Atzinums

Projekta ID
23-TA-2398
Atzinuma sniedzējs
"LATVIJAS LOĢISTIKAS ASOCIĀCIJA"
Atzinums iesniegts
27.12.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Rodoties iespējai kvalificēties atzītā uzņēmēja statusam (AEO) komersanti ir paveikuši apjomīgu darbu,  laiku un ieguldot ievērojamus cilvēku un finanšu resursus, lai izstrādātu, ieviestu un uzturētu daudzās iekšējo kontroles sistēmas un atbilstoši kvalificētus speciālistus (atbilstoša administratīvā organizācija (rakstveida procedūras, to ieviešana praksē) un efektīva iekšējā kontrole). Lai nodrošinātu iespēju saņemt šo statusu uzņēmējiem jākvalificējas un jāuztur striktas prasības: atbilstība – nav tiesību aktu muitas jomā un nodokļu noteikumu pārkāpumu; atbilstoša komerciālās un pārvadājumu uzskaites pārvaldības sistēma; finansiāla maksātspēja; praktiskie kompetences vai profesionālās kvalifikācijas standarti; drošības un drošuma standarti.
 Tajā skaitā, lai pēc šī statusa iegūšanas savā turpmākajā darbībā ievērotu un atbilstu AEO vadlīnijām un striktajiem kritērijiem, uzņēmēji iegulda ievērojamus resursus drošības un drošuma infrastruktūras uzlabošanā un attīstībā, kas neaprobežojas tikai ar dažu papildus video novērošanas kameru uzstādīšanu, bet gan dažāda veida noliktavas vadības un uzskaites sistēmu iegāde un uzturēšana (uzņēmuma loģistikas sistēmā jābūt iespējai identificēt Savienības un ārpussavienības preces, vajadzības gadījumā, to atrašanās vietu), lai maksimāli atbilstu AEO standartiem, kā drošs un uzticams partneris piegādes ķēdē.

Savulaik veicot grozījumus normatīvajā regulējumā, AEO statuss, ļāva baudīt zināmas priekšrocības, proti akcīzes nodrošinājuma samazinājums 100% apmērā. Šī iecere veidot partnerattiecības starp valsti un uzņēmējiem uz uzticības pamata, uzņēmējiem ievērojot strikto AEO regulējumu, bija un joprojām ir apsveicama. AEO statuss augsti tiek vērtēts arī saistībā ar citiem darījumu partneriem Eiropas savienībā, kas savā būtībā kalpo kā drošības un uzticības etalons turpmākajai sadarbībai.
Kvalificējoties AEO statusam un izturot regulāras pārbaudes šī statusa atbilstībai, uzņēmēji, paļāvības principa vadīti, ir smagi strādājuši, lai veidotu ilgstošas sadarbības saites ar darījumu partneriem, kam, ņemot vērā uz AEO statusu, pamatā ir daudzgadīgi un strikti līgumi, kas nosaka detalizētu saistību izpildi.

Piedāvātie grozījumi Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumos Nr. 72 "Noteikumi par akcīzes nodokļa nodrošinājumiem”, plānojot noteikt prasības apstiprinātam noliktavas turētājam ar Valsts ieņēmumu dienesta  noteikto augstāko reitinga kopējo novērtējumu, kuras aizstās šobrīd spēkā esošās prasības apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā un Padziļinātās sadarbības programmas sudraba vai zelta līmeņa dalībnieka statuss, nesasniedz mērķi un ir pretējas spēkā esošās redakcijas būtībai un jēgai, jo VID izvirzītie reitinga kritēriji, salīdzinājumā ar AEO kritērijiem, ir subjektīvi un viegli interpretējami, kas AEO sertifikāta turētājos rada pamatotas bažas, par iespēju tikt pakļautiem riskam- balstoties uz 5 punktu kritēriju pamata, lai gan tie ir kvalificējušies strikti strukturētām un skaidri saprotamām vadlīnijām un izvirzītajām prasībām, kā arī regulāram pašnovērtējumam un pārbaudēm.

