Atzinums

Projekta ID
22-TA-3831
Atzinuma sniedzējs
Latvijas Pašvaldību savienība
Atzinums iesniegts
21.02.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Tā kā Projektā ir identificēta problēma: “ Fragmentēti datu avoti” , tad lūdzam paredzēt, ka projekta ietvaros tiks nodrošināta  tāda minimālo datu struktūra jebkuram no DAGR izvietojamiem datiem, kas ļaus fragmentējumu novērst un nodrošinās, ka jebkuri dati, kas pēc būtības satur ziņas par fiziskiem objektiem: būvēm vai zemi, satur datu savietošanas laikus : kadastra apzīmējums, ja dati attiecas uz visu kadastra objektu, bet situācijās, kad dati attiecas tikai uz kadastra objekta daļu, arī datu attiecināmības aizņemto platību. Tādejādi iedzīvinot praksē datu vienreizes iesniegšanas principu un nodrošinot, ka; piemēram, uzņēmējam, kas saņēmis PVD atļauju kafejnīcas darbībai konkrētās telpās, nav atkārtoti jāsniedz dati VID par savu saimniecisko darbību šajās pašās telpās, kā arī nav jāgriežas VZD, lai aktualizētu šo telpu lietošanas veidu. Vai piemēram, ja izsniegta atļauja konkrētā vietā veikt karjera izstrādi lauksaimniecībā izmantojamā zemē, iegūstot smiltis, tad nav atkārtoti jāsniedz dati VZD, lai tai pašai zemei noņemtu lauksaimniecībā izmantojamās zemes lietošanas veidu, kā arī deklarētie iegūtie smilšu apjomi  tiek izmantoti gan automatizētajos nodokļu, gan dabas resursu izmantošanas kontroles pasākumos kompleksi, nevis liekot vienus un tos pašus datus pēc būtības iesniegt dažādām valsts pārvaldes iestādēm dažādās atskaišu formās. Datu struktūrai jebkurā valsts informācijas sistēmā ir jābūt tādai, lai visas iestādes varētu tos lietot ar  automatizētām datu analīzes metodēm, pat tad, ja dati netiek iegūti konkrētajā iestādē.  Atkārtoti vēršam uzmanību, ka nav jēgas veidot DAGR vai jebkuras citas ‘apkopojošās’ sistēmas, ja netiek atrisināts pamatjautājums- dati ir tādi, kas novērš datu avotu fragmentēšanu, kā arī ja datu devēji pēc būtības var rīkoties tikai savās iekšējās resoriskajās interesēs, ignorējot citu iestāžu vajadzības. VRAA atbildes vēstulē tiek minēts: “Datu pieejamība vienuviet nodrošinās iespējas veikt datu savstarpēju savietojamību”. Šis apgalvojums ir absolūti nekorekts, jo lai varētu jebkurus datus savstarpēji savietot, tiem visiem ir jāsatur datu pazīme vai datu lauks, kas ir identiska tiem datiem, kurus jāsavieto. Lielākā daļa datu valsts pārvaldes iestādēs un reģistros par Latvijā esošajiem fiziskajiem objektiem joprojām nesatur vienotu identifikatoru, kas ļautu tos savietot korekti. Kamēr nav precīza laika grafika ar uzdevumiem, lai visi DAGR izvietojamie dati būtu tādi, kurus ir iespējams lietot citos automatizētos procesos, jo tie satur identifikatorus pēc jēgas, līdzekļu ieguldīšana kārtējā “valsts informāciju sistēmu savietotājā”, kas kā vēlāk izrādījās neko nemaz nesavieto, būtu īpaši jāizvērtē. 

Tā kā projektā tiek norādīts, ka “valsts reģistros tiek uzkrāts plašs datu apjoms par privātpersonām, kas izmantojams komunikācijā un sadarbībā ar valsts pārvaldi, tomēr reti šie dati ir ērti pieejami attiecīgajai privātpersonai;” un tā kā pirms jebkura tehniskā risinājuma, kas atļauj privātpersonai ērti pārlūkot datus par sevi, ir jāveic visu datu par privātpersonu, kas atrodas dažādos reģistros identifikācija un tehniskā savietošana, lūdzam papildināt projektu ar datu uzskaitījumu, kas par privātpersonām šobrīd tiek reģistrēti dažādos reģistros, norādot reģistru, kā arī aprakstot  kuri dati tiks savstarpēji savietoti, ja kāds no datu laukiem netiks savietots- norādot pamatojumu. Tā kā projektā paredzēts realizēt pārlūkošanas iespējas uz visām privātpersonām, tad lūdzam atsevišķi strukturēt informāciju par juridisko privātpersonu datiem un fizisko privātpersonu datiem.

Ņemot vērā, ka projektā paredzēts nodrošināt privātpersonām pārlūkot savus datus un ņemot vērā Ministru kabineta 21.06.2022. sēdes protokola 33 82.§ doto uzdevumu, kā arī jau šobrīd sociālās palīdzības sniegšanā valsts definētos kritērijus, lūdzam precīzi norādīt projektā, ka projekta rezultātā tiks nodrošināts, ka fiziskā privātpersona  varēs vienuviet pārlūkot visus publisko iestāžu reģistros reģistrētos datus, kas jau šobrīd tiek izmantoti, lai pārbaudītu- vai persona un viņas ģimene atbilst valsts definētajiem sociālās palīdzības pakalpojumiem, kā arī pārlūkot datus par savu mājsaimniecību- tiem cilvēkiem ar kuriem Fizisko personu reģistrā ir viena pamat dzīvesvieta (par pārējiem mājsaimniecības locekļiem, iespējams, datu pārlūkošanā jānodrošina tikai tie dati, kas ietekmē konkrētās personas tiesības uz kādiem publiskā sektora pakalpojumiem, piemēram, ar Ministru kabineta 21.06.2022. sēdes protokola 33 82. § doto uzdevumu paredzētais mājsaimniecības ienākums uz vienu tās locekli), Vienlaikus lūdzam precīzi paredzēt, ka tā kā fiziskā persona varēs vienuviet pārlūkot visus datus, kas būs jau savietoti, tad šādus savietotos  datus gan par fizisko personu, gan mājsaimniecību varēs ne tikai pārlūkot, bet arī izmantot automatizētos procesos arī citas publiskās pārvaldes iestādes.
Piedāvātā redakcija
-