Atzinums

Projekta ID
22-TA-3246
Atzinuma sniedzējs
Tieslietu ministrija
Atzinums iesniegts
15.05.2023.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta 9. pantā ietvertajā Aizsardzības un drošības jomas iepirkumu likuma (turpmāk - likums) 20. panta otrajā daļā izslēgt pirmo teikumu kā likuma 20. panta pirmajā daļā ietvertā regulējuma dublējošu.
Papildus lūdzam, pamatojoties uz Ministru kabineta 2021. gada 7. septembra noteikumu Nr. 617 "Tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtība" (turpmāk - noteikumi Nr. 617) 9.1. apakšpunktu, nodrošināt, ka likumprojekta anotācijā tiek sniegts skaidrojums par visu likumprojektā paredzēto grozījumu būtību, nepieciešamību un mērķi, tai skaitā arī par likumprojekta 9. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
2.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likuma 36. panta pirmajā daļā ir ietverts pilnvarojums Ministru kabinetam noteikt šā likuma 31.panta pirmajā daļā, 32.panta pirmajā un otrajā daļā, 33.panta pirmajā daļā, 34.panta pirmajā daļā un 35.panta pirmajā daļā minēto paziņojumu saturu un sagatavošanas kārtību, savukārt atbilstoši likumprojekta anotācijas 4. sadaļā minētais pilnvarojums paredz noteikt jauno e-veidlapu saturu, kas ir atbilstošs e-veidlapu digitālajam formātam, t.i., definējot veidlapu nosaukumus, definējot aizpildāmo biznesa lauku apzīmējumus un nosaukumus, kā arī to izmantošanas kārtību (obligāts vai brīvprātīgs). Attiecīgi likumprojekta 14. pantā izteiktā likuma 31. panta pirmajā daļā ietvertais regulējums, kas paredz noteikt obligātu paziņojuma izmantošanu, varētu būt pretrunā ar 36. panta pirmajā daļā ietverto pilnvarojumu un varētu būt pamats sašaurinātai šī pilnvarojuma izpratnei, proti, ka Ministru kabinets nevar noteikt to, vai paziņojums ir izmantojams obligāti, jo to likumdevējs ir izvēlējies noregulēt pats. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā likumprojektā paredzēt grozījumus likuma 36. panta pirmajā daļā.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un anotācijā izvērstāk skaidrot likumprojekta 15. pantā (likuma 32.panta otrā daļa) paredzētā grozījuma nepieciešamību un atbilstību Komisijas 2019. gada 23. septembra Īstenošanas Regulai (ES) 2019/1780, ar ko izveido standarta veidlapas paziņojumu publicēšanai publisko iepirkumu jomā un atceļ Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986 (e-veidlapas) (turpmāk - regula Nr. 2019/1780) un Eiropas Parlamenta un Padomes 2009. gada 13. jūlija Direktīvas 2009/81/EK (turpmāk - direktīva Nr. 2009/81/EK) (sk. 32. panta 1. punktu). Anotācijā norādīts, ka saskaņā ar regulu Nr. 2019/1780 netiek paredzēts atsevišķs paziņojums gadījumiem, kad tiek izdarīti grozījumi iepirkuma procedūras dokumentos, tiek pagarināts piedāvājumu iesniegšanas termiņš vai tiek pārtraukta vai izbeigta iepirkuma procedūra, bet tā vietā regulas Nr. 2019/1780 2. panta 6. punkts paredz "Izmaiņu veidlapu”: par iepriekš minēto paziņojumu izmaiņām vai atcelšanu", kura ir nevis kā atsevišķs paziņojums, bet tā tiek iekļauta sākotnējos paziņojumos, un gadījumā, ja tiek izdarīti grozījumi iepirkuma procedūras dokumentos vai tiek pagarināts piedāvājumu iesniegšanas termiņš, ir paredzēts publicēt šo sākotnējo paziņojumu jaunākās versijas, vienlaikus aizpildot "Izmaiņu veidlapu”: par iepriekš minēto paziņojumu izmaiņām vai atcelšanu", proti, norādot informāciju par izmaiņām sākotnējā paziņojumā. Tomēr vēršam uzmanību, ka minētās regulas 2. panta 6. punkts paredz ""Izmaiņu veidlapu”: par iepriekš minēto paziņojumu izmaiņām vai atcelšanu", kā arī regulas pielikumā konkrēti tiek minēts "Izmaiņu paziņojums", tādēļ lūdzam izvērstāk skaidrot likumprojekta 15. panta, kas vairs neparedz atsevišķu paziņojumu par izmaiņām vai papildu informāciju, un anotācijā ietvertās informācijas atbilstību minētajai regulai un direktīvai, kā arī grozījuma nepieciešamību.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojekta 15. pantā ietvertā likuma 28. panta nosaukumu vai panta otrajā daļā ietverto normu, ņemot vērā, ka otrajā daļā ir runa par atkārtotu paziņojumu, nevis informācijas par grozījumiem publicēšanu, un attiecīgi nav viennozīmīgi saprotams, kas domāts ar "informāciju par grozījumiem" - vai tas ir paziņojuma veids vai kas cits, ņemot vērā, ka pirms tam nosaukumā minēts paziņojuma veids ("Paziņojums par līgumu").
