Projekta ID
24-TA-2909Atzinuma sniedzējs
Iekšlietu ministrija
Atzinums iesniegts
19.03.2025.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots
Iebildumi / Priekšlikumi
Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
8.1. zemes īpašnieks vai lietotājs ir samaksājis naudas sodus par pārkāpumiem vides jomā (ja tādi uzlikti), kā arī ir atlīdzinājis videi nodarītos zaudējumus (ja tādi tika nodarīti);
Iebildums
Projekta 8.1.apakšpunktā norādīts, ka zemes īpašniekam vai lietotājam piešķir kompensāciju, ja zemes īpašnieks vai lietotājs ir samaksājis naudas sodus par pārkāpumiem vides jomā (ja tādi uzlikti), kā arī ir atlīdzinājis videi nodarītos zaudējumus (ja tādi tika nodarīti).
Savukārt projekta 14.punktā norādīts, ka informāciju par projekta 8.1.apakšpunktā minēto nosacījumu izpildi Dabas aizsardzības pārvalde iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra Sodu reģistra.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu), lai Dabas aizsardzības pārvalde pārbaudītu, vai zemes īpašnieks vai lietotājs atbilst projekta 8.1.apakšpunktā noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā minēto, lai Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Dabas aizsardzības pārvaldei ziņas par administratīvajiem pārkāpumiem vai noziedzīgiem nodarījumiem, kā arī tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot attiecīgo nozari regulējošo likumu un Krimināllikuma pantus, uz kuriem attiecas nosacījums par atteikumu piešķirt kompensāciju naudas soda neizpildes gadījumā.
Vienlaikus aicinām norādīt arī valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” ziņu saņemšanas veidu.
Savukārt projekta 14.punktā norādīts, ka informāciju par projekta 8.1.apakšpunktā minēto nosacījumu izpildi Dabas aizsardzības pārvalde iegūst no Iekšlietu ministrijas Informācijas centra Sodu reģistra.
Eiropas Parlamenta un Padomes 2016.gada 27.aprīļa regulas (ES) 2016/679 par fizisku personu aizsardzību attiecībā uz personas datu apstrādi un šādu datu brīvu apriti un ar ko atceļ direktīvu 95/46/EK (Vispārīgā datu aizsardzības regula) (turpmāk – Datu regula) 5.panta 1.punkta a) apakšpunktā ir noteikts datu apstrādes likumības un godprātības princips, t.i., jebkurai personas datu apstrādei ir jābūt tiesiskam pamatam. Godprātības princips būtībā ietver arī visus pārējos principus (likumīgumu, pārredzamību, nolūka ierobežojumu, datu minimizēšanu, precizitāti, glabāšanas ierobežojumu, integritāti un konfidencialitāti, pārskata atbildību), jo tie visi ir vērsti uz to, lai pārzinis nodrošinātu godīgu attieksmi pret datu subjektu – personu, kuras dati tiek apstrādāti. Datu regulas 5.panta 1.punkta c) apakšpunktā ir ietverts datu minimizēšanas princips, proti, personas dati ir adekvāti, atbilstīgi un ietver tikai to, kas nepieciešams to apstrādes nolūkos.
Vēršam uzmanību, ka Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs kā valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” pārzinis ir atbildīgs par personas datu apstrādes atbilstību Datu regulai. Iekšlietu ministrijas Informācijas centram attiecīgajā gadījumā jābūt precīzi zināmam datu apjomam, kuru būs jāsniedz (vai kuru jādara pieejamu), lai Dabas aizsardzības pārvalde pārbaudītu, vai zemes īpašnieks vai lietotājs atbilst projekta 8.1.apakšpunktā noteiktajām prasībām.
Ņemot vērā minēto, lai Iekšlietu ministrijas Informācijas centrs ievērotu datu apstrādes minimizēšanas principu, sniedzot Dabas aizsardzības pārvaldei ziņas par administratīvajiem pārkāpumiem vai noziedzīgiem nodarījumiem, kā arī tiesiskās skaidrības nodrošināšanai, precizēt projektu vai projekta sākotnējās ietekmes (ex-ante) novērtējuma ziņojumu (anotāciju), norādot attiecīgo nozari regulējošo likumu un Krimināllikuma pantus, uz kuriem attiecas nosacījums par atteikumu piešķirt kompensāciju naudas soda neizpildes gadījumā.
Vienlaikus aicinām norādīt arī valsts informācijas sistēmas “Sodu reģistrs” ziņu saņemšanas veidu.
Piedāvātā redakcija
-