Atzinums

Projekta ID
23-TA-873
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
05.07.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atbilstoši 2023. gada 29.jūnija ES fondu 2021.-2027.gada plānošanas perioda apakškomitejas sēdē panāktajai vienošanās, atkārtoti lūdzam pārskatīt noteikumu projekta 24. un 25. punktā iekļauto nosacījumu par bērnu skaitu rindā uz vietu pašvaldību pirmsskolas izglītības iestādēs, lai pašvaldība varētu kvalificēties atbalsta saņemšanai pasākuma ietvaros.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka privātās pirmsskolas izglītības iestādes pakalpojumu plānots iepirkt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, uz projektu tiks attiecinātas pakalpojumu līguma izmaksas, savukārt noteikumu 29.3.1.-29.3.10. apakšpunktos uzskaitītās izmaksas ir pakalpojumu sniedzēja izmaksas, nevis fnansējuma saņēmēja izmaksas.
Noteikumu 29.3.1.-29.3.10. apakšpunktos uzskaitītās izmaksas, ko privātās pirmsskolas izglītības iestādes drīkst iekļaut pakalpojuma izcenojumā, rekomendējam aprakstīt noteikumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
29.3. privātā pirmsskolas izglītības pakalpojuma izdevumi, kas radušies uz pakalpojuma līguma pamata.
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ņemot vērā, ka bērnu uzraudzības pakalpojumu plānots iepirkt saskaņā ar normatīvajiem aktiem publisko iepirkumu jomā, uz projektu tiks attiecinātas pakalpojumu līguma izmaksas, savukārt 29.4.1.-29.4.3. apakšpunktos uzskaitītās izmaksas ir pakalpojumu sniedzēja izmaksas, nevis fnansējuma saņēmēja izmaksas.
Noteikumu 29.4.1.-29.4.3. apakšpunktos uzskaitītās izmaksas, ko bērnu uzraudzības pakalpojumu sniedzējs drīkst iekļaut pakalpojuma izcenojumā, rekomendējam aprakstīt noteikumu anotācijā.
Piedāvātā redakcija
29.4. bērnu uzraudzības pakalpojumu nodrošināšanas izdevumi, kas radušies uz pakalpojuma līguma pamata.
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot to, ka privātie bērnudārzi piedāvā bērnu pieskatīšanas pakalpojumus un par šo pakalpojumu saņem samaksu, šie subjekti komercdarbības atbalsta kontroles kontekstā ir uzskatāmi par saimnieciskās darbības veicējiem. Attiecīgi noteikumu projekta 39.punktā norādītais, ka aktivitātes ietvaros izmaksas ir attiecināmas, ja tās tiek veiktas ar saimniecisko darbību nesaistītu pakalpojumu sniegšanai, nav korekts, jo privātie bērnudārzi veic saimniecisko darbību. Papildus, ņemot vērā VARAM sniegto skaidrojumu anotācijā, ka: "atbalsts bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniedzējiem ir izteikti vietēja rakstura un tam nav ietekmes uz konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū", secināms, ka noteikumu projekta ietvaros paredzēts īstenot ar saimniecisko darbību saistītu pakalpojumu sniegšanu, kurām sniegtais atbalsts no publiskiem resursiem nekvalificējas kā komercdarbības atbalsts. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt noteikumu projekta 39.punktu, kā arī dzēst anotācijas 1.3.sadaļā ietverto skaidrojumu par to, ka: "Pasākuma ietvaros atbalsts nav saistīts ar atbalstu saimnieciskās darbības veikšanai un ir atbilstošs Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 28. punktā norādītajam, ka valsts izglītības sistēmas ietvaros nodrošinātā valsts izglītība, ko finansē un uzrauga valsts, var tikt uzskatīta par nesaimniecisko darbību."


 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Atkārtoti lūdzam izvērtēt nosacījumu, ka izmaksas ir attiecināmas arī uz spēkā esošiem pašvaldības un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniedzēja starpā noslēgtiem līgumiem par bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniegšanu. Vēršam uzmanību, ka ar šādu pieeju ar ES fondu finansējumu netiek radīti jauni pakalpojumi, sniegts atbalsts tiem vecākiem vai likumiskajiem aizbildņiem, kas audzina pirmsskolas vecuma bērnus, kuriem šāds pakalpojums nav bijis pieejams, bet pēc būtības pašvaldību budžeta finansējums tiek aizstāts ar ES fondu finansējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu nesvītrot horizontālā principa “Vienlīdzība, iekļaušana, nediskriminācija un pamattiesību ievērošana” rādītājus, atjaunojot 46.punkta apakšpunktus iepriekšējā redakcijā, kā arī papildināt anotāciju ar skaidrojumu, vai HP rādītājā “bērnu pieskatīšanas pakalpojumu saņēmušās personas” ieskaitāms viens vai abi bērna vecāki, kuri saņems bērna pieskatīšanas pakalpojumu.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Rosinām precizēt rādītāju veidus atbilstoši apstiprinātajās vadlīnijās Nr.1.4. "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" norādītajiem rādītāju veidiem, kas paredz, ka ir trīs rādītāju veidi - iznākuma rādītāji, rezultāta rādītāji, nacionālie rādītāji.

