Atzinums

Projekta ID
22-TA-351
Atzinuma sniedzējs
Biedrība "Latvijas Jūrniecības savienība"
Atzinums iesniegts
02.06.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Rīkojuma projekts
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur spēkā iepriekš izteiktos iebildumus pret rīkojuma projekta "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju" tālāku virzīšanu (izziņas  13. un 29. punkts). 

Reorganizācijas process ir sasteigts un nepārdomāts, ko apliecina, rīkojuma 4.2.7, minētais, ka tiks nodrošināt darba grupas darba turpināšana, lai izpētītu un izvērtētu visus ar Akadēmijas integrāciju saistītos riskus un ieguvumus, tai skaitā, gūstot skaidru pārliecību, ka ir nodrošināta pilnā apmērā un noteiktā kārtībā jūrniecības izglītības atbilstība starptautiskajām prasībām. 

Tātad izpēte par reorganizācijas lietderību, iespēju nodrošināt Akadēmijas autonomiju RTU sastāvā, tiks veikta pēc lēmuma par reorganizāciju pieņemšanu, kas pretrunā ar labas pārvaldības principiem. Visus ar Akadēmijas reorganizāciju saistītos riskus un ieguvumus ir nepieciešams rūpīgi izpētīt un izvērtēt pirms lēmuma par reorganizāciju pieņemšanas, pretējā gadījumā lēmums būs pieņemts neskaidrības apstākļos, tātad tas nebūs informēts, izsvērts un pierādījumos balstīts lēmums.

Rīkojuma projekta tālāku virzību nepieciešams apturēt, līdz būs pabeigta rīkojuma projekta 4.2.7. apakšpunktā minētā izpēte un izvērtēšana.
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Anotācija (ex-ante)
1.1. Pamatojums
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 150. punktā norādīto iebildumu, 
Lai arī IZM norāda, ka izglītības sistēma nevar būt autonoma no normatīva ietvara, kurā tā darbojas, jo izglītību īsteno akreditētu studiju un izglītības programmu veidā, kuras īsteno augstskola, tomēr līdz ar akadēmijas integrāciju RTU samazināsies akadēmijas autonomijas pakāpe - spēja patstāvīgi realizēties un pieņemt lēmumus attiecībā uz īstenojamām programmām.
Piedāvātā redakcija
-
3.
Anotācija (ex-ante)
1.2. Mērķis
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur iepriekš izteiktos iebildumus (izziņas 149. punkts).  Lai arī  pie reorganizācijas mērķis ir norādīts, ka Jūrniecības jomas izglītības konsolidācija ļaus izveidot pārdomātu un efektīvu jūrniecības izglītības sistēmu Latvijā. Tomēr rīkojuma projekta 4.2.7. minētais, ka darba grupa tikai pēc lēmuma par reorganizāciju pieņemšanu vērtēs reorganizācijas riskus un ieguvumus, liecina, ka par pārdomātu izglītības sistēmas izveidi konsolidācijas rezultātā nevar būt ne runas.
 
Piedāvātā redakcija
-
4.
Anotācija (ex-ante)
1.3. Pašreizējā situācija, problēmas un risinājumi
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur iepriekš  izziņā norādītos iebildumus  - izziņas 151.,152., 153., 154., 155. punkts.

Ņemot vērā, ka ieguvumi no reorganizācijas tiks pētīti, tikai pēc lēmuma par reorganizāciju pieņemšanu, tad tas apliecina, ka reorganizācija ir sasteigta un neatbilst labas pārvaldības principiem.
Esošie IZM  definētie ieguvumi no akadēmijas reorganizācijas tika nosūtīti darba grupai, kurai LJS arī nosūtīja savus komentārus par definēto ieguvumu formālo raksturu. Lai arī citiem būtu iespēja iepazīties ar IZM definētajiem ieguvumiem, tad LJS aicina tos pievienot šim tiesību aktu projektam kā papildu dokumentu.

