Projekta ID
24-TA-2707Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
08.11.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
"Juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem ved Uzņēmumu reģistrs.".
Iebildums
Likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 2.20 panta pirmā daļa jau šobrīd noteic, ka juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem ved Uzņēmumu reģistrs.
Identiska satura redakcija likumprojektā nav virzāma, tādēļ lūdzam izslēgt likumprojekta 2.pantā ietverto grozījumu likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 2.20 panta pirmajā daļā.
Identiska satura redakcija likumprojektā nav virzāma, tādēļ lūdzam izslēgt likumprojekta 2.pantā ietverto grozījumu likuma "Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 2.20 panta pirmajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 2.20 panta pirmā daļa noteic, ka juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistru saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumu, šo likumu un citiem normatīvajiem aktiem ved Uzņēmumu reģistrs.
Ar likumprojekta 1.pantā ietverto grozījumu likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 1.pantā, papildinot to ar 1.1 punktu, paredzēts paplašināt Uzņēmumu reģistra funkcijas attiecībā uz juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra vešanu, paredzot tā vešanu attiecībā uz visiem tiesību subjektiem, kuriem ir nepieciešams atklāt to patiesos labuma guvējus, bet kuri nav reģistrēti Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citā ES dalībvalstu reģistrā.
No likumprojekta 3.pantā ietvertajiem grozījumiem likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.pantā izriet, ka Uzņēmumu reģistrs par juridiskajiem veidojumiem un tādām juridiskajām personām, kas nav reģistrētas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citā Eiropas Saveinības dalībvalsts reģistrā, izskata normatīvajos aktos noteiktos dokumentus informācijas par patiesajiem labuma guvējiem reģistrācijai un pieņem lēmumu par ziņu reģistrēšanu vai lēmumu ar motivētu atteikumu.
Tādējādi secināms, ka visiem tiesību subjektiem informācija par to patiesā labuma guvējiem iesniedzama Uzņēmumu reģistram reģistrācijai juridisko veidojumu patiesā labuma guvēju reģistrā.
Vēršam uzmanību, ka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 18.2 panta septītā daļa noteic, ka ārvalsts subjekts šā panta prasības izpilda, iesniedzot informāciju Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram (ja ārvalsts subjekta filiāle vai pārstāvniecība ir reģistrēta vai tiek reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros) vai Valsts ieņēmumu dienestam (ja ārvalsts subjekta pārstāvniecība ir reģistrēta vai tiek reģistrēta kā nerezidenta (ārvalsts komersanta) pastāvīgā pārstāvniecība Latvijā nodokļu maksātāju reģistrā).
Tiesiskās noteiktības nolūkiem, lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšpunktu ar aprakstu par kārtību, kādā turpmāk ārvalsts subjekta pārstāvniecība, kura ir reģistrēta vai tiek reģistrēta kā nerezidenta (ārvalsts komersanta) pastāvīgā pārstāvniecība Latvijā nodokļu maksātāju reģistrā, sniedz informāciju par tās patiesā labuma guvējiem, vai šo informāciju Uzņēmumu reģistrs reģistrēs juridisko veidojumu patiesā labuma guvēju reģistrā un vai šī informācija turpmāk būs iesniedzama gan Uzņēmumu reģistram, gan Valsts ieņēmumu dienestam.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai ar likumprojektā ietvertajiem grozījumiem neveidojas divkāršs informācijas sniegšanas pienākums par patiesā labuma guvēju gan Uzņēmumu reģistram, gan Valsts ieņēmumu dienestam, un vai ir lietderīgi saglabāt šādu regulējumu. Proti, aicinām izvērtēt nepieciešamību grozīt Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 18.2 panta septīto daļu par informācijas sniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam, kā arī izvērtēt nepieciešamību aizpildīt anotācijas 4.punktu par tiesību aktu projekta ietekmi uz spēkāesošo tiesību normu sistēmu saistībā ar grozījumu nepieciešamību Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā un Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par nodokļu maksātāju un nodokļu maksātāju struktūrvienību reģistrāciju Valsts ieņēmumu dienestā".
