Atzinums

Projekta ID
22-TA-1558
Atzinuma sniedzējs
Finanšu ministrija
Atzinums iesniegts
04.10.2022.
Saskaņošanas rezultāts
Nesaskaņots

Iebildumi / Priekšlikumi

Nr.p.k.
Projekta redakcija
Iebildums / Priekšlikums
1.
Noteikumu projekts
Iebildums
No noteikumu projekta 17.1.4.apakšpunkta var nolasīt, ka CFLA pienākums būs izstrādāt papildinošas saimnieciskas darbības un parasto papildpakalpojumu uzraudzības veidnes un izstrādāt to aizpildīšanas skaidrojumus. CFLA nevar piekrist šādam pienākumam un norādām, ka papildinošas saimnieciskas darbības un parasto papildpakalpojumu uzraudzības nosacījumi tiks noteikti VARAM izstrādātajā metodiskajā materiālā, kā tas norādīts anotācijā un noteikumu 41.punktā. Lūdzam dzēst vai precizēt noteikumu projekta 17.1.4.apakšpunktu, lai būtu skaidri nolasāms no noteikumu teksta, ka projekta iesniedzējam/finansējuma saņēmējam būs jāvadās no VARAM izstrādātajiem papildinošas saimnieciskas darbības un parasto papildpakalpojumu uzraudzības un kontroles metodiskajiem norādījumiem. 
 
Piedāvātā redakcija
-
2.
Noteikumu projekts
Iebildums
Ievērojot MK noteikumu projekta 22.5.1.apakšpunktā noteikto, ka vismaz 80 procentiem no gadā saražotās enerģijas, kas saražota ar projekta līgumā iekļautajām iekārtām, tiks izmantoti ēkas pašpatēriņam, lūdzam papildināt MK noteikumu projektu ar uzraudzības nosacījumiem attiecībā uz šā nosacījuma kontroli. Vēršam uzmanību, ka no noteikumu projektā būtu jābūt skaidram, vai un kā papildinošas saimnieciskās darbības un papildpakalpojumu gada limitā tiek ieskaitīta arī enerģijas pārpalikuma realizācija, ja tāda ir. Ievērojot minēto, lūdzam precizēt MK noteikumu projektu un tā anotāciju ar informāciju, kā tiks nodrošināta 22.5.1.apakšpunktā ietvertā nosacījuma uzraudzība, lai nodrošinātu tā korektu izpildi.
 
Piedāvātā redakcija
-
3.
Noteikumu projekts
Iebildums
Vēršam uzmanību, ka par papildinošu saimniecisko darbību ir uzskatāmas tikai tādas darbības, kas ir tieši saistītas ar ēkas vai ēku grupas galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu un tām tiek patērēti tādi paši resursi (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku un pamatkapitālu) kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām, skat. Eiropas Komisijas paziņojuma par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. panta 1. punktā minēto valsts atbalsta jēdzienu (2016/C 262/01) 207.punktu. Attiecīgi, lai nodrošinātu nepārprotamu papildinošas saimnieciskās darbības skaidrojumu, lūdzam noteikumu projekta 30.punktu izteikt, piemēram, šādā redakcijā:

