Projekta ID
21-TA-253Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
27.09.2021.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
2. Likumprojekta 1. punkts paredz papildināt Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu ar septīto daļu, kas noteiktu, ka kapitālsabiedrība uzņēmumu ienākuma nodokli aprēķina un maksā uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvos aktos noteiktajā kārtībā. Tieslietu ministrijas ieskatā šī ir tukša norma, kurai nav juridiskas slodzes, jo jau pašlaik kapitālsabiedrībām ir jāievēro un jāpiemēro uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošie normatīvie akti. Līdz ar to lūdzam precizēt Likumprojektu, dzēšot attiecīgo normu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
1. Likumprojekta 1. punkts paredz izteikt Publiskas personas kapitāla daļu un kapitālsabiedrību pārvaldības likuma (turpmāk – Publisko personu kapitālsabiedrību likums) 28. panta nosaukumu un 28. panta sesto daļu jaunā redakcijā, tādējādi attiecinot Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu un uz tā pamata izdotos Ministru kabineta noteikumus arī uz publisko personu kapitālsabiedrību atkarīgajām sabiedrībām, publisko personu kapitālsabiedrību meitas sabiedrībām, publiskas personas kontrolētām kapitālsabiedrībām un publiski privāto kapitālsabiedrību meitas sabiedrībām.
Norādām, ka ne visiem subjektiem, kas iekļauti Likumprojektā (uzskaitīti Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. panta nosaukumā un 28. panta sestajā daļā), Publisko personu kapitālsabiedrību likums paredz pienākumu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu noteikt saskaņā ar šā likuma 28. pantu. Lai ieskicētu problēmas būtību, Tieslietu ministrija norādīs divus no tiem.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 8. panta pirmajai daļai par publiskas personas kapitālsabiedrības atkarīgajām sabiedrībām, uz kurām ir attiecināms Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 8. panta pirmajā daļā noteiktais, tostarp dividendēs izmaksājamās peļņas daļas noteikšana saskaņā ar Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu, ir uzskatāmas tikai tādas sabiedrības, kurās publiskas personas kapitālsabiedrība iegūst visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas. Līdz ar to nav skaidrs, vai ar Likumprojektu tiek paredzēts, ka Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants turpmāk attieksies uz visām publisko personu kapitālsabiedrību atkarīgajām sabiedrībām vai tikai tām, kurās publiskās personas kapitālsabiedrībām pieder visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas. Savukārt ja Likumprojekts paredz, ka Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants turpmāk attieksies uz visām publisko personu kapitālsabiedrību atkarīgajām sabiedrībām neatkarīgi no publisko personu kapitālsabiedrību turēto kapitāla daļu vai balsstiesīgo akciju skaita, norādām, ka izmaiņu veikšana Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. panta nosaukumā nav pietiekama, lai veiktu šādas izmaiņas, un tas, ka turpmāk Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants attieksies uz attiecīgajām sabiedrībām, ir jāparedz arī šī likuma 8. pantā.
Tāpat norādām, ka, piemēram, arī publiski privāto kapitālsabiedrību meitas sabiedrībām Publisko personu kapitālsabiedrību likums neparedz pienākumu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu noteikt saskaņā ar Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pamatot anotācijā, kādēļ plānots paplašināt to subjektu loku, uz kuriem attiecināms Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants, un pamatot, kādēļ tieši uz attiecīgajiem subjektiem turpmāk jāattiecina Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. panta noteikumi un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi pilnā apmērā. Tāpat gadījumā, ja attiecīgajiem subjektiem plānots piemērot Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu un uz tā pamata izdotos Ministru kabineta noteikumus, lūdzam precizēt Likumprojektu, paredzot attiecīgus grozījumus arī Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 8. pantā.
Norādām, ka ne visiem subjektiem, kas iekļauti Likumprojektā (uzskaitīti Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. panta nosaukumā un 28. panta sestajā daļā), Publisko personu kapitālsabiedrību likums paredz pienākumu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu noteikt saskaņā ar šā likuma 28. pantu. Lai ieskicētu problēmas būtību, Tieslietu ministrija norādīs divus no tiem.
Vēršam uzmanību, ka atbilstoši Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 8. panta pirmajai daļai par publiskas personas kapitālsabiedrības atkarīgajām sabiedrībām, uz kurām ir attiecināms Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 8. panta pirmajā daļā noteiktais, tostarp dividendēs izmaksājamās peļņas daļas noteikšana saskaņā ar Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu, ir uzskatāmas tikai tādas sabiedrības, kurās publiskas personas kapitālsabiedrība iegūst visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas. Līdz ar to nav skaidrs, vai ar Likumprojektu tiek paredzēts, ka Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants turpmāk attieksies uz visām publisko personu kapitālsabiedrību atkarīgajām sabiedrībām vai tikai tām, kurās publiskās personas kapitālsabiedrībām pieder visas kapitāla daļas vai balsstiesīgās akcijas. Savukārt ja Likumprojekts paredz, ka Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants turpmāk attieksies uz visām publisko personu kapitālsabiedrību atkarīgajām sabiedrībām neatkarīgi no publisko personu kapitālsabiedrību turēto kapitāla daļu vai balsstiesīgo akciju skaita, norādām, ka izmaiņu veikšana Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. panta nosaukumā nav pietiekama, lai veiktu šādas izmaiņas, un tas, ka turpmāk Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants attieksies uz attiecīgajām sabiedrībām, ir jāparedz arī šī likuma 8. pantā.
Tāpat norādām, ka, piemēram, arī publiski privāto kapitālsabiedrību meitas sabiedrībām Publisko personu kapitālsabiedrību likums neparedz pienākumu dividendēs izmaksājamo peļņas daļu noteikt saskaņā ar Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu.
Ņemot vērā minēto, lūdzam pamatot anotācijā, kādēļ plānots paplašināt to subjektu loku, uz kuriem attiecināms Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pants, un pamatot, kādēļ tieši uz attiecīgajiem subjektiem turpmāk jāattiecina Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. panta noteikumi un uz tā pamata izdotie Ministru kabineta noteikumi pilnā apmērā. Tāpat gadījumā, ja attiecīgajiem subjektiem plānots piemērot Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 28. pantu un uz tā pamata izdotos Ministru kabineta noteikumus, lūdzam precizēt Likumprojektu, paredzot attiecīgus grozījumus arī Publisko personu kapitālsabiedrību likuma 8. pantā.
Piedāvātā redakcija
-
