Projekta ID
24-TA-1697Atzinuma sniedzējs
Latvijas Darba devēju konfederācija
Atzinums iesniegts
18.07.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Informatīvais ziņojums
Iebildums
Ņemot vērā informatīvajā ziņojumā “Par nepieciešamo papildu finansējumu sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai 2024. gadā” (turpmāk – Informatīvais ziņojums) aprakstītās problēmas aktualitāti un piemērota, finansējumu garantējoša risinājuma rašanas nepieciešamību, lai pārskatāmā nākotnē tiktu nodrošināti nepārtraukti un kvalitatīvi sabiedriskā transporta pakalpojumi, LDDK lūdz pieņemt šo atzinumu un iekļaut tajā norādīto iebildumu un priekšlikumu tiesību akta projektā un izziņā, neskatoties uz to, ka atzinums sniegts pēc steidzamības kārtībā noteiktā termiņa.
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 4.1.punkts “Reģionālās nozīmes pārvadājumi ar autobusiem” [11.lpp.] būtu papildināms ar konkrētiem aprēķiniem, lai atspoguļotu, par cik faktiskie izdevumi pārsniedz pakalpojuma līgumcenu tiem pārvadātājiem, kas šobrīd sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus ar autobusiem saskaņā ar ilgtermiņa līgumu noteikumiem un par līgumcenām, kas publiskā iepirkuma procedūras rezultātā tika noteiktas pirms straujas inflācijas iestāšanās. Strauja inflācija bija ārkārtas un iepriekš neparedzamu apstākļu – covid pandēmijas un kara Ukrainā - sekas. Kā to norādījis Iepirkumu uzraudzības birojs skaidrojumā “Līgumu vadība krīzes apstākļos!” (https://www.iub.gov.lv/lv/media/7061/download?attachment), neparedzamie apstākļi ir tādi, ko pasūtītājs nevarēja paredzēt, neraugoties uz to, ka līgumslēdzēja iestāde ir ar pienācīgu rūpību sagatavojusi sākotnējo iepirkuma procedūru, ņemot vērā tai pieejamos līdzekļus, konkrētā projekta iezīmes un raksturlielumus, labu praksi attiecīgajā jomā un nepieciešamību nodrošināt atbilstīgu saistību starp iepirkuma procedūras sagatavošanā izlietotajiem resursiem un tās prognozējamo vērtību. Karadarbība Ukrainā, kā arī cenu straujš pieaugums, preču un būvmateriālu nepieejamība ģeopolitiskās situācijas un pasaulē esošo norišu sakarā ir uzskatāmi par apstākļiem, ko pasūtītājs nevarēja paredzēt un kuru rezultātā radīto papildu izmaksu dēļ var pārskatīt nolīgto līgumcenu, lai piegādātājs varētu izpildīt līgumsaistības.
Šobrīd straujas inflācijas sekas – darba samaksas pieaugumu par 38,36% (salīdzinot regulāro vidējo bruto darba samaksu nostrādātā stundā sauszemes transporta un cauruļvadu transporta nozarē 2024Q pret vidējo bruto darba samaksu nostrādātā stundā 2019Q4, kad pārvadātāji iesniedza savus piedāvājumus publiskajā iepirkuma procedūrā); patēriņa cenu pieaugumu degvielai (inflāciju) 30,3% apmērā (salīdzinot degvielas cenas 2024Q1 pret 2019Q4, kad pārvadātāji iesniedza savus piedāvājumus publiskajā iepirkuma procedūrā); remontdarbu izmaksu pieaugumu, procentu maksājumu pieaugumu u.tml. – no saviem līdzekļiem sedz pārvadātāji, citiem attīstības plāniem paredzētos naudas līdzekļus tērējot sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai un faktiski tādējādi dotējot minēto pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanu.
Tādēļ akūti risināms jautājums par uzsākto ilgtermiņa līgumu turpmākas izpildes nodrošināšanu, meklējot reālas finansējuma piesaistes iespējas iepriekš neparedzēto izmaksu kompensācijai no valsts budžeta līdzekļiem, lai tādējādi nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojuma turpmāku kvalitatīvu izpildi pilnā apmērā atbilstoši sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumiem. Uzskatām, ka ar nepieciešamību vērtēt “sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju iespējas turpmāk kvalitatīvi un pilnā apmērā izpildīt sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumus”, kā tas norādīts Informatīvajā ziņojumā [12.lpp.], netiks risinātas problēmas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nozarē, bet tas tikai paildzinās un padziļinās finansiālo krīzi un pārvadātāju spējas kvalitatīvi un pilnā apjomā izpildīt ilgtermiņa līgumsaistības.