Piedāvātā redakcija
-
5.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Tiesiskās noteiktības nolūkā lūdzam likumprojekta 19. pantā ietvertajā likuma 36. panta ceturtajā daļā norādīt, salīdzinājumā ar ko lielākai jābūt attiecīgai līgumcenai, tādējādi nodrošinot skaidras tiesību normas. Tāpat līdzīgi lūdzam precizēt citas likumprojektā ietvertās likuma vienības ar attiecīgu regulējumu.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā ar likumprojektu precizēt likuma 36. panta septīto daļu, kur norādīts uz iesniegšanu publicēšanai Iepirkumu uzraudzības birojā, kas ar likumprojektu vairs netiek paredzēta, vai sniegt pamatotu skaidrojumu likumprojekta anotācijā, kādēļ tas nav nepieciešams.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam likumprojekta anotācijā skaidrot likumprojekta 20. pantā ietvertā likuma 37. panta otrās daļas atbilstību direktīvas Nr. 2009/81/EK 33. panta 2. punkta pirmajā daļā noteiktajam, kas paredz, ja piemēro slēgtu procedūru, sarunu procedūru ar paziņojuma par līgumu publicēšanu un ja izmanto konkursa dialogu, dalības pieteikumu iesniegšanas minimālais termiņš ir 37 dienas no dienas, kad ir nosūtīts paziņojums par līgumu, nevis 30 denas, kā to paredz likumprojekts. Ja atbilstošu skaidrojumu nav iespējams sniegt, lūdzam precizēt likumprojekta 20. pantu.
Piedāvātā redakcija
-
8.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka nav skaidri saprotams, vai likumprojekta 20. pantā ietvertajā likuma 37. panta trešajā daļā paredzēts regulēt piedāvājumu vai pieteikumu iesniegšanas termiņus (šobrīd minētajā likumā ietverts regulējums par pieteikuma iesniegšanas termiņiem). Attiecīgi lūdzam izvērtēt un nepieciešamības gadījumā precizēt likumprojekta 20. pantu un sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka likuma 37. panta trešā daļa cita starpā šobrīd arī paredz, ka pasūtītājs var izdarīt grozījumus iepirkuma procedūras dokumentos, ja tādējādi netiek būtiski mainītas kvalifikācijas vai citas prasības, kas ar likumprojektu tiek izslēgts. Attiecīgi lūdzam likumprojekta anotācijā papildināt skaidrojumu par likumprojekta 20. panta nepieciešamību un mērķi vai atbilstoši papildināt likumprojektu.
Piedāvātā redakcija
-
10.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Lūdzam izvērtēt un likumprojekta 33. pantā izslēgt norādi ",ja paziņojums nosūtīts Eiropas Savienības Publikāciju birojam publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī", jo tā ir lieka, ņemot vērā, ka paziņojums nevar būt publicēts Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī, ja tas nav ticis iepriekš nosūtīts publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī.