Piedāvātā redakcija
9. Pasākumu īsteno līdz 2029. gada 31. decembrim, sasniedzot šādus rādītājus:
9.1. iznākuma rādītāju – atbalstu saņēmuši bērni vecumā līdz 18 gadiem – vismaz 1239 bērni, tai skaitā par šo noteikumu 13. punktā minēto finansējumu – vismaz 1043 bērni;
9.2. rezultāta rādītāju – bērni, kas saņēmuši pirmsskolas izglītības pakalpojumus vismaz vienu līdz trīs gadus – 1177 bērni, tai skaitā par šo noteikumu 13. punktā minēto finansējumu – 991 bērns.
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam norādīt pasākuma ietvaros sasniedzamo rezultāta rādītāju atbilstoši Programmā noteiktajam: "Bērni, kas saņēmuši pirmsskolas izglītības pakalpojumus vismaz 1-3 gadus"
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot vadošās iestādes vadlīnijās "Vadlīnijas Ministru kabineta noteikumu par specifiskā atbalsta mērķa īstenošanu izstrādei Eiropas Savienības fondu 2021.—2027. gada plānošanas periodā" lietoto jēdzienu "komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumi", aicinām izvērtēt un pēc nepieciešamības precizēt noteikumu projekta 29.5.apakšpunktu. Vienlaikus lūdzam attiecīgo informāciju par informācijas un publicitātes pasākumu nodrošināšanu (komunikācijas un vizuālās identitātes prasību nodrošināšanas nosacījumu ievērošanu), tostarp saskaņā ar attiecīgajiem dokumentiem, norādīt arī noteikumu projekta anotācijā, kā arī papildināt anotāciju, norādot, ka minēto pasākumu īstenošanā piemēro arī Eiropas Savienības fondu 2021.–2027. gada plānošanas perioda un Atveseļošanas fonda komunikācijas un dizaina vadlīnijas.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Ievērojot to, ka projekta pamatojošās dokumentācijas sagatavošanas izmaksas ir attiecināmas no 2021. gada janvāra, kā arī projektu izmaksas ir attiecināms pirms līguma noslēgšanas, lūdzam anotācijā sniegt pamatojumu, kas nosaka finanšu plūsmas pirms projekta apstiprināšanas nodrošināšanas nosacījumus, kā arī atbildīgās iestādes pienākumus un atbildību gadījumos, ja pirms projekta apstiprināšanas radušās izmaksas, kas nav attiecināmas no ES fondu līdzekļiem.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Lūdzam papildināt noteikumu projekta 48.punktu ar frāzi "normatīviem aktiem par" pirms frāzes "kārtību, kādā Eiropas Savienības fondu vadībā iesaistītās institūcijas nodrošina šo fondu ieviešanu 2021.–2027. gada plānošanas periodā".
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Vēršam uzmanību, ka notiekumu projektā šobrīd ietvertais regulējums paredz, ka atlase tiks izsludināta par visu pieejamo finansējumu bez sākotnēja dalījuma kārtās, lūdzam anotācijas 1.3. punktā "Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi"  dzēst teikumu "Atlases kārtas ietvaros var tikt organizēti vairāki projektu iesniegumu atlases uzsaukumi, ja to veikšana ir lietderīga un pamatota pieejamā finansējuma ietvaros." Tā vietā aicinām norādīt, ka sadarbības iestāde var tikt organizēt jaunu projektu iesniegumu atlases kārtu, ja projektu iesniegumu atlases rezultātā nav izmantots viss atlasei pieejamais Eiropas Sociālā fonda Plus finansējums un jaunas atlases kārtas organizēšana ir lietderīga un pamatota pieejamā finansējuma ietvaros.
Vienlaikus vēršam uzmanību, ka notiekumu projekta 15. punkts paredz jaunas atlases kārtas organizēšanu tikai pēc Eiropas Komisijas lēmuma par elastības finansējuma izmantošanas atļauju saņemšanas – aicinām izvērtēt vai 15. punkta redakcija neierobežo jaunas atlases izsludināšanas iespējas.
 
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Ja pasākumā ir plānoti arī projekti ar kopējām attiecināmajām izmaksām, sākot ar 5 milj. EUR (t.sk. PVN), lai trešajai pusei būtu izsekojami, aicinām pie MK noteikumu attiecīgā punkta papildināt ar skaidru nosacījumu, ka gadījumos, ja projekta kopējās attiecināmās izmaksas ir vismaz 5 milj. EUR (ieskaitot PVN), tās ir attiecināmas, ja vien nav atgūstamas saskaņā ar valsts normatīvajiem aktiem PVN jomā.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Priekšlikums
Rosinām anotāciju papildināt ar izziņā sniegto skaidrojumu par 29.3.1. apakšpunktā minēto atalgojumu, proti, ka minētās atalgojuma izmaksas paredzētas par pašvaldības un bērnu pieskatīšanas pakalpojumu sniedzēju starpā noslēgtajā līgumā ietverto pakalpojumu nodrošināšanai, lai nepārprotami skaidrs, ka tās nepārklājas ar projekta vadības personāla atlīdzības izmaksām, kam piemērojama vienotā likme.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Anotācija (ex-ante)
8.1.13. uz datu aizsardzību
Priekšlikums
Lūdzam papildināt anotācijas 8.1.13.apakšsadaļu, ņemot vērā, ka finansējuma saņēmējs uzkrās datus pirmsskolas vecuma bērniem, saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 24. jūnija Regulas (ES) Nr. 2021/1057, ar ko izveido Eiropas Sociālo fondu Plus (ESF+) un atceļ Regulu (ES) Nr. 1296/2013 I un II pielikumu.
Piedāvātā redakcija
-