Ir saprotams, ka VID izvirzītie reitinga kritēriji savā būtībā dublēsies ar padziļinātās sadarbības programmas kritērijiem un šīs izmaiņas, veicinot konkurenci un ļaujot uzņēmējiem kvalificēties akcīzes nodrošinājuma atvieglojumu saņemšanai un privilēģiju baudīšanai ir apsveicama. Tomēr, AEO statusa nozīme ir pārāk svarīga, ne tikai tā turētājiem, bet arī valsts tēlam kopumā, kad uzņēmēji no Latvijas startē starptautiskos darījumos ar šo statusu. Tādējādi, plānotie grozījumi, pakļaujot vienotai reitingu sistēmai visus uzņēmējus- gan AEO turētājus, gan tos, kam šis statuss nav piešķirts, korelācijā ar akcīzes nodokļa nodrošinājuma atvieglojuma vērtēšanu tikai pēc jaunieviesta un praksē nepārbaudīta, viegli interpretējama reitinga, būtībā nonivelē AEO statusa, jēgu, būtību un prestižu.
Kā piedāvātais risinājums grozījumu redakcijai- visā grozījumu tekstā atstāt negrozītu sadaļu, kas attiecas uz prasībām apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, saglabājot šo daļu šobrīd spēkā esošajā redakcijā, kas ļaus esošajiem uzņēmējiem, kam piešķirts AEO statuss, turpināt darbību atbilstoši striktajam, taču skaidram un strukturētam AEO regulējumam un pildīt ar darījumu partneriem uzņemtās saistības, bez bažām tikt pakļautiem jaunieviestai un subjektīvi vērtējamai reitingu sistēmai, vienlaicīgi ļaujot tiem komersantiem, kuru resurss vai apņēmība kvalificēties AEO statusam nav pietiekama, pretendēt uz akcīzes nodokļa nodrošinājuma atvieglojumiem.

Nobeigumā. AEO statuss ir starptautiska mēroga sertifikāts un tiek atzīts ne tikai visās dalībvalstīs, bet novērtēts starptautiski un šī statusa turētāju pakļaušana vienotai reitingu sistēmai, pamatojoties uz valsts iekšējo normatīvo regulējumu, pretstatā Eiropas mēroga regulējumam, raisīs jautājumus un viesīs šaubas par Latvijas puses darījuma partnera spēju pilnvērtīgi pildīt apjomīgās saistības, jo VID reitinga kritēriji viņiem būs sveši, savukārt AEO kritēriji visiem ir vienādi un saprotami.  AEO sertifikāta turētāji bauda priekšrocības pamatoti un tās tikai veicina uzņēmējdarbību un nodokļu apjomu kas tiek maksāts valsts budžetā.


 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Iebildums
Grozījumu 7.2.punktā saglabāt atzītā uzņēmēja muitas jomā statusu un atsauci uz 34.1  punktu.
Piedāvātā redakcija

“7.2. mazās alkoholisko dzērienu darītavas un komersanti, kuriem piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, kā arī komersanti, kuriem piešķirts nodrošinājuma samazinājums saskaņā ar šo noteikumu 34. 34.1  un 34.2 punktu, izmanto vispārējo nodrošinājumu, un tam piemērojams samazinājums 100 procentu apmērā.”

 
3.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Grozījumu 7.2.punktā saglabāt atzītā uzņēmēja muitas jomā statusu un atsauci uz 34.1  punktu.
Piedāvātā redakcija
“7.2. mazās alkoholisko dzērienu darītavas un komersanti, kuriem piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, kā arī komersanti, kuriem piešķirts nodrošinājuma samazinājums saskaņā ar šo noteikumu 34. 34.1  un 34.2 punktu, izmanto vispārējo nodrošinājumu, un tam piemērojams samazinājums 100 procentu apmērā.”

 
4.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Grozījumu 7.2.punktā saglabāt atzītā uzņēmēja muitas jomā statusu un atsauci uz 34.1  punktu.
Piedāvātā redakcija

“7.2. mazās alkoholisko dzērienu darītavas un komersanti, kuriem piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, kā arī komersanti, kuriem piešķirts nodrošinājuma samazinājums saskaņā ar šo noteikumu 34. 34.1  un 34.2 punktu, izmanto vispārējo nodrošinājumu, un tam piemērojams samazinājums 100 procentu apmērā.”