Piedāvātā redakcija
-
11.
Likumprojekts (grozījumi)
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka ir pieņemta un stājusies spēkā regula Nr. 2019/1780, kas paredz, ka Eiropas Savienības dalībvalstīm ne vēlāk ka līdz 2023. gada 25. oktobrim ir jānodrošina, ka, lai publicētu paziņojumus publiskā iepirkuma jomā, tiktu izmantotas ar regulu Nr. 2019/1780 izveidotās standarta veidlapas (e-veidlapas). Saistībā ar minēto vēršam uzmanību, ka no likumprojekta anotācijas nav skaidri saprotams pamatojums likumprojekta spēkā stāšanās datuma - 2023. gada 1. oktobra noteikšanai. Norādām, ka saskaņā ar minētās regulas 3.a pantu no 2022. gada 14. novembra līdz 2023. gada 24. oktobrim paziņojumu publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī var izmantot gan veidlapas, kas izveidotas ar šo regulu, gan veidlapas, kas izveidotas ar Īstenošanas regulu (ES) 2015/1986. Attiecīgi secināms, ka regulā Nr. 2019/1780 iekļautās veidlapas, pieļaujot tiesības izmantot arī citas veidlapas, izmantojamas jau no 2022. gada 14. novembra, savukārt vienīgi regulā Nr. 2019/1780 iekļautās veidlapas izmantojamas no 2023. gada 25. oktobra. Ievērojot minēto, lūdzam izvērtēt un precizēt likumprojekta spēkā stāšanās datumu vai sniegt atbilstošu skaidrojumu par minēto likumprojekta anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
12.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
No likumprojekta anotācijas izriet, ka, ieviešot ar regulu Nr. 2019/1780 izveidotās standarta veidlapas, tās tiek izstrādātas, paredzot paziņojumos iekļautās informācijas automatizētu validāciju (ja iespējams), un liela daļa informācijas paziņojumos tiks pārizmantota no iepriekš sagatavotiem paziņojumiem, tiks nodrošināta daudz lielāka ievadīto datu precizitāte. Papildus, lielāku ievadīto datu uzticamību nodrošinās arī tas, ka Eiropas Savienības Publikāciju birojs veic to paziņojumu validāciju, kuri tiek nosūtīti Eiropas Savienības Publikāciju birojam publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. Saistībā ar minēto lūdzam likumprojekta anotāciju papildināt ar skaidrojumu par iespējamiem riskiem un to pārvaldību (piemēram, vai paredzēts, ka uzraudzības ietvaros neprecīzas informācijas gadījumā var tikt nodrošināta atbilstošu izmaiņu veikšana paziņojumā), neparedzot Iepirkumu uzraudzības biroja manuālu pārbaudi, ņemot vērā, ka ievadīto datu precizitāte tomēr netiek pilnībā nodrošināta. Tai skaitā lūdzam skaidrot iespējamās sekas un negatīvo ietekmi neprecīziem datiem paziņojumos, jo īpaši gadījumos, kad Eiropas Savienības Publikāciju birojs neveic paziņojumu validāciju.
