Projekta ID
24-TA-724Atzinuma sniedzējs
Latvijas Izglītības un zinātnes darbinieku arodbiedrība
Atzinums iesniegts
12.04.2024.
Saskaņošanas rezultāts
Saskaņots ar priekšlikumiem
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Priekšlikums
Lūdzam protokollēmumu papildināt ar punktu, kas uzliek pienākumu Izglītības un zinātnes ministrijai līdz 2023.gada 31.decembrim pārskatīt MK 2007.gada 2.oktobra noteikumos Nr.655 "Noteikumi par profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu minimumu uz vienu izglītojamo" 3.pielikumā noteiktos izglītības tematiskās jomas, izglītības programmu grupas un izglītības programmu izmaksu minimālios koeficientus un iesniegt Ministru kabinetā noteikumu Nr.655 grozījumus ar aktualizētajiem koeficientiem.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
LIZDA lūdz izvērtēt iespēju noteikt turpmāku profesionālās izglītības programmu īstenošanas izmaksu pārskatīšanas kārtību (pamatojoties uz inflācijas pieaugumu, mācību satura izmaiņām u.c.), lai nodrošinātu, ka turpmāk izmaksas tiek aktualizētas savlaicīgi, regulāri un atbilstoši faktiskajai situācijai.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu konsolidētā versija
Priekšlikums
Vienlaikus ar profesionālās izglītības normējamo izmaksu pārskatīšanu LIZDA lūdz pārskatīt arī koeficientus vai izveidot jaunu koeficientu sistēmu, jo paaugstinot tikai izmaksas, tās nesedz visas izglītības programmas īstenošanas izmaksas, kuras salīdzinājumā ar 2007.gadā īstenotajām izglītības programmām ir būtiski augušas, jo izglītības procesā ir jāizmanto modernas mācību metodes, kuras 2007.gadā nebija un netika īstenotas. Izstrādājot jaunos koeficientus būtu jāņem vērā moduļu programmā iekļautās prasības par digitalizācijas, praktisko prasmju apgūšanu būtiskumu mācību procesā.
Koeficientus vajadzētu pārskatīt, jo mainījušās mācību metodes, pieejas izglītības iestādēs:
1) Tiek īstenota kompetencēs balstīta izglītības apguve, kur vērsta uz individuālu pieeju – gan materiālu, gan darba vietas nepieciešamība katram izglītojamajam.
2) Moduļu programmās ir iekļautas vairāk praktiskās nodarbības kā tas bija 2007.gadā, kur prasmes apguva skatoties bildes. Šobrīd praktiskajās nodarbībās katram izglītojamajam ir sava darba vieta, kur viņš veic ar individuāliem materiāliem/produktiem praktiski veic praktiskās nodarbības uzdevumus, kas ir vairāk kā 2007.gadā., piemēram, cep pankūkas, gatavo dažādus jūras produktus, dažādas gaļas produktus.
3) Moduļu programmu īstenošanā kā mācību metode ir norādīta mācību ekskursijas. Visu specialitāšu uzņēmumi neatrodas pilsētas robežās, kur atrodas izglītības iestādes. Līdz ar to nepieciešams izmantot transporta pakalpojumus, lai pārvarētu lielāku vai mazāku attālumu, lai nokļūtu līdz šādiem uzņēmumiem, piemēram, atjaunojamās enerģētikas tehniķis dodas mācību ekskursijā uz Rīgas HES no Valmieras.
4) Moduļu programmu apguvei mācību procesā jāizmanto dažādas digitalizācijas iespējas, piemēram, uzskaites grāmatvedim jāizmanto grāmatvedības programmas, mehatronikas sistēmu tehniķis – rasēšanas programmas, 3D printeris. Visu specialitāšu izglītojamajiem mācību procesā jāizmanto MS Word, MS Excel, MS Powerpoint.
Koeficientus vajadzētu pārskatīt, jo mainījušās mācību metodes, pieejas izglītības iestādēs:
1) Tiek īstenota kompetencēs balstīta izglītības apguve, kur vērsta uz individuālu pieeju – gan materiālu, gan darba vietas nepieciešamība katram izglītojamajam.
2) Moduļu programmās ir iekļautas vairāk praktiskās nodarbības kā tas bija 2007.gadā, kur prasmes apguva skatoties bildes. Šobrīd praktiskajās nodarbībās katram izglītojamajam ir sava darba vieta, kur viņš veic ar individuāliem materiāliem/produktiem praktiski veic praktiskās nodarbības uzdevumus, kas ir vairāk kā 2007.gadā., piemēram, cep pankūkas, gatavo dažādus jūras produktus, dažādas gaļas produktus.
3) Moduļu programmu īstenošanā kā mācību metode ir norādīta mācību ekskursijas. Visu specialitāšu uzņēmumi neatrodas pilsētas robežās, kur atrodas izglītības iestādes. Līdz ar to nepieciešams izmantot transporta pakalpojumus, lai pārvarētu lielāku vai mazāku attālumu, lai nokļūtu līdz šādiem uzņēmumiem, piemēram, atjaunojamās enerģētikas tehniķis dodas mācību ekskursijā uz Rīgas HES no Valmieras.
4) Moduļu programmu apguvei mācību procesā jāizmanto dažādas digitalizācijas iespējas, piemēram, uzskaites grāmatvedim jāizmanto grāmatvedības programmas, mehatronikas sistēmu tehniķis – rasēšanas programmas, 3D printeris. Visu specialitāšu izglītojamajiem mācību procesā jāizmanto MS Word, MS Excel, MS Powerpoint.
Piedāvātā redakcija
-