Iebildums
Informatīvā ziņojuma 4.1.punkts “Reģionālās nozīmes pārvadājumi ar autobusiem” [11.lpp.] būtu papildināms ar konkrētiem aprēķiniem, lai atspoguļotu, par cik faktiskie izdevumi pārsniedz pakalpojuma līgumcenu tiem pārvadātājiem, kas šobrīd sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus ar autobusiem saskaņā ar ilgtermiņa līgumu noteikumiem un par līgumcenām, kas publiskā iepirkuma procedūras rezultātā tika noteiktas pirms straujas inflācijas iestāšanās. Strauja inflācija bija ārkārtas un iepriekš neparedzamu apstākļu – covid pandēmijas un kara Ukrainā - sekas. Kā to norādījis Iepirkumu uzraudzības birojs skaidrojumā “Līgumu vadība krīzes apstākļos!” (https://www.iub.gov.lv/lv/media/7061/download?attachment), neparedzamie apstākļi ir tādi, ko pasūtītājs nevarēja paredzēt, neraugoties uz to, ka līgumslēdzēja iestāde ir ar pienācīgu rūpību sagatavojusi sākotnējo iepirkuma procedūru, ņemot vērā tai pieejamos līdzekļus, konkrētā projekta iezīmes un raksturlielumus, labu praksi attiecīgajā jomā un nepieciešamību nodrošināt atbilstīgu saistību starp iepirkuma procedūras sagatavošanā izlietotajiem resursiem un tās prognozējamo vērtību. Karadarbība Ukrainā, kā arī cenu straujš pieaugums, preču un būvmateriālu nepieejamība ģeopolitiskās situācijas un pasaulē esošo norišu sakarā ir uzskatāmi par apstākļiem, ko pasūtītājs nevarēja paredzēt un kuru rezultātā radīto papildu izmaksu dēļ var pārskatīt nolīgto līgumcenu, lai piegādātājs varētu izpildīt līgumsaistības.
Šobrīd straujas inflācijas sekas – darba samaksas pieaugumu par 38,36% (salīdzinot regulāro vidējo bruto darba samaksu nostrādātā stundā sauszemes transporta un cauruļvadu transporta nozarē 2024Q pret vidējo bruto darba samaksu nostrādātā stundā 2019Q4, kad pārvadātāji iesniedza savus piedāvājumus publiskajā iepirkuma procedūrā); patēriņa cenu pieaugumu degvielai (inflāciju) 30,3% apmērā (salīdzinot degvielas cenas 2024Q1 pret 2019Q4, kad pārvadātāji iesniedza savus piedāvājumus publiskajā iepirkuma procedūrā); remontdarbu izmaksu pieaugumu, procentu maksājumu pieaugumu u.tml. – no saviem līdzekļiem sedz pārvadātāji, citiem attīstības plāniem paredzētos naudas līdzekļus tērējot sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai un faktiski tādējādi dotējot minēto pakalpojumu nepārtrauktības nodrošināšanu.
Tādēļ akūti risināms jautājums par uzsākto ilgtermiņa līgumu turpmākas izpildes nodrošināšanu, meklējot reālas finansējuma piesaistes iespējas iepriekš neparedzēto izmaksu kompensācijai no valsts budžeta līdzekļiem, lai tādējādi nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojuma turpmāku kvalitatīvu izpildi pilnā apmērā atbilstoši sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumiem. Uzskatām, ka ar nepieciešamību vērtēt “sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzēju iespējas turpmāk kvalitatīvi un pilnā apmērā izpildīt sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumus”, kā tas norādīts Informatīvajā ziņojumā [12.lpp.], netiks risinātas problēmas sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas nozarē, bet tas tikai paildzinās un padziļinās finansiālo krīzi un pārvadātāju spējas kvalitatīvi un pilnā apjomā izpildīt ilgtermiņa līgumsaistības.
Piedāvātā redakcija
Priekšlikums
Priekšlikums steidzamības kārtībā virzīt Ministru kabinetā izskatīšanai un akceptēšanai Informatīvo ziņojumu un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, kurā būtu norādīts konkrēts, nepieciešamo finansējumu garantējošs avots, no kura 2024.gadā tiks segtas valsts saistības pret sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem EUR 8 503 335,00 apmērā.
Vienlaikus vēlamies atzīmēt, ka no šobrīd izstrādātās Informatīvā ziņojuma un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta redakcijas nav skaidri saprotams, vai Satiksmes ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros ir pieejams finansējums EUR 11 673 815 vai EUR 1 397 126 apmērā, ko varētu pārdalīt sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos. Proti, Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka:
“Valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” izveidota apakšprogramma 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” (turpmāk – 31.06.00 apakšprogramma), no kuras Satiksmes ministrija, atbilstoši finansēšanas plānam un Sabiedriskā transporta padomes lēmumiem, katru mēnesi pārskaita finansējumu pārvadātājiem un vienu reizi ceturksnī – valstspilsētu pašvaldībām [1.lpp.]
