Projekta ID
21-TA-1420Atzinuma sniedzējs
Satiksmes ministrija
Atzinums iesniegts
14.12.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam likumprojektu un tā anotāciju salāgot ar Satiksmes ministrijas izstrādāto likumprojektu "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267):
1) termina "ceļu nodeva" vietā lietojot terminu "ielu nodeva";
2) ielu nodevas ieviešanu paredzot kā obligātu likumprojekta 18. panta pirmajā daļā (kā tas paredzēts likumprojekta "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) 17.panta trešajā daļā) vai arī izslēdzot šo normu no likumprojekta (lai nedublētu normatīvos aktus) un atsaucoties uz likumprojektu "Ceļu nodevu likums". Neuzliekot ielu nodevu, nav skaidrs, kādā veidā tiks administrēta un finansēta bezemisiju vai zemo emisiju zonu izveide un to ievērošanas kontrole, līdz ar to uzskatām, ka visefektīvākais risinājums ir pašvaldības domei pienākums savā administratīvajā teritorijā uzlikt ielu nodevu, ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus un galvenais pārsnieguma iemesls ir transportlīdzekļu radītais gaisa piesārņojums. Vienlaikus pašvaldība var izveidot arī bezemisiju vai zemo emisiju zonu, ko būs iespējams finansēt arī no ielu nodevas ieņēmumiem.
Ielu nodevu piemērošana veicinās mazāk piesārņojošu transportlīdzekļu izmantošanu, jo likumprojekts "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) paredz, ka pašvaldība, izdodot saistošos noteikumus par ielu nodevu, nosaka ceļu, ielu nodevas apmēru, ņemot vērā transportlīdzekļa emisiju līmeni. Turklāt ielu nodevas nediskriminēs vairāk piesārņojošu transportlīdzekļu lietotājus, kuriem arī būs iespēja lietot pašvaldības ielas, tikai maksājot par to lietošanu lielāku nodevu, tādējādi novēršot šo transportlīdzekļu radīto kaitējumu.
Papildus norādām, ka likumprojekts "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) 2024. gada 9. decembrī ir iesniegts Valsts kancelejā izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē kā nesaskaņots.
1) termina "ceļu nodeva" vietā lietojot terminu "ielu nodeva";
2) ielu nodevas ieviešanu paredzot kā obligātu likumprojekta 18. panta pirmajā daļā (kā tas paredzēts likumprojekta "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) 17.panta trešajā daļā) vai arī izslēdzot šo normu no likumprojekta (lai nedublētu normatīvos aktus) un atsaucoties uz likumprojektu "Ceļu nodevu likums". Neuzliekot ielu nodevu, nav skaidrs, kādā veidā tiks administrēta un finansēta bezemisiju vai zemo emisiju zonu izveide un to ievērošanas kontrole, līdz ar to uzskatām, ka visefektīvākais risinājums ir pašvaldības domei pienākums savā administratīvajā teritorijā uzlikt ielu nodevu, ja pašvaldības teritorijā gaisa piesārņojuma līmenis pārsniedz gaisa kvalitātes normatīvus un galvenais pārsnieguma iemesls ir transportlīdzekļu radītais gaisa piesārņojums. Vienlaikus pašvaldība var izveidot arī bezemisiju vai zemo emisiju zonu, ko būs iespējams finansēt arī no ielu nodevas ieņēmumiem.
Ielu nodevu piemērošana veicinās mazāk piesārņojošu transportlīdzekļu izmantošanu, jo likumprojekts "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) paredz, ka pašvaldība, izdodot saistošos noteikumus par ielu nodevu, nosaka ceļu, ielu nodevas apmēru, ņemot vērā transportlīdzekļa emisiju līmeni. Turklāt ielu nodevas nediskriminēs vairāk piesārņojošu transportlīdzekļu lietotājus, kuriem arī būs iespēja lietot pašvaldības ielas, tikai maksājot par to lietošanu lielāku nodevu, tādējādi novēršot šo transportlīdzekļu radīto kaitējumu.
Papildus norādām, ka likumprojekts "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) 2024. gada 9. decembrī ir iesniegts Valsts kancelejā izskatīšanai Valsts sekretāru sanāksmē kā nesaskaņots.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot, vai un kā atšķirsies likumprojektā minētā samaksa par iebraukšanu emisiju vai zemo emisiju zonā no likumprojektā "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) ietvertās ielu nodevas. Ja tā nav domāta vēl papildu samaksa, lūdzam atbilstoši precizēt likumprojektu un tā anotāciju, lietojot tikai terminu "ielu nodeva". Savukārt, ja tā ir vēl papildu samaksa ielu nodevai, lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot šādas papildu samaksas nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts
Iebildums
Likumprojekta "Ceļu nodevu likums" (23-TA-267) 25. pants paredz, ka par ielas posma lietošanu, ja ielu nodeva nav samaksāta, piemēro naudas sodu transportlīdzekļa īpašniekam no piecām līdz piecpadsmit naudas soda vienībām.
Līdz ar to lūdzam izvērtēt, vai soda piemērošana par iebraukšanu zemo emisiju zonā vai bezemisiju zonā ar neatbilstošu transportlīdzekli neradīs dubultu pārkāpumu par būtībā vienu un to pašu darbību.
Līdz ar to lūdzam izvērtēt, vai soda piemērošana par iebraukšanu zemo emisiju zonā vai bezemisiju zonā ar neatbilstošu transportlīdzekli neradīs dubultu pārkāpumu par būtībā vienu un to pašu darbību.
Piedāvātā redakcija
-