aktu noteiktajā termiņā. Ņemot vērā risku, ka pieaugs iesniegumu skaits Dienestā, svītrojot MK noteikumu Nr.500 15.punktu, Dienests nesaredz iespēju izsniegt tehniskos noteikumus saīsinātā termiņā. Pie kam, šis 10 darbadienu termiņš nav salāgots ar šobrīd spēkā esošo normatīvo regulējumu, kāds ir iekļauts MK noteikumos Nr.30. Ieteikums  par iespēju Valsts vides dienestam saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 64.panta otro daļu pagarināt tehnisko noteikumu izdošanas termiņu, palielina veicamo darbību skaitu un darbinieku noslodzi.  Papildus Valsts vides dienests norāda, ka par katru tehnisko noteikumu pieprasījumu saskaņā ar MK noteikumu Nr.30 9. un 11.punktu ir jāpublicē informatīvais paziņojums. Informatīvā paziņojuma publicēšana nedrīkst būt īsāka par 10 dienām. Grozījumi MK noteikumos Nr.500 neparedz veikt procesuālas un strukturālas izmaiņas Būvniecības informācijas sistēmā, kas nodrošinātu MK noteikumu Nr.30 9.un 11.punktā minētās prasības automātisku izpildi jau iesnieguma iesniegšanas (uzdevuma izveidošanas) brīdī Būvniecības informācijas sistēmā. Ja vienlaikus ar grozījumu veikšanu MK noteikumos Nr.500 netiek veikti grozījumi MK noteikumos Nr.30 un Būvniecības informācijas sistēmā, Valsts vides dienests saredz apgrūtinājumu izsniegt tehniskos noteikumus MK noteikumu Nr.500 noteiktajā termiņā, vienlaikus ievērojot MK noteikumu Nr.30 11.punktā norādīto minimālo informatīvā paziņojuma publicēšanas ilgumu. Valsts vides dienests joprojām aicina saglabāt pašreizējā regulējumā noteikto termiņu – 20 dienas.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Lai veicinātu un attīstītu atkārtoti lietojamu materiālu apritīgumu, aicinām konkrēto punktu papildināt ar to, ka būvdarbu žurnālā jānorāda arī radīto un otrreizēji izmantojamo materiālu (būvizstrādājumu) sastāvs un apjoms.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu konsolidētā versija
Iebildums
Atbilstoši 83.punktā norādītajam, aicinām arī papildināt (šajā apakšpunktā, vai citā) ar to, ka būvdarbu žurnālā izdarīt ierakstu par būvniecības procesā radīto un otrreizēji izmantojamo materiālu (būvizstrādājumu) sastāvu un apjomu.
Piedāvātā redakcija
izdarīt ierakstus būvdarbu žurnālā par veiktajiem būvdarbiem, par būvniecības procesā radīto un otrreizēji izmantojamo materiālu (būvizstrādājumu) sastāvu un apjomu, iebūvētajiem būvizstrādājumiem un darbu kvalitāti, kā arī būvdarbu laikā radītiem atkritumiem;
 
5.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Saistībā ar Noteikumu grozījumu projekta priekšlikumu, kas paredz svītrot Noteikumu 18. punktu, pievēršam uzmanību, ka, lai gan svītrotā 18. punkta regulējums lielākoties ir sekmīgi iekļauts tiesību akta grozījumu projekta 27. punktā, aicinām tiesību akta grozījumu projekta izstrādātājus apsvērt iespēju papildināt Noteikumu 27. punktu, iekļaujot tajā arī Noteikumu 18. punktā vēsturiski iekļauto tiesisko normu, kura nosaka prasības, kādas ir jāievēro tehnisko noteikumu izdevējiem: "[...] Tehniskajos noteikumos nosaka prognozēto izdevumu apmēru par pieslēgšanos inženiertīkliem vai inženiertīklu pilnveidošanu. Prognozētais izdevumu apmērs nedrīkst būt lielāks par tehnisko prasību izpildei nepieciešamajām izmaksām, kuras tieši saistītas ar īstenojamo projektu." Pamatojot sniegto ierosinājumu, norādām balstoties uz enerģētikas nozares infrastruktūras uzņēmumu būvdarbu veikšanas pieredzi, ir secināms, ka jau šobrīd infrastruktūras tiesisko valdītāju un būvniecības ierosinātāju vidū nereti pietrūkst vienotas izpratnes par izsniegto tehnisko noteikumu saturu, un tajos izvirzīto tehnisko risinājumu atbilstību un samērīgu. Tāpēc kopumā pastāv risks, ka atsakoties no normatīvajos aktos noteiktiem principiem, kas jāievēro tehnisko noteikumu izsniedzējiem, domstarpību un tiesiskās neskaidrību iespēja iesaistīto pušu vidū pieaugs. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūgums papildināt "II. Būvdarbu žurnālā norādāmās ziņas" par būvniecības procesā radīto un otrreizēji izmantojamo materiālu (būvizstrādājumu) sastāvu un apjomu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Lūdzam 5.1 pielikuma 8.4.punktā aizstāt vārdu "veids" ar vārdu "klase" atbilstoši Ministru kabineta 2011.gada 19.aprīļa noteikumu Nr.302 "Noteikumi par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus" pielikumā lietotajai terminoloģijai.
Piedāvātā redakcija

8.4. būvniecības atkritumu klase (atbilstoši normatīvajiem aktiem par atkritumu klasifikatoru un īpašībām, kuras padara atkritumus bīstamus).

8.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Precizēt 5.1 pielikuma 8.1.punktu, pirms vārda "apsaimniekotājs" papildinot ar vārdiem "būvniecības atkritumu".
Piedāvātā redakcija

8.1. darbība ar būvniecības atkritumiem (deklarēti, nodoti būvniecības atkritumu apsaimniekotājam, izmantoti rekultivācijā vai reģenerēti);

Piekrītu
Paziņojums par sīkdatņu lietošanu
Lai nodrošinātu TAP portāla pieejamību, tā darbībai tiek izmantotas tikai obligātās tehniskās sīkdatnes. Esmu informēts par sīkdatņu izmantošanu un, turpinot darboties šajā vietnē, piekrītu to izmantošanai. Lasīt vairāk