Ar likumprojekta 1.pantā ietverto grozījumu likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 1.pantā, papildinot to ar 1.1 punktu, paredzēts paplašināt Uzņēmumu reģistra funkcijas attiecībā uz juridisko veidojumu patieso labuma guvēju reģistra vešanu, paredzot tā vešanu attiecībā uz visiem tiesību subjektiem, kuriem ir nepieciešams atklāt to patiesos labuma guvējus, bet kuri nav reģistrēti Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citā ES dalībvalstu reģistrā.
No likumprojekta 3.pantā ietvertajiem grozījumiem likuma “Par Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistru" 4.pantā izriet, ka Uzņēmumu reģistrs par juridiskajiem veidojumiem un tādām juridiskajām personām, kas nav reģistrētas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros vai citā Eiropas Saveinības dalībvalsts reģistrā, izskata normatīvajos aktos noteiktos dokumentus informācijas par patiesajiem labuma guvējiem reģistrācijai un pieņem lēmumu par ziņu reģistrēšanu vai lēmumu ar motivētu atteikumu.
Tādējādi secināms, ka visiem tiesību subjektiem informācija par to patiesā labuma guvējiem iesniedzama Uzņēmumu reģistram reģistrācijai juridisko veidojumu patiesā labuma guvēju reģistrā.
Vēršam uzmanību, ka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 18.2 panta septītā daļa noteic, ka ārvalsts subjekts šā panta prasības izpilda, iesniedzot informāciju Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistram (ja ārvalsts subjekta filiāle vai pārstāvniecība ir reģistrēta vai tiek reģistrēta Latvijas Republikas Uzņēmumu reģistra vestajos reģistros) vai Valsts ieņēmumu dienestam (ja ārvalsts subjekta pārstāvniecība ir reģistrēta vai tiek reģistrēta kā nerezidenta (ārvalsts komersanta) pastāvīgā pārstāvniecība Latvijā nodokļu maksātāju reģistrā).
Tiesiskās noteiktības nolūkiem, lūdzam papildināt anotācijas 1.3.apakšpunktu ar aprakstu par kārtību, kādā turpmāk ārvalsts subjekta pārstāvniecība, kura ir reģistrēta vai tiek reģistrēta kā nerezidenta (ārvalsts komersanta) pastāvīgā pārstāvniecība Latvijā nodokļu maksātāju reģistrā, sniedz informāciju par tās patiesā labuma guvējiem, vai šo informāciju Uzņēmumu reģistrs reģistrēs juridisko veidojumu patiesā labuma guvēju reģistrā un vai šī informācija turpmāk būs iesniedzama gan Uzņēmumu reģistram, gan Valsts ieņēmumu dienestam.
Vienlaikus aicinām izvērtēt, vai ar likumprojektā ietvertajiem grozījumiem neveidojas divkāršs informācijas sniegšanas pienākums par patiesā labuma guvēju gan Uzņēmumu reģistram, gan Valsts ieņēmumu dienestam, un vai ir lietderīgi saglabāt šādu regulējumu. Proti, aicinām izvērtēt nepieciešamību grozīt Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 18.2 panta septīto daļu par informācijas sniegšanu Valsts ieņēmumu dienestam, kā arī izvērtēt nepieciešamību aizpildīt anotācijas 4.punktu par tiesību aktu projekta ietekmi uz spēkāesošo tiesību normu sistēmu saistībā ar grozījumu nepieciešamību Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā un Ministru kabineta 2015. gada 22. septembra noteikumos Nr. 537 "Noteikumi par nodokļu maksātāju un nodokļu maksātāju struktūrvienību reģistrāciju Valsts ieņēmumu dienestā".
Piedāvātā redakcija
-