 
5.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Izteikt grozījumu izteikt 13. punktu šādā redakcijā:
Piedāvātā redakcija

"13. Vispārējā nodrošinājuma apliecību (2. pielikums) Valsts ieņēmumu dienests izsniedz uz laiku, kas nepārsniedz saistību izpildes apdrošināšanas polisē vai kredītiestādes galvojumā norādīto termiņu. Nodrošinājuma apliecības maksimālais izmantošanas laikposms ir 12 mēneši no tās spēkā stāšanās dienas. Ja iemaksāta drošības nauda, un nodrošinājuma iesniedzējam nav piešķirts nodrošinājuma samazinājums saskaņā ar šo noteikumu 30., 34. 34.1   un 34.2 punktu, vispārējā nodrošinājuma apliecību izsniedz uz nenoteiktu laiku.";
 
6.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Precizēt grozījumu "15.1
Grozījumu 15.1 4 izteikt sekojošā redakcijā:
Grozījumu 15.1 5  izteikt sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija
 "15.1 Valsts ieņēmumu dienests neizsniedz vai nepārreģistrē vispārējā nodrošinājuma apliecību atbilstoši šo noteikumu 34. 34.1  un 34.2 punktā minētajiem nosacījumiem, ja:”


“15.14. nodrošinājuma iesniedzējs vai tā izpildinstitūcijas persona, kurai ir tiesības pārstāvēt nodrošinājuma iesniedzēju, gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas vispārējā nodrošinājuma apliecības saņemšanai vai pārreģistrācijai ir sodīta ar naudas sodu vismaz 1430 euro par nodrošinājuma piemērošanas vai izmantošanas pārkāpumiem vai akcīzes preču aprites pārkāpumiem;”
“15.15. gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas vispārējā nodrošinājuma apliecības saņemšanai vai pārreģistrācijai par nodrošinājuma iesniedzēju ir pieņemts lēmums, ar kuru konstatēta nodokļa aprēķināšanas kārtības pārkāpšana un piemērota soda nauda vismaz 1430 euro;”

 
7.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Grozījumu 15.1 4 izteikt sekojošā redakcijā:

 
Piedāvātā redakcija
“15.1 4. nodrošinājuma iesniedzējs vai tā izpildinstitūcijas persona, kurai ir tiesības pārstāvēt nodrošinājuma iesniedzēju, gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas vispārējā nodrošinājuma apliecības saņemšanai vai pārreģistrācijai ir sodīta ar naudas sodu vismaz 1430 euro par nodrošinājuma piemērošanas vai izmantošanas pārkāpumiem vai akcīzes preču aprites pārkāpumiem;”
8.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Precizēt grozījumu "15.1 
 
Piedāvātā redakcija
"15.1 Valsts ieņēmumu dienests neizsniedz vai nepārreģistrē vispārējā nodrošinājuma apliecību atbilstoši šo noteikumu 34. 34.1  un 34.2 punktā minētajiem nosacījumiem, ja:”
9.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Saglabāt 17.6.punktu līdzšinējā redakcijā: 
Piedāvātā redakcija
“17.6. pārsniegts iesniegtais vispārējais nodrošinājums gadījumos, kad piemērots nodrošinājuma samazinājums saskaņā ar šo noteikumu 30., 34., 34.1 vai 35. punktu.”
10.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Grozījumos saglabāt 30. punktā atsauci uz noteikumu 33. punktā minēto apstiprināto noliktavas turētāju, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā.
Piedāvātā redakcija