Piedāvātā redakcija
-
13.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Likumprojekta anotācijā norādīts, ka ar šo likumprojektu tiek izslēgta likuma 36. panta sestā daļa un desmitā daļa. Vienlaikus likumā 37. panta otrajā daļā tiek noteiks, ka slēgtā konkursā, sarunu procedūrā, publicējot paziņojumu par līgumu, un konkursa dialogā, gadījumos, kad paredzamā līgumcena ir vienāda ar Ministru kabineta noteikto līgumcenas robežvērtību vai lielāka, tiek saīsināts pieteikumu iesniegšanas termiņš, kas ir 30 dienas (nevis 37 dienas) pēc dienas, kad paziņojums par līgumu ir nosūtīts Eiropas Savienības Publikāciju birojam publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. Likuma 37. panta vienpadsmitajā daļā tiek izslēgta atruna par to, ka šajā daļā minēto termiņu saīsinājumu var piemērot papildus šā panta desmitajā daļā minētajam termiņa saīsinājumam. Tāpat likuma 37. panta divpadsmitās daļas 1. punktā tiek noteikts, ka gadījumos, kad pasūtītājs piemēro slēgtu konkursu vai sarunu procedūru, publicējot paziņojumu par līgumu, un galējas nepieciešamības gadījumā nav iespējams ievērot likuma 37. pantā minētos termiņus, var tikt piemērots saīsināts pieteikumu iesniegšanas termiņš, kas nedrīkst būt īsāks par 10 dienām (nevis 15 dienām) pēc dienas, kad paziņojums par līgumu nosūtīts Eiropas Savienības Publikāciju birojam publicēšanai Eiropas Savienības Oficiālajā Vēstnesī. Saistībā ar minēto lūdzam, pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.1. apakšpunktu, izvērstāk skaidrot katra iepriekš minētā grozījuma nepieciešamību un mērķi, tostarp pieteikumu iesniegšanas termiņa saīsināšanai. Papildus lūdzam precīzi norādīt vienības, kuras ar likumprojektu tiek izslēgtas, ņemot vērā, ka likumā nav 36. panta desmitās daļas.
Piedāvātā redakcija
-
14.
Anotācija (ex-ante)
5. Tiesību akta projekta atbilstība Latvijas Republikas starptautiskajām saistībām
Iebildums
Pamatojoties uz noteikumu Nr. 617 9.19. apakšpunktu, lūdzam pilnveidot likumprojekta anotācijas 5. sadaļu:
pirmkārt, lūdzam sniegt informāciju par direktīvas Nr. 2009/81/EK prasību pārņemšanu likumprojektā, ņemot vērā, ka ar likumprojektu tiek izdarīti grozījumi vairākās likuma vienībās, ar kurām iepriekš ir pārņemtas vairākas attiecīgās prasības (piem., direktīvas 30. panta 1. punktā un 33. panta 3. punktā ietvertās);
otrkārt, lūdzam salāgot skaidrojumu par regulas Nr. 2019/1780 ieviešanu ar likumprojekta "Grozījumi Publiskās un privātās partnerības likumā" (22-TA-3247) anotācijas 5. sadaļā sniegto skaidrojumu (sk. jo īpaši informāciju par minētās regulas 2. panta 5. punkta ieviešanu), kā arī lūdzam skaidrot minētās regulas 3.a panta ieviešanu likumprojektā;
treškārt, skaidrojumā par rīcības brīvību izmantošanu lūdzam norādīt konkrētas attiecīgo Eiropas Savienības tiesību aktu vienības, kas rīcības brīvību paredz, kā arī pamatojumu, kādēļ likumprojektā ir vai nav izmantota attiecīgā rīcības brīvība. Norādām, ka šobrīd tiek norādīts uz vairākām direktīvām, kuru prasības nav tikušas pārņemtas, bet nav skaidrs, kura konkrēti attiecīgās direktīvas vienības paredz rīcības brīvību, vai rīcības brīvība tiek izmantota, kā arī pamatojums rīcības brīvības izmantošanai vai neizmantošanai likumprojektā;
ceturtkārt, gadījumos, ja noteiktas prasības paredzēts ieviest ar citiem normatīvajiem aktiem, lūdzam arī konkretizēt attiecīgos tiesību aktus (tai skaitā norādot, uz kāda deleģējuma pamata tiks izstrādāti Ministru kabineta noteikumi), norādot arī termiņu, līdz kuram nodrošināma to spēkā stāšanās un atbildīgo institūciju, kura atbildīga par šo tiesību aktu izstrādi.
Piedāvātā redakcija
-
15.
Likumprojekts (grozījumi)
Priekšlikums
Saskaņā ar Ministru kabineta 2009. gada 3. februāra noteikumu Nr. 108 "Normatīvo aktu projektu sagatavošanas noteikumi" 83. un 84. punktu lūdzam likumprojektā paredzēt likuma vienību (arī tā satura) izslēgšanu, nevis svītrošanu.
Piedāvātā redakcija
-