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 18. punktu, ja pēc minēto pasākumu veikšanas Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” nepietiek līdzekļu, lai pilnībā kompensētu zaudējumus un izdevumus, par nepieciešamo reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomu, finansējuma apmēru un finansējuma avotu lemj Ministru kabinets [2.lpp.].
Ņemot vērā iepriekš minēto, kopējais papildu finansējums 2024. gadā reģionālās nozīmes pārvadājumos ir nepieciešams 12 932 543 euro apmērā, tajā skaitā, lai:
1. kompensētu ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi saistītos zaudējumus par 2024. gadu:
1.1. reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem 8 503 335 euro; [21.lpp.]
2. Lai kompensētu minētos aprēķinātos nesegtos zaudējumus, lūdzam pārdalīt valsts budžeta programmas 31.06.00 prioritārajiem pasākumiem piešķirto finansējumu 1 397 126 euro apmērā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos. Par atlikušo finansējumu nesegto saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2024. gadā Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt risinājumus finanšu resursu piesaistei.”
Savukārt, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā norādīts:
“2.Pieņemt zināšanai, ka 2024. gadam nepieciešamais finansējums 11 673 815 euro apmērā tiks nodrošināts Satiksmes ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
3.Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt un rast risinājumu finanšu resursu piesaistei atlikušo saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2024. gadā.”
Ņemot vērā visu augstāk norādīto, lūdzam precizēt protokollēmumā norādīto nepieciešama finansējuma apmēru atbilstoši ziņojuma saturam.
Priekšlikums steidzamības kārtībā virzīt Ministru kabinetā izskatīšanai un akceptēšanai Informatīvo ziņojumu un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektu, kurā būtu norādīts konkrēts, nepieciešamo finansējumu garantējošs avots, no kura 2024.gadā tiks segtas valsts saistības pret sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem EUR 8 503 335,00 apmērā.
Vienlaikus vēlamies atzīmēt, ka no šobrīd izstrādātās Informatīvā ziņojuma un Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projekta redakcijas nav skaidri saprotams, vai Satiksmes ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros ir pieejams finansējums EUR 11 673 815 vai EUR 1 397 126 apmērā, ko varētu pārdalīt sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos. Proti, Informatīvajā ziņojumā norādīts, ka:
“Valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” izveidota apakšprogramma 31.06.00 “Dotācija zaudējumu segšanai sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem” (turpmāk – 31.06.00 apakšprogramma), no kuras Satiksmes ministrija, atbilstoši finansēšanas plānam un Sabiedriskā transporta padomes lēmumiem, katru mēnesi pārskaita finansējumu pārvadātājiem un vienu reizi ceturksnī – valstspilsētu pašvaldībām [1.lpp.]
Saskaņā ar Ministru kabineta noteikumu Nr. 435 18. punktu, ja pēc minēto pasākumu veikšanas Satiksmes ministrijas valsts budžeta programmā 31.00.00 “Sabiedriskais transports” nepietiek līdzekļu, lai pilnībā kompensētu zaudējumus un izdevumus, par nepieciešamo reģionālās nozīmes maršrutu tīkla apjomu, finansējuma apmēru un finansējuma avotu lemj Ministru kabinets [2.lpp.].
Ņemot vērā iepriekš minēto, kopējais papildu finansējums 2024. gadā reģionālās nozīmes pārvadājumos ir nepieciešams 12 932 543 euro apmērā, tajā skaitā, lai:
1. kompensētu ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi saistītos zaudējumus par 2024. gadu:
1.1. reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem 8 503 335 euro; [21.lpp.]
2. Lai kompensētu minētos aprēķinātos nesegtos zaudējumus, lūdzam pārdalīt valsts budžeta programmas 31.06.00 prioritārajiem pasākumiem piešķirto finansējumu 1 397 126 euro apmērā sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai reģionālās nozīmes pārvadājumos. Par atlikušo finansējumu nesegto saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2024. gadā Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt risinājumus finanšu resursu piesaistei.”
Savukārt, Ministru kabineta sēdes protokollēmuma projektā norādīts:
“2.Pieņemt zināšanai, ka 2024. gadam nepieciešamais finansējums 11 673 815 euro apmērā tiks nodrošināts Satiksmes ministrijas esošo valsts budžeta līdzekļu ietvaros.
3.Satiksmes ministrijai sadarbībā ar Finanšu ministriju izvērtēt un rast risinājumu finanšu resursu piesaistei atlikušo saistību izpildei sabiedriskā transporta pakalpojumu sniedzējiem 2024. gadā.”
Ņemot vērā visu augstāk norādīto, lūdzam precizēt protokollēmumā norādīto nepieciešama finansējuma apmēru atbilstoši ziņojuma saturam.