Šo noteikumu izpratnē par parastajiem papildpakalpojumiem uzskata ēdināšanas pakalpojumu sniegšanu pamatā ēkā nodarbinātajiem (piemēram, darbiniekiem un audzēkņiem) jebkura darbības veida ēkās, izņemot šo noteikumu 35. punktā minēto sabiedrisko pakalpojumu sniegšanā iesaistītajās ēkās. Ar papildinošo saimniecisko darbību saprot darbības, kas ir tieši saistītas ar ēkas vai ēku grupas ekspluatāciju un tai nepieciešamas vai nesaraujami saistītas ar tās galveno ar saimniecisko darbību nesaistīto izmantojumu, patērējot tādu pašu resursu (piemēram, materiālus, aprīkojumu, darbaspēku un pamatkapitālu) kā ar saimniecisko darbību nesaistītajām darbībām.
Piedāvātā redakcija
-
4.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai tiktu ievērota konsekventa terminoloģija visā noteikumu tekstā, lūdzu aizstāt vārdus "atbalsta saņēmējs" ar "finansējuma saņēmējs".
Piedāvātā redakcija
-
5.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu sniegt skaidrojumu anotācijā, no kurienes izriet un kāds ir juridiskais pamatojums, ka projekta ietvaros izbūvētā infrastruktūra, t.sk. infrastruktūra projekta ēkas funkcionāli saistītajā teritorijā, paliek finansējuma saņēmēja īpašumā, valdījumā vai turējumā un tiek nodrošināta projekta rezultātu ilgtspēja un uzturēšana visā projekta dzīves ciklā. Ievērojot, ka investīcija tiks ieviesta AF ietvaros, norādām, ka šis ir stingrāks nosacījums, jo teorētiski varētu tikt mainīts ēkas lietotājs, pie nosacījuma, ka ēkas izmantošana joprojām ir nesaimnieciskam mērķim. 
Piedāvātā redakcija
-
6.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lai tiktu ievērota konsekventa terminoloģija visā noteikumu tekstā, lūdzu aizstāt vārdus "atbalsta saņēmējs" ar "finansējuma saņēmējs".
Piedāvātā redakcija
-
7.
Noteikumu projekts
Iebildums
Lūdzu sniegt skaidrojumu anotācijā, no kurienes izriet un kāds ir juridiskais pamatojums, ka pašvaldībai ir jāatmaksā 1.2.1.3.i. investīcijas ietvaros veikto ieguldījumu amortizācijas daļu, kas atlikusi līdz projekta dzīves cikla beigām. 
Ievērojot, ka investīcija tiks ieviesta AF ietvaros, kas neparedz ilgtspējas nosacījumus, kā arī ievērojot to, ka izpildot pārvaldes uzdevumus, par kuru veikšanu ir noslēgts deleģējuma līgums, līguma izbeigšana nevar radīt pārkāpumu pats par sevi. Norādām, ka šis ir stingrāks nosacījums, jo teorētiski varētu tikt mainīts ēkas lietotājs, pie nosacījuma, ka ēkas izmantošana joprojām ir nesaimnieciskam mērķim, piemēram, tiek noslēgts deleģējuma līgums ar citu subjektu. Lūdzu nepieciešamības gadījumā veikt precizējumus. 
Tāpat norādām, ka ēkas izmantošanas mērķi tiks uzraudzīti atbilstoši papildinošas saimnieciskas darbības nosacījumiem, lai atbalsts ēkai netiktu kvalificēts kā komercdarbības atbalsts. 
Piedāvātā redakcija
-
8.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Atkārtoti aicinām 17.9.apakšpunktā noteikto informāciju MKN definēt kā “nacionālos rādītājus”, ņemot vērā izziņā sniegto skaidrojumu, ka minētie dati ir ļoti nozīmīgi apkopošanai nacionālā līmenī un pieņemot, ka šo datu uzkrāšana un ziņošana jānodrošina KPVIS. Vēršam uzmanību, ka nav obligāti noteikt šiem rādītājiem sasniedzamās vērtības - var norādīt, ka tiks iesniegta informācija par faktiski sasniegto pēc projekta īstenošanas. Skaidrojam, ka šīs informācijas kā  "nacionālo rādītāju" definēšana ir svarīga no KPVIS viedokļa, lai paredzētu attiecīgus rādītājus KPVIS, kam jau ir nodrošināta funkcionalitāte datu uzkrāšanai un uzskaitei. Nacionālo rādītāju paredzēšana atvieglotu datu uzskaiti gan finansējuma saņēmējam, gan uzraugošajām iestādēm visā projekta īstenošanas periodā, bez papildu nepieciešamības veikt atsevišķu datu uzskati ārpus KPVIS.
Piedāvātā redakcija
-
9.
Noteikumu projekts
Priekšlikums
Pie 2.1.kritērija - No zemsvītras atsauces Nr.9 dzēst atsauci uz MK noteikumu 40. (jo attiecas uz kumulāciju), 43. (jo attiecas uz infrastruktūras objektu nevis iesniedzēju), 45. (jo attiecas uz izmaksu attiecināmības sākuma periodu, nevis projekta iesniedzēju iesniedzēju) punktu.

Pie 2.2.kritērija - Lūgums rast iespēju, ka zemsvītras atsauce pilnā apjomā atspoguļojas vienā lpp nevis daļēji pārlec uz citu lpp.

Pie 2.8.kritērija -No zemsvītras atsauces Nr.16 dzēš atsauci uz MK noteikumu 8., 10.punktu (jo tas neattiecas uz projekta iesniegumu, bet gan uz visu investīciju kopumā) un dzēš atsauci uz 14.punktu (jo attiecas uz projekta noslēgumu, nosakot kad un kā atskaitās par rezultātiem), precizē atsauci uz MK noteikumu 9.punktu, precizējot to uz 9.2.apakšpunktu, jo 9.1.apakšpunkts neattiecas uz projekta mērķi.

Pie 3.7.kritērija - izvērtēt nepieciešamību zemsvītras atsauci Nr.26 papildināt ar atsauci uz MK noteikumu 41.punktu.
 
Piedāvātā redakcija
-