IZM norāda, ka norādes uz atbilstošiem informācijas avotiem, izvērtējumu un informatīvo ziņojumu ir iekļautas anotācijā, jo šie dokumenti un informācijas avoti pamato akadēmijas reorganizācijas nepieciešamību.  Tomēr, iepazīstoties ar anotācijā norādītajiem informācijas avotiem un pētījumiem, ir redzams, ka šajos pētījumos nav izdarīti secinājumi par akadēmijas nespēju izpildīt augstkolu likuma prasības. Tāpat arī starp anotācijā iekļautajiem pētījumiem un informācijas avotiem nav neviena, kas būtu vērsts uz IZM identificēto problēmu cēloņiem un to novēršanas alternatīvo risinājumu vērtējumu.
 
Piedāvātā redakcija
-
5.
Anotācija (ex-ante)
1.4. Izvērtējumi/pētījumi, kas pamato TA nepieciešamību
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 156. punktā norādīto iebildumu. 

Iepazīstoties ar anotācijā norādītajiem informācijas avotiem un pētījumiem, ir redzams, ka šajos pētījumos nav izdarīti secinājumi par akadēmijas nespēju izpildīt augstskolu likuma prasības. Tāpat arī starp anotācijā iekļautajiem pētījumiem un informācijas avotiem nav neviena, kas būtu vērsts uz IZM identificēto problēmu cēloņiem un to novēršanas alternatīvo risinājumu vērtējumu.

Arī no starptautiskā zinātniskās darbības izvērtējuma inženierzinātņu un tehnoloģiju jomā secinājumiem neizriet, ka Latvijas Jūras akadēmija tās esošajā statusā noteikti nav spējīga zemos zinātniskos rādītājus uzlabot. Pētījumā ir secināts, ka Latvijas Jūras akadēmijas attīstības potenciāls ir adekvāts, kas liecina, ka zemais vērtējums ir tāpēc, ka akadēmija līdz šim nav pievērsusi pienācīgu uzmanību atbilstošu zinātnisko rakstu gatavošanai, ārvalstu zinātnieku piesaistei, iesaistei starptautiskajos projektos u.tml.
Piedāvātā redakcija
-
6.
Anotācija (ex-ante)
1.5. Pēcpārbaudes (ex-post) izvērtējums
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 157. punktā minēto iebildumu. Lai arī IZM izziņā norāda, ka LJS iebildums ir ņemts vērā, tomēr anotācijā ir norādīts, ka ex-post vērtējums netiks veikts. 
Lai arī ir precizēts rīkojuma 4.punkts, paredzot, ka darba grupa piedalās integrācijas procesa izvērtēšanā, tomēr tad būtu jāprecizē, ka šī darba grupa veic ex-post vērtējumu, atbilstoši to ierakstot arī anotācijā.
Piedāvātā redakcija
-
7.
Anotācija (ex-ante)
2.2.2. uz nozaru konkurētspēju:
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 158. punktā minēto iebildumu. Lai arī IZM izziņā ir norādījusi, ka LJS iebildums ir ņemts vērā un atbilstoši precizēta anotācija, tomēr anotācijas sadaļa 2.2.2. , kurā jānorāda  tiesiskā regulējuma ietekme uz nozaru konkurētspēju nav precizēta un pēc būtības neskaidro reorganizācijas ietekmi uz nozares konkurētspēju. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Anotācija (ex-ante)
2.2.5. uz konkurenci:
Iebildums
LJS iebilst, ka IZM bez pamatotas izpētes automātiski pieņem, ka pēc reorganizācijas paaugstināsies akadēmijas absolventu konkurence darba tirgū. Atbilstoši rīkojuma projektā 4.2.7. punktā minētajam  pienākumam tikai vēl tiks nodrošināta akadēmijas reorganizācijas darba grupas darba turpināšana, kura arī tad izvērtēs visus ieguvumus un zaudējumus. 