“30. Apstiprinātam noliktavas turētājam (izņemot mazo alkoholisko dzērienu darītavu un šo noteikumu 33. punktā minēto apstiprināto noliktavas turētāju, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā ir tiesības saņemt iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma samazinājumu ne vairāk kā 90 procentu apmērā no vispārējā nodrošinājuma apmēra saskaņā ar šo noteikumu 3. pielikumā  minētajiem kritērijiem, bet iesniedzamais vispārējais nodrošinājums nedrīkst būt mazāks par šo noteikumu 32. punktā minēto minimālo lielumu. Valsts ieņēmumu dienests var nepiešķirt iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma samazinājumu, ja:
30.1. personai ir nodokļa parāds (izņemot gadījumus, ja attiecīgo maksājumu samaksas termiņi nodokļus reglamentējošos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā ir pagarināti vai ja pieņemts lēmums par nokavēto nodokļa maksājumu labprātīgu izpildi un persona iepriekš minētās nodokļa parāda saistības pilda);
30.2. personai pirms iesnieguma iesniegšanas vispārējā nodrošinājuma apliecības saņemšanai vai pārreģistrācijai vismaz divus gadus pēc kārtas nav bijis speciālās atļaujas (licences) apstiprināta noliktavas turētāja darbībai ar alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem vai naftas produktiem vai reģistrēta saņēmēja darbībai;
30.3. persona divu gadu laikā pirms iesnieguma iesniegšanas vispārējā nodrošinājuma apliecības saņemšanai vai pārreģistrācijai vismaz deviņus mēnešus gadā nav veikusi darbības ar alkoholiskajiem dzērieniem, tabakas izstrādājumiem vai naftas produktiem, kas atļautas speciālajā atļaujā (licencē) apstiprināta noliktavas turētāja vai reģistrēta saņēmēja darbībai.”

 
11.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Grozījumos saglabāt 30. punktā atsauci uz noteikumu 33. punktā minēto apstiprināto noliktavas turētāju, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā.
 
Piedāvātā redakcija
“33. Apstiprinātam noliktavas turētājam, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, reģistrētam saņēmējam un reģistrētam nosūtītājam iesniedzamā vispārējā nodrošinājuma minimālais lielums ir 50 procentu no šo noteikumu 32. punktā minētā lieluma.”
 
12.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
Saglabāt 34.1 punktu, izsakot to sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija

“34.1 Komersantam, kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā un kurš veic apstiprināta noliktavas turētāja darbību, iesniedzamais vispārējais nodrošinājums ir 100 procentu apmērā no iespējamā nodokļa parāda, kas aprēķināts par akcīzes precēm, kuras pārvieto atliktās nodokļa maksāšanas režīmā (izņemot šo noteikumu 7.2. apakšpunktā un 7.1 punktā minēto gadījumu), un nodokļa parāda (tajā skaitā nodokļa parāda, kura samaksas termiņi ir pagarināti normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā vai ir pieņemts lēmums par nokavēto nodokļa maksājumu labprātīgu izpildi). Par pārējām darbībām minētais komersants nosaka nepieciešamo vispārējā nodrošinājuma apmēru, un tam ir piemērojams samazinājums 100 procentu apmērā, ja:
34.1 1. attiecībā uz nodrošinājuma iesniedzēju nav konstatēti šo noteikumu 15.1., 15.2. vai 15.4. apakšpunktā minētie gadījumi;
34.1 2. gada laikā pirms iesnieguma iesniegšanas vispārējā nodrošinājuma apliecības saņemšanai vai pārreģistrācijai nodrošinājuma iesniedzējs ir iesniedzis Valsts ieņēmumu dienestā pievienotās vērtības nodokļa deklarācijas, nodokļa deklarācijas, pārskatus par akcīzes preču apriti un pārskatus par nodokļa marku apriti.
(MK 25.02.2021. noteikumu Nr. 130 redakcijā)”
 
13.
Noteikumu (grozījumu) projekts
Priekšlikums
1. pielikumā Ministru kabineta 2019. gada 12. februāra noteikumiem Nr. 72, 4.punktu sekojošā redakcijā:
Piedāvātā redakcija

“4. Nodrošinājuma iesniedzējs ir komersants, kurš ir mazā alkoholisko dzērienu darītava vai kuram ir Valsts ieņēmumu dienesta noteiktais nodokļu maksātāju reitinga augstākais novērtējums vai kuram piešķirts atzītā uzņēmēja statuss muitas jomā, un kurš veic apstiprināta akcīzes preču noliktavas turētāja darbību”