Šajā gadījumā reorganizācijas pozitīvā ietekme uz absolventu konkurētspēju nav pamatota ar jebkādas izpētes rezultātiem. 
Piedāvātā redakcija
-
9.
Anotācija (ex-ante)
2.2.6. uz nodarbinātību:
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 159. punktā norādīto iebildumu. 
IZM norāda, ka savlaicīga Akadēmijas reorganizācija nevis rada, bet mazina riskus kuģu virsnieku sagatavošanas sistēmas nepārtrauktībai un ilgtspējai, tomēr atbilstoši rīkojuma 4. punktā noteiktajam riski un reorganizācijas ietekme vēl tikai tiks vērtēti darba grupā. 
Piedāvātā redakcija
-
10.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur 161. punktā minēto iebildumu spēkā. 
Jūrniecības nozares uzņēmumu – kruingkompāniju paustais viedoklis nav attiecināms uz reorganizāciju, bet gan  uz līdzšinējo sadarbību ar akadēmiju un atbalstu turpmākai sadarbībai, neminot reorganizāciju. Šādā formātā publicējot kompāniju viedokli, tiek radīts maldīgs priekšstats, ka kompānijas atbalsta reorganizāciju, kaut arī kompāniju pārstāvji LJS biedru sapulcē skaidri pauda atbalstu jūrniecības izglītības neatkarībai. 
Piedāvātā redakcija
-
11.
Anotācija (ex-ante)
6.3. Sabiedrības līdzdalības rezultāti
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur izziņas 160. punktā norādīto iebildumu.
Lai arī IZM ir norādījuši, ka LJS iebildums ir ņemts vērā, tomēr LJS atkārtoti vērš uzmanību, ka  pēc būtības nav vērtēti alternatīvi risinājumi reorganizācijai, lai  nodrošinātu  jūrniecības nozarei nepieciešamo cilvēkresursu sagatavošanas sistēmas nepārtrauktību un ilgtspēju.
Ministrijas darbinieku veiktas izvērtēšanas procesa rezultāts būtu pievienojams šim tiesību aktam kā papildu dokuments.
 
Piedāvātā redakcija
-
12.
MK sēdes protokollēmuma projekts
Rīkojuma projekts "Ministru kabineta rīkojuma projekts "Par Latvijas Jūras akadēmijas reorganizāciju""
Iebildums
Latvijas Jūrniecības savienība uztur iepriekš paustos iebildumus, kas pausti izziņas 169. punktā. IZM norāda, ka rīkojuma projektā ir paredzēts pienākums nodrošināt akadēmijas reorganizācijas darba grupas darba turpināšanu, lai izvērtētu visus riskus ar jūrniecības izglītības reorganizācijas modeļa īstenošanu, tai skaitā, gūstot skaidru pārliecību, ka ir nodrošināta pilnā apmērā un noteiktā kārtībā jūrniecības izglītības atbilstība starptautiskajām prasībām. 
Minētais apliecina, ka šāda projekta virzība ir pretēja labas pārvaldības principiem, jo lēmums  tiek pieņemts bez pilnīgas informācijas par ieguvumiem, zaudējumiem, riskiem un RTU spēju nodrošināt jūrniecības izglītības atbilstību starptautiskajām prasībām. Tātad lēmums nebūs informēts, izsvērts un pierādījumos balstīts.
Latvijas Jūrniecības savienība neatbalsta šādu lēmumu par akadēmijas reorganizāciju, kas tiek pieņemts pretēji labas pārvaldības principiem.

Lai nodrošinātu pārdomātu un izsvērtu lēmumu pieņemšanas procesu, atbilstoši labas pārvaldības principiem Latvijas Jūrniecības savienība lūdz atlikt Latvijas Jūras reorganizāciju un veikt jūrniecības nozares piedāvātā konsolidācijas modeļa pilnvērtīgu izpēti.

LJS norāda, ka bez pilnvērtīga reorganizācijas modeļa un alternatīvu  rīcības variantu izvērtējuma, nosakot riskus, ieguvumus un zaudējumus, nav  iespējams veikt pilnvērtīgu un pamatotu ex-ante vērtējumu attiecībā uz tiesību akta projekta ietekmi uz tautsaimniecības attīstību un administratīvo slogu, kā to nosaka Ministru kabineta noteikumi par tiesību akta projekta sākotnējās ietekmes izvērtēšanas kārtību.
 
Piedāvātā redakcija
-